Skocz do zawartości

Dobór napędu do pół-makiety szybowca


paweln7

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

potrzebuje dobrać silnik do modelu pół-makiety o rozpiętości 3,2m i wadze ok 5kg oraz aerodynamice " kiosku ruchu" 

chciał bym wykorzystać to co mam :

bateria 4S 4000 mah

regulator 60A

i  mam dwa silniki

E-flite Power 46 

Recommended Prop Range: 12x8 to 14x10
Voltage: 14.4 to 19.2
RPM/Volt (Kv): 670
Resistance (Ri): .04 ohms
Idle Current (Io): 3.90A @ 10V
Shaft Diameter: 6mm (.24 in)
Overall Length: 55mm (2.15 in)
Weight: 290g (10.0 oz)
Overall Diameter: 50mm (2.00 in)
Diameter: 50mm (2 in)
Length: 55mm (2.15 in)
Continuous Current: 40A
Maximum Burst Current: 55A (15 sec)
Cells: 12-16 Ni-MH/Ni-Cd or 4-5S Li-Po
Speed Control: 60A Brushless

oraz

MEGA ACn 22/45/3

  • wymiary: fi 36 x 68.5mm
  • średnica ośki: 5mm
  • zasilanie: 10-14 ogniw Ni-xx, 3-4 ogniw li-xxx
  • waga: 300g
  • KV: 1000 obr/V
  • zastosowania: silnik zalecany głównie do napędu bezpośredniego modeli samolotów akrobacyjnych do 3kg i szybowców do 5kg
  • prąd: do 40A
  • opór wewnętrzny: 20mOhm
  • ilość zwoi: 3
  • przykładowe konfiguracje: modele akrobatów o wadze do 3.5kg, zasilanie 10x Nixx, śmigło 12x6" (prąd 36A), śmigło 13x8" (prąd 43A), zasilanie 12Nixx lub 4S LiPo, śmigło 12x6" (prąd 42A), zasilanie 16x Nixx lub 5S LiPo, śmigło 10x6" (prąd 35A)

chciał bym wykorzystać jeden z nich  bo mam

Prosił bym bardziej kumatych w temacie o podpowiedź który silnik sobie poradzi z szybowcem i jakie śmigła do danego silnika zastosować ( myślałem o 14x9 dla Power 46 i 13x8 do Megi )

ewentualnie jaki inny silnik , nie zależy mi na wznoszeniu jak rakietoplan , wystarczy 25-30 stopni.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, paweln7 napisał:

o rozpiętości 3,2m i wadze ok 5kg oraz aerodynamice " kiosku ruchu" 

Tej aerodynamiki w szybowcu nie kumam.:) Gdybyś chciał go przymocować do skrzynki po ziemniakach to pewnie bym zrozumiał ale w szybowcu.;) 

Co do tego pierwszego silnika to się nie wypowiem bo nie znam.

A co do MEGI to silnik powinien sobie spokojnie w szybowcu poradzić. Silnik ma 800Kv więc ja osobiście wsadziłbym do niego łopatki 14x8 przy regulatorze 60A i zasilaniu 4s. 

Moim zdaniem spokojnie obsłuży ten silnik szybowiec o wadze do lotu 5kg. 

Jedynie co może martwić to sam start przy którym będziesz musiał trochę włożyć pracy i po prostu go mocno ciepnąć.:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Konrad_P napisał:

Tej aerodynamiki w szybowcu nie kumam.:) Gdybyś chciał go przymocować do skrzynki po ziemniakach to pewnie bym zrozumiał ale w szybowcu.;) 

Sory  zapominałem napisać jaki to szybowiec  IS-A Salamandra , a o aerodynamikę chodziło mi  że nie jest to nowoczesna  laminatowa konstrukcja tylko latające retro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to rewelacja. Piękny model, jeden z moich ulubionych. Mam ogromny sentyment do wszystkich szybowców retro i dwupłatowców.:) No ale rozpiętość 3m robi w tym modelu wrażenie, koniecznie nagraj oblot.

Ale nie zmienia to faktu, że ta Mega spokojnie powinna pociągnąć ten szybowiec. Tu nie potrzebujesz startu pod kątem 60-70 stopni tylko spokojnego pod kątem 20-30 stopni. Jeśli będziesz go startował sam z ręki to będziesz musiał faktycznie go mocno rzucić ale jak pomoże kolego to start moim zdaniem powinien być spokojny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Jacek Walenciak napisał:

Niestety ta Mega Acn 22/45/3 w moim motoszybowcu Vampire 3,6m i wadze do lotu 3100g po paru lotach się spaliła. Latałem na 4S ze śmigłem 13"×10,5" i szału nie było. Myślę, że te deklarowane 5kg dla szybowca jest sporo na wyrost. 

Spaliła się bo miała prawo. Zastosowałeś mocno niewłaściwe łopatki. Ten skok x10,5 to bardzo za dużo. Gdybyś dał 8,5 to nie byłoby prawdopodobnie problemu.

 

A co do Salamandry:

Dając łopatki 14x8 nie powinno być problemu i silnik się nie powinien spalić. Chodzi o to żeby wytworzyć odpowiednio duży strumień zaśmigłowy który ułatwi Ci start.

A te opory nie będą aż tak wpływać na tą Mege. Jedynie będziesz musiał ciut dłużej pojechać na silniku żeby osiągnąć wysokość. Przy dobrze zrobionym chłodzeniu silnika nic się nie powinno zdarzyć. Przecież nie będziesz latał 5min na silniku tylko te 30-40s no może 1min, potem tylko szybowanie. Regulator masz z dużym zapasem więc nie powinien się grzać. 

No ale szczerze trzeba przyznać, że Mega to nie jest wysoka półka tylko budżetowa więc cudów od takiego silnika nie można oczekiwać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Konrad_P napisał:

Spaliła się bo miała prawo. Zastosowałeś mocno niewłaściwe łopatki. Ten skok x10,5 to bardzo za dużo. Gdybyś dał 8,5 to nie byłoby prawdopodobnie problemu.

Konrad, zastosowałem takie łopatki, bo na niemieckim forum RC-Network był ten silnik w takiej konfiguracji stosowany. Więc chciałem sprawdzić w swoim modelu. Większy skok daje większy strumień zaśmigłowy, ale w przypadku tej Megi się to nie sprawdziło. A silnik pracował góra 20s celem wyniesienia modelu na odpowiednią wysokość. Może mi się trafił słabszy egzemplarz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli model jest bardzo szybki -to przy szybkości napęd odciąża się w locie i śmigło o dużym skoku nie jest problemem.  Konfiguracja Jacka prawdopodobnie  pracowała by bez problemu w szybkim pylonie z dobra wentylacją.

W motoszybowcu -który lata dość wolno a   w szczególnie trakcie wznoszenia ma bardzo mała prędkość lotu  - duży skok śmigła przeciążał mocno silnik  przy zasilaniu 4s już śmigło 13x8 jest dla tej megi "za cieżkie" a do Vampira za duzy skok przy 4s

Konrad -ten silnik nie ma 800 obrotów/V... on ma 1000  -a to zupełnie inna sprawa.

 

Główny problem jest w malutkiej literce e   na końcu nazwy...    w rozpatrywanym  silniku jej nie ma -czyli 1000 obr -i na zasilaniu 3s ma obroty podobnie jak ten  22/45/3e    przy 4s ....

 

 i prąd wersji e byłby  kilkanaście A mniejszy.           

z literką e na 4s spoko.   

bez literki e to na 3s do motoszybowca  albo 4s do pylona.      

         Ewentualnie do motoszybowca to  śmigło ze skokiem 6"  

 

ale chyba ciężko będzie wyrwać 14x6"  lub 13x6"     -arenaut ogólnie mocno obciąża silnik, graupner to  12x6" robi  -a przy większych średnicach już i skok większy.

 Może jakieś łopatki GM  albo RF -ale nie wiem czy nie lepiej zmienić silnik.  Łopatki drogie

 

 Albo do tej megi dodać przekładnię...  i wtedy będzie super. Ale też dość drogo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, latacz napisał:

onrad -ten silnik nie ma 800 obrotów/V... on ma 1000  -a to zupełnie inna sprawa.

 

Główny problem jest w malutkiej literce e   na końcu nazwy...    w rozpatrywanym  silniku jej nie ma

No to poważny mój błąd. Sorry. Oczywiście 1000kv zmienia i to bardzo dużo. Tym bardziej to co pisali na RC-Network to albo jakaś ściema albo ten sam błąd jaki ja popełniłem.

Silniczek z 1000Kv i skoku 10,5 to będzie pracował dokładnie tyle ile pracował u kolegi Jacka.

 

Ja swego czasu kupiłem w HB łopatki 13x6,5 węglowe z których byłem mega zadowolony. Regulator w porównaniu z AerNautami przestał mi się grzać. Tyle tylko że tu idzie o 5kg model i tak się zastanawiam czy podoła.

 

Paweł albo podaj troche danych albo sam spróbuj w ecalc -u https://www.ecalc.ch/motorcalc.php

Tu dostaniesz szacunkowe dane o możliwości tego silnika oraz będziesz mógł dobrać sobie wielkość łopatek tak aby nie zjarać tego silnika. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Na razie dzięki za wszystkie sugestie  ,pobawiłem się troszkę ecalc-iem  i moje wnioski ( może mylne )

Mega przy śmigle większym 13x8 i 4S robi się grzałka 

Power 46 śmigło 14x6 i 4s daje radę ( mam piastę +2.5 i wtedy daje 3100g ciągu i 86km/h prędkości zaśmigłowej  co daje wznoszenie 5,5m/s

Z początku przymierzałem się do Megi  i takie zacząłem robić mocowanie w kadłubie ale niedawno wpadł mi w łapki Power 46 i na razie wydaje się lepszym rozwiązaniem ,

CDN

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.