Skocz do zawartości

Su-XR


Rekomendowane odpowiedzi

Moj drugi jesienny projekt: Su-XR
Model do druku 3D: https://rc-jetprint.de/en/projekt-su-xr-2/
Mnostwo video znajdziecie tu: https://www.youtube.com/channel/UCj6O_mJ5G0JiGLTJUemIO_A/videos
Moj ulubiony film, ktory zwroci moja uwage na ten model:


Na razie kolega, ktory drukuje mi rzeczy zrobil jedynie probny wydruk (pierwsze zdjecie) i powiedzial, ze drukowanie go bedzie dosc trudne, bo duzo tymczasowych rusztowan do zwisajacych elementow trzeba dodac. Duzo wiecej pracy niz przy Switchblade 90.
 

Zalecane silniki to 2x FMS 64mm 2100kv https://www.rc-castle.com/index.php?route=product/product&product_id=9109&search=fms+64mm
1100g ciagu przy 48A. Zalecana bateria to Lipo 4S 4000mah, 400g. Wg specyfikacji 2200g masy i 2400ciagu (jest rozbieznosc z tym co podaje RC castle i tworca). Stosunek ciagu do masy 1.09. na wideo widac jak model lewituje.

 

Jako, ze wszystkie modele zasilam li-ion to tutaj tez nie chcialem robic wyjatku, aczkolwiek jest trudniej niz przy wiekszych modelach. No i lubie kombinowac :)
Poprzeliczalem sobie wszystko i zamowilem takie z duzo wyzszym KV, zeby z nawiazka skompensowac nizsze napiecie: https://www.rc-castle.com/index.php?route=product/product&path=256_630_650&product_id=8861
1580g ciagu przy
62A. Mam zamiar zasilac to Molicel P45B 4S3P, waga 820g ale 13500mah . Model bedzie ciezszy: 2620g, ale ciagu 3000g, takze teoretycznie stosunek ciagu do masy powinien wyniesc 1.15 - znaczaco lepiej, choc moze byc nieco ciezkawy w locie. Ale lot bedzie pownie 5-7 minut, a nie 2:30.

Z ciekawosci spytalem tez tworce, ile kosztuje duza wersja kompozytowa (pierwowzor tej do druku 3D). Okazalo sie, ze jest dostepny od reki jeden egzemplarz ARF, ale cena to 6500euro... Zalaczam zdjecia - jakbym jakis spadek dostal to kupie :D

IMG-20221107-WA0003.jpg

IMG-20221110-WA0000.jpg

IMG-20221110-WA0001.jpg

IMG-20221110-WA0003.jpg

IMG-20221110-WA0002.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Freewing wypuscil wlasnie nowa serie 64mm EDF z silnikami inrunner (tego jeszcze w 64mm nie bylo!):


Ostatni z nich ma takie parametry:
image.png.f58ef78bb0d8c33f7eebab0a0bd91d3c.png

Mialem zamiar zasilac model systemem 4S3P silnikami QX 3800kv i miec ciag laczny ok 3000g.
Zamiast tego moge miec 6S2P - waga ta sama, bo to ciagle 12 ogniw, ale ciag laczny 3800g. Maksymalny prad idealnie pasuje do wydajnosci ogniw.
To bedzie rakieta :D Stosunek ciag/masa w przyblizeniu 1.4 (!)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 11/27/2022 at 4:02 PM, sp350D said:

Z jakich ogniw robisz pakiet?

Molicel P45B

Przyszly EDF'y Freewinga.
Na zdjeciu QX motor edf 64mm 3800KV outrunner (4S), ktory chcialem wykorzystac pierwotnie i nowy Freewing 64mm 2500KV (6S) inrunner
Konkretny silnik!To chyba pierwszy na rynku 64mm EDF z silnikiem typu inrunner.
image.png.62569123ca49ae2a324b46e9d33e0e6d.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, adam.trzaskowski napisał:

Molicel P45B

Przyszly EDF'y Freewinga.
Na zdjeciu QX motor edf 64mm 3800KV outrunner (4S), ktory chcialem wykorzystac pierwotnie i nowy Freewing 64mm 2500KV (6S) inrunner
Konkretny silnik!To chyba pierwszy na rynku 64mm EDF z silnikiem typu inrunner.
 

 

 

Gdzie kupiles?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Update.

Zamontowalem nowe silniki 64mm 6S 2500kv. Zrobilem test. Model mial raptem 2500g ciagu (z dwoch silnikow) - totalne rozczarowanie! Ciagnely natomiast ponad 50A kazdy (1100-1200W).

Byla to cenne lekcja, ze "wiecej, mocniej" to za malo.

Poedukwalem sie troche na ten temat i doszedlem do wniosku, ze problemem jest prawdopodobnie za mala ilosc powietrza docierajaca do EDFow. Model wg oryginalnego projektu jest lzejszy i ma slabsze silniki - zapewne do tamtej konfiguracji zamkniete kanaly byly wystarczajace. Spoko pomogl mi ten watek na forum:

Stwierdzilem, ze przerobie ten model z 'closed duct' and 'open duct', tak zeby miec wiecej ciagu statycznego. Jak planowalem te przerobke, to przyszlo mi na mysl, ze zamiast 64mm moge w tej konfiguracji uzyc 70mm EDF. A z rozbitego SU-35 mialem 2x Wemotec Mini Fan 2500kv - najbardziej wydajny 70mm edf na rynku.
- skrocilem rury wylotowe (co tez pozwolilo zachowac ten sam stosunek szerokosci wlot/wylot

- wycialem kawalek kanalu wlotowego

- powiekszylem wloty na grzbiecie, ktore mialy zapewniac chlodzenie ESC, tak by pelnily role 'cheater hole'.

- sIlniki zamontowalem za pomoaca tasmy dwustronnej do podlogi i tasma do rur wylotowych.

 

IMG20221211150126.thumb.jpg.cafea117c1379ac1e06b09afb13bc609.jpgIMG20221211150117.thumb.jpg.bd9be12d489aeb99843adefa210d25bc.jpgIMG20221211150102.thumb.jpg.d6298b392312fc3a44bce41a0584439f.jpgIMG20221211150056_1.thumb.jpg.88a5dff6cc100da1734aa6f4d2005f4e.jpgIMG20221211150056.thumb.jpg.298b83a92e0dc32bfc76b38dc78efe7b.jpg

 

Kolega wlasnie drukuje cala reszte modelu - ok 200-300g jeszcze dojdzie.
Jestem bardzo zadowolony z nowego setup'u. Na zalaczonym wideo ustawiam po kolei 50proc/75 proc/100proc ciagu - uzywajac baterii 2x 6s 4500mah
Model w tej chwili ma stosunek masa-ciag przy ok 60-70proc ciagu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz juz nie musisz w domu odkurzac!?

 

Strata ciagu jest oczywiscie normalna i wynika nie tylko z braku powietrza ale takze oporow kanalu dolotowego i wylotowego.  Co w sumie wychodzi na to samo.  Tez bylem tym zdziwiony i kupilem hamownie do silnikow EDF, a takz smiglowych ?

 

Tutaj sa moje wyniki:

 

Model EDF [g] EDF w Modelu [g]
Arrows MiG 29 1500 1000
Yak 130-rozne EDF 2450 1750
  2250 1600

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

17 minutes ago, Andrzej Klos said:

'kupilem hamownie do silnikow EDF'

Jak wyglada takie cos ???
Zrobilem dodatkowy pomiar z uzyciem wagi, i pokazalo mi 2650g. Czyli 1320g na silnik. Na stronie Wemotec podaja ciag statyczny 1800g.
Pokrywaloby sie to z wartosciami jakie podales.

Poprosilem tez kolege, ktory robi mi druk 3d zeby wydukowal dodatkowo kanaly 9% wieksze (64mm ->70mm) - moze troche to pomoze jeszcze. O ile zmieszcza sie w kadlub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, adam.trzaskowski napisał:

 

Jak wyglada takie cos ???
 

 

https://usa.banggood.com/RC-Lander-Full-Alloy-Metal-EDF-Thrust-Testing-Stand-V2-50mm-120mm-p-1073731.html?cur_warehouse=CN

 

 

Po dorobieniu roznych otworow w MiG29, Viper, i Viggen ciag poprawia sie od 10-25%, najwiecej w Viggen:

 

20171106_064831.thumb.jpg.441625d84bed3711f19464f691bcebe4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nadal montuje model. Ze wzgledu na to, ze robie przerobke z 64mm na 70mm calosc sie mocno skomplikowala.
Wydrukowalem nowe, 9% wieksze rury wylotowe - niestety przez to nie moge uzyc teraz oryginalnego setupu do serw kontrolujacych wektor ciagu - nie mieszcza sie w przewidziane miejsce. 
Niemniej z nowymi rurami ciag statyczny wzrost do 2900g z uzyciem baterii Li-ion - tak wiec gotowy model powinien miec 1:1 z uzyciem li-ion i pewnie ~1,2:1 z uzyciem LiPo.

Pozostala mi budowa ukladu wekrotorowania ciagu i serw/popychaczy do sterow wysokosci i canardow.
image.thumb.jpeg.26917d83d4c50f1a8d54d58e04567de4.jpeg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Model jest prawie skonczony - musze jeszcze tylko jedno serwo z ukladu wektorowania ciagu wymienic, bo okazalo sie wadliwe i ma mniejszy zakres ruchu niz drugie analogiczne.
Meczylem sie strasznie z tymi modyfikacjami. Wszystkie ciegna trzeba bylo recznie robic, a do tego jedno serwo porusza canardem i sterem wysokosci wiec wszystko musi przed finalnym klejeniem byc perfekt wymierzone.

Na filmikach widzicie test z uzyciem baterii Gens Ace 6S 4000mah - jeden normalnie, drugi ze zdjeta pokrywa nad silnikami. Musze dodac jakies dodatkowe wloty, bo ewidentnie z zamknieta klapa ma za malo powietrza. Z uzyciem tej baterii ma stosunek ciag-masa wynaszacy 1. Z uzyciem Molicel P45B ma okolo 0.9, ale za to bedzie latal 2x dluzej. Caly setup ustawiam pod Molicele - jedna bateria jest z przodu, pod nawiewka kokpitu, a druga miedzy kanalami wylotowymi w srodkowym przedziale. Srodek ciezkosci wychodzi wtedy idelanie wg zalecen.

IMG-20230123-WA0005.jpeg

IMG-20230123-WA0007.jpeg

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny update.
Silniki mialy zdecydowanie za malo powietrza, dodalem wiec dodatkowe wloty zarowno na dole jak i na gorze. Musialem tez zainstalowac plozy do ladowania.
Ciag statyczny poprawil sie znaczaco - taki sam wynik jak na nagraniu powyzej (z bateria 6S lipo 4000mah) osiagnalem uzywajac 2x 6S Molicel P45B (9000 mah calkowitej pojemnosci!)

IMG20230126190628.jpg

IMG20230126190644.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Krótki update. 

Oblatalem model - i niestety ulegl zniszczeniu :(

Przy pierwszym locie model poszedl prawie pionowo w gore:

- dysze wektorow byly ustawione zbyt do gory

- ster wysokosci i kanardy tez zbyt do gory

 

Ustawilem srodek ciezkosci wg rekomendacji, ale w moim przypadku byl chyba zbyt "tail heavy" i przez to ekstremalnie niestabilny.

Byc moze tez moja przesadna ilosc modyfikacji zmienila wlasciwosci lotne na gorsze.
Za pierwszym razem udalo mi sie wyladowac bez wiekszych uszkodzen, ale za drugim razem, niestety przewalil pionowo w ziemie:
image.thumb.jpeg.fc61f9ef0017a303bac4fae7f3fa9bf1.jpeg

Zastanawialem sie czy drukowac kolejny kadlub, ale stwierdzilem ze ilosc czasu jaka poswiecilem na wszyskie modyfikcje byla zbyt duza i nie warto tego powtarzac. 

Zamiast tego, postanowilem niczym amerykanski prezydent: "BUILD BACK BETTER". Nie bede drukowal kolejnego oryginalu i wsadzal w niego wiekszych silnikow - za duzo z tym pracy.
Zrobie po prostu wiekszy model :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.