Skocz do zawartości

Kawasaki Ki-61 Hien na weekend i na zawody


samolocik

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

wiem, że kolega już wcześniej zamieścił relację z budowy tego modelu, ale jak wiemy relacja relacji nie równa. W sensie można gadać o tym samym ale nie tak samo ?

Moja budowa to będzie model w formie uproszczonej bo nigdy nie miałem zacięcia do szczegółów. Jest to wersja modelu w formie mniej płaskiej zwanej potocznie przez zawodników EPA.

 

Zestaw KI 61 Hien, jak i inne modele Marka Rokowskiego są dostępne w większości sklepów modelarskich.

Osoby chcące dogłębnie zapoznać się z modelami kategorii ESA zapraszam do świetnych filmów instruktażowych nagranych przez Mirka:

 

 

 

Budowę czas zacząć bo w weekend piękna pogoda a za tydzień pierwsze zawody w tym sezonie ?

Model będzie wyposażony w:

  • silnik Ray (marka przejęta przez KAVAN)  C2830  1300KV  + śmigło 8x4
  • regulator Dualsky 22 Lite
  • serwa PowerHD HD-1900A
  • Akumulator Gens Ace Soaring 1300mAh 3 celowy

 

 

 

IMG_3064.thumb.JPG.93233ed0db66d7bf75f85218d38afea6.JPG

 

 

 

 

Na początek trzeba przylutować konektory aby można było podłączyć całą elektronikę i złapać neutrum serw przed ich wklejeniem.

 

Konektory zwykle łapię małymi kombinerkami. Aby dobrze trzymały konektor spinam rączki gumkami. Potem pobielam konektor i końcówkę przewodów - nawet jeżeli fabrycznie jest pobielona, wlewam do zagłębienia konektora cynę i zanurzam w nim rozgrzaną i pobieloną końcówkę przewodu.

 

 

IMG_3067.thumb.JPG.0ef2239f37a17d7afb46f3c42b336253.JPG

 

 

IMG_3074.thumb.JPG.049e1498dd427aec0b66bca7ead20f4e.JPG

 

 

 

Potem nasuwam termokurczki i zaciskam je podgrzewając zapalniczką.

 

 

IMG_3075.thumb.JPG.4b729a5ad5afeafa821468af95274d97.JPG

 

 

 

 

 

 

Przymierzyłem silnik do wręgi i nawierciłem wstępnie otworki pod wkręty i oś silnika. Wręga oraz połówki skrzydła zostały przyklejone żywicą 5 min.

Nawierciłem też wiertłem otwór pod przewody silnika aby podczas przymiarki wyposażenia ocenić, czy to rozwiązanie ma sens.

 

 

IMG_3076.thumb.JPG.e5ff39b31e243412a4aa45a92d04d167.JPG

 

 

 

 

 

Po przyklejeniu wręgi pomalowałem ją żywicą do laminowania 60 minutową oraz wypaliłem gwoździem otwór na przewody silnika biegnące do wnętrza kadłuba.

 

 

IMG_3077.thumb.JPG.93e42e8268385f2c896fe6906c757cf4.JPG

 

 

 

Następnie za pomocą lutownicy doposażonej w dłuższy - miedziany drut, wygięty w kształt prostokąta wybrałem EPP pod akumulator i regulator.

 

IMG_3078.thumb.JPG.bd9397db2b21e517262cfa5df541909a.JPG

 

IMG_3079.thumb.JPG.24cf586adb82cdea64644c33556fdfad.JPG

 

 

 

 

 

Przymiarka serw i wypalenie wnęk w skrzydle metodą jak wcześniej.

 

 

IMG_3080.thumb.JPG.2517d8992e1c1e0391ef0e3d4ea2da56.JPG

 

 

IMG_3081.thumb.JPG.edd8b4437688d76bd6ad92da511b2c7c.JPG

 

 

 

 

Tutaj obcinam krawędź natarcia oraz spływu aby skrzydło weszło do wyciętej pod nie wnęk w kadłubie.

 

 

IMG_3082.thumb.JPG.a0403972654e2b3ed83fd036377f1c84.JPG

 

 

 

 

Wstępnie założone skrzydło. Na kolejnych zdjęciach wzmocnienia prętami i płaskownikiem węglowym (dół stat. poziomego oraz fragmenty lotek).

Połówki steru wysokości łączy pręt aluminiowy o średnicy ok. 2-2,5mm. Aluminiowy bo lekki i daje się wyginać.

 

 

IMG_3084.thumb.JPG.0ed535479e3292ef9cb6b3b477f7a6e7.JPG

 

 

Na zdjęciu poniżej dostrzeżecie częściowo zaklejone przeze mnie pianką EPP zawiasy lotek, które oryginalnie w zestawie biegną przez całą długość skrzydła

i jest to spowodowane ograniczeniami plotera do styropianu. Jak widać lotki będą krótsze ale wystarczająco skuteczne.

 

 

IMG_3085.thumb.JPG.5104434c82732877fbe90c7c09dcb865.JPG

 

 

IMG_3086.thumb.JPG.2df1c52f86178a9dd3c022901d782923.JPG

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostało jeszcze wkleić dźwigienki i zamontować popychacze oraz pomalować model ?

Antena odbiornika jest schowana w rurce od bowdena (popychacza).

Oczywiście przed malowaniem przesmaruję zawiasy UHU porem żeby je wzmocnić oraz odetnę stery.

Jakoś mi się lepiej sklejało model jak lotki i wysokość siedziały w ustalonej pozycji. Łatwiej też będzie dociąć popychacze właściwej długości.

Zostanie też zaprogramowanie maksymalnych wychyleń dźwigni serw i wychyleń lotek/steru wysokości.

Czy będą jakieś dodatkowe miksy lub Dual rate okaże się po pierwszych lotach, czyli pewnie po zawodach.

 

 

 

IMG_3089.thumb.JPG.a79ccbe698eb3878041e40e6f87a0371.JPG

 

IMG_3090.thumb.JPG.8ab67ee9045c959a01cef0993923776b.JPG

 

IMG_3091.thumb.JPG.d1ec15ca1dc0174133319c6e2795b918.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Atomizer napisał:

A dużo spada wydajność pakietu jak nie ma dobrego chłodzenia?

 

z czasem umiera... i puchnie. wzrasta rezystancja i przy "normalnym" poborze prądu bardzo saida napięcie co skutkuje małą mocą silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to czy w czasie rzeczywistym dożo spada moc, jak leci model pakiet się nagrzewa (przegrzewa się bo nie ma odpowiedniego chłodzenia lub zła konfiguracja) to jest wtedy zauważalny spadek mocy, a czasem nawet regulator ograniczy już moc silnika bo napięcie niskie na celi, a po wylądowaniu i ostudzeniu pakietu napięcie wzrasta i jeszcze można trochę wycisnąć.

Nie wiem bo nie sprawdzałem czasu lotu jak pakiet jest dobrze chłodzony a jak się grzeje, czy jest duża różnica wtedy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model został oblatany tuż przed dzisiejszymi zawodami ESA w Bierutowie (dokładniej w Karwińcu) , w których wziął udział i wywalczył 9-te miejsce co po kilkuletniej przerwie w lataniu poza sporadycznym lataniem szybowcami mnie ucieszyło ?

 

Co się sprawdziło w modelu a co nie?

  1. Silnik Ray (Kavan) https://nastik.pl/produkt/g3-ray-c2830-1300/ - mogę polecić. Model nie był co prawda najszybszy ale pomimo odzyskiwania sprawności po latach przerwy udało się zrobić 3 cięcia. Czyli jest dobrze. Modelem, z tym silnikiem i śmigłem można nawiązać skuteczną walkę.
  2. Śmigło 8x4" firmowane jako T-max https://modelemax.pl/pl/smigla-t-max/17261-t-max-smiglo-84-03004-orange  jest bardzo sztywne i daje dobry ciąg ale jest za kruche do walk ESA, łatwo się łamie przy ladowaniach. Na razie zostaję przy nich bo są OK i łatwo można je dopasować do kołpaka/osi.
  3. Model KI 61 - lata bardzo dobrze. Dzisiaj wiało niemiłosiernie i po 2 testowych lotach wychylenia lotek zmniejszyłem do ok. 1cm, wychylenie steru wysokości podobnie. Model przy silnym wietrze pomimo małych wychyleń sterów pozostał bardzo zwrotny.
  4. Sposób połączenia silnika z regulatorem oraz rozłożenie wyposażenia okazało się odporne na kraksy, które miałem w każdej walce. Nic nie uległo uszkodzeniu poza pianką modelu. A były 2 lądowania na drzewie, jedno w bramce piłkarskiej i jedno kretowanie.

 

[edit 27.03.2022] dopiszę jeszcze, że gdyby nie fakt iż posiadałem zapasowy silnik to musiałbym w połowie zawodów przerwać swój udział, ponieważ po kraksie na drzewie silnik oddzielił się od modelu i wylądował w zaoranym polu co uniemożliwiło jego uruchomienie ponieważ był zanieczyszczony. 

 

[edit 02.04.2022] dodałem środkowe zdjęcia autorstwa użytkownika marekb z forum aircombat.pl  http://www.aircombat.pl/ACES/forum/viewtopic.php?f=14&p=1506&sid=897b9adb824fdd75541731936de54cf7#p1506

 

IMG_3148.thumb.JPG.d95e0949bc81ac2ed9bd6862750bd31f.JPG

 

 

 

 

obraz1.thumb.JPG.cbaa84b47292e549f8df243e9facd7d1.JPG

 

 

obraz4.thumb.JPG.7bdd04d4668279de2aca0f9ac90fa677.JPG

 

 

 

 

 

IMG_3149.JPG

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Najlepszą metodą rozwoju są pozytywne zmiany zachodzące wskutek doświadczeń i chęci poprawy. Stąd jak pisałem drugi egzemplarz będzie inny, budowany bardziej jak ESA (płaski kadłub) a nie EPA (kadłub przestrzenny) co spowoduje szybszy montaż i łatwiejszą obsługę podczas zawodów.

 

Odnosząc się do zmiany eskadry; dziękuję Mirku za kibicowanie mi bo to bardzo pomaga  ?

 

Zdjęcia z budowy mam nadzieję już przed Świętami ?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Drugi egzemplarz został poskładany i brał udział w 2 rundach walk wczorajszych zawodów w Namysłowie.

 

Przy montażu wyposażenia trzeba brać pod uwagę co się z nim stanie, czyli gdzie co poleci i co za sobą pociągnie w przypadku kraksy.

Wszystko musi się bezpiecznie rozpinać na tyle na ile to możliwe a odbiornik musi być umieszczony tak aby nie został zgnieciony.

 

 

 

IMG_3409.thumb.JPG.41bd2665794e56e17cbef811cd5f3a7f.JPG

 

 

 

IMG_3425.thumb.JPG.adc6b72ccfc2b7af6d3516667b39eb4f.JPG

 

 

 

IMG_3424.thumb.JPG.25709ee7870c1e8cf2658b2084d44eca.JPG

 

 

 

IMG_3423.thumb.JPG.0717295f5e767ff4779ff2d42ea46a06.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Przyszedł czas na mały serwis obu egzemplarzy konieczny przed następnymi zawodami.

Wiem, że sporo osób nie przegląda swoich samolotów zapewne z braku czasu co skutkuje niespodziankami przed startem ?

 

 

Serwis pierwszego modelu, który pionowo wbił się w murawę. Po tej kraksie silnik staruje ale po sekundzie przestaje pracować.

Wiadomo, że sprzęt na zawody musi być maksymalnie sprawny i niezawodny bo gra idzie nie tylko o punkty ale również o bezpieczeństwo zawodników i widzów.

Dlatego silnik został wymieniony na nowy a przód kadłuba wokół silnika odbudowany z kawałków EPP klejonych na cyjanoakryl. Pozostaje pomalowanie go.

Silnik z defektem zostanie dokładnie przeglądnięty w wolnym czasie i wtedy dam znać co z nim było nie tak.

 

 

IMG_3782.thumb.JPG.1abf6f032fde4d1bce96bc1d9824038b.JPG

 

 

IMG_3783.thumb.JPG.4f099850ac0d5b74c9c7e7a64007ed12.JPG

 

 

IMG_3784.thumb.JPG.1c9f6b02decfb160a78fb61dfa88290b.JPG

 

 

IMG_3785.thumb.JPG.77ae2db61292a177b6a5ff9c4acf4f0e.JPG

 

 

IMG_3786.thumb.JPG.6a2bc83af1c89e53694f9728c4ba5a1d.JPG

 

 

IMG_3787.thumb.JPG.e1a3c9f58d8080a42507a67c5d368859.JPGIMG_3788.thumb.JPG.7dbc02e951dc38fc61093c87039556f2.JPG

 

 

IMG_3789.thumb.JPG.e994a2f238c5ba7f087875df7091368e.JPG

 

 

IMG_3790.thumb.JPG.f69e260c06e875cb951e1903935353e8.JPG

 

 

IMG_3791.thumb.JPG.263cdbf3e07b9dd1583ff0ddad7ad9f0.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwis drugiego po ostatniej kraksie. Po tej kraksie przestało działać serwo steru wysokości. Zero reakcji.

Tak, jak w poprzednim modelu silnik, w tym serwo zostało wymienione na nowe a uszkodzone poczeka na sprawdzenie w wolnym czasie.

Stare serwo zostało wycięte z kadłuba skalpelem. Dzięki wcześniejszemu oklejeniu go malarską taśmą papierową nie ma śladów po kleju (zdjęcie nr 2).

Tak samo okleiłem nowe serwo i po przedłużeniu przewodów wkleiłem je na klej CA.

 

 

 

IMG_3800.thumb.JPG.cd44e17a3bbbac1f645cb615f68bfc8a.JPG

 

 

 

IMG_3801.thumb.JPG.e6b68d7176707e5785d60206bdf4ce0d.JPG

 

 

 

IMG_3802.thumb.JPG.6d93429d32e8349fcba72b323a50d1b2.JPG

 

 

 

IMG_3805.thumb.JPG.397c35558949e561980c7e9bb3ed5620.JPG

 

 

 

IMG_3806.thumb.JPG.62bf0865ba580de971df3134213cba63.JPG

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.