POGO Opublikowano 12 Lutego 2009 Opublikowano 12 Lutego 2009 Już od pewnego czasu chodziło mi po głowie to zagadnienie, czy rzeczywiście gładka powierzchnia latadeł jest jedynym rozwiazaniem w uzyskaniu dobrych właściwości lotnych? I tak naprzykład, dlaczego piłka do golfa nie jest gładka dlaczego pływacy stosuja stroje imitujące skóre rekina Wiem napewno tyle ,że wszystkie te rzeczy ,a własciwie ich powierzchnia , nie jest gładka i napewno nie powoduja laminarnego przepływu powietrza (wody) a jednak jakoś(nawet nieżle ) sobie radza to dlaczego nie stosuje sie tego typu wynalazków w modelarstwie ?
marcin133 Opublikowano 12 Lutego 2009 Opublikowano 12 Lutego 2009 to dlaczego nie stosuje sie tego typu wynalazków w modelarstwie ? A co chcesz uzyskać :shock: niższe z zużycie paliwa? :mrgreen: W modelarstwie też stosuje się tulbulatory i inne wynalazki chodź to nie są zbyt popularne rozwiązania. Dla nie których profili zaleca się nie stosowanie gładkiej jak lustro powierzchni. Zawsze są jednak rozwiązania mające na celu podnieść właściwości lotne - często z niezauważalnym skutkiem.
Patryk Urban Opublikowano 12 Lutego 2009 Opublikowano 12 Lutego 2009 Tu masz to poniekąd opisane. http://www.saumodelarnia.fora.pl/dzial-techniczny,20/jaki-profil,419.html
bubu2 Opublikowano 13 Lutego 2009 Opublikowano 13 Lutego 2009 Witam. Stosuje sie różne "wynalazki" również w modelarstwie. Poczytaj w książkach (najlepiej) lub poszukaj w internecie (google) o "warstwie przyściennej". Będziesz wiedzial dlaczego w wodzie jest to szczególnie widoczne. pozdr.
Swift Opublikowano 13 Lutego 2009 Opublikowano 13 Lutego 2009 Witam Gładka powierzchnia zawsze powoduje zmniejszenie oporu związanego ze zjawiskiem tarcia, jednak właściwości lotne o których mowa, to z jednej strony jak najmniejszy opór sumaryczny (opór tarcia jest jego częscią, ale wystepują też inne składowe oporu), a z drugiej jak największa siła nośna, dla wybranego profilu, określonych rozmiarów płata, przy zadanej prędkości lotu. Tu więc przykład pływaka, czy piłki golfowej nie do końca przedstawia wszystkie problemy jakie napotykamy w modelu. I tak dla szybowca, nie zawsze można w prosty sposób pogodzić mały opór i duży współczynnik siły nośnej. Pomocne w zrozumieniu tych zależności pojęcia: -opływ laminarny -opływ turbulentny -oderwanie strug -liczba Reynoldsa, podobieństwo aerodynamiczne i zakres krytyczny Re -turbulatory i zakres opłacalnosci ich zastosowania W. Niestoj. Profile modeli latających. J. Staszek. Aerodynamika modeli latajacych. PP
POGO Opublikowano 13 Lutego 2009 Autor Opublikowano 13 Lutego 2009 A co chcesz uzyskać niższe z zużycie paliwa? Hm.. w jakichś wielkich dwusuwach lekka doza oszczędności by sie przydała :mrgreen: A wracając do tematu Widze że tu sie trzeba wgłebic (totalnie) w mechanike przepływu gazów (lub płynów ) Dzieki chłopaki
Swift Opublikowano 13 Lutego 2009 Opublikowano 13 Lutego 2009 Skoro (jak widac z podpisu pod zdjęciem) bywasz w świecie, to jest obecnie wydana i sprzedawana bardzo chwalona książka - Martin Simons. Model aircratft aerodynamics. Cena ok. 20 USD, którą zapewne łatwiej nabyć niż ksiązki, o których wspomniałem, wydane kilkanaści lat temu w kraju. Tak na maryginesie, to określenie "płyny" zawiera zarówno ciecze jak i gazy. Mechanika płynów, zajmuje się obydwoma ośrodkami. PP
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.