Lem1 Opublikowano 15 Maja 2022 Opublikowano 15 Maja 2022 Witam, zakupiłem zestaw: Silnik DollaTek 2435 4800KV 4P (bezszczotkowy innruner 25A + regulator 25A) po podłączeniu na biegu jałowym pobiera ok. 1,3 A (7,2V), po chwili (2-3 min) robi się bardzo gorący (prawie parzy), słychać nieregularne szumy, nie mam doświadczenia z innrunerami, (jest to mój pierwszy), do tej pory stosowałem tylko outrunnery. Wał obraca się bez problemu, sterownik jest ok, sprawdzałem na innym silniku. Mam pytanie: - czy taka wysoka temperatura na biegu jałowym jest czymś normalnym przy tego typu silnikach czy jest coś nie tak. Jeżeli jest to nieprawidłowość to złożę reklamację. Silnik zamierzam zastosować w modelu ślizgu w miejsce szczotkowego. Z góry dziękuję za odpowiedź
Jerzy Markiton Opublikowano 16 Maja 2022 Opublikowano 16 Maja 2022 A dostosowałeś timing w regulatorze do innrunera ? Zaprogramuj 0 st. i sprawdź ponownie. Grzać się będzie ale nie parzyć. - J.M.
latacz Opublikowano 16 Maja 2022 Opublikowano 16 Maja 2022 dość często silniki bezszczotkowe przy biegu luzem się grzeją -regulator nie zawsze dobrze dopasowuje komutacje jeśli silnik nie ma żadnego obciążenia. to zależy od konkretnego zestawienia silnik-regiel. więc zobacz z małym śmigiełkiem -choćby symboliczne obciążenie.
Lem1 Opublikowano 16 Maja 2022 Autor Opublikowano 16 Maja 2022 Witam, tx za odpowiedzi, niestety nie mogę zaprogramować timingu - karta programatora nie ma tej opcji, zaprogramować można tylko: - progi odcięcia, - charakter startu od miękkiego do agresywnego, - siłę hamowania, - prędkość biegu wstecznego (%), - zakres neutrum. Pozostaje mi test rozwiązania kol. latacza - zaadoptuję co trzeba i zrobię testy. Kupując zestaw sugerowałem się tym, że elementy są dobrane sprzętowo i programowo. O efektach poinformuję. Pozdrowienia
latacz Opublikowano 16 Maja 2022 Opublikowano 16 Maja 2022 nikt nie dobiera programowo regla do sinika. jeśli prądy i napięcia się zgadzają to ma po prostu współpracować. tyle że nie zawsze to robi. zwłaszcza jeśli tani regiel z niskiej półki to czasem zakłócenia są wyższe od sygnału z silnika... jaki to regulator ? bo brak programowania timingu to kiepsko wróży -timing to podstawowy parametr. może regulator ma tylko opcje automatycznego doboru -i wtedy to raczej niska klasa regla i łatwo się coś ***
Lem1 Opublikowano 17 Maja 2022 Autor Opublikowano 17 Maja 2022 Witam, problem chyba rozwiązany. Z uwagi na brak możliwości przeprogramowania timingu (faktycznie, regulator jest raczej z niskiej półki) zgodnie z sugestią założyłem śmigło 7x3,5, uruchomiłem - silnik się nie grzeje, (jest letni po 10 min pracy, nie mam zastrzeżeń, jest OK. Pod obciążeniem chyba dobrał właściwy timing. Kolejny etap - dobór śruby itd.... Bardzo dziękuję Kolegom za zainteresowanie moim problemem i pomoc przy jego rozwiązaniu. Pozdrowienia.
paulusr Opublikowano 21 Maja 2022 Opublikowano 21 Maja 2022 W dniu 17.05.2022 o 22:52, Lem1 napisał: Witam, problem chyba rozwiązany. Z uwagi na brak możliwości przeprogramowania timingu (faktycznie, regulator jest raczej z niskiej półki) zgodnie z sugestią założyłem śmigło 7x3,5, uruchomiłem - silnik się nie grzeje, (jest letni po 10 min pracy, nie mam zastrzeżeń, jest OK. Pod obciążeniem chyba dobrał właściwy timing. Kolejny etap - dobór śruby itd.... Bardzo dziękuję Kolegom za zainteresowanie moim problemem i pomoc przy jego rozwiązaniu. Pozdrowienia. Chyba jednak nie. Ale spokojnie. Wszystko ok. Nie wolno uruchamiać inrunnerów bez obciążenia. Ciesz się, że go nie spaliłeś. Sprawność nieobciążonego silnika jest bliska 0 i cała energia idzie w ciepło. To dość częsta przyczyna uszkodzeń silników typu inrunner.
latacz Opublikowano 22 Maja 2022 Opublikowano 22 Maja 2022 autrunnerów zresztą też.... tyle ,że nie o sprawność tu idzie -jeśli wszystko z komutacją jest ok to co prawda cała pobierana na biegu "jałowym" moc idzie w ciepło -jednak ta moc/straty biegu jałowego i tak są mniejsze od mocy która normalnie w czasie pracy jest tracona. problemem jest, że właśnie często są jakieś dziwne przepływy prądu bo komutacja wariuje... wiele (zwłaszcza tanich) regulatorów nie radzi sobie z ustaleniem punktu przełączania uzwojeń jeśli pobierany normalny prąd jest bardzo mały -odczytywany sygnał zwrotny jest na poziomie zakłóceń. i silnik zamiast ciągnąć w jedną stronę chwilami próbuje odwrotnie -uzwojenia "walczą same z sobą" (to takie dość swobodne określenie ) takiego problemu nie ma z silnikami sensorowymi.
Lem1 Opublikowano 25 Maja 2022 Autor Opublikowano 25 Maja 2022 Witam, po analizie postów jest już dla mnie wszystko jasne w tym zakresie. Faktycznie, mogłem ugotować neodymy. Zdecydowałem się na wywołanie tego tematu z tego względu, że do tej pory stosując outrunnery nie zaobserwowałem tego problemu, (sterowniki jedno i dwukierunkowe) silniki nie grzały się nawet przy pracy bez obciążenia. Wpływ chyba na to ma fakt lepszego odprowadzenia ciepła i trudniej było zaobserwować wzrost temperatury. Bardzo dawno temu, wobec braku relatywnie tanich silniczków 3F udało mi się zbudować silniczek na bazie silnika z CDROM-u - ( przewinięty, wklejane neodymy), sterownik na ATMEGA 8 (TQFP), soft z niemieckiej strony, były tam publikowane całe wykłady na temat m. innymi komutacji. Silniczek i sterownik działa do dziś w modelu katamarana. O dziwo, nikt nie wspomniał tam o takim zjawisku. Być może dlatego, że nie były popularne innrunery i problem ten nie został zauważony. Jeszcze raz dziękuję za pomoc, pozdrowienia, Leszek
Rekomendowane odpowiedzi