Jump to content
Sign in to follow this  
jarek_aviatik

Oblodzenie modeli

Recommended Posts

Temat się już gdzieś pojawił na Forum, ale przez niektóre osoby został prawie wyszydzony.

Moim zdaniem problem ten może kogoś dotknąć, ob y nie boleśnie, zwłaszcza w lotach BVLOS i FPV.

 

Zamieszczam wyniki badań z WAT wykonane w tunelu z możliwością stworzenia warunków oblodzenia.

Niebezpieczeństwo:

  • wzrost prędkości przeciągnięcia (zmiana charakterystyki profilu, na praktycznie nieznaną, wzrost masy);
  • zatkanie czujników;
  • odwrotne działanie sterów
  • kraksa (gdzieś tam i szkody)

 

Zamieszczam też fajne opracowanie w pdf.

I to nie jest problem Skandynawii, czy innych północnych krajów.

 

Zrzut ekranu 2020-02-19 o 08.37.17.png

AMS_20200204_Hann.pdf

  • Upvote 1
  • Dzięki 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

o to bardzo ciekawy temat, ogólnie w ciężkim lotnictwie zjawisko dość popularne, nie jestem pewien, ale w modelarstwie ze względu na mniejsze różnice ciśnień wokół płata skrzydła może być bardzo rzadko spotykane.  Planuje Pan zastosować jakieś systemy przeciwoblodzeniowe?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nas maluczkich oblodzenie też dotyczy. Poniższe przykłady rozwiewają wątpliwości, choć nie są to zdjęcia typowych modeli.

Oczywiście modelarzy dotyczy to mniej. Raz, że czas lotu krótszy niż profesjonalnych BSP, a dwa że modelarz przeważnie nie pcha się do latania w tak parszywą pogodę. Jednak zjawisko może wystąpić i czasem warto się nad tym zastanowić. Polecam stronę z mapkami pogodowymi: http://awiacja.imgw.pl/index.php?product=obl

 

Zdjęcia zaczerpnięte z netu:

 

11391781_900213986688788_8644559434662691995_n.png.bf3ce41bc71d8ef9130cd2f3f66fd03b.png

 

11391283_900214090022111_2122557492084076133_n.jpg.47bd7363961c4d4bb614d0f6fdc69489.jpg

 

11391161_900214123355441_4281954258751760322_n.jpg.6a50b4a842d8afd6bdf4714b298ac742.jpg

 

568624290_OblodzeniePenguinC.thumb.jpg.3404e47e22ebfe99eae54e1d242926a3.jpg

 

82315413_3273463829336389_4751653457801248768_n.thumb.jpg.c53340b14a5bc4d2c9a8f08098d48d97.jpg

 

83013260_3273463782669727_8281588775172177920_n.thumb.jpg.f6d8a05befd6bc955dda40813401df5b.jpg

 

83431085_2804660726263222_6198270705918803968_n.jpg.5e3890e1906338fa510c3c8c70367aac.jpg

 

82904374_2838711939522019_8286895748432265216_o.jpg.d1430f2c9719425ca20491038bd9e90e.jpg

 

 

A to przydarzyło się "mojemu" samolotowi. Jakieś 45 minut lotu, wysokość 120m, prędkość ok 65km/h czyli typowe parametry lotu również dla modelu. W trakcie lotu prędkość wskazywana przez "pitotkę" była prawidłowa, pomimo że była niemal całkowicie zatkana, natomiast wysterowanie silnika było coraz wyższe dla utrzymania tej samej prędkości. Podczas ostatniej fazy lądowania samolot był dziwnie "szybki" i nie chciał się wyhamować w trakcie wytrzymania, tak jak zwykle.

 

WP_20170119_07_01_06_Pro.thumb.jpg.d2f6f0efbfd2f6c4928d8a65a4cf8e68.jpg

 

WP_20170119_06_50_07_Pro.thumb.jpg.b3cd2286b8ac8eb22922431c1009d303.jpg

 

WP_20170119_06_50_16_Pro.thumb.jpg.f2b18a418cc976baed38a51b6c423232.jpg

 

WP_20170119_06_50_30_Pro.thumb.jpg.7e9e3f8eb58732883eeb460860c01ffe.jpg

 

WP_20170119_06_57_54_Pro.thumb.jpg.ffc98746bfc0d0492ad294560ede5a20.jpg

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, AKocjan napisał:

o to bardzo ciekawy temat, ogólnie w ciężkim lotnictwie zjawisko dość popularne, nie jestem pewien, ale w modelarstwie ze względu na mniejsze różnice ciśnień wokół płata skrzydła może być bardzo rzadko spotykane.  

Hmm, pisałem o zasadzie KISS.

Oblodzenie - może "różnice ciśnień wokół płata" mają jakiś wpływ.

Tak naprawdę to głównie wilgotność powietrza i temperatura otoczenia. 

Nie tylko w ciężkim, ale nazwijmy to realnym. Większość samolotów, które nie posiadają instalacji przeciwoblodzeniowej nie mogą wykonywać lotów w tych warunkach, dlatego przed planowaniem lotu sprawdza się prognozy pogody..

To samo tyczy się modeli. 

 

3 godziny temu, AKocjan napisał:

Planuje Pan zastosować jakieś systemy przeciwoblodzeniowe?  

Nie - zamieściłem ten materiał tylko aby podzielić się z ludźmi, którzy wykonują loty w warunkach, które temu sprzyjają, informacją, która może im się przydać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.