Skocz do zawartości

Saito FA-120R3


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Szanownych Kolegow,

Ostatnio stalem sie szczesliwym posiadaczem takiego malucha:

silnior.thumb.png.2e35c0be0009aabc1df14e891b58b9ea.png

Jednak jest to moj pierwszy silnik spalinowy i moja wiedza w tym temacie poza przeczytaniem kilka razy wnikliwie instrukcji ktora jest wyjatkowo lakoniczna jest zerowa. Wiec mam kilka pytan do bardziej doswiadczonych Kolegow - prosze wybaczcie jesli to co pytam to oczywiste oczywistosci ale glownym celem jest zeby ten silniczek pochodzil dlugie lata w dobrym stanie stad tez mam rozmaite obawy.

 

1. Jaki wybrac filtr paliwa? Czy takie cos bedzie ok: https://modelemax.pl/pl/zarowe/19078-filtr-paliwa-alu-d13l50-mm-red-t-max-01503

Czy moze lepiej zainwestowac w cos drozszego, jezeli tak to w co.

2. Czy takie paliwo rowniez do docierania silnika bedzie ok: https://modelemax.pl/pl/paliwo-heli/8066-mtechpaliwo-coptamix-15-5l

Czy lepiej zeby faktycznie mialo powyzej 20% oleju czyli np. to https://bocianmix.pl/pl/p/YAMADA-20-nitro-5l-ModelTechnics/274

Pytam bo w instrukcji napisane jest w jednym miejscu ze powinno zawierac ok. 20% oleju w innym miejscu za to ze co najmniej 20% 

3. Czy do swiec zarowych wystarczy podpiac 2 takie bateryjki: https://allegro.pl/oferta/2x-mocne-baterie-alkaliczne-duracell-lr14-c-r14-5529559297

polaczone rownolegle czy lepiej cos bardziej wyszukanego?

4. Czy do takich silnikow potrzebny jest filtr powietrza aplikowany np. tutaj:

filtr_pow.thumb.png.d906917be91c96ea4d34ed2606ddb393.png

5. Czy taki tachometr bedzie ok czy cos innego polecacie: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-fidget-spinner-tachometer.html?wrh_pdp=1

6. Czy pomimo uzycia tachometra podczas docierania i regulacji gaznika powinno sie rowniez sprawdzac temperature cylindrow?

 

Skrzynka do docierania i testow sie klei jutro wrzuce jakas fotke z zamontowanym silnikiem :)

Opublikowano

Gratuluję wyboru, mam taki sam silniczek, kupiłem używany od kolegi Marcina Modelarz 2123, jeszcze go nie odpalałem.

Kilka odpowiedzi z mojego doświadczenia ze spalinkami:

1. Filtr paliwa jak najbardziej może być ten zastosowany

2. Paliwo - używam tylko Model-Technics, ja stosuję zasadę na jakim docieram, takie używam (podane paliwo jak najbardziej może być)
3. Jeżeli chodzi o podgrzewanie świec, jest parę opcji... (bateryjki odpadają). Grzałka do świec https://rc-team.pl/650-zarki-do-swiec którą możemy użyć do takiego wyprowadzenia https://rc-team.pl/zarki-do-swiec/32703-klips-atrapa-swiecy-z-wyprowadzeniem-20012793-1204.html oczywiście podłączone do każdego cylindra, fajna opcja, którą ja używam jest system podgrzewania pokładowego https://pl.aliexpress.com/item/32842284362.html też tym przypadku x3.

4. Filtr powietrza nie jest stosowany w tych silnikach.

5. Dokładnie taki sam używam.

6. Jeżeli chodzi o docieranie trzeba pilnować temperatury. Jest dużo filmów i poradników na temat docierania silnika nitro, polecam poświęcić trochę czasu, żeby nie zniszczyć silnika.

Powodzenia...

edit

Powyższy silniczek będzie zamontowany w modelu, który buduję 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
Tak z ciekawości zapytam o zasilanie tych trzech podgrzewaczy? świeca bierze około 3 A prądu, to x3 to będzie 9A prądu!
Dokładnie nie wiem jaka wydajność prądowa jest tego podgrzewacza, jeżeli max 3A to tylko do odpalenia, później przełącza się na delikatne podgrzewanie świecy.
Zasilanie podaję z Lipo 2s
Opublikowano
8 godzin temu, bynek napisał:

Tak z ciekawości zapytam o zasilanie tych trzech podgrzewaczy? świeca bierze około 3 A prądu, to x3 to będzie 9A prądu!

 

Do tego co napisał Robert dodam, że świece w takich podgrzewaczach podgrzewa się głównie na wolnych obrotach i krótko podczas przechodzenia z niskich na wysokie obroty, żeby się silnik nie dławił (teoretycznie nie powinien i bez podgrzewacza po dobrej regulacji, ale to taka pomoc raczej na zaś :)). Ponieważ silnik jest odpalony, to na pewno nie ma większego sensu pełna moc. Biorąc to pod uwagę, zużycie prądu nie jest takie duże. 

Sam sobie dłubię taki prosty podgrzewacz na Attiny konfigurowalny za pomocą aparatury (no właściwie korzystający z dodatkowego kanału, który można bardzo mocno dostosować np. w OpenTX - łacznie z czasowym ogrzaniem po dodaniu gazu i takie tam), ale na razie jestem w fazie testów, choć działa to obiecująco :).

 

Wybacz Jacku za lekkie wcięcie się w temat - super silniczek ;).

W zasadzie na wszelkie pytania odpowiedzi już padły, zastanawiam się tylko czy warto do tego silnika stosować, aż 20% nitro, osobiście raczej poszedłbym w coś pomiędzy 10-15%, aczkolwiek z takimi silnikami niestety do czynienia nie miałem, więc być może ktoś doradzi lepiej :).

Lubię paliwko Model Technics Formula Irivne (F/I) i olej w nim zawarty wydaję mi się bardzo dobry. Silniki też raczej nie narzekają :). Tyle że tam jest 18% oleju, moim zdaniem wystarczająco nawet do uważnego docierania. Jest tam kilka procent oleju rycynowego, w niewielkiej ilości, która raczej nie syfi, a zawsze zwiększa troszkę możliwości oleju w trudniejszych sytuacjach. Piszę to nie jako rekomendację, tylko raczej informację, żebyś mógł dalej poszukać/popytać, bo zaznaczam, że ekspertem nie jestem :).

  • Lubię to 1
Opublikowano
Godzinę temu, JacekCichy napisał:

Robert dzieki za odpowiedzi powoli mi sie troche rozjasnia :)

Nie ma problemu. Po to tutaj jesteśmy aby sobie pomagać i doradzać. Tak jak Czarek wyżej napisał, też nie jestem ekspertem, nadal się uczę i słucham starszych stażem modelarzy. Z silnikami nitro mam do czynienia od 20 lat, w modelach samolotów montuję tylko silniki renomowanych producentów jak OS MAX i SAITO. 

Opublikowano

Witam wszystkich,

Ponieważ w nadchodzącym tygodniu chciałbym już uruchomić silniczek to mam jeszcze 3 pytania:

1. Jak to jest z tą temperaturą - bo instrukcja milczy na temat konkretnych wartości za to w internetach znalazłem 2 różne wartości dla silników nitro 4T jedni piszą ze powinna się zawierać w przedziale 60-80 stopni C, inni ze nie powinna przekroczyć 110 stopni C podczas docierania.

2. Drugie pytanie to ustawienie silnika bo zamontowałem go tak jak w instrukcji natomiast znowu gdzieś w sieci znalazłem informacje ze na czas docierania powinno się go przekręcić o 120 stopni czyli z cylindrem 3 u góry a po dotarciu dać do góry cylinder 2. Nie do końca rozumiem ten zabieg wiec pytanie czy ktoś z was robił coś takiego i co to daje.

3. Czy przed pierwszym uruchomieniem jest sens żeby wlać z 10 kropel oleju ARO czy czegoś innego i poruszać śmigłem żeby się cokolwiek nasmarował? Czy na żywioł a ARO sobie już zostawić na po uruchomieniach silnika?

 

Mała notka w kwestii moich własnych przemyśleń jest taka że o ile baterie mają napięcie w okolicach 1.2 [V] i odpowiednią wydajność prądową to powinny spokojnie dać radę z podgrzaniem świecy. Po otrzymaniu i rozłożeniu klipsa do podgrzewania spodziewałem się jakiegoś małego układziku który będzie przy pomocy pętli zwrotnej sterował grzaniem świecy a tu guzik nic takiego tam nie ma - to po prostu pudełko na akumulatorek z wyprowadzeniem na końcówkę pod świece i tyle. W sumie spoko bo jakieś drogie to to nie jest no i zakładając że silnik po dotarciu nie będzie potrzebował grzania świecy po uruchomieniu to wygodny bajer ale wszystko wskazuje na to ze nie jest niezbędny do uruchomienia silnika na ziemi :)

 

 

Opublikowano

1. Przy docieraniu stosuję zasadę - odkręcona iglica na przelanie silnika i utrzymywanie temperatury takiej, że mogę dotykać głowicy bez poparzenia paluchów, czyli około 60-70 stopni, taką temperaturę utrzymuję do wypalenia dwóch zbiorników, później można powoli dokręcać iglicę ale bez szaleństwa.

2. Nie słyszałem o takim zabiegu...

3. Jak najbardziej polecam zalanie silniczka olejem.

 

Jeżeli chodzi o baterie to mają małą wydajność prądową w porównaniu do akumulatorów, więc na długo nie starczą.

 

Powodzenia...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki Robert za informacje - przed snem jeszcze mnie naszła myśl o tym kręceniu silnikiem i być może chodzi o to żeby każdy cylinder się równo dotarł aczkolwiek wtedy to pewnie lepiej by było mieć silnik zamontowany w obrotowym łożu tak żeby można było go obracać w osi śmigła podczas docierania o +-120 stopni wtedy każdy cylinder miałby okazje pochodzi w pozycji bocznej dolnej i górnej z drugiej strony autor tego pomysłu twierdził że to zapobiega przegrzewaniu lub zalewaniu w przyszłości cylindrów w zależności od ich położenia co podobno jednak zależy od dystrybucji mieszanki a nie stopnia dotarcia poszczególnych cylindrów i tłoków więc trochę to chyba naciągane. No nic poszukam jeszcze informacji w razie co trzeba będzie zamontować betoniarkę do stanowiska testowego :D

Opublikowano
14 godzin temu, JacekCichy napisał:

.......chciałbym już uruchomić silniczek......

Drogi  Imienniku,  a ja mam pytanie ...czy masz już  bodaj koncepcyjnie  model do tego pieknego silnika ??

Opublikowano

Teoretycznie juz przed zakupem chodzil mi po glowie Dromader tak do 2m rozpietosci - powod to ze plany sa dostepne a i samolot wydaje sie miec charakterystyke trenerka ktora to najbardziej cenie. Co wiecej silnik tez ma ladnie wyeksponowany jednak w moim wykonaniu to co by to nie bylo to bedzie to raczej cwierc-makieta ale ostatecznie to czas jeszcze pokaze

Opublikowano

Plany są dostępne ale podpowiem, jeżeli ma być to pierwszy model z planów to może być ciężko. M18 rozpiętość 1800mm jest moim drugim modelem budowanym z tartaku, pierwszy model Brown miał dokładne plany (szczegółowe), plany Dromadera są proste, muszę czasami pokombinować co i jak... Ale mimo wszystko polecam. 

Opublikowano
W dniu 25.09.2021 o 10:23, robert.pilot napisał:

Tak jak na początku napisałem, kupiłem ten silnik dotarty, spróbuj skontaktować się z kolegą Marcin Modelarz 2123, on docierał ten silnik, może więcej Ci podpowie.

Ja go docierałem w jednej pozycji, i zrobiłem to tak, że iglica od wysokich obrotów odkrecona na max i tak na przelaniu dwa zbiorniki, następnie już na skręconej/wyregulowanej iglicy na różnych obrotach jeden zbiornik. Jedynie po zimie trzeba go odpalić na dwóch dolnych cylindrach (górny nie podłączony do zasilania) bo spływa tam olej i z reguły nie odpalał na którymś dolnym cylindrze, jak podłączone były wszystkie, ale po tym zabiegu w sezonie odpala już bez problemu na wszystkie 3 cylindry. 

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.