Jump to content

Najnowsze dzieło 1.5m


Góra

Recommended Posts

Hej - to będzie mój pierwszy opis modelu na tym forum, więc postaram się go prowadzic od początku do końca jak najlepiej :)

 

Tak więc początkiem Stycznia zabrałem się za budowę modelu szybowca z przeznaczeniem DLG(Jest według planów Supergee i Gosi z modelarza :) )

 

Najpierw słów kilka o wyposażeniu modelu:

- odbiornik rex7

- 2x hs55 (klapolotki), 2x dynam

- aku kan 4x350 mAh

 

 

elektronikawp1.jpg

 

 

Kadłub modelu składa się z przodu z odejmowanym noskiem z formy+rurka węglowa 17/8mm.

 

kadubzformytr9.jpg

 

Skrzydło styrodur+2 warstwy tkaniny T33 - laminowane pomiędzy szablonami, skrzydełko wygrzewałem w temp. ok. 60 stopni przez 10h. Profil skrzydła i obrys taki jak w supergee więc jest to AG45/46/47

Stateczniki leciutkie (ale nie mam tak dokładnej wagi to nie zważyłem) Styrodur+jedna warstwa tkaniny na Ep53.

 

Rano model wyglądał tak: (klei sie łączenie skrzydła do kadłuba)

 

aktualnystanff0.jpg

 

Jutro porobie więcej zdjęć detali przy świetle dziennym i Je opiszę. Dziś jeszcze zalaminuje mocowania stateczników (na razie są na żywicę 5min) oraz wytnę lotki.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Nio model zapowiada się fajnie tylko jeden mały błąd dźwigar lub jego nie obecność, skrzydło może nie wytrzymać.

 

Druga sprawa mam nadzieje że zaprosisz mnie na oblot :-P

 

Ps. Widzę że w BB mamy coraz więcej rzutkarzy :-)

Link to comment
Share on other sites

No to w takim razie co sądzisz o pasku tkaniny 80g tak z 6cm. (ew. 2 takich pasków) wzdłuż całego skrzydła (spód i góra) po wcześniejszym spiłowaniu trochę powierzchni do której będę kleił?

 

Jak będzie się zapowiadał oblot to Cię powiadomię tak orientacyjnie w sobotę za tydzień ale nie wiem czy przypadkiem się nie na lotnisko wybiorę jednak.

Link to comment
Share on other sites

Ok ale wiesz może gdzie nabyć tanio taką tkaninę? - bo myślę że sam rowing to krótko mówiąc lipa - a tkanina lekko drogawa :roll: Ale wzmocnie to skrzydło przed pierwszymi lotami - gdybym np. jutro gdzieś zamówił tkaninę to w tygodniu bym mógł już przylaminować ją do skrzydła.

 

A co do oblotu - byleby ładnie było(i cieplej niż dziś bo mi palce zamarzły) :)

 

 

Skrzydła zostały wycięte przeze mnie na drucie grawitacyjnym - równiuśko, tylko w jednym miejscu lekko wyszpachlowałem nierówność (tak z 1mm rowek)

Całą trudność stanowią dokładne szablony do takiej wycinarki.

 

Fotki łączenia najwcześniej jutro, wraz z opisem.

p.s dzięki za życzenia :D

Link to comment
Share on other sites

Ok ale wiesz może gdzie nabyć tanio taką tkaninę? - bo myślę że sam rowing to krótko mówiąc lipa - a tkanina lekko drogawa :roll: Ale wzmocnie to skrzydło przed pierwszymi lotami - gdybym np. jutro gdzieś zamówił tkaninę to w tygodniu bym mógł już przylaminować ją do skrzydła.

 

 

Najlepszym rozwiązaniem jest jednokierunkowa tkanina węglowa. Jest jeszcze w stosunkowo sensownej cenie. Najtaniej kupisz ją tutaj:

www.havel-composites.com

Link to comment
Share on other sites

Jestem ciekaw jak go połączysz płat z belką ogona. Jak byś mógł to foty wstaw.

 

Rozwiązałem to tak:

pylonikiwkadubiepf1.jpg

 

Mocowaniami są pyloniki z rurek węglowych 6x4 i rurki w skrzydłach 8x6 (ciasno spasowane)

Do skrzydła wkleiłem je we wzmocnienie z kilku warstw tkaniny 33g na żywicę z talkiem,

a do kadłuba to:

- przednie mocowanie jest wklejone w wywiercony otwór na wylot przez kadłub i belkę ogonową,

- tylne mocowanie zostało bo zmontowaniu modelu z zachowaniem odpowiednich kontów przyklejone na żywicę 5 min, a następnie obwiązane rowingiem węglowym i zalane Ep53.

 

A tutaj mocowanie stateczników(jescze przed oszlifowaniem):

mocowanuia003jr4.jpg

mocowanuia008wl0.jpg

Są one zalaminowane na stałe lekką tkaniną (takie rozwiązanie z pewnością jest wystarczajaco wytrzymałe (była to jedyna rzecz która ocalała w crasch-teście poprzedniego modelu) :jupi:

 

Patryk - dzięki za podsunięcie sklepu w poniedziałek do nich zadzwonie :)

Link to comment
Share on other sites

Jeśli masz stateczniki w całości laminowane i przykleiłes je minum na 2-3 warstwy tkaniany to napewno wytrzymają.

 

Mam balse laminowaną, klejoną do belki ogona identycznie i wytrzymuje to rzuty w bobolu2 oraz w modelu 1,6m co waży 600g :mrgreen: i tęz nim rzucam dlg :twisted:

 

Bardziej mnie zastanawia sztywność płata .

 

Zrób dla nas test podeprzyj płat na końcowkach i nałóż balast na środek . Wyjdzie ile wytrzyma i da nam pogląd już jakiś.

 

Mocownaie płata niemal niewidocznie i tez mie ciekawi czy wtrzyma - ale chyb patrząc na średnice tych rurek do płata powinny dac rade.

Link to comment
Share on other sites

O stateczniki się nie matrwię - o skrzydło tak, dlatego wzmocnie je przed lotami tkaniną węglową jednokierunkową-wtedy też będę sprawdzał jego rzeczywistą sztywność :twisted:

 

Na Tę chwilę model+wyposażenie waży 300g, ale po wzmocnieniu skrzydła moze być i z 350g (mam nadzieje że nic więcej nie będę musiał wzmacniać).

 

 

No to chyba tyle narazie, póki nie będę miał tej tkaniny :)

 

 

P.S. Takie mocowanie płata się sprawdziło w moim poprzednim modeliku, choć z całej siły nim nie rzucałem.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

Cześć Góra / Rafał - chyba sie dziś widzieliśmy na lotnisku koło południa (byliście Golfem ?)

 

Ja później próbowałem latać moim DLG, tylko wiało jak diabli i parę razy wbiłem sie w kretowiny po same skrzydła :)

 

Co do modelarni - można sie spokojnie zapisać. Idźcie do pana Jurka G. do modelarni - od wtorku do piątku, godz. 14-18. Miejsca raczej teraz są (pisaliście coś wcześniej, że były problemy). Jakbyście mieli trudności, dajcie znać.

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Cześć Góra / Rafał - chyba sie dziś widzieliśmy na lotnisku koło południa (byliście Golfem ?)

 

Ja później próbowałem latać moim DLG, tylko wiało jak diabli i parę razy wbiłem sie w kretowiny po same skrzydła :)

 

Co do modelarni - można sie spokojnie zapisać. Idźcie do pana Jurka G. do modelarni - od wtorku do piątku, godz. 14-18. Miejsca raczej teraz są (pisaliście coś wcześniej, że były problemy). Jakbyście mieli trudności, dajcie znać.

 

Tomek

 

Witaj Tomku!

 

Ja jeżdżę czerwonym uno a Piotrek punto :-)

 

My dziś byliśmy na 3 lipkach bynajmniej bez modeli dlg. Ale jak Piotrek zrobi model a ja zmodyfikuje swój to myślę że w następną sobotę wybierzemy sie na lotnisko porzucać troszkę.

 

Ps: Tomku jak spisuje sie model Jurka :-P

 

Co do wytrzymałości skrzydła jeśli Piotrek nic nie zawalił to takie skrzydło spokojnie wytrzyma rzuty dlg ( oczywiście po wzmocnieniu węglem bo na razie nie).

 

A mocowanie płata to trzeba lepsze foki bo na razie widać kształt :-P

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

... a myslałem że to Wy byliście na lotnisku. No szkoda.

 

W każdym razie model od Jurka spisuje się świetnie. Jak na razie to naprawiłem mu skrzydła - były mocno pomiażdżone na krawędzi natarcia. Za pomocą strzykawki z CA i cienkiej igły, nasaczyłem przekładkę w miejscu pęknięć i na koniec psiknąłem całość przyspieszaczem. Wyszło nieźle. Jak nauczę się prawidłowo rzucać, kupię nowe skrzydła. A kadłub jest naprawdę dobry. Wbiłem się parę razy przy tym wczorajszym wietrze w glebę prawie po same skrzydła i NIC mu sie nie stało. A przedwczoraj przed zmrokiem nad lotniskiem nosiło trochę - chyba ziemia była nagrzana i czasem moznabyło natrafić na zerko i pokrążyć trochę. Jakbyście się wybierali z DLG, to dajcie znać.

 

P.S. Od której strony dojeżdżacie na Trzy Lipki autem ? ja tam chodzę na nogach od Sarniego Stoku...

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Może jeszcze powiesz że mieszkasz na Sarni Stoku :-P Bo wtedy będziemy sąsiadami :-)

 

Tak na poważnie to jedziesz samochodem ulica nad potokiem i skręcasz na 3 lipki a teraz to jest tam straszny bajzel bo rozkopane jest i np jadąc od sarniego stoku jedzie się dopóki nie kończy sie asfalt skręca w prawo potem w lewo na drogę gruntową i jesteśmy na drodze właściwej na 3 lipki.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

... mieszkam koło lotniska :)

 

A na Trzy Lipki chodzę jak na razie tylko rekreacyjnie z żoną :) nie latałem tam jeszcze, bo nie maiałem za bardzo czym, ale mam zamiar to zmienic :)

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Gratulacje dla Piotrka (nick Góra). Są jakieś tam potknięcia (nie robi błędów tylko ten co nic nie robi), ale jesteś pierwszym juniorem (bo na zdjęciu to wyglądasz na juniora :) ) w Polsce u którego widzę tak zaawansowane prace w tej technologii (może są jacyś inni, ale się nie chwalą).

Było nie było Bielsko-Biała i okolice to "zagłębie modelarskie" :)

Link to comment
Share on other sites

No tak - rocznikowo mam 16:)

 

Zamówiłem dziś tkaninę węglową jednokierunkową 100g/m2 (jest to pierwsza moja tkanina węglowa :D ), niestety z oblotu w sobote nici, bo nie mają jej na stanie i najwcześniej dojdzie do mnie za tydzień w poniedziałek bądź wtorek :/

No ale za 2 tygodnie na sobote już będzie gotowy, trochę posiłuję się z cierpliwością w wielki post :wink:

 

Czy ktoś z Was robił już płat styrodur+szkło+węgiel? Nie wiem jak szerokie paski tej tkaniny powinienem dokleić. Szukałem w internecie planów modeli pod tym kątem, ale nie znalazłem wystarczająco podobnego przypadku.

 

Jeśli nikt nie robił czegoś podobnego to dam tkaniny jak najwięcej lepiej mieć cięższe szkrzydło ale mocne niż za słabe lżejsze.

 

P.S. poniżej jeszcze jedna fotka mocowania (dużo więcej nie widać)

skrzydokadub003tq5.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dziękuje za odpowiedź.

 

Myślę, że moje skrzydło trzeba będzie troszkę inaczej wzmocnić

-to pierwsze moje skrzydło tą techniką,

-będę miał tkaninę 100g/m2 a nie 125g/m2

 

Tak więc dam 2 warstwy 20mm na środku i 15mm na końcówkach.

 

 

Jak tylko będą jakieś postępy w pracach to je tu udokumentuje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.