Skocz do zawartości

Drewniane śmigła składane.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ciekaw jestem, czy ktoś robi sobie sam drewniane śmigła składane do motoszybowców (nie tylko). Ja je wykonuję i używam od wielu lat. Są wg. mnie dużo lepsze od fabrycznych z tworzyw lu węgla. Są lzejsze, dają, przy tym samym prądzie, lepszy ciąg. I chyba są trwalsze-nigdy misię nie złamały. Gdyby ktoś się tym zainteresował, zamieszczę fotki.

  • Dzięki 1
Opublikowano

Skoro powiedziałeś A, to teraz wypada powiedzieć B i cała resztę alfabetu, czyli prosimy o całą dokumentację i relację foto-video z tworzenia takich łopatekek.

 

Opublikowano

Bogdan- super pomysł, będę próbował. Ale powiedz jak z grubością, z której wynika skok- czy też używasz szablonu? I ogólnie geometria- czy wystarczy z posiadanego wzorca fabrycznego zrobić kopię, czy masz swoje projekty. Powiem tylko, że coś mi dzwoniło delikatnie w tym kierunku, ale tak daleko nie zaszedłem- poprzestałem na próbach napraw połamanych plastików, nie całkiem zresztą nieudanych, ale dałem sobie spokój. Teraz widzę, że zawsze można iść dalej. Dzięki za podzielenie się tym niewątpliwym osiągnięciem.

Opublikowano

Zębate śmigło

Myślę, że w tym wątku będzie to najodpowiedniejsze pytanie. Znalazłem kiedyś takie fotki zębatego śmigła i zastanawiałem się dlaczego/po co no oprócz groźnego wyglądu w wardbirdach? 

Pozdrawiam

Zęby 1.jpg

Zęby.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
W dniu 12.03.2023 o 17:27, bubu2 napisał:

-są dużo lżejsze od fabrycznych węglowych (np. jedna łopatka AeroNaut 10x6- 43g, a taka sama drewniana 2,3g,

-są mocniejsze, odporniejsze na złamania,

 

Czy lzejsze, tego nie wiem, bo nigdy nie porownywalem (raczej stronie od smigiel nie wykonanych z drewna), ale dobrze wiedziec. Smigla drewniane sa elastyczniejsze i mniej kruche od tych z laminatu weglowego, ale te ostatnie maja swoja racje bytu ze wzgledu na wieksza sztywnosc materialu.

 

W dniu 12.03.2023 o 17:27, bubu2 napisał:

-dają lepszy ciąg niż fabryczne takiego samego kształtu w obrysie, dużo lepszy,

 

Wlasciwosci aerodynamiczne, a wiec takze ciag, zaleza nie tylko od formy lopatki, ale tez od profilu, kata natarcia, dokladnosci wykonania smigla, predkosci lotu, predkosci obrotowej... Bezposrednie porownanie i wyciaganie wnioskow jedynie na podstawie roznic materialowych uwazam za niezbyt obiektywne. Ale to nie ma zaraz oznaczac, ze drewniane mialyby byc automatycznie gorsze od innych lub odwrotnie.

 

W dniu 12.03.2023 o 17:27, bubu2 napisał:

-samemu poprawiam trochę kształt i profil łopatek (fabryczne nie są optymalne),

 

Tez tak robie od wielu lat. Nawet obecnie znalezienie gotowego smigla o potrzebnych parametrach nie zawsze jest latwe - jesli srednica pasuje, to z kolei skok lub forma lopatki nie, albo profil nie taki jak trzeba lub jakosc wykonania zla. Szczegolnie jakosc wykonania gotowcow, zwykla takich o niezbyt wygorowanej cenie, okazuje sie czesto niedostateczna i trzeba poprawiac. Albo smiglo o wiekszej ilosci lopatek jest po prostu nie do kupienia, a jesli ma byc komplet, czyli prawo- i lewoskretne, to juz w ogole...

Nawet uwazane za bardzo dobre i niezbyt tanie smigla drewniane Menz czy Fiala trzeba poprawiac (o wywazaniu juz nawet nie wspomne). Jest to wynikiem kompromisu pomiedzy akzeptowalna dokladnoscia procesu produkcyjnego i dajaca sie uzyskac na rynku cena gotowego produktu.

 

I zeby nie bylo, ze marudze. Twoje smigielka wygladaja bardzo fajnie. Tez lubie tradycyjne, drewniane smigla, wlasnie ze wzgledu na stosunkowo prosta mozliwosc ich wykonania w warunkach modelarskiego warsztatu, dopasowania wlasciwosci dokladnie do wlasnych potrzeb oraz duzo latwiejsza obrobke w porownaniu z innymi materialami. Ja uzywam pilnikow jedynie do poczatkowej obrobki zgrubnej, reszte robie szlifierka tasmowa Proxxon - tym idzie jak burza. Potem pozostaje juz tylko delikatne, reczne dopieszczenie.

 

Opublikowano
Godzinę temu, mr.jaro napisał:

niezbyt tanie smigla drewniane Menz czy Fiala

No tu można by polemizować ;) ... czy Fiala to drogie śmigło ? wręcz stosunkowo tanie jednak dość dobre w osiągach :)

Opublikowano
W dniu 20.04.2023 o 14:26, Shock napisał:

No tu można by polemizować ;) ... czy Fiala to drogie śmigło ? wręcz stosunkowo tanie jednak dość dobre w osiągach :)

 

Naturalnie, polemizowac mozna zawsze i na kazdy temat, a wszystko sprowadza sie do punktu odniesienia. Natomiast w odniesieniu do obecnie wszedobylskiej, taniej chinszczyzny smigielka Fiala nie naleza do najtanszych - to mialem wczesniej na mysli, choc byc moze niezbyt precyzyjnie wyrazilem.

 

Ale zarowno wlasciwosci smigiel Fiala, jak Menz (i jeszcze wielu innych, dostepnych w handlu) dadza sie wyraznie poprawic, gdyz nawet najlepsze, dostepne w handlu smigla drewniane to tylko kompromis pomiedzy celowoscia technologicznego zaawansowania produkcji i dajaca sie osiagnac cena sprzedazy. Takze chinska "taniocha" (pisze o smiglach za ceny rzedu kilku Euro - nota bene niektore z nich w wydaniu fabrycznym wcale nie sa skrajnie zle) dadza sie zoptymalizowac na tyle, ze wlasciwosciami nie beda odbiegaly od zdecydowanie drozszych produktow Europejskich. Drewno jest materialem najbardziej podatnym na tego typu przerobki. Trzeba tylko wiedziec lub wyprobowac, co i jak zmienic/poprawic, bo bez tego tez pogorszyc mozna. Tutaj obok testow praktycznych dobra pomoca okazuje sie programik drive calculator, pozwalajacy na zapis charakterystyki testowanego smigla oraz na tej podstawie na symulacje parametrow calego zespolu napedowego (smiglo-silnik-regulator-pakiet) dla roznych warunkow obciazenia.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.