Skocz do zawartości

[P] Plan kadłuba motoszybowca


pkikul
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć mam pytanie posiadam fajny model 365cm rozpiętości, kadłub był w wersji szybowcowej przerobiłem go na elektro, mimo tego ciężko wyważyć muszę mieć dołożone 270g ołowiu przy silniku, pomyślalem na zbudowaniem nowgo kadłuba dłuższego coś na wzór tego ze zdjęcia, przód sklejkowo balsowy plus rura węglowa i statecznik V, przymierzałem płat do kadłubu od solarisa ale historia podobna trzeba dużo doważać przez co wychodzi latająca cegła. Posiada ktoś jakieś plany kabłuba bo szukam ale nic ciekawego nie znalazłem dzięki za pomoc.

 

IMG-1336.jpg.65438ef76bb49b905c771c848ad59a0b.jpg

 

Myślałem coś na podobę.

 

kadl.thumb.jpg.31bcdf9b6caa42d86292de5f43ab349e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wygląda bardzo dobrze, mógłby być nieco dłuższy, bo proporcje rozpiętości do długości są ok. 2 : 1.

Zakładając, zże ogon będzie ze stożkowej rurki, to pozostaje tylko 1/3 kadłuba do wyrzeźbienia.

Klasyka, to balsa. Ale może być też druk 3D, a nawet forma negatywowa i skorupki z laminatu.

Najważniejsze jest, by to rozrysować na gotowo. A potem zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, mjs napisał:

Wygląda bardzo dobrze, mógłby być nieco dłuższy, bo proporcje rozpiętości do długości są ok. 2 : 1.

Zakładając, zże ogon będzie ze stożkowej rurki, to pozostaje tylko 1/3 kadłuba do wyrzeźbienia.

Klasyka, to balsa. Ale może być też druk 3D, a nawet forma negatywowa i skorupki z laminatu.

Najważniejsze jest, by to rozrysować na gotowo. A potem zrobić.

No właśnie nie ma odpowiedzi zabrałem się za rysowanie swojego kadłuba, laser co2 stoi więc tartak się wymyśli 

ka.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, pkikul napisał:

No właśnie nie ma odpowiedzi zabrałem się za rysowanie swojego kadłuba

Pawle, do takiego fajnego i dużego modelu proponowałbym kadłub z laminatu.

Aby nie komplikować sobie zbytnio roboty najlepiej kupić tylną stożkową rurkę a przód wykonać techniką traconego styroduru. 

Wykonujesz przednią część kadłuba ze styroduru , szlifujesz na gotowo kształt. Potem oklejasz to taśmą samoprzylepną ,pastujesz rozdzielaczem i oklejasz tkaniną szklaną . Po utwardzeniu żywicy usuwasz za pomocą acetonu wewnętrzny rdzeń styrodurowy i masz gotową przednią część kadłuba.Następnie szlifujesz, szpachlujesz i malujesz. Wychodzi bardzo ładny efekt a technologicznie jest to dosyć proste i w sumie szybkie w wykonaniu.

Robiłem poprzedniej zimy taki kadłub i efekt końcowy jest znakomity. Jak chcesz tanio to można rurkę ogonową pozyskać ze starej wędki: może być nawet z tkaniny szklanej ale wtedy trzeba zastosować trochę większą średnicę niż w przypadku rury węglowej.

Kadłyby balsowe są świetne w samolotach i szkolnych modeach szybowców: natomiast do dużego termicznego modelu elektroszybowca lepiej sprawdzi się kadłub kompozytowy.

Dużym plusem tej metody jest możliwość łatwego wykonania zaokrąglonych , opływowych kształtów bryły kadłuba.

Oczywiście balsowy kadłub również będzie dobry ale ja chciałem Ciebie zachęcić do spróbowania zabawy w laminowanie.

Spróbuj a jestem pewny ,że nie pożałujesz. 

Wrzucam zdjęcie mojego kaduba wykonanego tą metodą:

 

IMG_20230302_175618.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ares napisał:

Dzięki za informację ale spróbuję, co prawda nigdy nie robiłem, zawsze miałem jakieś obawy, ale mam węgiel, włókno żywicę będę budować pochwalę się efektami

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetnie. Ja też robiąc pierwszy raz miałem obawy ale uwierz mi że nie jest to szczególnie trudne. 

Ważne jest aby element utwardzał się w ciepłym miejscu np. Blisko kaloryfera albo nawet na kaloryferze. Wtedy kompozyt jest twardszy po zżelowaniu żywicy. Gdybyś miał pytania to śmiało pisz tu albo na pw

Co mogę to podpowiem. Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak , z pewnością jako ,że kolega Andrzej zbudował więcej takich kadłubów lepiej niż ja może doradzić w tej technologii.

Choć na swoją obronę dodam ,że mój kadłub pomimo być może nieco amatorskiego wykonania wyszedł bardzo dobrze.

Oczywiście absolutnie nie krytykuję porad Andrzeja ale moim zdaniem kopyto po oklejeniu warto przejechać cieniutko rozdzielaczem , ponieważ łatwiej potem wyrwać taśmę ze środka. Z pewnością to nie zaszkodzi a moim zdaniem pomoże.

Z pewnością użycie microbalonu do wyrównania powierzchni daje znakomiity efekt ale też masa wzrasta: w przypadku samolotu (np. Wilka) to pomijalne ale już lekki eletroszybowiec to co innego. Dlatego ja przeszlifowałemtylko  lekko laminat i na to położyłem lekką akrylową szpachlę w sprayu.Po szlifowaniu kadłub był idealnie gładki. Jedyny duży błąd to ,że nie zastosowałem farby podkładowej przed docelowym malowaniem . trzeba potem było nakładać więcej warstw docelowej farbki:) Szczegóły można znaleźć w innym wątku.

Nie uważam się za eksperta i nie sądzę ,że tylko ja wszystko robię prawidłowo ale jeśli coś wykonałem samodzielnie od podstaw i to działa i się sprawdza w praktyce to dlaczego nie podzielić się wiedzą  z kolegami?

A jeśli działa to znaczy ,że zbyt wielu błędów chyba nie popełniłem:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.