samolocik Opublikowano 18 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2022 Cześć, wiem, że kolega już wcześniej zamieścił relację z budowy tego modelu, ale jak wiemy relacja relacji nie równa. W sensie można gadać o tym samym ale nie tak samo ? Moja budowa to będzie model w formie uproszczonej bo nigdy nie miałem zacięcia do szczegółów. Jest to wersja modelu w formie mniej płaskiej zwanej potocznie przez zawodników EPA. Zestaw KI 61 Hien, jak i inne modele Marka Rokowskiego są dostępne w większości sklepów modelarskich. Osoby chcące dogłębnie zapoznać się z modelami kategorii ESA zapraszam do świetnych filmów instruktażowych nagranych przez Mirka: Budowę czas zacząć bo w weekend piękna pogoda a za tydzień pierwsze zawody w tym sezonie ? Model będzie wyposażony w: silnik Ray (marka przejęta przez KAVAN) C2830 1300KV + śmigło 8x4 regulator Dualsky 22 Lite serwa PowerHD HD-1900A Akumulator Gens Ace Soaring 1300mAh 3 celowy Na początek trzeba przylutować konektory aby można było podłączyć całą elektronikę i złapać neutrum serw przed ich wklejeniem. Konektory zwykle łapię małymi kombinerkami. Aby dobrze trzymały konektor spinam rączki gumkami. Potem pobielam konektor i końcówkę przewodów - nawet jeżeli fabrycznie jest pobielona, wlewam do zagłębienia konektora cynę i zanurzam w nim rozgrzaną i pobieloną końcówkę przewodu. Potem nasuwam termokurczki i zaciskam je podgrzewając zapalniczką. Przymierzyłem silnik do wręgi i nawierciłem wstępnie otworki pod wkręty i oś silnika. Wręga oraz połówki skrzydła zostały przyklejone żywicą 5 min. Nawierciłem też wiertłem otwór pod przewody silnika aby podczas przymiarki wyposażenia ocenić, czy to rozwiązanie ma sens. Po przyklejeniu wręgi pomalowałem ją żywicą do laminowania 60 minutową oraz wypaliłem gwoździem otwór na przewody silnika biegnące do wnętrza kadłuba. Następnie za pomocą lutownicy doposażonej w dłuższy - miedziany drut, wygięty w kształt prostokąta wybrałem EPP pod akumulator i regulator. Przymiarka serw i wypalenie wnęk w skrzydle metodą jak wcześniej. Tutaj obcinam krawędź natarcia oraz spływu aby skrzydło weszło do wyciętej pod nie wnęk w kadłubie. Wstępnie założone skrzydło. Na kolejnych zdjęciach wzmocnienia prętami i płaskownikiem węglowym (dół stat. poziomego oraz fragmenty lotek). Połówki steru wysokości łączy pręt aluminiowy o średnicy ok. 2-2,5mm. Aluminiowy bo lekki i daje się wyginać. Na zdjęciu poniżej dostrzeżecie częściowo zaklejone przeze mnie pianką EPP zawiasy lotek, które oryginalnie w zestawie biegną przez całą długość skrzydła i jest to spowodowane ograniczeniami plotera do styropianu. Jak widać lotki będą krótsze ale wystarczająco skuteczne. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 19 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2022 Brawo Piotr - ciesze się, że wracasz do latania ESA i wykorzystasz te same szablony do malowania czerwonych kółek ? ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 20 Marca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2022 Pozostało jeszcze wkleić dźwigienki i zamontować popychacze oraz pomalować model ? Antena odbiornika jest schowana w rurce od bowdena (popychacza). Oczywiście przed malowaniem przesmaruję zawiasy UHU porem żeby je wzmocnić oraz odetnę stery. Jakoś mi się lepiej sklejało model jak lotki i wysokość siedziały w ustalonej pozycji. Łatwiej też będzie dociąć popychacze właściwej długości. Zostanie też zaprogramowanie maksymalnych wychyleń dźwigni serw i wychyleń lotek/steru wysokości. Czy będą jakieś dodatkowe miksy lub Dual rate okaże się po pierwszych lotach, czyli pewnie po zawodach. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Atomizer Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 Regulator i pakiet tak blisko siebie? Będą się razem ogrzewać w trakcie użytkowania ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 21 Marca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 Tak, lekko mieć nie będą, ale te 5min lotu wytrzymają. Potem studzenie w oczekiwaniu na następną rundę walki powietrznej. Wiem bo sprawdzałem wielokrotnie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Atomizer Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 A dużo spada wydajność pakietu jak nie ma dobrego chłodzenia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 17 minut temu, Atomizer napisał: A dużo spada wydajność pakietu jak nie ma dobrego chłodzenia? z czasem umiera... i puchnie. wzrasta rezystancja i przy "normalnym" poborze prądu bardzo saida napięcie co skutkuje małą mocą silnika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Atomizer Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 Chodzi mi o to czy w czasie rzeczywistym dożo spada moc, jak leci model pakiet się nagrzewa (przegrzewa się bo nie ma odpowiedniego chłodzenia lub zła konfiguracja) to jest wtedy zauważalny spadek mocy, a czasem nawet regulator ograniczy już moc silnika bo napięcie niskie na celi, a po wylądowaniu i ostudzeniu pakietu napięcie wzrasta i jeszcze można trochę wycisnąć. Nie wiem bo nie sprawdzałem czasu lotu jak pakiet jest dobrze chłodzony a jak się grzeje, czy jest duża różnica wtedy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 To nie jest efekt natychmiastowy - tylko dlugofalowy. Jak jazda samochodem z przegrzanym silnikiem. Owszem - po zatrzymaniu i dolaniu wody pojedziesz dalej, ale uszkodzenia sa nieodwracalne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Atomizer Opublikowano 21 Marca 2022 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2022 Bedę musiał sprawdzić napięcie pakietu zaraz po wylądowaniu kiedy jest ciepły i po chwili jak ostygnie. Czy będą duże różnice? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 26 Marca 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2022 Model został oblatany tuż przed dzisiejszymi zawodami ESA w Bierutowie (dokładniej w Karwińcu) , w których wziął udział i wywalczył 9-te miejsce co po kilkuletniej przerwie w lataniu poza sporadycznym lataniem szybowcami mnie ucieszyło ? Co się sprawdziło w modelu a co nie? Silnik Ray (Kavan) https://nastik.pl/produkt/g3-ray-c2830-1300/ - mogę polecić. Model nie był co prawda najszybszy ale pomimo odzyskiwania sprawności po latach przerwy udało się zrobić 3 cięcia. Czyli jest dobrze. Modelem, z tym silnikiem i śmigłem można nawiązać skuteczną walkę. Śmigło 8x4" firmowane jako T-max https://modelemax.pl/pl/smigla-t-max/17261-t-max-smiglo-84-03004-orange jest bardzo sztywne i daje dobry ciąg ale jest za kruche do walk ESA, łatwo się łamie przy ladowaniach. Na razie zostaję przy nich bo są OK i łatwo można je dopasować do kołpaka/osi. Model KI 61 - lata bardzo dobrze. Dzisiaj wiało niemiłosiernie i po 2 testowych lotach wychylenia lotek zmniejszyłem do ok. 1cm, wychylenie steru wysokości podobnie. Model przy silnym wietrze pomimo małych wychyleń sterów pozostał bardzo zwrotny. Sposób połączenia silnika z regulatorem oraz rozłożenie wyposażenia okazało się odporne na kraksy, które miałem w każdej walce. Nic nie uległo uszkodzeniu poza pianką modelu. A były 2 lądowania na drzewie, jedno w bramce piłkarskiej i jedno kretowanie. [edit 27.03.2022] dopiszę jeszcze, że gdyby nie fakt iż posiadałem zapasowy silnik to musiałbym w połowie zawodów przerwać swój udział, ponieważ po kraksie na drzewie silnik oddzielił się od modelu i wylądował w zaoranym polu co uniemożliwiło jego uruchomienie ponieważ był zanieczyszczony. [edit 02.04.2022] dodałem środkowe zdjęcia autorstwa użytkownika marekb z forum aircombat.pl http://www.aircombat.pl/ACES/forum/viewtopic.php?f=14&p=1506&sid=897b9adb824fdd75541731936de54cf7#p1506 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 13 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2022 Drugi egzemplarz idzie do poskładania. Chyba jednak zrobię go troszkę inaczej ? Te dwa białe śmigiełka są rozmiaru 8x6", na testy. Silnik i regulator spokojnie wytrzymają. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 14 Kwietnia 2022 Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2022 Brawo - jak widzę zmiana Eskadry pomogła w samookreśleniu i na poważnie znów zajmujesz się ESA ? ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 14 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2022 Najlepszą metodą rozwoju są pozytywne zmiany zachodzące wskutek doświadczeń i chęci poprawy. Stąd jak pisałem drugi egzemplarz będzie inny, budowany bardziej jak ESA (płaski kadłub) a nie EPA (kadłub przestrzenny) co spowoduje szybszy montaż i łatwiejszą obsługę podczas zawodów. Odnosząc się do zmiany eskadry; dziękuję Mirku za kibicowanie mi bo to bardzo pomaga ? Zdjęcia z budowy mam nadzieję już przed Świętami ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 30 Maja 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Maja 2022 Drugi egzemplarz został poskładany i brał udział w 2 rundach walk wczorajszych zawodów w Namysłowie. Przy montażu wyposażenia trzeba brać pod uwagę co się z nim stanie, czyli gdzie co poleci i co za sobą pociągnie w przypadku kraksy. Wszystko musi się bezpiecznie rozpinać na tyle na ile to możliwe a odbiornik musi być umieszczony tak aby nie został zgnieciony. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 8 Sierpnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2022 Przyszedł czas na mały serwis obu egzemplarzy konieczny przed następnymi zawodami. Wiem, że sporo osób nie przegląda swoich samolotów zapewne z braku czasu co skutkuje niespodziankami przed startem ? Serwis pierwszego modelu, który pionowo wbił się w murawę. Po tej kraksie silnik staruje ale po sekundzie przestaje pracować. Wiadomo, że sprzęt na zawody musi być maksymalnie sprawny i niezawodny bo gra idzie nie tylko o punkty ale również o bezpieczeństwo zawodników i widzów. Dlatego silnik został wymieniony na nowy a przód kadłuba wokół silnika odbudowany z kawałków EPP klejonych na cyjanoakryl. Pozostaje pomalowanie go. Silnik z defektem zostanie dokładnie przeglądnięty w wolnym czasie i wtedy dam znać co z nim było nie tak. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 8 Sierpnia 2022 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2022 Serwis drugiego po ostatniej kraksie. Po tej kraksie przestało działać serwo steru wysokości. Zero reakcji. Tak, jak w poprzednim modelu silnik, w tym serwo zostało wymienione na nowe a uszkodzone poczeka na sprawdzenie w wolnym czasie. Stare serwo zostało wycięte z kadłuba skalpelem. Dzięki wcześniejszemu oklejeniu go malarską taśmą papierową nie ma śladów po kleju (zdjęcie nr 2). Tak samo okleiłem nowe serwo i po przedłużeniu przewodów wkleiłem je na klej CA. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi