Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
28 minut temu, Kakabe napisał:

Marek nie jestem pewien czy to że teraz przed zamontowaniem mocowania silnika kładziesz pokład jest dobrym rozwiązaniem ?

Będziesz miał bardzo utrudniony dostęp - nie włożysz ręki.

Zdaję sobie sprawę że będzie trudniej, ale ogarnę temat.

Otwory są duże (około 20 x 20cm).

Coś muszę robić zanim dotrze zamówiony towar ... ;)

Opublikowano

Weekend minął, i trochę udało się zrobić przez ostatnie dni.

Powoli to szło, ale trzeba było czekać aż klej zwiąże na tyle, żeby naklejona deseczka nie odskoczyła, i dopiero potem kłaść kolejną.

Na dzień dzisiejszy mam już wstępnie oszlifowaną lewą stronę (do wysokości kokpitu)

Przyznam się, że dzisiaj niewiele zrobiłem - pogoda była tak piękna, że wyjechaliśmy z żoną motocyklami (mam nadzieję że jestem usprawiedliwiony ;) )

 

Wracając do tematu łódki - na dzień dzisiejszy, wygląda tak:

 

IMG_20221106_160826_110.jpg

Opublikowano

Łoże zrób ze sklejki związanej z

dnem , od tylu silnik podeprzyj pół wręgą. Przykrecisz silnik od czoła dwoma

srubami na imbusowy klucz . Sprzeglo jak

najbardziej

zwykle sztywne i silnik przy

wklejaniu zespolony z wałem przy pomocy przyrządu wykonanego na

tokarce . Pospieszyłeś się nieco z miejscem pod wał , przy takim modelu i

mocy napędu ja bym

go

jednak w osi kadłuba już nie dał bo model

bedzie ciagle skręcać sam . 

Opublikowano
11 godzin temu, mike217 napisał:

Łoże zrób ze sklejki związanej z

dnem , od tylu silnik podeprzyj pół wręgą. Przykrecisz silnik od czoła dwoma

srubami na imbusowy klucz . Sprzeglo jak

najbardziej

zwykle sztywne i silnik przy

wklejaniu zespolony z wałem przy pomocy przyrządu wykonanego na

tokarce . Pospieszyłeś się nieco z miejscem pod wał , przy takim modelu i

mocy napędu ja bym

go

jednak w osi kadłuba już nie dał bo model

bedzie ciagle skręcać sam . 

Łoże już mam zamówione - będzie takie jakie zaproponował Krzysztof.

Zostanie zamontowane według zaleceń Henryka.

Wydaje mi się że też powinno dać radę, a przy okazji będzie ładnie :)

 

 

Opublikowano

Dziś z ciekawości oglądałem filmy na YouTube w poszukiwaniu drewnianego łoża w ślizgaczach, muszę stwierdzić że nie udało mi się znaleźć żadnego filmu w którym pokazane byłoby łoże wykonane ze sklejki.

W prawie wszystkich oglądanych konstrukcjach łoża były podobne do tego ..........

 

 

Opublikowano

Sklejka lotnicza 5 mm wielowarstwowa przelaminowana obustronnie węglem 160 g na metr . Uwierz mi da sobie radę jesli silnik będzie podparty pół wręga . 

Opublikowano

Łoże silnika w drodze, a u mnie znowu postęp (niewielki, ale jednak ;) )

Na razie tylko z grubsza oszlifowałem - na gotowo zrobię jutro, jak klej porządnie zwiąże.

IMG_20221110_181314_633.jpg

IMG_20221110_181332_506.jpg

Opublikowano
2 godziny temu, mike217 napisał:

Sklejka lotnicza 5 mm wielowarstwowa przelaminowana obustronnie węglem 160 g na metr . Uwierz mi da sobie radę jesli silnik będzie podparty pół wręga . 

Podejrzewam że Marek nie ma na stanie ani sklejki lotniczej 5 mm ani tkaniny węglowej ...... żeby laminat był wytrzymały i węgiel spełnił swoje zadanie laminowanie w próżni i pod prasą ....... też pewnie nie dysponuje ......

Na pewno masz rację ale gdy nie ma się odpowiedniego zaplecza prościej i taniej jest nabycie gotowego sprawdzonego elementu.

Opublikowano
21 godzin temu, Kakabe napisał:

Podejrzewam że Marek nie ma na stanie ani sklejki lotniczej 5 mm ani tkaniny węglowej ...... żeby laminat był wytrzymały i węgiel spełnił swoje zadanie laminowanie w próżni i pod prasą ....... też pewnie nie dysponuje ......

Na pewno masz rację ale gdy nie ma się odpowiedniego zaplecza prościej i taniej jest nabycie gotowego sprawdzonego elementu.

Zgadza się - nie mam ani sklejki, ani węgla ... prościej jest mi opierać się na gotowych elementach / podzespołach (dlatego kupiłem gotowe łoże)

 

Dzisiaj wzmocniłem część rufy drugą warstwą sklejki, powierciłem otwory, i zrobiłem przymiarkę wylotów wody.

Wyloty wody wykonane będą z rurek o średnicy 10mm.

Oczywiście te 10mm, będzie tylko na samym końcu, reszta instalacji będzie wykonana z wężyków i rurek o mniejszej średnicy ;)

Na razie wygląda tak:

IMG_20221111_173727_296.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Wyloty wody skieruj w górę żebyś mógł obserwować w trakcie pływania czy chłodzenie działa prawidłowo. W innym przypadku nie będziesz mógł kontrolować prawidłowego chłodzenia regulatora i silnika. Co doprowadzi do ich uszkodzenia.

A czerpak wklej w dno rurkę przecientą po skosie najlepiej za śrubą tak by w trakcie płynięcia wytwożyło się ciśnienie zgodne z prędkością płynięcia łódki co spowoduje wymuszony obieg wody przez wszystkie urządzenia. 

Opublikowano
15 godzin temu, sebka34 napisał:

Wyloty wody skieruj w górę żebyś mógł obserwować w trakcie pływania czy chłodzenie działa prawidłowo. W innym przypadku nie będziesz mógł kontrolować prawidłowego chłodzenia regulatora i silnika. Co doprowadzi do ich uszkodzenia.

A czerpak wklej w dno rurkę przecientą po skosie najlepiej za śrubą tak by w trakcie płynięcia wytwożyło się ciśnienie zgodne z prędkością płynięcia łódki co spowoduje wymuszony obieg wody przez wszystkie urządzenia. 

Obieg wody, będzie wymuszony przez pompę.

Opublikowano
2 godziny temu, mike217 napisał:

Tylko Marek

po co? Zwykła rurka wklejona pod kątem i

zaszlifowana na równo z dnem poda wody pod dostatkiem . 

A pompka elektryczna może tylko zakłócać pracę fizyki 

Opublikowano

Model będzie wyposażony w dźwiękowy symulator silnika spalinowego, i w moim odczuciu będzie jak najbardziej na miejscu żeby po "odpaleniu silnika" z tylnych wylotów wypływała woda (oczywiście przy zatrzymanym modelu).

Mam pewne swoje założenia co do tego modelu, i raczej ich nie zmienię

 

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego że rurka za śrubą załatwiłaby sprawę (nieraz stosowałem takie rozwiązanie), że wylot wody skierowany do góry ułatwia obserwację ..... ale łódka przede wszystkim ma być ładna, i w miarę możliwości zachowywać się jak normalna (duża) łódka.

Nie będzie też służyć do "bicia rekordów prędkości" ...

 

Tym niemniej, dziękuję za wszelkie uwagi / porady, oraz zainteresowanie tematem.

 

Sebasian - napisałeś:

"A pompka elektryczna może tylko zakłócać pracę fizyki "

Nie bardzo rozumiem o co Ci w tej wypowiedzi chodziło ...

 

Prace przy zabudowie rufy trwają, może jeszcze dzisiaj pochwalę się kolejną fotką ;)

Wracam do pracy.

Opublikowano

Już wyjaśniam. 

Nie wiem jaką pompkę wody chcesz zastosować lecz raczej silniki szczystkich pompek działają na tej zamek zasadzie.

Przy wolnym pływaniu lub przy manewrach w portach ok zgodzę się że się sprawdzi Twoje rozwiązanie. Wizualnie będzie fajny efekt. Lecz w trakcie szybszego płynięcia łódki będzie większy napór wody na pompkę niż ona sama wytworzy co spowoduje na pompce bardzo duży opór i w bardzo wybkim czasie ulegnie zniszczeniu.

Chyba że wymyślisz jakiś Bypass lub wyłączenie pompki w trakcie szybszego płynięcia.

W nawiasie tłumacząc co mam na myśli .

Jak byś na sztywno połączył wały silników elektrycznych o różnych  rpm

Opublikowano
1 godzinę temu, sebka34 napisał:

Wizualnie będzie fajny efekt. Lecz w trakcie szybszego płynięcia łódki będzie większy napór wody na pompkę niż ona sama wytworzy co spowoduje na pompce bardzo duży opór i w bardzo szybkim czasie ulegnie zniszczeniu.

Teoretycznie masz rację ....... gdy chodzi o większe średnice przepływu. W naszym przypadku średnica wewnętrzna rurki doprowadzającej wodę do chłodzenia regulatora i sinika to w zasadzie 2-2,5mm. Zasada jest taka że najlepszy efekt uzyskuje się gdy średnice są takie same czyli pobór wody nie powinien być większy niż średnica wewnętrzna największej rurki doprowadzającej wodę .... 2 - 3 mm. Myślę że pompa przy takiej średnicy nie ulegnie uszkodzeniu .....?

Można również zrobić dwa pobory wody - jeden dla pompy, a drugi grawitacyjny, połączone trójnikiem przed regulatorem i silnikiem. Pompa sterowana z aparatury dwu pozycyjnym wyłącznikiem. Płyniesz wolno - pompa pracuje ..... zaczynasz płynąć szybko wyłączasz pompę.

Nie wiem jaką prędkość będzie osiągał Twój model, przy małej prędkości nie masz szansy aby zadziałała instalacja grawitacyjna. Do chłodzenia prócz silnika i regulatora masz jeszcze akumulator bo pobór prądu Twojego silnika jest znaczny i na bank pakiet będzie się grzał gdy zechcesz popływać przez dłuższą chwilę z większą prędkością, tak że tej wody będziesz potrzebował dość sporo.

Mam zasadę że lepiej mieć o jedno zabezpieczenie więcej niż o jedno za mało ...........

 

Opublikowano

Wydaje mi się że trochę za bardzo na zimne dmuchamy ;)

Niedawno oglądałem filmik na którym gość pływał 1,6m Aquaramą.

Napęd stanowiły dwa 500W silniki, a model pływał naprawdę żwawo.

Mój model ma silnik 2,8kW, i długość 1m ... myślę że będę wykorzystywał około 1/3 - 1,2 mocy, a więc i prąd nie popłynie wielki.

Model ma pływać realistycznie, a nie fruwać :)

Przewiduję chłodzenie regulatora, oraz silnika - wydaje mi się że będzie OK.

Jak chłodzenia będzie za mało, to regulator ma zabezpieczenie termiczne które go rozłączy (jak ostygnie to się ponownie włączy)

Mam zamówiony nadajnik z telemetrią która umożliwia pomiar i wyświetlenie na ekranie nadajnika napięcia pakietu modelu, temperatury danego elementu, oraz prędkości (po podłączeniu modułu gps).

Będzie dobrze :)

 

Chyba czas pomyśleć nad umiejscowieniem, i zamocowaniem serwa steru (zanim zakleję resztę pokładu)

 

A tymczasem - obiecana wcześniej fotka sklejonej i oszlifowanej rufy:

 

IMG_20221113_172334_408.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano
25 minut temu, marek_c4 napisał:

Model ma pływać realistycznie, a nie fruwać :)

Marek myślę że nie wytrzymasz i z ciekawości sprawdzisz jak szybko popłynie model ........???

Prawie każdy tak ma ........?

Model fajnie wygląda - tak trzymaj......

Opublikowano
Godzinę temu, Kakabe napisał:

Marek myślę że nie wytrzymasz i z ciekawości sprawdzisz jak szybko popłynie model ........???

Prawie każdy tak ma ........?

Model fajnie wygląda - tak trzymaj......

Pewnie masz rację ;)

 

Dzięki za dobre słowo

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.