ertman_176 Opublikowano 20 Stycznia 2009 Opublikowano 20 Stycznia 2009 Pytanie podstawowe: Czy chce się polatać czy powalczyć z modelem. Nie ważne co wybierzesz powinieneś najpierw przeczytać te parę zdań. Napisałem to najprostszym językiem jakim jestem tylko w stanie przekazać to wszystko. W „” umieściłem słowa które należy brać za potoczne a także całe cytaty z rozmów z młodymi adeptami. Nadajnik Nadajnik e-sky to prosty nadajnik i w sumie do zabawy na małym polu wystarczy. Masz podstawowe 4 kanały, mamy reversy kanałów [czyli odwracanie wychyleń serwa] i trymery [przesuwanie "neutrum" serwa]. Nic więcej do podstawowego sterowania ci nie potrzeba. Większość zestawów jakie sprzedaje się i są brane pod uwagę przez początkujących dziś działa w pojedynczej przemianie lub tez na 2,4ghz. Pojedyncza przemiana oznacza ze odbiornik odbiera sygnał z nadajnika „raz”. Odbiorniki podwójnej to tak jakby 2 odbiorniki w jednym zapewniają czystszy sygnał mamy kwarce, czyli przypisany kanał do danej częstotliwości. W 2,4ghz nie ma kanałów które sie oznacza gdyz nadajnik i odbiornik zestraja się przed lotem tak jakby szyfrem. Nazywa sie to kodowaniem a sama częstotliwość ulega ciągłej zmianie w czasie pracy tak jakby aparatura sama skakała z kanału 74 na 65 potem na 76 itd tyle ze w szerokim pasmie 2,4ghz. Na temat wyboru nadajnika możecie zapytać w dziale elektronika/nadajniki. Jest tam także kilka porównań które warto przejrzeć. Czyli nadajniki z grubsza mamy wyjaśnione Odbiornik i regulator obrotów silnika Odbiornik odbiera sygnał wysyłany z nadajnika a więc potrzebuje zasilania. Zasila się go na dwa sposoby: albo poprzez dodatkowy pakiet 4,8V [6v] albo poprzez "bec" regulatora. Bec to taka część elektroniczna w regulatorze obrotów silnika która zamienia napięcie akumulatora silnika na napięcie 5V i jest ono wysyłane kablem sygnałowym do odbiornika tym 3 żyłowym i to właśnie to zasila nasz odbiornik. Regulatory silnika występują jako opto oraz bec. Bec wyjaśniłem. Opto nie posiadają tego regulatora i wymagają osobnego zasilania albo pakietem 4,8V[6V] albo osobnym małym regulatorem zwanym po prostu bec. Istota tego jest to że regulatory z bec dają 5v ale o małym prądzie tj. zazwyczaj 1A. Czasami większe modele posiadają wiele serw albo tez same nawet podstawowe serwa pobierają w momencie krytycznym czyli w locie, szybkim, w czasie wykonywania ostrego manewru ruszymy wszystkimi serwami „na maxa” to okazało by się ze nasz bec nie poda prądu bo będzie go miał za mało. Wtedy tez model przestaje przez chwile być sterowny.O tyle o ile małe modele są tanie i „boom” zwane też kretem czy po prostu kraksą nie jest drogie a same momenty są małe to modele po parę tysięcy złotych już tak nie do końca. Duży model powoduje realne potężne zagrożenie dla wszystkiego wkoło. Zauważmy też ze małe szybowce maja pakiety 250mah 4,8v [modele latające blisko nas] a duże modele maja pakiety 3300mah 6v [używające mocnych serw] a zasilają tylko serwa i odbiornik. Ma to uzmysłowić wam jak duże mogą być prądy i jakie model może mieć potrzeby. Regulatory posiadają wbudowany taki element elektroniczny które odcina silnik na parę sekund jeżeli napięcie akumulatora spadnie poniżej dopuszczalnego w tym momencie. Detekcja akumulatora 2s i 3s odbywa się automatycznie spotyka się jeszcze regulatory programowane oraz ze zworka zmiany 2/3s. Silnik oczywiście ma tylko krótką przerwę która nie zagraża spadnięciem modelu na ziemie ale jest to znak że należy możliwie szybko lądować. Nawet jeżeli silnik przestanie odpowiadać to serwa i tak będą działać. Silnik i regulator obrotów oraz śmigła W tym momencie najczęściej stosowane są silniki bezszczotkowe - to te 3f, a szczotkowe to te spotykane w Lamie/Nemo i one na starcie wypadają z kupowania ich solo ze względu chociażby na wagę. Silniki 3f są o „połowę” lżejsze a dają takie same osiągi. Co to jest KV ? To jest ile obrotów ma silnik z 1V akumulatora Im większe będziemy mieli KV tym szybciej będzie się smigło kręcić Załóżmy zasilanie 2s Li-Pol czyli 8,4V x KV = obroty bez śmigła "Jakie napięcie i prąd może dostać silnik żeby się nie spalił" Jest to podane w specyfikacji silnika. Zasilanie: 2s Li-Po chodzi o : Prąd chwilowy: 15A (przez 60s) Co mówi nam prąd chwilowy a co prąd Załóżmy prąd chwilowy powiedzmy 15A/60sek Uzwojenie silnika zaczyna się palić jeżeli prąd nie zmaleje przez 60sekund. Poza tym podawana jest tabelka z danymi, trzeba na nie brać poprawkę bo nie zawsze są rzetelne bo same osiągi każdy silnik ma indywidualne Dane techniczne Zasilanie : 2s Li-Po Śmigło : 6x4 RPM : 13000 Prąd : 12A Uzyskany ciąg : 413g czyli ani obroty ani ciąg ani prąd nie muszą tyle wynosić chociaż powinny. RPM = round per minute czyli obroty na minute Regulatory chińskiej produkcji mają też często zawyżane swoje możliwości a więc regulatory warto brać trochę na wyrost. "Czy każdy regulator 3fazowy pasuje do każdego silnika ?" Silniki i regulatory używane przez początkujących zazwyczaj ze sobą współpracują, ogranicza je jedynie prąd, Prąd chwilowy: 15A (przez 60s) czyli regulator powinien mieć 12A dlatego ze każdy regulator ma większe możliwości chwilowe niż nazwa wskazuje Nazwa powiedzmy 12A oznacza ze można używać dla naszego silnika 12A prądu z akumulatora przez tyle czasu ile mamy pojemność akumulatora. Należy również zwrócić uwagę na to czy regulator obsługuje zakładaną przez nas ilość cell akumulatora, chociaż zazwyczaj na początku używamy 2-3 cele a w sumie każdy regulator obsługuje taką ilość. Bardzo ważne jest aby żądne kable w regulatorze się nie stykały – należy zadbać o ich izolację względem siebie. Można do tego użyć rurki termokurczliwej albo taśmy izolacyjnej. Jeszcze jedna sprawa z silnikami Jeżeli producent podaje ze możesz użyć 2-3s akumulatora [2s to pakiet 7,4v a 3s to 11.1v] to śmigło dla 3s zawsze musi być mniejsze niż dla pakietu 2sa dla 2s może być o 1 cal czasami 2 większe Śmigła Kupuje się kilka śmigieł o różnych rozmiarach aby dobrać optymalne do zestawu i oczekiwań. Na początku kariery kupuje się większa ilość sztuk bo to najczęściej uszkadzany element modelu. Śmigieł się nie klei. Śmigła przed założeniem należy wyważyć Jak się zapłaci za śmigło to i wyważone jest chociaż nie zawsze. Aby wyważyć bierze się szpilkę, przekłada przez otwór, stawia na podpórce, równej z obu stron i patrzy czy nie przeważa na którąś stronę. Śmigło dobiera się w 2 parametrach - średnica i skok Im śmigło większe tym większy ma ciąg, im większy ma skok tym szybszy strumień za sobą wytwarza Na początku nie stosuje się śmigieł 3-łopatowych Modele typu latające skrzydło lata szybko a wiec należy mu włożyć śmigło małe z dużym skokiem aby "strumień" zaśmigłowy był szybki. Do mierzenia prędkości używa się przyrządu zwanego tachometru. Śmiglo jak juz mówiłęm dobiera sie do silnika, posiadanego akku a wszystko to do modelu. Ważna rzecz Zauważ ze silniki często nie posiadają piasty. To taki element do którego montuje się śmigło Nie da rady włożyć śmigła powyżej 3 cali na wcisk na ośkę. Piastę montuje się na wale silnika śrubkami na samym końcu wału. Na to zakłada się śmigło na gumkę. Przy uderzeniu gumka puszcza śmigło i śmigło się nie łamie. Piastę dokupuje się oddzielnie od silnika. 2 silniki 3f nie mogą być ”kierowane” z jednego regulatora. Przy okazji coś wytłumaczę Silnik i regulator posiadają po 3 kable a regulator podaje prąd w taki sposób: jeden kabel potraktujmy jako masę a następne 2 jako plus. Obrót silnika polega na wymuszaniu ruchu rotora [tej części kręcącej się]. Istnieją silniki 3f które wyglądają tak jak szczotkowe ale ich zasada działania jest taka sama sama jak każdego silnika. Uzwojenie z drutu przewodzi prąd, powstaje pole magnetyczne wkoło uzwojenia, w rotorze jest magnes który jest odpychany i silnik zaczyna się kręcić. Wracając do kabelków; w silniku szczotkowym mamy + i -. Prąd biegnie z - do + dwoma kablami. W silniku 3f mam 3 kable, ich zamiana spowoduje zmiane kierunku obrotu silnika. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=5373 Jako ze silniki szczotkowe można złączyć ze sobą kabelkami i powstanie nam układ w którym zawsze - idzie do + i silniki są sterowane jednym regulatorem tak w 3f z powodu wyżej wymienionej przyczyny nie można zastosować takiego układu. Stosuje się 2 silniki i 2 regulatory. „Ile akumulatorów nam potrzeba aby zasilić taki układ i ilu kanałów do sterowania silnikami??” Akumulator rzeczywiscie wypada dac mocniejszy bo prad pobierany jest podwójnie ale nie trzeba dawac 2 akumulatorów. Jest taki kabel który łaczy kable regulatora od strony akumulatora zwierając np. + i +; uzywa sie wtedy jednej baterii. Tak samo istnieje kabel do podlaczenia 2 regulatorów bo mamy 2 kable sygnałowe od regulatora Oczywiscie jak posiada sie radio wielo kanałowe uzywa sie mixerów które synchronizuja prace silników z sterem kierunku - wychylamy ster kierunku i jeden silnik zwalnia. Nazywa się to kablem Y i używa się także wraz z serwami aby jednym kanałem obsłużyć lotki z dwoma serwami. Dlaczego stosuje się lotki z dwoma serwami ?? Bo mają dużo większe wychylenia niż sterowane jednym serwem. To teraz serwa Jak zauwazyc mozna mamy wiele rodzajów serw, rozne wielkosci i uciagi oraz rozne przeznaczenia Serwa jakie wpadaja na poczatku w rece to zazwyczaj tzw. 9g albo std czyli standard dalej zwane 45g To oczywiscie jest ich waga. Jako ze im model lzejszy to serwa 45g niestety nalezy zostawic do nastepnych projektow. Serwa 45g maja zwykle usiag okolo 3-3,5kg ,serwa 9g maja okolo 1kg Modele które sie buduje na poczatku zadko siegaja 1kg a same latanie jest raczej bez wiekszych akrobacji a wiec spokojnie serwa 9g sie nadaja na pierwsze. Ich cena jest dobra bo kosztuja juz mniej niz 20zł. „na początku to ładne akrobacje wychodzą ale bez kontroli „ dokladnie, ale udzwig serw 9g akurat w tym wypadku i tak wystarczy Sa rozni producenci serw. Ja zalecam serwa hxt90 albo e-sky ktore mozna pozyczyc z lamy lub zakupic w sklepie. Zakładajac model do 1m wielkosci który ma posłużyć jako trener mozna spokojnie zmiescic sie w 500g. Przejdzmy do akumulatorów. Pomijam akumulatory nadajnika które stanowią paluszki AA [oczywiscie pożądane są akumulatory] Do nadajnika kupuje sie odpowiednia ilosc paliuszków AA od 4 do 8 w zaleznosci od radia. Radio ma gniazdo do ladowania akumulatora. Rozni producenci uzywaja roznych wtyczek i ich polaryzacji Akumulator silnika [li-pol] Ma podane cele [ogniwa] najczesciej 2s[7,4V] i 3s[11.1V]. Podane napiecia są nominalnymi a w pełni naładowany akumulator ma troche większe napiecie. Akumulatory wystepuja w pojemnosciach od 50mah do ~ 6000mah. Łączac 2 cele lub wiecej 1300mah + i + a minusy wolne otrzymamy pakiet 2600mah itd. w zaleznosci od ilosci uzytych cel Sam akumulator posiada 2 kable do ladowania jeden + i – zakończone koszulką termokurczliwą[należy samemu zalutować wtyczke] lub zakończone wtyczką [najczęście tzw. T] a drugi wielożyłowy. Ten wielożyłowy kabel jest poprowadzony pojedynczo od kazdej celi tak aby kazda była ładowana oddzielnie co jest najlepszym sposobem jej ladowania. Teraz ostatni rzecz w sprawie akumulatora. Jest tam zapis 10C 12C 15C 20C itd Jest to prad jaki moze akku oddac. Zakladajac pakiet 1000mah. Ilość cel jest ta sama. Mamy 2 pakiety; jeden 10C drugi 20C. Nasz zestaw tj. silnik i regulator i smiglo pobiera 12A ciągłego prądu. Pakiet 10C o pojemności 1000mah czyli 1A x 10C oddaje 10A ciągłego produ i nie zagraza to jego kondycji. Ale nasz zestaw wymaga 12. Używanie tego pakietu bedzie krótkie, szybko sie bedzie wyladowywal i szybko zostanie uszkodzony tj. spuchnie. Nt. obsługi li pol jest artykułów na forum Akumulator o wyzszym C czyli 20C bedzie w stanie oddac maksymalnie 20A. Nasz zestaw pobiera zawsze 12A a wiec nawet jak bedzie wiecej to nie pobierze. Teraz pojemność Jeżeli już dobraliśmy odpowiednie C i napięcie pakietu do naszego „zestawu” ale czas lotu jest zbyt krótki należy zwiększyć pojemność np do 1500mah co zwiększy czas lotu ale nie o 50% więcej jak by się chciało wyliczyć. Należy pamiętać ze wieksza pojemnosc to wieksza waga a jak waga to i wyważenie modelu. Bardzo często akumulatory w trenerkach jest montowane w środku ciężkości co wyklucza ustawianie środka ciężkości kilka razy Chyba elektronikę mamy omówioną Czyli zostaje model „kurde..materialy na wykonanie modelu są tanie Jak sie chce kupic złożony model bez elektroniki to wychodzi drogo” cena to wynik sumy kosztów, zysku firm itd Nie zawsze model gotowy jest drozszy od zestawu czy nawet materiałów Modele typu deska/shock flyer nie są dobrymi na poczatek jest proste w budowie ale lata strasznie trudno. Modele do nauki latania powinny: byc tanie byc lekkie byc przystosowane do nie potrafiacego nic pilota być łatwie w naprawie „to zaproponuj najtanszy model jaki sie da” najtanszy nie równa sie najlepszy, zaraz dojdziemy dlaczego. „A czym sie roznia modele z drewna,epp i cos jeszcze jest ...” Pewnie chodziło o depron. Różnią się w sumie: konstrukcja wytrzymaloscia wygladem łatwością obróbki Długo by pisać Ktore sa najbardziej wytrzymale ?? EPP „ Tylko szkoda by mi bylo jakbym cos zle skleił i by wszsytko sie rozleciało „ Niestety taki żywot modelarza lotniczego. Wazna rzecz model latajacy wolno wymaga płynnych ruchów, delikatnych, aparatura jest proporcjonalna a wiec wychylenie lekko drazka wychyla lekko ster. Jeżeli model latajacy wolno zaczelo by sie targac na wszystkie strony to spadła by jego prędkość i spadł by na ziemie bo tylko przesuwanie sie modelu do przodu powoduje ze lata czasami zdaza sie tak ze wiatr jest silny i model staje pod wiatr, zaczyna opadac w dół lub tez sie cofa gdy wiatr jest silniejszy. Model lekki nie lata w wietrzna pogode Teraz mozna latwo domysles sie dlaczego precyzja wykonania/zlozenia modelu jest tak wazna model zlozony krzywo bedzie sam skrecal i nie pomoze nawet trymowanie Ogółem o lataniu: Ruchy nalezy wytrenowac na symulatorze np. fms Po krótce o dostępnych alternatywach. Wiele osób mówi że latajace skrzydło, jest dobre do nauki. Ma to swoje uzasadnienie; mamy 2 płaty, lotki, winglety czyli pionowe koncówki płata to wszystko w skrzydełku brakuje miejsca na bezpieczne ulozenie wszystkiego. W zime jest to naprawde wazne, poniewaz mamy duza wilgotnosc powietrza a samo awaryjne ladowanie skierowane jest w snieg czyli wode a jak wiadomo woda + elektronika nie ida w parze. A wiec moze sie skonczyc tak ze wyjdziemy na pole; rzucimy model; wyladujemy w sniegu i zamoczymy wyposazenie. I po lataniu; trzeba wysuszyc wyposazenie. O ile budowa skrzydełka jest prosta to wywarzenie jego jest naprwde trudne a model nie wywazony albo wywazony zle nie lata i chocby sie nie wiadomo co kombinowało nie poleci poprawnie. Skrzydełko niestety lata szybko, szybciej niz młody modelarz jest w stanie je wyrzucić W nauce wybijaja sie szybowce i motoszybowce. Ale jest maly problem; są duze i „dosyc drogie”, jednak warte swej ceny, mówię tutaj o modelach typu: easy glider arcus itd.; wykonanych z epp. W dziale szybowce znajdziesz informacje na ich temat Teraz samolot W samolocie mamy; płat, kadłub, ster kierunkiu i wysokosci Samolot może latać powoli. Na poczatku powierzchnie sterowe to tylko ster kierunku i wysokosci lub lotki i ster wysokości. Jezeli model lata powoli to zostaje nam do opanowania tylko ruch 2 kanałami gdyż silnik możemy ustawić na na stałym pozimie. Jak juz mówiłem im lzejszy tym latwiejszy w pilotażu Poniekąd ... Dwa podstawowe kryteria jakie okreslaja wlasciwosci samolotu: obciazenie powierzchni nosnej. Powierzchnia nośna czyli obrys samolotu z góry, a dokladniej powierzchnia wyrazona najczesciej w dm2. Obciazenie to waga gotowego samolotu podzielona przez powierzchnie. Najczesciej liczy sie tylko powierzchnie skrzydła. Spotyka sie modele rc o obciazeniu od 8g/dm2. Te 8g/dm2 zazwyczaj osiagaja tylko szybowce, samoloty umownie od 25g/dm2. Modele do 50g/dm2 mozna uznac za odpowienie do nauki latania pod warunkiem ze sa szybowcami treningowymi lub tez samolotami typu trener. Powszechnie... Kolejnym waznym elementem jest ciag silnika który powinien wynosić conajmniej 1:1 tzn jak model wazy 500g to i silnik powinien miec ciag 500g. Według niektórych źródeł ciag 0,8 masy modelu jest wystarczajacy. Czesc modelarzy uważa że najlepiej spisuje sie ciag 2:1 czyli 1000g ciagu silnika i 500g wagi modelu. Ma to swoje uzasadnienie poniewaz w przeciwienstwie do silników spalinowych, silniki elektryczne w miare zużycia baterii sa coraz słabsze a spalinowe do ostatnich ml. paliwa maja maxymalny ciag Jak juz mowilem optymalnym modelem do nauki latania będzie 500g model o rozpietosci do 1m wykonany z materiału piankowego, najlepiej epp. Model powinien posiadac kadłub a obciazenie powierzchni powinno wynosic okolo 25g/dm2. Powinien byc sterowany sterem kierunku oraz wysokoscia lub lotkami i sterem wysokosci. RWD jest „tani” i prosty, jest sporo planów w sieci, zestawów w sklepach. Przed zakupem warto poszukać i zapytać na forum. „a silnik szczotkowy nie da rady samolotowi małemu ??” Co znaczy mały?? RWD można wyposażyć w silnik 400 ale jest to bezsensowne poniekąd. Jest jeszcze pare konstrukcji ktore pasuja ale jezeli sie wciagniesz to moze byc problem i pretensje dlaczego mi nikt nie powiedział ze to mozna bylo zrobic lepiej. Na pakietach 2s modele kieppsko latają a na 3s silniki szybko padają. Jak sie zalapie to ciezko sie wyleczyc i przestaje sie liczyc wydatki Ostatnie pytanie: Co to jest RTR?? ARC = almost ready to cover ARF = almost ready to fly RTR = ready to run RTF= ready to fly Mysle ze to co napisałem daje jasnosc w tym swiecie Ja chyba wyczerpałem temat To co napisałem jest ważne i raczej wypada się nauczyć tego na pamieć ale nie recytować tylko rozumieć. Możliwe że bedziecie musieli przeczytać to dwa czy trzy razy ale jezeli to zrobicie zobaczycie że wszystko stanie się prostsze i jasniejsze a same pytanie w tym dziale nie beda brzmiały: jak to działa ?? tylko czy ten silnik bedzie odpowiedni do tego modelu? Proszę moderatorów i userów o pomoc w: usunięciu błędów[moze i sie marytoryczne w elektronice trafia], uzupełnienieniu fotkami, oprawieniu graficzny co doprowadzi do zamkniecie tematu i przyklejenie.
alkraj Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Zapowiada sie bardzo ładny temat, napewno pomoże on wielu początkującym Gratuluje i podziwiam chęci :jupi: :wink:
madrian Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Ekhem... Li-pol 2S i U=8,4V (wzór na KV) :wink: Chyba chochlik klawiatularski się wkradł...
Raffik Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 O tyle o ile małe modele sa tanie i „boom” zwane też kretem a same momenty sa małe to modele po pare tysiecy złotych juz tak nie do konca. przeedytuj ten fragment... dla mnie malo jasny, zawily :/
stach34 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Załóżmy prad chwilowy powiedzmy 15A/60sek Uzwojenie silnika zaczyna sie palic jezeli prad nie zmaleje przez 60sekund. Czy to prawda ? Regulator 30Amperowy ma możliwość dać do silnika 30A ,ale daje tyle gdy silnik potrzebuje . Dany silnik ma zalecany regiel 25A i max.prąd silnika przez 60 sekund to 30A . Miałem zamawiać reg. 25A (max. prąd przez 60s - 30A) - pomyślałem ,że będzie idealny.Ale dowiedziałem się że przy reg. 30 Amperowym będzie zapas prądu. Czy dobry regiel wybrałem czy spalę przy nim silnik ?Dziekuję za odpowiedź.
Raffik Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 bedzie zapas w regulatorze, czyli nie spali sie regulator tak szybko ogolnie regulator ma miec wieksza wydajnosc pradowa niz silnik... aha zdarza sie dosc czesto ze nasi skosnooczy bracia zawyzaja wydajnosc regulatorow... stad lepiej brac poprawki na nich
madrian Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Jak mawią starzy Kaszubi - lepiej mieć i nie potrzebować, niż potrzebować i nie mieć. Zasadniczo, regiel dobieraj tak, by mógł bez wysiłku znieść maksymalny prąd silnika. Szczególnie jeśli to tzw. regiel z dolnej półki. One źle znoszą przeciążenia i przekraczanie danych znamionowych.
ertman_176 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2009 Czy to prawda ? Pewien Pan u którego właśnie kupuję silnik ray 3536/06 i regiel dynam 30A , powiedział mi , że regulator ma 30A ma możliwość dać do silnika 30A ale daje tyle gdy silnik potrzebuje tyle . Silnik który zamawiam ma zalecany regiel 25A i max.prąd silnika przez 60 sekund to 30A . Miałem zamawiać reg. dynam 25A (max. prad przez 60s - 30A) - pomyślałem ,że będzie idealny.Ale gdy zadzwoniłem do tego pana po poradę to powiedział ,żeby brać dynam 30A , bo będzie mógł dać więcej prądu silnikowi. Będzie ,,zapas prądu,,. Czy dobry regiel wybrałem czy spalę przy nim silnik ?!Dzieki za odpowiedź Odpowiedz masz w tekście I prosze jeszcze raz początkujących i starszy o zweryfikowanie tematu pod każdym względem a przede wszystkim początkujących o wypowiedzenie sie czy tekst jest jasny i zrozumiały.
Paweł R Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Tekst jest jasny i zrozumiały Napracowałeś się dzięki.
barton3 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 nom.. należałoby może przykleić ten temat..?
kamil_rc Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 Bardzo dobra robota ertman_176 Dokładnie temat pasowała by przykleić żeby początkujący go widzieli zaraz po wejściu do działu "Od czego zacząć"
jurek_jag Opublikowano 21 Stycznia 2009 Opublikowano 21 Stycznia 2009 ertman_176 "BEC" - dla laików - stabilizator napięcia o określonej wydajności prądowej. Bywa częścią regulatora (regla) lub autonomiczną jednostką. Aparatury przedstawiane na tym forum posiadają tylko jeden kanał.
f-150 Opublikowano 22 Stycznia 2009 Opublikowano 22 Stycznia 2009 Świetna robota,ale jak widać nie wszyscy czytają uważnie. A tak O.T. nie wszystkie silniki trójfazowe działają ze wszystkimi regulatorami,pomijam oczywiście zgodny amperaż i woltaż.
ertman_176 Opublikowano 22 Stycznia 2009 Autor Opublikowano 22 Stycznia 2009 Widze że temat został podklejony. Ja na tyle ile mam tylko chwile wolnego czasu poprawiam błędy ortograficzne i stylistyczne. poprawiam także błedy merytoryczne jak ten wspomniany przez kolege F-150[przepaszam że po nicku ale niw widze imienia w stopce] Ekhem... Li-pol 2S i U=8,4V Nie bardzo rozumiem bład podany przez Adriana bo przecież 2s naładowane takie ma właśnie napięcie Aparatury przedstawiane na tym forum posiadają tylko jeden kanał. też nie bardzo rozumiem o co chodzi Jurkowi - moze chodzi o kwarce?? Ja pisząc aparaturta 4 kanałowa mam na myśli oczywiście 4 funkcyjna. Czy uważacie że powinienem zmienić ten zapis ? Czy ktoś z młodzieży miałby jeszcze jakieś pytania ? Moze warto aby znalazły się one wraz z odpowiedzią w pierwszym poście tego tematu ? Celowo także nie podaje linków do sklepów ani nawet na forum ponieważ często takie linki stają sie po pół roku nie działającymi ponieważ sklepy i forum czasami się przebudowuje.
jurek_jag Opublikowano 22 Stycznia 2009 Opublikowano 22 Stycznia 2009 Paweł Jako wywołany do tablicy: Bardzo fajny i potrzebny opis dla początkujących. Masz rację. Kanał jest jeden, a obsługiwanych funkcji 4-6-9 itp. Aparatury (wielofunkcyjne) wielokanałowe to norma opisywana w instrukcjach obsługi. Kanał x to kierunek, kanał y to wysokość, a kanał z to obroty silnika. Nic nie zmieniaj. Moje uwagi to zboczenie zawodowe i upierdliwość starszego pana. :twisted: Takiego opisu jak przedstawiasz brakowało mi rok temu jak trafiłem na to forum. Byłem całkiem zielony w nomenklaturze nowoczesnego RC. Doszły nieznane nowe materiały (depron), kleje (cyjanoakryl) itp. Do pełni szczęścia Twojego opisu brakuje mi tylko prostych rysunków.
beaver79 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Dzięki ertman_176, takiego właśnie "wyciągu" z forum brakowało. Mam 2 pytanka dotyczące zasilania. 1. Czy przy obecnych różnicach w cenie między pakietami LiPo i NiMh jest sens ładować się w te drugie?? 2. Kompletuję wyposażenie do ToTo-0 - możesz mnie oświecić jak wyglądają różnice między pakietami 2s a 3s?? Kupię dzwonek i regulator BEC które pracują zarówno z jednym jak i drugim rodzajem - czy przy tej samej pojemności będę miał różnicę na wydajności ??? Czy 3s popracuje mi dłużej przy tej samej pojemności?? Proszę o wyrozumiełość Pozdrr. Rafał
meloow Opublikowano 24 Stycznia 2009 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Wszystko zalezy od modelu .... naturalnie NI-Mh czy NiCd są znacznie mniej wydajne i porzebują dodatkowych operacji tak rozłaadowywnaie itp. Lipole zaś wymagaja balansera i ostrożnego traktowania. A podstawowa różnica to wilekośc oraz waga w stosunku do pojemności ! Lipole zą mniejsze i lzejsze. róznica pomiędzy pakietem 2s a 3s jest taka ze 2s ma napięcie nominalne 7,4V a 3s 11,1V
beaver79 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Widzę że nie wyraziłem się jasno - żeby otrzymać odpowiedź trzeba poprawnie zadać pytanie. Oczywiście wiedziałem o różnicy napięć - ale czy zastosowanie droższego pakietu 3s w miejsce tańszego 2s o takiej samej liczbie mAh przyniesie jakieś korzyści?? Większość, o ile nie wszystkie, silniki i regulatory pracują zarówno z 2s jak i z 3s - więc pytam: "o co chosi??" Rafał
madrian Opublikowano 24 Stycznia 2009 Opublikowano 24 Stycznia 2009 Chodzi o władze... Tzn. o moc. :wink: Pakiet jest źródłem twojej mocy, jaką masz do dyspozycji. Moc to napięcie razy prąd. Im wyższe napięcie, tym prąd dla tej samej mocy może być mniejszy. Mniejszy prąd to wolniejsze "czerpanie" ze studni pojemności. Mniejsze napięcie - większy prąd, szybciej lecą amperogodziny. Dlatego, dla tej samej pojemności - wyższe napięcie. Tak z grubsza. Koledzy zaraz wytłumaczą to bardzo dokładnie.
beaver79 Opublikowano 25 Stycznia 2009 Opublikowano 25 Stycznia 2009 Chyba trybię A jednak słowo-klucz: "Wydajność" a jeżeli mowa o mocy to i "moment obrotowy" Gracias Rafał
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.