Skocz do zawartości

Pierwszy model


Rekomendowane odpowiedzi

 Witam wszystkich
Przepraszam ze tak tylko się zarejestrowałem i już temat otwieram, ale nie umiałem znaleźć czegoś co by mi mogło realnie pomóc. 
Kupiłem tanio aparaturę z modelu  R-planes Pioneer XL do której sprzedający dorzucił za grosze odbiornik, silnik ze śmigłem i ESC z tego modelu (razem 100zł) Niestety zmusza mnie to do projektowania konstrukcji pod silnik a nie odwrotnie-  jak chyba powinno się robić. Moje założenie jest takie: górnopłat (motoszybowiec) z pianki jak najniższym kosztem. Czyli skrzydła wycięte gorącym drutem i oklejone taśmą lub czymś co nie sprawi większych problemów. Kadłub najlepiej gdyby był z tego samego materiału. Może być kanciasty, byle to jakoś latało. Samolocik ma służyć do nauki, a jeśli modelarstwo mnie wciągnie to wtedy pomyślę nad czymś co nie będzie budzić politowania u doświadczonych konstruktorów. Mimo niewielkich wymagań, nie wiem jak się do tego zabrać. 
Kwestia pierwsza- materiał. Co polecacie, EPP styrodur czy coś innego? Nadaje się do tych rzeczy styropian? Dobrze gdyby od razu ktoś podpowiedział jakich wymiarów płyt szukać i gdzie najlepiej kupować.
No i druga sprawa, czyli sama konstrukcja. Do usztywnienia skrzydła planuję uzyć kołka balsowego albo pręta węglowego tylko nie wiem czy to wystarczy. Przy moim silniku Rozpiętość powinna chyba sięgać  ponad metr. (oryginalny pioneer XL ma 2m)
Co o tym sądzicie, da się to zrobić tak jak chcę? 
Jeszcze taki pomysł mam na skrzydła, aby zrobić je z  3 części. Część środkowa przytwierdzona na środku do kadłuba w formie prostego skrzydła, a końcówki zwężające się wycięte w sposób jak na tym filmie:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy musi to być samodzielna konstrukcja? Wydaje mi się, że to dość trudna droga na początek latania..(gdyż próbujesz nauki na czymś co może mieć błędy konstrukcyjne/budowy uniemożliwiające naukę latania..)

Materiał do budowy na początek to EPP, gdyż jest w miarę odporny i łatwy w naprawie CA.

Rozmiar - im większy i lżejszy tym lepszy do nauki - lata wolniej(ok 150cm rozpiętości powinno być niezłym punktem wyjścia).

Jako wzmocnienie skrzydeł w piankach "fabrycznych" stosuje się pręt lub rurkę węglową/epoksydową 8-10mm - warto podejrzeć konstrukcję oraz części zapasowe fabrycznych rozwiązań.

 

Może lepszą drogą byłoby poszukanie kita pianki typu skysurfer/pioneer? (jeśli to nie przekracza możliwości budżetu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrz tutaj. Na modelach Motylastego wychował się nie jeden modelarz http://motylasty.pl/modelar.html. Wszystkie ToTo latają świetnie. Jest dokładny opis budowy. 

Nie mniej jak na pierwszy model i chęć nauki latania to też jestem zdania że droga nie ta. 

Zdecydowanie lepiej zakupić piankę z EPP i na niej odbyć naukę a dopiero potem wziąć się do budowy swojego pierwszego modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zipp Nie wykluczam że jednak kupię, ale chciałbym spróbować swoich sił w samodzielnej budowie. Budżetu nie mam sztywno określonego ale wiadomo, im taniej tym lepiej. Wstępnie licząc bateria serwa ładowarka i interfejs usb do symulatora to już kolejne 200zł. Myślę że coś w podobnym kształcie jak na tym filmie jest w zasięgu moich możliwości. Btw. urzekł mnie ten kadłub

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, BlueChicken napisał:

Nie wykluczam że jednak kupię, ale chciałbym spróbować swoich sił w samodzielnej budowie

Mam świadomość, że budowa od podstaw jest bardziej ambitna i może przynieść więcej satysfakcji. Gdy jednak chcesz dopiero uczyć się pilotażu niesprawdzona konstrukcja jest dodatkową niewiadomą..

Może spróbuj potrenować na symulatorze komputerowym w pierwszym kroku. Dokup kabelek do aparatury(jeśli ma gniazdo jack trenera) i popróbuj polatać np. na bezpłatnym symulatorze MPX-a..

 

Tak jak Konrad napisał.. Budowa własnej konstrukcji może przynieść satysfakcję ale też frustrację, gdy nie wiesz co zawodzi..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, zipp napisał:

Mam świadomość, że budowa od podstaw jest bardziej ambitna i może przynieść więcej satysfakcji. Gdy jednak chcesz dopiero uczyć się pilotażu niesprawdzona konstrukcja jest dodatkową niewiadomą..

Słuchaj się doświadczonych modelarzy bo piszą to po to żebyś się wciągnął i złapał bakcyla a nie zraził i odstawił na kolejne kilka lat.

Jak cię obecnie nie stać na taki piankowy model to poczekaj dozbieraj. Naprawdę zyskasz tylko na tym. Budować możesz w zasadzie równolegle ale pierwsze kroki stawiaj sprawdzoną konstrukcją.

 

Jak nie wiesz co zbudować to zbuduj skrzydełko. Gdzieś tu na forum jest temat "Delta w 20 min." lub coś podobnego. To jest dość prosty model do budowy tyle że trzeba już coś latać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@TomTech  Fajna propozycja tylko boję się o wykonanie skrzydeł. Bez plotera nie zrobię tego dokładnie dlatego jeśli przy większych rozpiętościach skrzydeł wytrzyma lity profil wycięty za pomocą drutu ooporowego to chciałbym pójść tą drogą.  Jesszcze nad tym pomyślę. może nieco zmodyfikowałbym kadłub żeby był smuklejszy bardziej "szybowcowy". Albo nie warto kombinować i brać gotowe rozwiązania. 
Może ktoś ma inne proste rozwiązania na robienie skrzydeł? i jeszcze takie pytanie. profil E193 nada się?

36 minut temu, Konrad_P napisał:

Zapomnij. Takie modele mogą budować tylko zaawansowani piloci. Tobie potrzeba modelu który sam lata.

Okej. A mógłbyś wytłumaczyć dlaczego kadłub ma takie znaczenie? Myślałem że wystarczy odpowiednio umiejscowić środek ciężkości 

21 minut temu, Konrad_P napisał:

 

Jak nie wiesz co zbudować to zbuduj skrzydełko. Gdzieś tu na forum jest temat "Delta w 20 min." lub coś podobnego. To jest dość prosty model do budowy tyle że trzeba już coś latać.

 

Mam wrażenie że takie modele są trudniejsze do opanowania niż wolno lecący szybowiec z dłuższym ogonem. Nie będę miał problemu z gwałtownie unoszącym się nosem i w konsekwencji niezaplanowaną beczką?
EDIT: pętlą oczywiście xd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem nie leży w kadłubie tylko w całej konstrukcji. Skrzydła są płaskie bez wzniosu więc wymagają precyzyjnego latania i pewnie tylko na silniku. Tobie potrzebny model który będzie samostateczny odporny na przeciągnięcia i będzie szybował żebyś miał chwilę oddechu i zebrania myśli co dalej z lotem. Do tego proponowany model z pewnością będzie szybki i to kolejna duża przeszkoda żeby latać czymś takim. Myślę że więcej niż 5s w powietrzu ten model się nie utrzyma przy pierwszym locie. Jak przeżyje to drugi będzie równie długi ale nie dłuższy niż 5s. A jak i to przeżyje to ten trzeci to już będzie zajebi... ten tego długi no na te 6s.;)

 

Popatrz na ten wątek.

 

Kolega posłuchał i efekt rewelacyjny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, zipp napisał:

 

Może spróbuj potrenować na symulatorze komputerowym w pierwszym kroku. Dokup kabelek do aparatury(jeśli ma gniazdo jack trenera) i popróbuj polatać np. na bezpłatnym symulatorze MPX-a..

 

Już w koszyku na allegro, niestety sprzedawca ma urlop a w żadnym innym sklepie w PL nie jest dostępny 

W kwestii modeli do kupienia, gdzie najlepiej szukać? bez silnika bo już mam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech ... Zapomnij na chwilę o tym silniku. On na pewno się przyda ale nie teraz. Ustawianie całego swojego hmm..  modelarstwa pod ten silnik nie ma w tej chwili sensu.

 

Kup zestaw RTF w polskim sklepie. Jest ich od zaje ... i ciut ciut. 

Choćby tu https://abc-rc.pl/pl/menu/modele-rc/modele-latajace-rc/samoloty-elektryczne-rc-559.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


No chyba mnie przekonaliście do kupna. Taki zakup niestety bardziej boli po kieszeni niż wydawanie po trochu na kolejne części ale co poradzić. Mimo to tematu nie zamykam bo nadal coś chcę zbudować od podstaw. Wiem ze nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie ale jaki profil to takich szybowców  o rozpiętości 1-1,5m powinien się sprawdzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, BlueChicken napisał:

Taki zakup niestety bardziej boli po kieszeni niż wydawanie po trochu na kolejne części

:D:D

No toś teraz powiedział, że mało ze śmiechu z krzesła nie spadłem. 

Cóż ja ci mogę powiedzieć, takie kupowanie po trochu a nie raz a dobrze jest tak cirka 20x no może 10x droższe. 

Poczekaj aż się wciągniesz i zaczniesz budować. To będzie potrzebne z tego sklepu a tamto z tamtego. Kurde nie mam jeszcze tego a w tych dwóch tego nie ma. Kurde muszę kupić w kolejnym. No ale to kosztuje mało a przesyłka tyle hmm.. więc dokupię jeszcze coś bo się przyda na zaś. I tak okazuje się że tych "przydasie" masz 3x więcej niż ci potrzeba.

To jest nieuniknione i mało kto z tym sobie radzi. Wszystkim modelarzom zalegają na półkach rzeczy które na pewno ale to na pewno będą wykorzystane .... kiedyś, hmm.. no na pewno kiedyś.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Konrad_P napisał:

Ech ... Zapomnij na chwilę o tym silniku. On na pewno się przyda ale nie teraz. Ustawianie całego swojego hmm..  modelarstwa pod ten silnik nie ma w tej chwili sensu.

 

Na pewno by wyszło taniej. 500-600 za model do tego bateria i ładowarka to już dla mnie troche za dużo. Do tej pory modele ARF spotkałem tylko na aliexpress ale jeśli miałoby to wyjść o 100zł taniej to poczekam miesiąc na paczkę (w ogóle teraz przychodząprzesyłki z chin biorąc pod uwagę sytuacjęna świecie?) Silnik który posiadam a te w "fabrycznych" modelach chyba sie nawet wiele nie różnią. W końcu jest on wyciągnięty z takiej konstrukcji 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko już powiedziałem nic więcej w zasadzie nim do powiedzenia. Zrobisz oczywiście jak uważasz. Ty znasz swoje możliwości. Jeśli dla ciebie jest istotne to 100zł to oczywiście zamawiaj z aliexpress. Tylko pamiętaj, że teraz paczki mogą być opodatkowane i żeby się nie okazało, że wyszło drożej lub podobnie. To teraz jest loteria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm. może trafię jakąś używkę. A jak nie to więcej nadgodzin w robocie żeby uzbierać.
Wracając do budowy od podstaw, Ten model wygląda na prosty w budowie. Będzie on równie prosty w pilotażu?
https://www.instructables.com/id/How-to-Build-Your-First-RC-Plane-for-Under-100-Tra/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałeś namiar na stronę Motylastego. Popatrzyłeś choć przez chwilę. Materiał zawsze możesz zmienić z tego zielonego paskudztwa na EPP. Moim zdaniem strasznie kombinujesz.

PS

Ktoś latał tym modelem, wiesz jakie są odczuci. To że prosty nie znaczy że dobry. Szukaj sprawdzonych, oblatanych modeli kto może Ci podpowiedzieć co i jak i w budowie i w oblataniu go.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego, za 50$ masz model 1,4m  z bezpłatną wysyłką (jeśli zamówienie powyżej $50 - jakąś baterię do kompletu zamówisz i będzie... wysyłka z magazynu EU (Holandia) więc żadnych opłat dodatkowych nie będzie a model w ciągu góra tygodnia u Ciebie :D)

https://hobbyking.com/en_us/h-king-bixler-1-1-epo-1400mm-glider-arf.html?queryID=f9abd488479c3edcdf8f598e772db1b1&objectID=76380&indexName=hbk_live_magento_en_us_products_hbk_price_stock_7_group_3_asc

 

Moim zdanie na początek super sprawa..(choć dolar teraz drogi:(, w paypalu po ~4,3pln)

sorry, model jest bez wyposażenia, zdjęcie poglądowe mylące :(

Może to Twoje wyposażenie się nada + dokupić 4 serwa 9g?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.