Skocz do zawartości

Akrobat 2,2 kg: Dualsky, AXI, SK3 czy E-MAX


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jest taki model:

https://nastik.pl/produkt/tm-artist-new-arf-nieb-czer-srebr/

To mój pierwszy akrobat. Myślałem o różnych modelach, np. T15, drewnianych Seagull, piance Multiplexa pn. Extra 300S (gotowy model i łatwo naprawialny), ale cóż ... zdecydowałem się na drewniany i spory model, z tym, że ma dość małe obciążenie powierzchni rzędu 40-44 g/dm2.

Producent podaje silnik Dualsky XM5050EA V3 610 kV, zasilanie 5S, śmigło 13x8 lub silnik AXI 4120/14, (MEGA ACn 22/45/3(E). 

Ale nie ma stanie takiego silnika Dualsky w Polsce, Dualsky ma go w sklepie za 92 $ , jest Axi 4120/14 za 639 zł i jest E-Max GT 4020/07 za 238 zł; celowałem w Aerodrive SK3 5045 500kV za 56 $, ale HK nie wysyła z Hong Kongu (na razie?)

Wolałem zasilanie 6S, bo mogę połączyć w szereg dwa pakiety 3S, bo wydaje mi się że większa sprawność  układu silnik/śmigło i dlatego skłaniałem się do ok. 500kV . Czy na mniejszym śmigle i 600kV obroty będą wyższe (np. 9000 rpm) czy większe śmigło przy 500 KV i obroty niższe (7000 rpm?)  -  jak mam rozwalić model,  to nie ma znaczenia.

Po tym przydługim wstępie czas na postawienie problemów:

czy cena ww. silników jest proporcjonalna do ich fizycznych parametrów, osiągów i trwałości ? 

Czy doradzacie zastosować  zasilanie 5S? Czy 6S będzie tak samo dobre a może lepsze, a może bez znaczenia, ino dobrać dobre śmigło?

Cena nie jest ważna, ale chodzi zasadę: kupić dobry towar w dobrej cenie. Wiem, że jest wielu producentów silników często dużo droższych i pewnie lepszych, ale to silnik dla początkującego.

Opublikowano

wg mnie e-max z założenia sobie odpuść -ogólnie większość e-max jest zwyczajnie kiepsko wykonana ze słabych materiałów -i nie widzę powodu żeby ta wersja była lepsza niż typowo ma e-max... 

 

areodrive sk3 -dość tanie i dość dobre -średnia półka z przyzwoitym stosunkiem jakość/cena

osobiście lubię megi -jednak są trochę droższe

 

ilość cel 5 -czy 6 praktycznie nie ma znaczenia -zależy jak masz dobrane silnik -regulator -śmigło     -i  na 5 i na 6 cel można dobry napęd zestawić.

jeśli latasz na 3celach -to logistycznie w "mocniejszym" modelu pakiet 6s jest wygodny -w  model wkładasz 2 IDENTYCZNE pakiety 3s a w lżejsze modele  1 pakiet 3s....  i takimi samymi pakietami ogarniasz różne modele.

Opublikowano

Mam u Siebie kilka emaxów. Te najtańsze to tak jak pisze Witek, są krótko mówiąc słabo wykonane. Oczywiście działają poprawnie, jednak sprawność mają w porównaniu do innych z wyższej półki silników marną. Mam też wersję "GT" akurat nie model, o którym piszesz ale inny. Tam widać że jest o wiele lepiej wykonany. Także ja nie żałuję zakupu wersji GT, co do tańszych odpowiedników to różnie to wygląda. Jest to po prostu chińszczyzna z brandem firmy emax. Nie różniąca się od noname z BG czy ali. Do małych modeli jest okej, ale jak chcesz latać akrobatem to kupiłbym coś lepszego.

Opublikowano

Tak Witek, tak to sobie wyobrażałem zasilanie z łączeniem w szereg uniwersalnych identycznych pakietów 3S. Jednak ciężar takiego pakietu jest wyższy od zespolonego pakietu 6S a dochodzi jeszcze ciężar kabli.  Poczytałem szczegółowe dane silnika Dualsky i utwierdziło mnie to w przekonaniu, że jednak 6S.

Mariusz, Emax-a nie ma dostępnego w wersji GT 4020/09, więc odpada, ale nie do końca.

Swoją drogą ciekawe jaki okres w roku jest najkorzystniejszy na zakupy modelarskie. Powiedziałbym, że zima, ale patrząc na słabnące zaopatrzenie w sklepach, być może z powodu COVID, chyba wiosna przyniesie większy asortyment i pewnie większe ceny.

Opublikowano
2 godziny temu, mar_io napisał:

Mam też wersję "GT" akurat nie model, o którym piszesz ale inny. Tam widać że jest o wiele lepiej wykonany.

niewiele lepiej. może o włos precyzyjniej -ale nadal są to najtańsze łożyska, magnesy nieodporne na temperaturę i byle przeciążenie to silnik traci parametry.

wg mnie droższe e-max są lepsze od tańszych e-max -ale nadal są kiepskie i niewarte ceny. Pracują ok do około połowy zalecanych obciążeń...  są ciężkie i słabe w stos do wagi. do ceny też.

Opublikowano

Zgadzam się z Tobą, niestety kompromis ceny do jakości jest marny. Ja ich używam do lekkich modeli także patrzę tylko na cenę. Na resztę jestem w stanie przymknąć oko. Na pewno nie włożyłbym go do akrobata j/w. 

Dodam jeszcze że każde swoje silniki hamuje u siebie na hamowni i wychodzą po takim hamowaniu różne kwiatki, rzadko dane producenta są rzetelne. Mam wrażenie że z płuc są te tabelki wrzucane do Internetu, a sklepy często to powielają i nie mają pojęcia co doradzić potencjalnemu kupującemu. Druga smutna sprawa to że w nowym silniku bicie wału, bądź luz na wspomnianych słabych łożyskach jak taki że na dzień dobry silnik powoduje niepotrzebne wibracje. W niektórych udaje się to zniwelować ale szczerze mówiąc to są one gorszej jakości niż te, które robiło się z cd romów 15 lat temu.

Opublikowano

kiedyś "hamowałem" przed montażem wszystkie silniki, teraz mi się nie chce i często montuję i tylko sprawdzam przez telemetrię lub wattmeter i obrotomierz już w kadłubie.

 

generalnie z moich doświadczeń

 

Mega -przy kompromisowych cenach prawie wszystkie mega(poza autrunnerami zwłaszcza tanią serią silver bo to już inne kwiatki) trzymają parametry katalogowe -osobiście bardzo często stosuję silniki tej firmy (mam kilkanaście różnych) Innrunery mega przy średnich cenach są wg mnie naprawdę dobre. choć troszkę wrazliwe na przegrzanie -trzeba dobrze dobrać smigło i zapewnić chłodzenie.

 

Axi -bardzo dobre -ale wymagają równie dobrych regulatorów. Uwaga axi żeby chodzić jak należy w zasadzie potrzebuję regulatorów z zapasem prądu przynajmniej 30%... też lubię

 

turnigy Aerodrive dość tanie silniki o dość przyzwoitym wykonaniu, seria do motoszybowców autrunnery w pełnej nieruchomej obudowie bardzo dobra -uwaga wrażliwe na zbyt duże śmigła -trzeba z tym uważać. generalnie bardzo dobry stosunek jakość/cena

 

dualsky -średni poziom trudno cokolwiek powiedzieć -osobiście ich nie lubię i nie stosuję. może zwyczajnie mam focha...

 

e-max -miałem kilka sztuk kupionych razem z gotowymi modelami -zawsze miały słabe osiągi i żarły dużo prądu -tudzież łatwo je szlag trafiał...

 

stare "prymitywne" szczotkowe neodymowce Palicka/velkom, Graupner/ultra czy Robbe -nie do zaje****  a osiągami przekraczają średnią półkę współczesnych bezszczotkowych.

 

Opublikowano

Mam dwa silniki Suprass, jeden z nich jest w Fun Cub, mam też wspomniany przez Ciebie SK3 4,6/1120kV w motoszybowcu 2.7m/1,8kg. Na ucho słychać różnicę, SK3 jest cichy i "gładki" , Suprass trochę głośniejszy, ale myślełem że Fun Cuba postawi do pionu na kilka sekund, ale nie ... .

Nic nie mogę powiedzieć o trwałości tych silników, bo jeszcze mało pracowały. Jestem młodym modelarzem "z odzysku". 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Żeby jakoś zakończyć temat: ostatecznie kupiłem Dualsky XM5050EA-10, kV 430. To niskie kV trochę mnie martwi . Analizowałem i porównywałem z innymi silnikami parametry i osiągi wg takiego programu:

https://www.ecalc.ch/motorcalc.php?dualsky&lang=en

Wyszło mi, ze optymalne śmigło to 15x8, zasilanie 6S. Parametry lotu trochę inne niż te z wyposażeniem zalecanym przez producenta, tzn. silnik XM5050EA-7, 610kV zasilanie 5S, śmigło 13x8.

Fajny ten programik. Mimo wszystko zastanawiam się czy jednak nie wybrać XM5050EA-14 V3 z 515 kV  z wyraźnie większą mocą i ciągiem. Zamówiłem przez internet więc zwrot możliwy.

Dlaczego nie kupiłem SK3 450 kV? Ma on rozstaw otworów fi25mm a ja mam gotowy koszyczek z otworami fi 30mm, ot lenistwo.

Czy akrobat nie powinien jednak latać na nieco szybszym zestawie silnik/śmigło? Wyższe kV i mniejsze śmigło. Samolot ma profil symetryczny NACA, wagę ok. 2,2 kg i obciążenie powierzchni ok 42 g/dm2.

Opublikowano

Zakupiony silnik kv 430   zasilanie 6s daje max prędkość lotu gdy silnik ciągnie około  90km /h      -     a zalecany z kv 630 i 5s około 110km/h

 

Należy zastanowić się czy to nie będzie problem i czy ten model będzie latał stabilnie przy mniejszej prędkości -czy nie będzie tendencji do przepadania i trudności pilotażowych. Ciąg i moc to nie wszystko.  Często ważne jest też do jakiej prędkości silnik skutecznie napędza... czyli przy jakiej prędkości lotu ciąg zaczyna drastycznie spadać.

Opublikowano

Witek, też tego się obawiam - za mała prędkość. Z symulacji w programie ecalc wygląda to tak jak na załączonych zrzutach z ekranu: dla silnika EA7 610kV zasilanie 5S, prędkość modelu dla śmigła zalecanego przez producenta modelu (13x8) wynosi 114 km/h a dla silnika EA10 430kV (zasilanie 6S) i śmigła odpowiednio większego (14x8.5) - wynosi 104 km/h. 

Dobierałem do tego silnika śmigło pod kątem zapewnienia takiego ciągu jak na zestawie zalecanym przez producenta, tzn. ok. 4 kg. Natomiast silnik 430 kV ze śmigłem 14x9 symuluje prędkość 110 km/h ale już ze śmigłem 15x8 ma większy ciąg (4,5 kg) ale prędkość tylko 95 km/h. Symulacje robiłem dla pakietu 2800mAh 30C/60C,  śmigieł APC Electric i ESC XC-65 Lite.

Tak więc próby zacznę od śmigła 14x8.5.

ea7-5S-13x8.png

ea10-6S-14x8.5.png

Opublikowano

Zważyłem oklejony model i podzespoły do montażu, silnik, akku, serwa itp - wyszło niestety 2440 g. A producent napisał, że waga modelu do lotu 1900-2300g. Model akrobacyjny,  rozp. 1560mm, profil symetryczny (NACA 64A014), powierzchnia 51,8 dm2, 

No i mam kluczowe dla mnie pytanie: czy silnik Dualsky XM5050 EA-10 430kV z pakietem 6S, śmigłem 14x8,5, jest wystarczająco mocny? Czy zrobi się zawis? Czy będzie wznosił się będąc w pozycji pionowej?

  • 1 rok później...
Opublikowano

No i teraz mogę sobie odpowiedzieć na te pytania. Pionowo w górę idzie bez zadyszki. Zwis zrobię jak się nauczę, na razie trenuję na symulatorze i też nie mogę sobie dać rady. Ciąg jest z dużym zapasem nawet na nie optymalnym śmigle. Po wyregulowaniu sterów model lata jak po sznurku. W lotach tym akrobatem podoba mi się to, że lot jest taki jak ustawiony na sterach: jak poziomo to poziomo w dużym zakresie prędkości, również w locie odwróconym, jak pionowo ma iść to tak leci bez korygowania. Tego właśnie spodziewałem się po profilu symetrycznym i zerowych kątach zaklinowania. Kupiłem niedawno czujnik GPS, ciekaw jestem jakie prędkości osiąga.   

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 11.01.2022 o 13:36, bocian napisał:

Zważyłem oklejony model i podzespoły do montażu, silnik, akku, serwa itp - wyszło niestety 2440 g. A producent napisał, że waga modelu do lotu 1900-2300g. 

No i mam kluczowe dla mnie pytanie: czy silnik Dualsky XM5050 EA-10 430kV z pakietem 6S, śmigłem 14x8,5, jest wystarczająco mocny? Czy zrobi się zawis? Czy będzie wznosił się będąc w pozycji pionowej?

A ile waży bateria 6s, a ile 5s o tej samej pojemnosci? A ile prawdopodbnie waży silnik dedykowany do 6s, a ile dedykowany do 5s i wreszcie ile waży regulator do silnika na 6s i na 5s. Więc nic dziwnego.

Nadmiarowy napęd to nic innego jak inna nazwa balastu ;) 

Opublikowano

To, że model waży trochę więcej niż przewidywał producent, budziło moje obawy do wskaźnika ciąg silnika/waga modelu, czy aby nie za ciężki do akrobacji 3D. Ale nie ma problemu.

Silnik zalecany przez producenta zestawu to ten sam silnik Dualsky XM5050 tylko wersja EA-7 a mój to Dualsky XM5050 wersja EA-9 z mniejszym kV. Wagi tych silników są takie same.

Silnik wersja EA-7 ma wyższe kV czyli mniejszą oporność uzwojenia, czyli wymaga mocniejszego regla, więc gdyba dobierać idealnie pod max prąd regulatora, to dla wersji silnika EA-9 może być regulator z mniejszym prądem. Widać to na ekranach z eCalc: dla 5S jest prąd max 54 A a dla 6S jest prąd max 39 A. Mam regla HobbyWing 60A. Dla 5S chyba bym zmienił na  HobbyWing 80A.

Wreszcie ciężar zasilania - rzeczywiście waga poszła w górę o ok 40-50g. Producent zalecał 5S 2,7-4Ah, ja mam 6S 2,65 Ah Turnigy Nano ważący 378 g (zważony).

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.