JacekCichy Opublikowano 17 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2021 Witam Szanownych Kolegow, Ostatnio stalem sie szczesliwym posiadaczem takiego malucha: Jednak jest to moj pierwszy silnik spalinowy i moja wiedza w tym temacie poza przeczytaniem kilka razy wnikliwie instrukcji ktora jest wyjatkowo lakoniczna jest zerowa. Wiec mam kilka pytan do bardziej doswiadczonych Kolegow - prosze wybaczcie jesli to co pytam to oczywiste oczywistosci ale glownym celem jest zeby ten silniczek pochodzil dlugie lata w dobrym stanie stad tez mam rozmaite obawy. 1. Jaki wybrac filtr paliwa? Czy takie cos bedzie ok: https://modelemax.pl/pl/zarowe/19078-filtr-paliwa-alu-d13l50-mm-red-t-max-01503 Czy moze lepiej zainwestowac w cos drozszego, jezeli tak to w co. 2. Czy takie paliwo rowniez do docierania silnika bedzie ok: https://modelemax.pl/pl/paliwo-heli/8066-mtechpaliwo-coptamix-15-5l Czy lepiej zeby faktycznie mialo powyzej 20% oleju czyli np. to https://bocianmix.pl/pl/p/YAMADA-20-nitro-5l-ModelTechnics/274 Pytam bo w instrukcji napisane jest w jednym miejscu ze powinno zawierac ok. 20% oleju w innym miejscu za to ze co najmniej 20% 3. Czy do swiec zarowych wystarczy podpiac 2 takie bateryjki: https://allegro.pl/oferta/2x-mocne-baterie-alkaliczne-duracell-lr14-c-r14-5529559297 polaczone rownolegle czy lepiej cos bardziej wyszukanego? 4. Czy do takich silnikow potrzebny jest filtr powietrza aplikowany np. tutaj: 5. Czy taki tachometr bedzie ok czy cos innego polecacie: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-fidget-spinner-tachometer.html?wrh_pdp=1 6. Czy pomimo uzycia tachometra podczas docierania i regulacji gaznika powinno sie rowniez sprawdzac temperature cylindrow? Skrzynka do docierania i testow sie klei jutro wrzuce jakas fotke z zamontowanym silnikiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 Gratulacje https://www.horizonhobby.com/on/demandware.static/Sites-horizon-us-Site/Sites-horizon-master/default/Manuals/SAIE120R3-Manual-EN.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 Gratuluję wyboru, mam taki sam silniczek, kupiłem używany od kolegi Marcina Modelarz 2123, jeszcze go nie odpalałem. Kilka odpowiedzi z mojego doświadczenia ze spalinkami: 1. Filtr paliwa jak najbardziej może być ten zastosowany 2. Paliwo - używam tylko Model-Technics, ja stosuję zasadę na jakim docieram, takie używam (podane paliwo jak najbardziej może być) 3. Jeżeli chodzi o podgrzewanie świec, jest parę opcji... (bateryjki odpadają). Grzałka do świec https://rc-team.pl/650-zarki-do-swiec którą możemy użyć do takiego wyprowadzenia https://rc-team.pl/zarki-do-swiec/32703-klips-atrapa-swiecy-z-wyprowadzeniem-20012793-1204.html oczywiście podłączone do każdego cylindra, fajna opcja, którą ja używam jest system podgrzewania pokładowego https://pl.aliexpress.com/item/32842284362.html też tym przypadku x3. 4. Filtr powietrza nie jest stosowany w tych silnikach. 5. Dokładnie taki sam używam. 6. Jeżeli chodzi o docieranie trzeba pilnować temperatury. Jest dużo filmów i poradników na temat docierania silnika nitro, polecam poświęcić trochę czasu, żeby nie zniszczyć silnika. Powodzenia... edit Powyższy silniczek będzie zamontowany w modelu, który buduję 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bynek Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 30 minut temu, robert.pilot napisał: fajna opcja, którą ja używam jest system podgrzewania pokładowego https://pl.aliexpress.com/item/32842284362.html też tym przypadku x3. Tak z ciekawości zapytam o zasilanie tych trzech podgrzewaczy? świeca bierze około 3 A prądu, to x3 to będzie 9A prądu! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 Tak z ciekawości zapytam o zasilanie tych trzech podgrzewaczy? świeca bierze około 3 A prądu, to x3 to będzie 9A prądu! Dokładnie nie wiem jaka wydajność prądowa jest tego podgrzewacza, jeżeli max 3A to tylko do odpalenia, później przełącza się na delikatne podgrzewanie świecy.Zasilanie podaję z Lipo 2s Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 18 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 Robert dzieki za odpowiedzi powoli mi sie troche rozjasnia 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 8 godzin temu, bynek napisał: Tak z ciekawości zapytam o zasilanie tych trzech podgrzewaczy? świeca bierze około 3 A prądu, to x3 to będzie 9A prądu! Do tego co napisał Robert dodam, że świece w takich podgrzewaczach podgrzewa się głównie na wolnych obrotach i krótko podczas przechodzenia z niskich na wysokie obroty, żeby się silnik nie dławił (teoretycznie nie powinien i bez podgrzewacza po dobrej regulacji, ale to taka pomoc raczej na zaś ). Ponieważ silnik jest odpalony, to na pewno nie ma większego sensu pełna moc. Biorąc to pod uwagę, zużycie prądu nie jest takie duże. Sam sobie dłubię taki prosty podgrzewacz na Attiny konfigurowalny za pomocą aparatury (no właściwie korzystający z dodatkowego kanału, który można bardzo mocno dostosować np. w OpenTX - łacznie z czasowym ogrzaniem po dodaniu gazu i takie tam), ale na razie jestem w fazie testów, choć działa to obiecująco . Wybacz Jacku za lekkie wcięcie się w temat - super silniczek . W zasadzie na wszelkie pytania odpowiedzi już padły, zastanawiam się tylko czy warto do tego silnika stosować, aż 20% nitro, osobiście raczej poszedłbym w coś pomiędzy 10-15%, aczkolwiek z takimi silnikami niestety do czynienia nie miałem, więc być może ktoś doradzi lepiej . Lubię paliwko Model Technics Formula Irivne (F/I) i olej w nim zawarty wydaję mi się bardzo dobry. Silniki też raczej nie narzekają . Tyle że tam jest 18% oleju, moim zdaniem wystarczająco nawet do uważnego docierania. Jest tam kilka procent oleju rycynowego, w niewielkiej ilości, która raczej nie syfi, a zawsze zwiększa troszkę możliwości oleju w trudniejszych sytuacjach. Piszę to nie jako rekomendację, tylko raczej informację, żebyś mógł dalej poszukać/popytać, bo zaznaczam, że ekspertem nie jestem . 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 18 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2021 Godzinę temu, JacekCichy napisał: Robert dzieki za odpowiedzi powoli mi sie troche rozjasnia Nie ma problemu. Po to tutaj jesteśmy aby sobie pomagać i doradzać. Tak jak Czarek wyżej napisał, też nie jestem ekspertem, nadal się uczę i słucham starszych stażem modelarzy. Z silnikami nitro mam do czynienia od 20 lat, w modelach samolotów montuję tylko silniki renomowanych producentów jak OS MAX i SAITO. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 19 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Września 2021 Stojaczek startowy gotowy 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 24 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Września 2021 Witam wszystkich, Ponieważ w nadchodzącym tygodniu chciałbym już uruchomić silniczek to mam jeszcze 3 pytania: 1. Jak to jest z tą temperaturą - bo instrukcja milczy na temat konkretnych wartości za to w internetach znalazłem 2 różne wartości dla silników nitro 4T jedni piszą ze powinna się zawierać w przedziale 60-80 stopni C, inni ze nie powinna przekroczyć 110 stopni C podczas docierania. 2. Drugie pytanie to ustawienie silnika bo zamontowałem go tak jak w instrukcji natomiast znowu gdzieś w sieci znalazłem informacje ze na czas docierania powinno się go przekręcić o 120 stopni czyli z cylindrem 3 u góry a po dotarciu dać do góry cylinder 2. Nie do końca rozumiem ten zabieg wiec pytanie czy ktoś z was robił coś takiego i co to daje. 3. Czy przed pierwszym uruchomieniem jest sens żeby wlać z 10 kropel oleju ARO czy czegoś innego i poruszać śmigłem żeby się cokolwiek nasmarował? Czy na żywioł a ARO sobie już zostawić na po uruchomieniach silnika? Mała notka w kwestii moich własnych przemyśleń jest taka że o ile baterie mają napięcie w okolicach 1.2 [V] i odpowiednią wydajność prądową to powinny spokojnie dać radę z podgrzaniem świecy. Po otrzymaniu i rozłożeniu klipsa do podgrzewania spodziewałem się jakiegoś małego układziku który będzie przy pomocy pętli zwrotnej sterował grzaniem świecy a tu guzik nic takiego tam nie ma - to po prostu pudełko na akumulatorek z wyprowadzeniem na końcówkę pod świece i tyle. W sumie spoko bo jakieś drogie to to nie jest no i zakładając że silnik po dotarciu nie będzie potrzebował grzania świecy po uruchomieniu to wygodny bajer ale wszystko wskazuje na to ze nie jest niezbędny do uruchomienia silnika na ziemi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 25 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 1. Przy docieraniu stosuję zasadę - odkręcona iglica na przelanie silnika i utrzymywanie temperatury takiej, że mogę dotykać głowicy bez poparzenia paluchów, czyli około 60-70 stopni, taką temperaturę utrzymuję do wypalenia dwóch zbiorników, później można powoli dokręcać iglicę ale bez szaleństwa. 2. Nie słyszałem o takim zabiegu... 3. Jak najbardziej polecam zalanie silniczka olejem. Jeżeli chodzi o baterie to mają małą wydajność prądową w porównaniu do akumulatorów, więc na długo nie starczą. Powodzenia... 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 25 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 Dzięki Robert za informacje - przed snem jeszcze mnie naszła myśl o tym kręceniu silnikiem i być może chodzi o to żeby każdy cylinder się równo dotarł aczkolwiek wtedy to pewnie lepiej by było mieć silnik zamontowany w obrotowym łożu tak żeby można było go obracać w osi śmigła podczas docierania o +-120 stopni wtedy każdy cylinder miałby okazje pochodzi w pozycji bocznej dolnej i górnej z drugiej strony autor tego pomysłu twierdził że to zapobiega przegrzewaniu lub zalewaniu w przyszłości cylindrów w zależności od ich położenia co podobno jednak zależy od dystrybucji mieszanki a nie stopnia dotarcia poszczególnych cylindrów i tłoków więc trochę to chyba naciągane. No nic poszukam jeszcze informacji w razie co trzeba będzie zamontować betoniarkę do stanowiska testowego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 25 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 Tak jak na początku napisałem, kupiłem ten silnik dotarty, spróbuj skontaktować się z kolegą Marcin Modelarz 2123, on docierał ten silnik, może więcej Ci podpowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 25 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 14 godzin temu, JacekCichy napisał: .......chciałbym już uruchomić silniczek...... Drogi Imienniku, a ja mam pytanie ...czy masz już bodaj koncepcyjnie model do tego pieknego silnika ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 25 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 Teoretycznie juz przed zakupem chodzil mi po glowie Dromader tak do 2m rozpietosci - powod to ze plany sa dostepne a i samolot wydaje sie miec charakterystyke trenerka ktora to najbardziej cenie. Co wiecej silnik tez ma ladnie wyeksponowany jednak w moim wykonaniu to co by to nie bylo to bedzie to raczej cwierc-makieta ale ostatecznie to czas jeszcze pokaze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert.pilot Opublikowano 25 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 25 Września 2021 Plany są dostępne ale podpowiem, jeżeli ma być to pierwszy model z planów to może być ciężko. M18 rozpiętość 1800mm jest moim drugim modelem budowanym z tartaku, pierwszy model Brown miał dokładne plany (szczegółowe), plany Dromadera są proste, muszę czasami pokombinować co i jak... Ale mimo wszystko polecam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Modelarz 2123 Opublikowano 26 Września 2021 Udostępnij Opublikowano 26 Września 2021 W dniu 25.09.2021 o 10:23, robert.pilot napisał: Tak jak na początku napisałem, kupiłem ten silnik dotarty, spróbuj skontaktować się z kolegą Marcin Modelarz 2123, on docierał ten silnik, może więcej Ci podpowie. Ja go docierałem w jednej pozycji, i zrobiłem to tak, że iglica od wysokich obrotów odkrecona na max i tak na przelaniu dwa zbiorniki, następnie już na skręconej/wyregulowanej iglicy na różnych obrotach jeden zbiornik. Jedynie po zimie trzeba go odpalić na dwóch dolnych cylindrach (górny nie podłączony do zasilania) bo spływa tam olej i z reguły nie odpalał na którymś dolnym cylindrze, jak podłączone były wszystkie, ale po tym zabiegu w sezonie odpala już bez problemu na wszystkie 3 cylindry. 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 26 Września 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Września 2021 @robert.pilot Twoja Miss LA wygląda pięknie :) @Modelarz 2123 Dzięki wielkie za informację, a szczególnie za ta jak uruchamiac po zimie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi