Skocz do zawartości

Zestaw PZL-37 Łoś 1,49m


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 383
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano
Fajnie że ten Łoś (zresztą doskonale zrobiony) jest w skali 1/12, w tej skali jest już pzl-ka a niedługo będzie Sum. Jeszcze Karaś by się przydał.

 

A ja tylko ponownie wtrącę, że są też zainteresowani większym Łosiem, np. takim jak RWD-9 z tej samej firmy.

Opublikowano

Nad Karasiem się pomyśli 1,5-1,8m jeszcze się nie zdecydowałem , ale raczej po 91 więc pewnie bliżej 1,7m.

 

Kolejna dawka łosiawania.

Budowa skrzydełek.

 

Bardzo ważne!

Skrzydła nie sklejamy o ile nie są to miejsca podane (zdjęcia klejenia na foto)

Dopiero całe skrzydło złożone i dopasowane z centralną częścią nadaje się do sklejenia.

 

 

Zaczynamy od złożenia wpustów , które będą mocować skrzydełka do centralnej części skrzydła, te części kleimy od razu

post-10-0-87705400-1359135808.jpg

 

post-10-0-51968500-1359135825.jpg

 

Teraz pora na dźwigary.

Są one na podstawkach , dzięki ich kształtowi oraz odpowiedniemu kątowi nacięć w żebrach całe skrzydełko zostanie odpowiednio ułożone i zwichrzone. Wystarczy odpowiednio

post-10-0-73066500-1359135834.jpg

 

Wklejamy usztywnienia nadające sztywność pierwszej wrędze, na górze zdjęcia widać który element jest wyżej ( dłuższy u góry , krótszy u dołu)

post-10-0-71448400-1359135851.jpg

 

Ważne nie przyklejamy na tym etapie dźwigara do żebra ,ani do usztywnień.!

 

Dołożony drugi dźwigar oraz żebra ułożone przygotowane do założenia na swoje miejsca.

post-10-0-98715200-1359135876.jpg

 

post-10-0-53089400-1359135887.jpg

 

Ale zanim wszystkie wylądują na swoim miejscu jedno żebro musi być wzmocnione podkładką sklejkową

post-10-0-58937400-1359135896.jpg

 

I tak wygląda to w całości a z boku już leży kolejny element przygotowany do założenia zakończający skrzydełko

post-10-0-12117600-1359135904.jpg

 

 

Teraz wrzucamy na miejsce listewkę która będzie odwzorowywała kształt natarcia .

Od razu dodam ,że wasza będzie ciut szersza , ze względu że nie niektórzy mają łapki jak imadełka :D

post-10-0-43792000-1359135918.jpg

 

Całość nie sklejona , pozapinana na szpilki , wstępnie przymierzona do centralnej części skrzydła czy aby obie powierzchnie idealnie do sienie pasują. Jeśli nie to cały czas jest możliwość korekty.

Jest to ważny moment , bo inaczej w miejscu łączenia skrzydełka z centralną częścią, będzie świecić brzydka dziura.

post-10-0-68954500-1359135954.jpg

 

Jak widać obie wręgi idealnie do siebie przylegają równolegle i żadna z nich nie wystaje ponad drugą.

Z rzeczy ważnych dodam że aby to sprawdzić , trzeba wysunąć centralną część płata poza krawędź roboczą stołu o ok 3 cm inaczej dźwigary będą wisieć w powietrzu !

post-10-0-46337400-1359135968.jpg

 

Skoro wszytko ładnie się zgrywa można wkleić spływ lotki

post-10-0-70153700-1359135976.jpg

 

W między czasie przygotowałem sobie papierowe rurki (przesączonej CA , brak w zestawie :D) i koleiny raz dopasowałem do siebie obie części, sprawdzając czy nadal nic się nie pokiełbasiło.

post-10-0-41067400-1359135988.jpg

 

Wygląda o.k. więc kolej na dokończenie lotki i montaż klapy

post-10-0-80725700-1359136713.jpg

 

Najpierw od dołu listewka do lotki

post-10-0-53364700-1359135994.jpg

 

 

A następnie do klapy i spływ klapy.

Spływ klapy kleimy po założeniu skrzydełka na rurę i osadzeniu w centropłacie tak aby końcówka pierwszego żebra minimalnie na 0m5mm odstawało od pierwszego żebra centralnej części skrzydła

post-10-0-17828500-1359136004.jpg

 

Teraz tylko zostało wkleić pół żeberka lotki i mamy już czym kręcić akro. Łosiem :devil:

post-10-0-13327700-1359136011.jpg

 

post-10-0-93144600-1359136035.jpg

 

post-10-0-27317100-1359136042.jpg

 

Niemal na koniec możemy wkleić elementy natarcia

post-10-0-21288400-1359136047.jpg

 

post-10-0-07010000-1359136056.jpg

 

Przednią listwę przyklejamy dopiero po położeniu kesonów , a teraz aby się nie zgubiła , została przypięta na szpilki

post-10-0-36346900-1359136068.jpg

 

post-10-0-80713700-1359136077.jpg

 

Do całości szczęścia aby można było skleić skrzydełko w całość brakuje jeszcze wkleić bagnet z węgla 3mm i kółka sklejkowego wzmacniającego jego zakotwiczenie na drugiej wrędze.

Niestety węgiel do mnie nie dotarł i w tej chwili chyba nie mam czego wkleić i pokazać jak ma to wyglądać.

 

Jeśli wszystko do siebie pasuje skrzydło można zalać Ca (posklejać wszystkie elementy) oraz okleić górna część balsa najlepiej 1,5-2 mm lekką.

Czy to będzie oklejenie pełne czy tylko keson i kawałek spływu plus listeweczki na żebrach - to już każdy sobie sam wybierze co mu bardziej pasuje.

Opublikowano

Geralt.

Też myślałem o łosiu o 2-2,15m , ale jako zestaw to nie da rady.

Może kiedyś jako jednostkowy egzemplarz ... :?

Opublikowano

Montaż przedniej części kadłuba Łosia

 

 

Zaczynamy od połączenia w jedną całość podstawy kadłuba Łosia

post-10-0-32994800-1359138318.jpg

 

oraz przygotowujemy sobie podstawkę.

Podstawka posłuży nam do utrzymania kadłuba łosia w pozycji pion , poziom i ni pozwoli na "bujanie się kadłuba podczas prac.

Ważne :

Podstawki są dwie i należy je zrobić symetryczne względem siebie ,albo jak kto woli lewa i prawą.

(mi udało się złożyć dwa prawe skrzydła więc też trzeba uważać co się składa , całe szczęście że nie skleiłem ich i straciłem tylko parę minut na rozłożenie i ponowne złożenie :D )

post-10-0-46910900-1359138354.jpg

 

post-10-0-03517100-1359138379.jpg

 

Teraz mażemy przystąpić do składania przedniej części kadłuba

post-10-0-16694800-1359138507.jpg

 

post-10-0-57550800-1359138549.jpg

 

post-10-0-21745200-1359138550.jpg

 

Możemy przystąpić do zakładania półki pod akumulatorki.

Półkę wkładamy pod kątem głębiej jedną stroną i tak zostawiamy.

post-10-0-78950700-1359138550.jpg

 

Na koniec półki zakładamy wręgę z balsy 6mm, a następnie całość wsuwamy na swoje miejsce

post-10-0-46270900-1359138551.jpg

 

post-10-0-02287100-1359138552.jpg

 

Teraz można do centralnej części Łosia wkleić brakujące spodnie wręgi

 

post-10-0-57985900-1359138552.jpg

 

post-10-0-07363700-1359138555.jpg

 

I połączyć centralną część kadłuba z przednią wsuwając ja na miejsce .

Dodatkowo aby obie części idealnie się ze sobą pokrywały oraz mocno się trzymały wkładamy 2 kołeczki zabezpieczające.

Niestety podczas importu pod laser gdzieś te 2 dziurki poszły na spacer i do tej pory nie wróciły :mrgreen:

 

post-10-0-83897400-1359138555.jpg

Opublikowano

Sumujac ostatnie dwa tematy Tomka o RWD 9 i PZL 37 Los smiem twierdzic ze autor powyzszych artykulow to taki przyrownujac kolorystycznie "agent prowokator" w dziedzinie ars amandi. :) Taki co rozpali pozadanie i pozuci. :( Obym sie mylil. Obym sie mylil

A tak na powaznie niezle te marketingowe balony probne. :)

Opublikowano

Nie porzucił, a zawiesił :D

A poważnie to naprawdę są spore kłopoty z balsą .

Tylko my modelarze to odczuwamy dopiero teraz, że jej w sklepie brakuje , i to przy zakupie kilku desek.

W hurcie kłopoty zaczęły się już wcześniej( szczególnie dotyczy to tej wysokogatunkowej balsy)

W Katanie czy Sereno to ok 12-16 desek , łatwo policzyć że tylko 10 modeli to już 160 desek.

Jak tylko dojedzie do Polski balsa RWD można będzie kupić w sklepach.

Z Łosiem przyjdzie jednak trochę poczekać , bo w odróżnieniu od RWD nie jest to jeszcze kompletny model ,a na dziś gotowa jest jedynie część tartaczna, co w wypadku Łosia stanowi max 50% modelu...

Opublikowano

Z balsa to normalne o tej porze roku. Przeciez teraz jest zima i nic nie rosnie a potem bedzie przednowek i trzeba bedzie czekac az wyrosnie. :) Oj przyszedl na nas czas proby na cierpliwosc. I mimo ze my modelarze powinnismy byc w tym zaprawieni to jednak z niepokojem wygladamy na przod co nam przyszlosc przyniesie i kiedy.

Opublikowano

Statecznik pionowy i poziomy

 

Ster kierunku

Zaczynamy od sklejenia sterów kierunku w jedna całość.

Jednocześnie ster kierunku aż do zakończenia prac nad Łosiem będzie stanowił podporę dla modelu , dzięki której uzyskamy odpowiednie kąty .

post-10-0-35174100-1359139303.jpg

 

Przygotowany komplet części

post-10-0-96716200-1359139303.jpg

 

Na płaskiej powierzchni wklejamy wręgi z jednej strony, uzyskując sztywną i równą powierzchnię.

post-10-0-61141200-1359139304.jpg

 

Zakładamy dźwigar (ten większy)

post-10-0-26572800-1359139305.jpg

 

Odkręcamy na druga stronę i wklejamy pozostałe żebra, całość możemy skleić klejem Ca .

post-10-0-90475600-1359139305.jpg

 

Czas na ruchoma część steru kierunku.

Mniejszy dźwigar oraz wręgi zakładamy na swoje miejsca

post-10-0-26475200-1359139307.jpg

 

A całość zakładamy na stała część steru.

post-10-0-84985100-1359139307.jpg

 

Całość kleimy Ca .

post-10-0-39096000-1359139308.jpg

 

Dla tych co chcą mieć ster kierunku ruchomy :

po oklejeniu jednej strony balsa 1 mm (1,5mm) odcinamy niemal cała część ruchomą zostawiając zapasy po 4-6 mm tak aby część ta nie odpadła .

Następnie przyklejamy druga stronę balsą i po śladach ciecia odcinamy całość od steru.

Dokładanie ten proces będzie pokazany i opisany przy oklejaniu mojego modelu.

Druga część steru przygotowujemy w identyczny sposób.

 

 

Podstawka

Chyba nie ma co komentować ,każdy sobie to jakoś złoży.

post-10-0-90445500-1359139308.jpg

 

 

Ster wysokości.

 

Zaczynamy od przygotowania sobie części ruchomej steru wysokości.

Wszystkie żeberka wkładamy na swoje miejsca i zapinamy je dźwigarem balsowym 6mm

post-10-0-94685900-1359139655.jpg

post-10-0-75536500-1359139658.jpg

 

Na zdjęciu widać jak ma wyglądać założenie bocznych żeberek oraz że zostaje szczelina 2mm

post-10-0-07695100-1359139660.jpg

W miejsce szczeliny wkładamy balsowe patyczki szersza stroną do środka, węższa na zewnątrz.

I tak od góry i dołu.

post-10-0-72431800-1359139660.jpg

 

Część stała steru wysokości ( płetwa wieloryba - jakoś tak mi się to kojarzy)

post-10-0-37621200-1359139659.jpg

 

Zaczynamy od nabicia żeber w dźwigar

post-10-0-88168400-1359140607.jpg

 

Następnie zakładamy dźwigar pomocniczy (ten krótki z bańką po środku ) a po nim kolejny dźwigar tym razem pod kątem i zabezpieczamy sobie całość szpileczką modelarska ( lub zw\zwykłą)

post-10-0-37491900-1359140608.jpg

 

post-10-0-05653600-1359140609.jpg

 

Zakładamy zakończenia steru.

post-10-0-17630900-1359140615.jpg

post-10-0-24378500-1359140616.jpg

 

i przyklejamy na nich pół- żebra .

Ważne : sklejamy tylko pół- żebro z końcówką !

post-10-0-17910800-1359140618.jpg

 

Zakładamy wspornik natarcia .

post-10-0-84678500-1359140618.jpg

 

 

Łączymy ze sobą ster wysokości ze sterem kierunku, następnie zakładamy pierwsza cześć natarcia a następnie drugą.

Pierwsza służy do przyklejenia kesonu (balsa 1mm lub 1,5mm) a druga po oszlifowaniu na okrągło stworzy właściwe natarcie.

post-10-0-44596500-1359140619.jpg

 

post-10-0-06705600-1359140620.jpg

 

Dokładamy kawałek wręgi kadłuba (n nie kawałek tylko całą )

post-10-0-70299800-1359141024.jpg

 

I całość wrzucamy na swoje miejsce pamiętając , że mamy wrzucić podstawki na swoje miejsca (ster kierunku)

post-10-0-30137700-1359141025.jpg

 

Jeszcze luzem wrzucić ster wysokości , część ruchoma na swoje miejsce i Stery mamy gotowe. :D

post-10-0-43348800-1359141026.jpg

 

Oczywiście na tym etapie nic nie kleimy po za tym, co zostało podane w szczegółowym opisie.

Jak coś się za luźno trzyma, to zapinamy szpilkami modelarskimi na swoim miejscu.

Opublikowano

Tomku, cóż za piękności :mrgreen: no na prawdę super.

Zawsze mnie ciągnęło jakoś w stronę wielosilnikowych a Łoś piękny jest.

Może to będzie mój pierwszy :roll:

Gratulacje, idziesz jak burza, tak trzymaj.

No i kadłub poprosimy :lol:

Opublikowano

Dziś po południu będzie kadłub a nawet beret z antenką (znaczy się antenka z Łosiem ,czy jakoś tak ) :D

 

Poważnie to podstawa nieoklejona jest do złożenia w 3 dni dla osoby która składała wilgę czy Katanę . A to dlatego że niemal wszystko składa się jak puzzel.

No i 0,5 dnia na poklejenie tych puzzli w całość . :mrgreen:

Opublikowano

Montaż tylnej części kadłuba

 

 

Rozłożone wręgi .

post-10-0-08723900-1359141767.jpg

 

Zaczynamy od zbudowania podstawki pod serwa kierunku i wysokości

post-10-0-92616300-1359141851.jpg

 

post-10-0-54497700-1359141852.jpg

Teraz już spokojnie można wrzucić wszystkie wręgi na swoje miejsca

post-10-0-20294400-1359141853.jpg

 

Po włożeniu wręg na swoje miejsce można przygotować podłużnice do założenia.

post-10-0-91958500-1359141996.jpg

 

To wycięcie co widać maskujemy tymi dwoma elementami z dołu ekranu , tworząc wycięcie pod KM.

post-10-0-25476500-1359141998.jpg

post-10-0-83027200-1359141998.jpg

 

Kolejna podłużnica założona tym razem spinająca środkowa cześć kadłuba.

post-10-0-40147300-1359142228.jpg

 

i króciutka podłużnica w przedniej części kadłuba.

 

 

Teraz czas na 2 podłużnice zamykające kadłub na środku z lewej i prawej strony.

Zapinamy od tyłu w stronę przodu , bo z przodu czeka nas założenie jeszcze 2 wręg pod skrzynkę na akumulatorki.

post-10-0-44084600-1359142229.jpg

 

Zaś z przodu najpierw trzeba wrzucić na swoje miejsce wcześniej wymienione wręgi pod aku.

post-10-0-34847200-1359142533.jpg

 

post-10-0-93246900-1359142533.jpg

 

Dopiero jak są na swoim miejscu możemy dokończyć zapinanie lewej i prawej podłużnicy.

post-10-0-62107700-1359142534.jpg

post-10-0-23887000-1359142535.jpg

 

Pora założyć spływ centralnej części płata.

Zaczynamy od sklejenia ze sobą dwóch części ze zdjęcia

post-10-0-57996800-1359142705.jpg

Gotowy element zapinamy na wrędze kadłuba a dopiero potem wciskamy w żebra centropłata.

post-10-0-17117700-1359142706.jpg

post-10-0-90531600-1359142706.jpg

 

 

"Beret z antenką" , czyli Łoś i jego antenka

 

Części na tuning :D

post-10-0-18706900-1359142808.jpg

 

Antenka w 3 aktach na jednej scenie.

1. Przyklejamy jeden balsowy element na sklejkowym

2. Odcinamy łączniki w sklejkowym elemencie

3. Przyklejamy drugi balsowy element

post-10-0-95144600-1359142808.jpg

 

Mamy gotowa antenkę , teraz kolej na "beret " czyli miejsce w Łosiu gdzie będzie ją można założyć.

Jedna z dwóch pół podłożnic zakładamy na swoje miejsce (ok 1 mm niżej niż główna podłużnica.

I ja sklejamy ze sobą.

post-10-0-71729000-1359142809.jpg

 

post-10-0-26224600-1359142811.jpg

 

W głównej podłużnicy odcinamy łącznik (ok 1-2 mm szczelinę na przelotkę dla przewodu anteny naszego odbiornika)

post-10-0-24644800-1359142812.jpg

 

post-10-0-52513600-1359142816.jpg

 

I wklejamy drugą pół podłużnicę zamykając konstrukcję.

post-10-0-63758000-1359142817.jpg

 

Antenkę można już założyć na swoje miejsce.

post-10-0-61290500-1359142818.jpg

 

Zostało założyć płozę ogonową wraz ze wzmocnieniami ,ale to dopiero po zdjęciu z podstawek ,czyli po oklejeniu.

 

Czyli mamy gotowa konstrukcję która czeka na oklejenie, a całość w tej chwili wygląda tak :

ogon_077.jpg

i tak:

ogon_078.jpg

 

No dobra , kawał roboty zrobiony można spokojnie wyjechać poszusować wieczorkiem na nartach. :D

Opublikowano

Dwa ostatnie zdjęcia:

Not Found

The requested URL /~tomek/los/ogon_078.jpg was not found on this server.

 

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Aż dziw bierze ile czasu na taki model trzeba było kiedyś-laubzega i tygodnie/miesiące strugania, a dziś to max parę godzin pracy lasera. Miło patrzeć jak powstaje taki model.

Opublikowano
Aż dziw bierze ile czasu na taki model trzeba było kiedyś-laubzega i tygodnie/miesiące strugania, a dziś to max parę godzin pracy lasera. Miło patrzeć jak powstaje taki model.

 

Parę godzin lasera plus jakieś 2 lata opracowywania koncepcji i planów 8)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.