Jump to content

Pomoc przy pierwszym quadzie klasy 250


nindrza

Recommended Posts

Witam,

Zabieram się do złożenia pierwszego w swoim życiu drona. Planuje złożyć 250 pod acro. Zanim kupię części chciałbym się zapytać osób bardziej doświadczonych o to czy wybrane części są dobre, będą ze sobą dobrze współpracować i czy są warte kupna. Może znacie jakieś tańsze odpowiedniki albo podzespoły które wybrałem są mało zaufanych firm? Może warto zamienić jakieś części które wybrałem?  Chodzi mi o loty FPV. Może w przyszłości domontuję do niego jakąś kamerkę typu GoPro aby nagrywać moje loty. Zależy mi na dobrym zasięgu (min 500m) i dobrej wizji.

 

WIADOME:

RAMA: ZMR-250

SILNIKI: Tarot MT2204 CW 2300KV - 230W

ESC: SimonK 30A

FC: Naze32 REV6 ACRO

KAMERA: 700TVL CMOS - 12V - obiektyw 2,8mm

TRANSMITER FPV: TS5828 - 40CH - 5,8GHz Mini TX 600mW

BUZZER: buzzer bez generatora 5V 85db

ODBIORNIK: Flysky Micro FS-A8S 2,4G 8-CH (słabszy)/ FrSky RX6R 6/16 #4 (mocniejszy)

RADIO: RC Flysky FS-i6X

LEDYY: ocjonalnie

 

NIEWIADOME:

GOGLE: prosiłbym o polecenie jakiś

AKUMULATORY: prosiłbym o polecenie jakiś

ŁADOWARKA: Ładowarka modelarska IMAX B3 - 2S/3S li-pol - zasilanie 230V

OSD: prosiłbym o polecenie jakiegoś z podglądem zasięgu i stanu akumulatorów na fpv. Opcjonalnie sztuczny horyzont

Śmigła: prosiłbym o polecenie jakiś

PDB: czy taka za 10zł najtańsza może być? Jeżeli nie to proszę o polecenie czegoś

 

Chciałbym na 6-cio kanałowym radiu na jednym przełączniku ustawić:

1) tryb lotu ze stabilizacją poziomu (jeżęli na FC jest barometr czy jest możliwość aby dron sam trzymał wysokość?)

2) tryb acro

3)buzzer- w przypadku zgubienia drona w trawie po krecie chciałbym mieć możliwość włączenia/wyłączenia dzwięku.

 

Na drugim przełączniku chciałbym mieć uzbrajanie drona do lotu.

 

Posiadam: klej aerobowy, opaski termokurczliwe, trytytki, taśmę izolującą, lutownice, cynę, kalafonie, trzecią rękę z lupą, szczypce, pęsetę i śrubokręt. Czy potrzebuję czegoś jeszcze?

 

Planuję zacząć latać na 3s, a w przyszłości może przejść na 4s dla zwiększenia mocy.

 

Radio i gogle planuje kupić używane żeby trochę zaoszczędzić (na polskim rynku tak jak wszystkie inne części).

 

Czy dobrym pomysłem jest wypuszczenie anteny od odbiornika od spodu drona z jego przodu, a anteny od transmitera fpv z tyłu drona do góry? W ten sposób chciałbym zmniejszyć zakłócenia.

 

Czy posiadając wiedzę nabytą z youtube i różnych forum dam radę to złożyć samodzielnie? Czy aby nie zapomniałem o jakiejś niezbędnej/przydatnej części?

 

Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi,

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Wybrane części są tragiczne i tak złożony quad będzie latać okropnie. 

Prawdę mówiąc to wygląda to jakbyś znalazł jakąś listę części budżetowego quada sprzed 5 lat. 

 

Później wrzucę listę części i uzasadnienia dla budżetowego quada, który latać będzie tak jak quad powinien latać,ale najpierw lutować swojego quada muszę skończyć ;)

Link to comment
Share on other sites

Patryk wrzuć linka do swojego wątku niech sobie Tadek poczyta.

Tadek poczytaj forum. Nie idź na łatwiznę jak nastolatkowie tylko włóż trochę swojej pracy i zobacz jak ludzie tu na forum budują kłady. Wówczas będzie Ci łatwiej gadać o szczegółach np. z Patrykiem.

Polecam zwłaszcza Patryka tematy, tam jest wszystko albo i jeszcze więcej. Poważnie.:)

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, weźmy ten post po kolei:
 

16 godzin temu, nindrza napisał:

Witam,

Zabieram się do złożenia pierwszego w swoim życiu drona. Planuje złożyć 250 pod acro. Zanim kupię części chciałbym się zapytać osób bardziej doświadczonych o to czy wybrane części są dobre, będą ze sobą dobrze współpracować i czy są warte kupna. Może znacie jakieś tańsze odpowiedniki albo podzespoły które wybrałem są mało zaufanych firm? Może warto zamienić jakieś części które wybrałem?  Chodzi mi o loty FPV. Może w przyszłości domontuję do niego jakąś kamerkę typu GoPro aby nagrywać moje loty. Zależy mi na dobrym zasięgu (min 500m) i dobrej wizji.

 

500m, to daleko od dobrego zasięgu. Ogólnie jestem ciekaw jak dobierałeś podzespoły, skąd akurat takie? Bo to nie są już nawet często dostępne rzeczy w sklepach.

Cytat

WIADOME:

RAMA: ZMR-250

SILNIKI: Tarot MT2204 CW 2300KV - 230W

ESC: SimonK 30A

FC: Naze32 REV6 ACRO

KAMERA: 700TVL CMOS - 12V - obiektyw 2,8mm

TRANSMITER FPV: TS5828 - 40CH - 5,8GHz Mini TX 600mW

Więc tak - rama jest ciężka, wielkości autobusu, podatna na drgania jak ratlerek na spacerze i równie odporna na crash testy.

Silniki mają cienkie ośki, mały stojan, słabe łożyska i są ciężkie.

Te regle w ogóle się do quada nie nadają, nie mają aktywnego hamowania silnika.

FC - zakopać i złożyć kwiaty na jego grobie. Zmarł ze staroście z pięć lata temu, a ciągle trup na słońcu leży najwyraźniej...

Kamera - miałem taką - latając w Nysie wiedziałem gdzie lecę, bo było widać jezioro Nyskie. Poza tym niewiele więcej

Nadajnik - duży, ciężki, awaryjny. Co ciekawe - nawet nie jest tani...

 

Cytat

BUZZER: buzzer bez generatora 5V 85db

ODBIORNIK: Flysky Micro FS-A8S 2,4G 8-CH (słabszy)/ FrSky RX6R 6/16 #4 (mocniejszy)

RADIO: RC Flysky FS-i6X

LEDYY: ocjonalnie

 

Tu akurat wszystko ok, poza jednym szczegółem. To nie jest tak, że odbiornik Frsky'a jest mocniejszy, on jest do zupełnie innego systemu. Tzn. nie zmusisz go do współpracy z Flysky'em. Sam nadajnik Flysky'a jest spoko na początek.

 

Cytat

NIEWIADOME:

GOGLE: prosiłbym o polecenie jakiś
 

Do gogli, to mam bardzo binarne podejście. Albo Kupujesz co najmniej Skyzone'y Sky03O:
https://pl.banggood.com/Skyzone-SKY03O-Oled-or-SKY03S-5_8GHz-48CH-Diversity-FPV-Goggles-Support-OSD-DVR-HDMI-With-Head-Tracker-Fan-LED-For-RC-Racing-Drone-p-1540508.html?ID=6268357513234&cur_warehouse=CN

 

albo polecam kupować taniochę, na czele z:
https://pl.banggood.com/Eachine-EV800-5-Inches-800x480-FPV-Goggles-5_8G-40CH-Raceband-Auto-Searching-Build-In-Battery-p-1053357.html?rmmds=search

 

Rzeczy po środku się niespecjalnie sprawdzają. Tzn. między średnimi boxami, a tymi jakiejś dużej różnicy nie ma, a cena rośnie. Z kolei szczerze odradzam Ci tanie gogle w układzie Fatsharków. Latanie na Aomway'ach Commanderach kolegi kończyło się np u mnie ZAWSZE migreną, bo obraz był tak zdeformowany.

 

 

Cytat

AKUMULATORY: prosiłbym o polecenie jakiś

ŁADOWARKA: Ładowarka modelarska IMAX B3 - 2S/3S li-pol - zasilanie 230V

OSD: prosiłbym o polecenie jakiegoś z podglądem zasięgu i stanu akumulatorów na fpv. Opcjonalnie sztuczny horyzont

Śmigła: prosiłbym o polecenie jakiś

PDB: czy taka za 10zł najtańsza może być? Jeżeli nie to proszę o polecenie czegoś

 

To nam wyjdzie w praniu z resztą sprzętu, więc zacznijmy od tego.

 

Rama - Klasyczny Marian - https://pl.banggood.com/Anniversary-Special-Edition-Martian-215-215mm-Carbon-Fiber-FPV-Racing-Frame-Kit-136g-p-1180757.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Jest to tania, prosta rama, która ma sporo miejsca na sprzęt, a przede wszystkim, świetną charakterystykę w kontekście wibracji

FC - Tak naprawdę - jeden pies, byle procesor był F4 (bądź F7) i miała wbudowane PDB. W Polsce spoko jest np - https://www.tojalece.pl/pl/p/Kontroler-lotu-RDQ-Bardwell-F4-V2/300

Taki FC ma wbudowane PDB z pomiarem prądu (do niego lutuje się regle), wbudowane OSD (z czym zechcesz, nie tylko ze sztucznym horyzontem. Fajne jest też, że w przeciwieństwie do zewnętrznego OSD, to konfiguruje się je bezpośrednio z Betaflight Configuratora)

ESC - Cokolwiek na BLHeli_32 (i nie warto oszczędzać paru złotych na braniu BLHeli_S), np. https://www.tojalece.pl/pl/p/ESC-HGLRC-T-Rex-35A-3-6S-BlHeli_32/183

W porównaniu do SimonK - to nie ma porównania :D. Błyskawicznie szybkie regle, lekkie, wytrzymałe i z dwukierunkową telemetrią. Regle na BLHeli_32 są tak dobre i tanie, że zmonopolizowały wszystkie moje modele (nie tylko quady, zarówno akrobaty i motoszybowce), gdzie tylko starczy im wydajności prądowej.

Na początek nie polecam Ci regla 4in1. Mniej wprawdzie bajzlu z okablowaniem ale jak się spali jeden regler, to cała płytka do wymiany.

Silniki - https://rcmaniak.pl/pl/p/iFlight-XING-E-2207-2750KV-NextGen-Motor/4186

Są tanie, mają masę momentu, wytrzymałe (wewnętrzna ośka 4mm, zamiast 3mm), mocne łukowe magnesy nic tylko brać

Kamera - https://avifly.pl/pl/kamery-fpv/kamera-caddx-ratel

Lepiej niż Ratel nie trafisz. Zdecydowanie, najładniejszy, najbardziej naturalny obraz w kamerach FPV. Stosuję jeszcze Foxeer Pradatora, ze względu na olbrzymi kontrast. Ale jeśli szukasz naturalnego obrazu to zdecydowanie Ratel.

VTx - Autentycznie cokolwiek, ale z dwoma zastrzeżeniami. Np https://avifly.pl/pl/nadajniki-fpv-vtx/vtx5848-lite-48ch-5-8g-25-100-200-400-600mw-switchable-fpv

A zastrzeżenia są takie - VTx musi posiadać albo SmartAudio, albo Trampa (bo przełączasz wtedy kanały i moc z menu BFa, nie musisz pchać łap do przycisku), ale co ważniejsze - musi mieć złącze MMCX.

Wtedy podpinasz antenę przez tzw. pigtail, czyli przejściówkę z MMCX na SMA. Stosuje się to dlatego, że jak przywalisz, to nie uszkadzasz złącza anteny w VTxie, tylko tę przejściówka. A przejściówka kosztuję parę złotych, a nie blisko 100,

No i śmigła - https://avifly.pl/pl/smigla-racing/t5143s

Jedne z moich ulubionych śmigieł. Ostatnio zamieniłem je na 5150, ale to już kwestia nastroju. W Twoim przypadku 5143 powinny być lepsze, bo raczej nie będziesz miał tak potężnych silników jak ja.

 

I teraz - dlaczego to jest ważne.

Z tych części co Ci podałem to już ceny nie urwiesz za bardzo. Za to własności lotne już tak. Na sprzęcie co Ci podałem ten quad będzie latał bardzo porównywalnie, do moich high endów. Na quadzie takiej klasy jak proponowany nagrałem np. ten film:

 

I od razu Ci powiem - nie chodzi o to, żeby quad miał tyle mocy co mój. To jest niejako przy okazji. Najważniejsze jest, że duże i mocne silniki gwarantują szybką reakcję przy stabilizacji quada. Dzięki temu quad lata gładko i bez drgań.

 

Taki quad jest świetny na początek, bo nadaje się zarówno do racingu, dynamicznego freestyle'u i płynnego freestyle'u. W żadnej z tych rzeczy nie jest best, ale najpierw musisz sam wiedzieć czego oczekujesz.

Ja np. poszedłem w stronę płynnego freestyle'u i złożyłem coś takiego:

I ten quad pozwala dużo łatwiej latać w tym stylu:

 

 

 

Śliski jest temat pakietów. Przede wszystkim - nie ładuj się w 3s, bo później zostaniesz z dupowatymi pakietami, które będą nieprzydatne po miesiącu.
Polecam Ci te 4ski:
https://rcmaniak.pl/pl/p/Tattu-FunFly-1300mAh-14.8V-100C-4S1P-Lipo-Battery-Pack/4038

 

Są tanie, lekkie i znoszą katowanie przeze mnie. Nie trzymają pod obciążeniem tak wysokiego napięcia jak np. Tattu R-Line, ale z jakiegoś powodu żyją u mnie dłużej.

Większej mocy nie masz co się obawiać, jeśli będziesz jej miał za dużo, to zwyczajnie ograniczasz maksymalną przepustnicę i masz to samo jakobyś założył 3skę, a pakiety będą przyszłościowe.

 

Jęsli zaś chodzi o ładowarkę, to ostatnio katuję Toolkity M8 i M8s. Polecam Ci kupno Toolkita M6:
https://www.tojalece.pl/pl/p/Ladowarka-ToolkitRC-M6/401

 

Kupa mocy, wygodna obsługa, mała i ma masę fajnych funkcji. Jeśli by brakowało Ci mocy, to wtedy kupujesz kolejną. W tak niskiej cenie nie ma obecnie nic lepszego.

 

Wprawdzie nie podpinasz tego pod 220V, ale raz że pozwala to ładować akumulatory z samochodu, a można to śmiało podpiąć pod dowolny zasilacza laptopowy.

Ładowarki z wbudowanym zasilaczem 220V są cięzkie, duże i często mają stosunkowo mało mocy.

A moc jest ważna w quadach, bo lot trwa krótko, a te pakiety można ładować nawet 5C (ja ładuje prądem 10C średnio 200 cykli mi przeżywają pakiety tak traktowane, więc chyba im to nie szkodzi), więc szybkie ładowanie się przydaje, żeby nie siedzieć i nie patrzeć jak w pakiet wchodzą mAh.

 

 

 

Cytat

 

 

Chciałbym na 6-cio kanałowym radiu na jednym przełączniku ustawić:

1) tryb lotu ze stabilizacją poziomu (jeżęli na FC jest barometr czy jest możliwość aby dron sam trzymał wysokość?)

2) tryb acro

3)buzzer- w przypadku zgubienia drona w trawie po krecie chciałbym mieć możliwość włączenia/wyłączenia dzwięku.

 

Na drugim przełączniku chciałbym mieć uzbrajanie drona do lotu.

 

Jak najbardziej, da się to zrobić. Pytanie czy warto, bo moim zdaniem tryb stabilizacji należy zakopać jeśli chce się nauczyć latać quadem, a nie bawić się w nagrywanie statycznych ujęć.

Cytat

Posiadam: klej aerobowy, opaski termokurczliwe, trytytki, taśmę izolującą, lutownice, cynę, kalafonie, trzecią rękę z lupą, szczypce, pęsetę i śrubokręt. Czy potrzebuję czegoś jeszcze?

 

Wyjdzie w praniu.

Cytat

Planuję zacząć latać na 3s, a w przyszłości może przejść na 4s dla zwiększenia mocy.

 

To już omówiłem

Cytat

Radio i gogle planuje kupić używane żeby trochę zaoszczędzić (na polskim rynku tak jak wszystkie inne części).

 

Gogle to może jeszcze, ale Flysky'a używanego kupować nie warto, to za tanie radio jest.

Rozważ też kupno w Chinach. Nic skomplikowanego, a zwyczajnie jest jakiś wybór. Np. kupić ramę w Polsce jest albo trudno, albo drogo.

 

Cytat

Czy dobrym pomysłem jest wypuszczenie anteny od odbiornika od spodu drona z jego przodu, a anteny od transmitera fpv z tyłu drona do góry? W ten sposób chciałbym zmniejszyć zakłócenia.

 

Nie ma to sensu.

Anteny zawsze z tyłu quada muszą być, bądź na tylnych ramionach. Inaczej nie pożyją dlugo. A video na 5,8GHz nie gryzie się ani z sytemami RC na 2,4GHz, ani 868MHz.

Cytat

Czy posiadając wiedzę nabytą z youtube i różnych forum dam radę to złożyć samodzielnie? Czy aby nie zapomniałem o jakiejś niezbędnej/przydatnej części?

Nie. Trzeba spędzić rok w klasztorze z mnichami. Jest to rok spania na niewygodnym łóżku, ręcznego przepisywania kodu źródłowego Betaflighta i używania połamanych śmigieł jako sztućców, ale po tym przychodzi na człowieka oświecenie i wie jak zrobić quada.

 

No, come on :D

Oczywiście, że się da, nikt się z wiedzą nie urodził. 

 

  • Upvote 3
  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

Świetnie rozpisane, dodałem do obserwowanych, bo fajnie i łopatologicznie to wyjaśniłeś.

Sam mam te silniki Tarota w ramie 330 ale latam zachowawczo i spokojnie, plus FC to Naza Lite, więc dają radę. 

Link to comment
Share on other sites

40 minut temu, Marcin napisał:

Świetnie rozpisane, dodałem do obserwowanych, bo fajnie i łopatologicznie to wyjaśniłeś.

Sam mam te silniki Tarota w ramie 330 ale latam zachowawczo i spokojnie, plus FC to Naza Lite, więc dają radę. 

A jakie masz regle? 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Marcin napisał:

https://abc-rc.pl/product-pol-8585-ESC-BLHeli-S-Mini-20A-S-2-4S-OPTO-DShot-Mulitshot-OneShot125-BLHeli_S.html

O ile rozumiem to Naza mnie ogranicza, bo musze zawsze szukac regli ktore stare dobre PWM obsluza.

 

Choć regle są znośne, tylko dzięki temu to jakoś lata :D  Jakby tam były SimonK to choroba morska gwarantowana.

Wynika to z tego, że BLHeli_S wprowadziło aktywne hamowanie silnika, kiedy FC zdejmuje przepustnicę, to regler hamuje silnik, żeby ten szybciej zwolnił.

Niemniej - to powoduje, że faktycznie PWM jest ograniczeniem, bo reakcja silnika potrafi być szybsza niż kolejna komenda z FC. Tyle, że soft który chodzi na procesorach F1 jest tak zacofany, że to nie jest wcale największa różnica.

 

Szczerze polecam Ci zmianę FC na jakiś zaopatrzony w procesor F4, bądź F7. Włożysz w quada stosunkowo niewiele pieniędzy, zmienisz soft na najnowszego Betaflighta, może nawet wrzucisz do regli JESC (https://jflight.net/index.php?route=common/home&language=en-gb ,ale to sam musisz określić czy na Twoich reglach się da to zainstalować) i będzie już całkiem nieźle latający quad.

I tu nie o to chodzi, że latasz mało agresywnie, taka zmiana to lot znacznie płynniejszy, przyjemniejszy i nawet trwający dłużej (szczególnie jeśli przejdziesz na JESC). Szkoda życia na katowanie się procesorami F1 :D

Link to comment
Share on other sites

Mam Tyro79 od eachine, na fabrycznych ustawieniach betaflight jakoś to działa. Uczę się latania bez wspomagania na tym (choć jeszcze w trybie horizon) ale jakoś po staremu do Nazy się przywyczaiłem. No i kwestia odbiorników, bo mam system Jeti i nie wiem czy każda płytka obsłuży protokół Jeti puszczający sygnał z odbiornika po jednym kablu.

Na razie latam tym, co mam, ale pewnie nastepny kopter bedzie juz na Betaflight, bo jest tego wiecej.

Link to comment
Share on other sites

Każda płytka obsługuje, tyle Ci mogę powiedzieć ;)

 

Niemniej - zrób tak z Tyro.

Podepnij quada do USB, wpisz diff w CLI i to co wypluje wyślij mi na PM (żebyśmy nie śmiecili w tym wątku), a w międzyczasie wrzuć na niego Betaflighta w wersji 4.1. Powiem Ci wtedy co wrzucić w CLI i będziesz zdziwiony ile lepiej poleci ;)

 

Link to comment
Share on other sites

W końcu znalazłem czas i przepatrzyłem co poleciłeś. Wielkie dzięki za podesłane części i porady. Co prawda powoduje to wzrost ceny z ok. 543zł do 908zł ale ufam, że cena przełoży się znacząco na komfort lotu :D. 

 

Co do sposobu dobierania podzespołów to szukałem po kolei części na polskich sklepach modelarskich, które miały odpowiadające mi parametry i cenę. Wyszło na to, że około 90% odpowiadających mi części było w jednym sklepie, więc resztę wybrałem z tego sklepu i tak oto wymyśliłem sobie taką konfigurację. Co do zamawiania z Chin chodzi o to, że teraz mam sporo wolnego czasu z wszystkim wiadomych powodów i próbuję go jakoś kreatywnie spożytkować. Paczka z Chin będzie szła do mnie pewnie ok 1-2miesięcy, a za ten czas mogę mieszkać już w całkiem innym miejscu lub nie mieć tyle wolnego czasu. To dlatego chcę zamówić wszystkie części w Polsce. Może znacie jakieś europejskie strony internetowe, które są tańsze lub mają spory wybór części, są sprawdzone i paczka idzie około tygodnia? Najszczęśliwszy byłbym gdyby wszystkie części przyszły mi w jednej paczce z jednego sklepu ale teraz wątpię żeby było to możliwe.

 

Co do wątpliwości w moje umiejętności boję się o to, że nie połapię się które kabelki w które miejsca wlutować. Mam nadzieję, że wszystkie płytki przyjdą z jakimś schematem, które pole lutownicze jest do czego i niczego nie pomylę albo chociaż nie zepsuję :D.

 

A przechodząc do mojej konfiguracji (pogrubione części które sam wybrałem, a zwykłą czcionką części polecone przez Patryka):

RAMA: MARTIAN IV 220MM  (całkiem podobna do tej polecanej przez Patryka, której niestety nie znalazłem w pl. Wydaje mi się, że różnicy nie będzie, ale wolę się zapytać doświadczonych ludzi)

SILNIKI: iFlight XING-E 2207 2750KV

ESC: HGLRC T-rex 35A (widzę, że nie wystają z niego żadne kable. Będę się w nie musiał zaopatrzyć we własnym zakresie i je wlutować w odpowiednie miejsca, po czym zabezpieczyć termokurczką cały regulator?)

FC: HGLRC Airbus F4 30x30 (F4 tak jak zalecane. Nie znalazłem informacji o barometrze, OSD oraz ma dużo krótszy opis od tego polecanego przez Patryka. Warto dopłacić 80zł?)

PDB: chyba na wybranym FC. Dobrze mi się wydaje?

KAMERA: CADDX RATEL 1200TV

NADAJNIK FPV: VTX5848 LITE 48CH 5.8G 25/100/200/400/600MW SWITCHABLE FPV (czy muszę sam wlutować w odpowiednie miejsce końcówkę MMCX? W tych które znalazłem jest czysta płytka bez kabli/koncówek)

ANTENA: PAGODA-2 ANTENA SMA RHCP (końcówka SMA tak jak zalecane. Wystarczy na początek?)

PRZEŚCIÓWKA: Przejście - SMA jack na MMCX - adapter prosty z przewodem 100mm (o coś w tym stylu chodziło z tą przejściówką?)

ODBIORNIK: FlySky Fli14+ IBUS, RSSI

 

Reszta bez zmian. Czy takim zestawem będzie się latać przyzwoicie? Czy zamienilibyście części wybrane prze zemnie? Jeszcze raz proszę o polecenie jakiś stron skąd zamawiacie. 

 

Co do anten tak mi się właśnie wydawało, że częstotliwości nie powinny się ze sobą gryźć jednak znalazłem gdzieś w internecie taki pomysł i wolałem zapytać.

 

Fajne filmiki. Bardzo miło się ogląda. Może kiedyś też tak będę latać. Czy nagrany obraz pochodzi z domontowanej kamery na quadzie czy kamery, której używasz do lotów FPV?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, nindrza napisał:

A przechodząc do mojej konfiguracji (pogrubione części które sam wybrałem, a zwykłą czcionką części polecone przez Patryka):

RAMA: MARTIAN IV 220MM  (całkiem podobna do tej polecanej przez Patryka, której niestety nie znalazłem w pl. Wydaje mi się, że różnicy nie będzie, ale wolę się zapytać doświadczonych ludzi)

Jest spoko. Mam nawet taką.

13 godzin temu, nindrza napisał:

SILNIKI: iFlight XING-E 2207 2750KV

Gut

13 godzin temu, nindrza napisał:

ESC: HGLRC T-rex 35A (widzę, że nie wystają z niego żadne kable. Będę się w nie musiał zaopatrzyć we własnym zakresie i je wlutować w odpowiednie miejsca, po czym zabezpieczyć termokurczką cały regulator?)

Kable są w zestawie z reglem, a sam musisz je dolutować. Ale spokojnie, to nie jest trudne.

13 godzin temu, nindrza napisał:

FC: HGLRC Airbus F4 30x30 (F4 tak jak zalecane. Nie znalazłem informacji o barometrze, OSD oraz ma dużo krótszy opis od tego polecanego przez Patryka. Warto dopłacić 80zł?)

Ten FC jest przeznaczony do regli 4in1, nie ma ani PDB, ani amperomierza.

Polecam zostać Ci przy tym:
https://www.tojalece.pl/pl/p/Kontroler-lotu-RDQ-Bardwell-F4-V2/300

13 godzin temu, nindrza napisał:

PDB: chyba na wybranym FC. Dobrze mi się wydaje?

No na tym co wybrałeś to nie, podlinkowałem Ci taki z wbudowanym PDB.

13 godzin temu, nindrza napisał:

KAMERA: CADDX RATEL 1200TV

Gut. Jeśli będziesz miał opcje, to bierz tą z krótszym obiektywem. Jesli nie będzie tej z krotszym to bierz dowolną, to nie jest duża różnica.

13 godzin temu, nindrza napisał:

NADAJNIK FPV: VTX5848 LITE 48CH 5.8G 25/100/200/400/600MW SWITCHABLE FPV (czy muszę sam wlutować w odpowiednie miejsce końcówkę MMCX? W tych które znalazłem jest czysta płytka bez kabli/koncówek)

Ten nadajnik ma złącze MMCX (to ten złotawy kawałek metalu na jednym z boków, MMCX to wtyczka samozatrzaskowa). W dodatku pigtail jest w zestawie z nadajnikiem

13 godzin temu, nindrza napisał:

ANTENA: PAGODA-2 ANTENA SMA RHCP (końcówka SMA tak jak zalecane. Wystarczy na początek?)

Jest ok. Później poelcam jednak zmienić na pagode z Prodrone.pl , ale kiedy już tą popsujesz.

13 godzin temu, nindrza napisał:

PRZEŚCIÓWKA: Przejście - SMA jack na MMCX - adapter prosty z przewodem 100mm (o coś w tym stylu chodziło z tą przejściówką?)

Dokładnie coś w tym stylu. Tyle, ze masz już w zestawie z nadajnikiem video, którego wybrałeś, więc dodatkowego od razu brać nie musisz. No i raczej polecam krótsze do quadów, łatwiej to upchać.

13 godzin temu, nindrza napisał:

ODBIORNIK: FlySky Fli14+ IBUS, RSSI

Chyba spoko. Jeśli nie, to niech się wypowie ktoś kto się FlySky'em bawi, ja to tylko z pięć razy komuś ustawiałem

 

13 godzin temu, nindrza napisał:

Reszta bez zmian. Czy takim zestawem będzie się latać przyzwoicie? Czy zamienilibyście części wybrane prze zemnie? Jeszcze raz proszę o polecenie jakiś stron skąd zamawiacie

Będzie bardzo dobrze latać.

A jeśli chodzi o sklepy, to kupuję w Polsce w:
http://www.tojalece.pl  http://www.nobshop.pl http://www.rcmaniak.pl http://www.avifly.pl

Reszta sklepów ma już mocno ograniczony asortyment, szczególnie ABC-RC zostało w tyle

13 godzin temu, nindrza napisał:

 

Co do anten tak mi się właśnie wydawało, że częstotliwości nie powinny się ze sobą gryźć jednak znalazłem gdzieś w internecie taki pomysł i wolałem zapytać.

Powinieneś mieć anteny na 5,8GHz i obie z polaryzacją lewoskrętną (LHCP), bądź obie z polaryzacją prawoskrętną (RHCP). Ani jedna ani druga nie jest lepsza od drugiej, po prostu muszą być takie same w obu antenach

13 godzin temu, nindrza napisał:

 

Fajne filmiki. Bardzo miło się ogląda. Może kiedyś też tak będę latać. Czy nagrany obraz pochodzi z domontowanej kamery na quadzie czy kamery, której używasz do lotów FPV?

 

Oba filmy są z Runcama 3 HD. Obraz z kamery FPV nie jest zdecydowanie tak fajny ;)

Na pociechę Ci powiem jednak, że na żywo obraz nie jest tak zły jak nagrania z DVRek. WIększość DVRek jest absolutnie fatalna i nie oddaje płynności, ani kolorów obrazu analogowego

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Niestety nie wszystkie części są dostępne w Polsce przez co raz jeszcze muszę zmienić konfigurację drona :(

ESC między którymi się waham to ESC 2-5S 35A BLHELI_32 32bit LED ( https://avifly.pl/pl/esc-regulatory/ReadyToSky-35A-LED) lub Regulator Gemfan Maverick BLHeli_32 ESC - 30A ( https://rcmaniak.pl/pl/p/Regulator-Gemfan-Maverick-BLHeli_32-ESC-30A/3930). Które się lepiej sprawdzą? Na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym poza ledami i maksymalnymi amperami.   

 

Odbiornik na który się zdeydowałem to A6B 6-10CH. Zdecydowałem się na niego, ponieważ jest gratis do radia jakie zamawiam. Innym dodawanym gratis do radia jest FS-iA10B ale z tego co wyczytałem obsługuje tylko jeden protokół przesyłu danych (?), więc zdecydowałem się na ten pierwszy. 

 

Śmigła: HQPROP 5X4,3X3 V2S ( https://avifly.pl/pl/smigla-racing/hqprop-5x43x3-v2s) 

 

Gogle postanowiłem zamówić z Chin (pewnie dojdą szybciej niż złożę quada), ponieważ w Polsce wybór jest niewielki.

 

Co do ładowarki to dobrze zrozumiałem, że do tych małych potrzebuję zakupić jeszcze osobny zasilacz/ liczyć na to, że podejdzie mi pod niego wtyczka od laptopa? Tej polecanej przez Patryka nie znalazłem niestety w Polsce, więc waham się pomiędzy Ładowarka SkyRC b6 Lite 220W 13A ( https://avifly.pl/pl/ladowarki-lipo/skyrc-b6-lite), a Ładowarka LiPol SkyRC iMax B6 ( https://www.tojalece.pl/pl/p/Ladowarka-LiPo-SkyRC-iMax-B6/148). 

 

Jeszcze raz proszę o pomoc i dzięki za dotychczasowe odpowiedzi,

Pozdrawiam

 

PS:

Czy zakupy z Banggood są tak samo bezpieczne jak z aliexpress?

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, nindrza napisał:

ESC między którymi się waham to ESC 2-5S 35A BLHELI_32 32bit LED ( https://avifly.pl/pl/esc-regulatory/ReadyToSky-35A-LED) lub Regulator Gemfan Maverick BLHeli_32 ESC - 30A ( https://rcmaniak.pl/pl/p/Regulator-Gemfan-Maverick-BLHeli_32-ESC-30A/3930). Które się lepiej sprawdzą? Na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym poza ledami i maksymalnymi amperami.   

 

Dokładnie tak. Weź te ładniejsze.

14 godzin temu, nindrza napisał:

Odbiornik na który się zdeydowałem to A6B 6-10CH. Zdecydowałem się na niego, ponieważ jest gratis do radia jakie zamawiam. Innym dodawanym gratis do radia jest FS-iA10B ale z tego co wyczytałem obsługuje tylko jeden protokół przesyłu danych (?), więc zdecydowałem się na ten pierwszy. 

Z tego co mi wiadomo to to są takie same odbiorniki, różnią się tylko ilością wyjść PWM. Do quada nie potrzebujesz żadnego wyjścia PWM, wystarczy Ci tylko IBUS

14 godzin temu, nindrza napisał:

 

Śmigła: HQPROP 5X4,3X3 V2S ( https://avifly.pl/pl/smigla-racing/hqprop-5x43x3-v2s) 

Na tym nie latałem, ale HQPropy są spoko, więc powinno być ok.

14 godzin temu, nindrza napisał:

 

Gogle postanowiłem zamówić z Chin (pewnie dojdą szybciej niż złożę quada), ponieważ w Polsce wybór jest niewielki.

Paczki z Chin przychodzą teraz bardzo szybko ;)

 

14 godzin temu, nindrza napisał:

 

Co do ładowarki to dobrze zrozumiałem, że do tych małych potrzebuję zakupić jeszcze osobny zasilacz/ liczyć na to, że podejdzie mi pod niego wtyczka od laptopa? Tej polecanej przez Patryka nie znalazłem niestety w Polsce, więc waham się pomiędzy Ładowarka SkyRC b6 Lite 220W 13A ( https://avifly.pl/pl/ladowarki-lipo/skyrc-b6-lite), a Ładowarka LiPol SkyRC iMax B6 ( https://www.tojalece.pl/pl/p/Ladowarka-LiPo-SkyRC-iMax-B6/148). 

iMax B6 zostaw w spokoju. Ma bardzo mało mocy, w efekcie pakiet 4s ładować nią będziesz ładować 30-40min, a to nuda. B6 lite ma już sporo przyjemniejszą moc maksymalną, na tyle, że spokojnie można ładować quadowe pakiety prądem 5C.

B6 lite ogólnie zdaje się mieć fajny stosunek ceny do możliwości.

14 godzin temu, nindrza napisał:

 

PS:

Czy zakupy z Banggood są tak samo bezpieczne jak z aliexpress?

Tak, jest ok.

 

Aczkolwiek jakość obsługi posprzedażowej im poleciała w dół. Kiedyś każdy zepsuty sprzęt skutkował momentalnym zwrotem pieniędzy, teraz kasę zwracają tylko przez miesiąc od odbioru paczki. I koniecznie trzeba fotografować paczkę, tak żeby widać było nalepke adresową, bo teraz jest to część ich procedury gwarancyjnej.

Niemniej - zaginione paczki, czy paczki uszkodzone - załatwiają od ręki, zwracając bez proszenia się pieniądze.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Zabrałem się za skręcanie i pojawiły się kolejne pytania. Pierwsze odnośnie podpięcia kabli. Narysowałem schemat jak chcę to polutować ale nie jestem pewny czy wszystko jest dobrze.

Tutaj jest widok z góry:

schemat fc_vtx+esc+cam.png

 

A tutaj FC od dołu:

137803076_SCHEMATFCDOL.thumb.png.404a38e893eb72c6ebe32039925047a5.png

 

Tutaj moje pytania: 

  • Czy VTX może być tak przylutowany bezpośrednio do baterii
  • Czy do 5V od spodu mogę przylutować 3 rzeczy (wtedy ledy planuję uziemić do jakiegokolwiek GND na FC).
  • Od czego jest kabelek RXD w VTX i gdzie go przylutować? 
  • Mogę kabelek 5V od VTX przylutować do 9V na FC?
  • Czy dobrym pomysłem jest nie lutowanie OSD do FC tylko podłączanie tego "pilocika" za każdym razem jak chcę coś zmienić?
  • Do czego służy przycisk zaznaczony na zielono na FC?
  • Od spodu na FC kolo 5V jest mostek do lutowania i zmiany wyjścia 5V na 3,3V. Niestety nie znalazłem informacji jakie napięcie jest domyślnie bez lutowania. Czy ktoś może się orientuje?

 

Kolejne pytania są odnośnie samej konstrukcji:

529857200_ukad.thumb.png.c3632b03e256e63bc3fd22d2f741c190.png

  • Odbiornik jest dość duży i nie mogę znaleźć na niego innego miejsca jak na dole albo górze drona. Można go rozkręcić żeby zajmował mniej miejsca?
  • Te nakładki antywibracyjne są dość duże, przez co mam problem z dokręceniem FC od góry. Zrobić to na siłe czy może lepiej zamaist tych podkładek użyć zwykłych nakrętek jako dystansu od ramy albo po prostu przyciąć je o połowę? Wydaje mi się, że drgania i tak będą przenoszone przez śruby na których będzie zamontowany FC i te nakładki są zbędne.
  • Czy takie ułożenie nie spowoduje zbyt dużego nagrzewania się VTX i FC?
  • Montaż na trytytkach odbiornika i anteny nie wydaje się zbyt solidny. Czy macie jakieś pomysły jak innaczej to zamontować? Może jakieś styropianowe obudowy, kropelka?
  • Zamaist kleju anearobowego mam cyjanoakrylowy. Czy mogę taki klej nałożyć na śrubki żeby się nie odkręcały?
  • Czy są jakieś obudowy dodatkowe do kamerki? Tej która przyszła w zestawie nie jestem w stanie w żaden sposób przymontować do ramy. Myślałem o wycięciu ze styropianu/drewna jakiejś ramy i zamontowaniu tego na trytytkach. Na YT widziałem, że ludzie mieli takie boxy które wkładali w ramę ale nie mogę tego nigdzie znaleźć do kupienia.
  • Po montażu śmigieł jest dosyć spory luz między nimi, a śrubą która ma je dociskać. Na dodatek wszystkie zakręcają się w lewo. Czy silniki CCW nie odkręcą ich podczas lotu?

Podłączenie odbiornika:

Z tego co zrozumiałem muszę zastosować protokół iBUS. Podpinam wtyczkę serwo (sygnał u góry, + na środku, GND u dołu) i potem lutuje kabelek od sygnału do miejsca podpisanego na FC jako S, + lutuję do +5V (tylko którego, na odbiorniku pisze 4-6,5V), a GND do jakiegokolwiek GND. Czy mam rację?

 

Ładowarka:

Ładowarka przyszła bez kabla zasilającego. Muszę kupić do niej osobno jakiś zasilacz. Pisze na niej że obsługuje 220V, więc mógłbym ją włączyć bezpośrednio do gniazdka? Niestety te tematy są mi całkowicie obce i proszę o polecenie jakiegoś bezpiecznego rozwiązania :(. Tak będę podpinać baterie do ładowania. Mam nadzieję, że dobrze to rozkminiłem: 

IMG_20200522_104727491.thumb.jpg.299f03b54b54b6d2706944036ceebdcc.jpg

 

 

Na koniec ostatnie pytanie. W pudełku od ramy znalazłem taką małą plastikową płytkę wielkości FC. Do czego ona służy?

IMG_20200522_105141944.thumb.jpg.f39a69902788939f260cee384b1787ea.jpg

 

Dzięki za całą pomoc jaką do tej pory tutaj uzyskałem :D

Link to comment
Share on other sites

Dużo pytań, a ja dziś nie będę miał na to czasu.

 

Zróbmy tak.

Tu masz manual do tego FC:
https://www.copterfarm.de/media/pdf/3d/bb/f7/RDQ-Bardwell-F4-FC-Manual-v2-1.pdf

 

Przeczytaj i jak jeszcze będziesz miał pytania to pomogę.

Na teraz tylko Ci powiem, że joystick od kamery w ogóle nie lutuje się do FC. Wpina się go do kamery i służy do ustawiania tejże.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli ładowarka to imax b6 lite to nie podłączaj jej do 220V. Zasila się ją prądem stałym 7-32 V czyli musisz mieć dodatkowy zasilacz np z laptopa.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.