Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. japim Opublikowano 14 Maja 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2023 5 godzin temu, Tubek74 napisał: I znowu nie na temat ?nie wiem jak inaczej nazwać, nie pytałem o zamocowanie statecznika tylko o połączenie statecznika pionowego z poziomym czyli sterem wysokości , czy ktokolwiek umie tu czytać ze zrozumieniem ? I ty niestety Przemku też się mylisz pokażę wam model motoszybowca o cięciwie płata 19 cm i rozpiętości 200 cm i grubości profilu 2,6 cm płat w całości wykonany ze styropianu miękkiego (tzw fasadowy) jedyny element usztywniający to dźwigar sosnowy o wym. 5x15 mm bez żadnych wzmocnień krawędzi natarcia czy spływu i całość oklejona taśmą pakową , waga do startu ok 1300g . Konstrukcja wykonana z głowy bez jakichkolwiek planów prawie dziesięć lat temu z zamiarem lotów FPV , niestety ówczesny budżet nie pozwolił mi na zakup osprzętu do FPV a teraz model się zestarzał i się kurzy . Po wykonaniu kilkudziesięciu lotów zaczęło mi sie nudzić i próbowałem go zniszczyć w locie wykonując przeróżne figury , nurkowania itp. i jak widać nie udało mi się to . Co więcej konstrukcja okazała się na tyle udana że bardzo ładnie wybierał termikę a wystarczyło nawet w locie odwróconym puścić drągi żeby model wrócił do lotu poziomego .Przemku zarówno styropian jak i styrodur (który jest o niebo wytrzymalszy od styropianu ) jest bardzo odporny na ściskanie , niestety mało odporny na rozrywanie ale wystarczy zabezpieczyć go chociażby taśmą pakową by jego wytrzymałość wzrosła wielokrotnie . Pracuję z tymi materiałami od blisko 15 lat od kąd kupiłem apkę Graupnera MX16 S . W przypadku Canadira oczywiście będzie to laminat zamiast taśmy jedynie mam dylemat jakiej grubości wybrać tkanine. Kolego Robercie. Nie będę się z Toba licytowal o doświadczenie. Pytałeś jak policzyć to dostałeś konkretną odpowiedź inżynierską. Nie porównuj motoszybowca o masie max 1.5kg i obciążeniu moze 30- 40g/dm z 4m modelem o masie pewnie 20kg. Zgodnie z powiedzeniem nie matura lecz chęć szczera zrobi z Ciebie inżyniera. Dostajesz profesjonalne rady od profesjonalistów. Jeżeli wszystko bedziesz negował to pozostanie Ci monolog w formie jednoosobowej relacji. 7 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mirolek Opublikowano 15 Maja 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2023 Cytat Zapisując się do tego forum liczyłem na konstruktywną dyskusję na temat różnych technik budowy wspólną analizę za i przeciw bo jest to model doświadczalny i dopiero po zbudowaniu okaże się czy będzie latała i będzie makietą czy będzie eksponatem statycznym i niestety błąd w budowie może kosztować mnie kilka tysięcy złotych . Zamiast tego spotkałem się z linczem , jest to najgorsze forum na jakim byłem . Bardzo konstruktywna dyskusja wywiązała się już na początku a jedyny wnioski jaki powinieneś wyciągnąć to .... zostaw temat bo szkoda kasy. Idziesz swoją ścieżką a konkretne uwagi wszystkich kolegów traktujesz jak hejt i póki się nie przekonasz że mają rację, będziesz popełniał błędy .... jeżeli tylko te ortograficzne to problem raczej tylko tu na forum a jeżeli te konstrukcyjne to może się okazać się to bardzo tragiczne w skutkach. Nie oczekuj od nikogo liczb i wzorów, jak sam napisałeś "zgłębiłem temat" zatem pokaż czym dysponujesz. W obliczeniach nie przyjmiesz wartości "wielokrotnie więcej" bo ile to jest ?? Napisałem wcześniej za narodowym wieszczem "czucie i wiara silniej mówią do mnie niż mędrca szkiełko i oko" i chyba nie zrozumiałeś co miałem na myśli. Działasz na wyczucie i działasz na wiarę a nie znając problemów twierdzisz, że ich nie ma. To że Twojej konstrukcji skrzydło sprawdziło się w szybowcu nic nie znaczy w przypadku budowanego modelu. Przemek to dokładnie napisał, czasem niewielka zmiana wymiaru generuje znaczny wzrost sił czy momentów i przekraczasz próg zniszczenia, jak staropolskim przysłowiu że "póty dzban wodę nosi póki się ucho nie urwie". Zatem bardzo Cię proszę, nie bądź jak ten "dzban" ... w sensie dawnego przysłowia i obecnego znaczenia tego słowa. Pytaniem jak zachowa się boczny pływak przy starcie, przekonałeś mnie, że nigdy nie startowałeś i nie lądowałeś na wodzie. Zaryzykuje nawet stwierdzenie, że mało filmów na YT oglądałeś ze starowania i lądowania na wodzie modeli RC.... nie prawdziwych samolotów a modeli. Dlatego moja rada - zbuduj ten model bo będzie na pewno ładnie wyglądał i zostaw w ogrodzie na dekorację. Trzymam kciuki za projekt i bardzo chciałbym zobaczyć tak wielki i tak zautomatyzowany model jaki sobie założyłeś. To że nie wierzę, że go zbudujesz nie oznacza przecież, że nie potrafisz. Możesz swoje racje stosunkowo łatwo udowodnić, bo jeśli Twoim zdaniem można na wyczucie lub metodą prób i błędów zbudować wielki latający i zautomatyzowany model, wykonujący wiele funkcji ... to nie słuchaj rad maluczkich i buduj dalej. Przeleć model na sucho, przeleć z wody, napełnij zbiornik w trakcie wodowania i ponownie wystartuj, udowodnij wszystkim, że nie mają racji. ms 6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 15 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2023 Moim zdaniem mamy tutaj do czynienia z modelem konstruowanym/budowanym w calkowicie nieodpowiedzialny sposob. Niechaj wiec autor watku pozwoli komus rzucic w siebie workiem cementu (okolo 50kg) z predkoscia 80kmh i w ten sposob przekona sie, na co w przyszlosci zamierza narazic otoczenie. Checi rzeczowej pomocy degraduje do hejtu - niech i tak bedzie. Zobaczymy, czym sie to skonczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JacekCichy Opublikowano 15 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2023 Eee.. Panowie, strasznie sie nakreciliscie - nie twierdze ze nie macie racji w kwestiach technicznych ale chyba troche za ostro. Nie widzialem zeby kolega gdziekolwiek pisal ze bedzie oblatywal model nad ludzmi. A jak nad polem sie zlozy to coz - szkoda i tyle. Ja za wiele nie pomoge jesli chodzi o podpowiedzi startu z wody bo startuje tylko z ladu ale kibicuje. Co do materialu to z pianki powstaja kolosy i maja sie dobrze podam 2 przyklady: https://aerotetris.com/an225-3600-v2.html 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 15 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2023 27 minut temu, JacekCichy napisał: Nie widzialem zeby kolega gdziekolwiek pisal ze bedzie oblatywal model nad ludzmi. A jak nad polem sie zlozy to coz - szkoda i tyle. A jak zlozy sie nad ludzmi dopiero po oblocie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tubek74 Opublikowano 16 Maja 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2023 mr. jaro może się złożyć i po kilku godzinach lotów tego nie wie nikt i nie da się tego przewidzieć , można też zapytać dlaczego samoloty pasażerskie spadają i zabijają tyle ludzi a i tak latanie jest naj bezpieczniejszym środkiem transportu . Widzę że traktujecie jako jakiegoś tam świeżaka który zjawił się nie wiadomo z kąt i się wymądrza ,ja należę do ludzi typu praktyków którzy wolą działać i nabierać doświadczenie praktyczne niż przesiadywać nad wzorami które i tak wszystkiego nie wyjaśnią . Zamiast kopać się wzajemnie i licytować wpadł mi do głowy pewien pomysł z początku wydawało mi się że to strata pieniędzy z mojej strony , ale po głębszym zastanowieniu zaciekawił mnie wynik tego doświadczenia , mam dla was wyzwanie głównymi materiałami w modelu jest sosna styrodur i włókno szklane . Proponuję wy czy ktoś z was teoretyków obliczy wytrzymałość za pomocą wzorów a ja wykonam doświadczenie praktyczne czyli wezmę na tapetę listwa sosnowa o wym. 5x15x1000 mm następnie syrodur 25x100x1000mm , później styrodur wzmocniony listwą jako dźwigar o tych samych wymiarach i na końcu styrodur z dźwigarem i całość zalaminowana Zamieszczam rysunek jak to ma wyglądać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 16 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2023 3 godziny temu, Tubek74 napisał: może się złożyć i po kilku godzinach lotów tego nie wie nikt i nie da się tego przewidzieć Oj, oj, wlasnie zeby tego uniknac, powinno sie policzyc wytrzymalosc konstrukcji tak ciezkiego modelu. To samo dotyczy mecheniki lotu, zeby potem nie bylo zdziwienia, ze model nie chce latac tak, jak powinien - to tez ma wplyw na bezpieczenstwo. Wiele modeli latajacych rozbija sie ze wzgledu na niewlasciwie dobrane katy sklinowania powierzchni nosnych, zle dobrane polozenie srodka ciezkosci, a wlasciciele czesto nawet nie maja pojecia, dlaczego tak sie stalo. Robert, niepotrzebnie kombinujesz i tracisz czas na doswiadczenia. Przede wszystkim zapomnij o styrodurze jako elemencie nosnym - to jest tylko wypelnienie. Oblicz sobie wytrzymalosc statecznika lub plata tak, jak wczesniej napisalem, przyjmujac dla laminatu szklanego wytrzymalosc na rozciaganie rzedu 3400 N/mm². Wytrzymalosc na sciskanie jest podobna, wiec rozwazanie na temat, czy zniszczenie materialu wystapi w strefie sciskanej, czy rozciaganej, nie odgrywa istotnej roli. Z drewnem jest inaczej - tutaj miarodajna jest wytrzymalosc na sciskanie (nizsza od wytrzymalosci na rozciaganie) i wynosi dla sosny okolo 45 N/mm². Zaleznie od jakosci drewna w praktyce moga wystepowac odchylki od tej wartosci, ale od tego sa materialowe wspolczynniki bezpieczenstwa (nie mylic ze wspolczynnikami przeciazenia), by wplyw takich niedokladnosci wyeliminowac. Taka droga jest szybsza, latwiejsza i pozwala na szybkie dopasowanie wymiarow (grubosc laminatu, przekroj dzwigara), jesli wytrzymalosc elementu okaze sie nie wystarczajaca do przeniesienia obciazen rzeczywistych. Twoj model, wiec ja tego za Ciebie liczyc nie bede. Dla nie obeznanego z mechanika techniczna jedyny problem moze stanowic obliczenie wskaznika wytrzymalosci dla nieregularnego przekroju jakim jest profil plata/statecznika, ale tutaj mozna dokonac pewnego uproszczenia (na korzysc zwiekszonej wytrzymalosci rzeczywistego profilu) przyjmujac wycinek przekroju plata/statecznika jako przekroj prostokatny o odrobine mniejszej wysokosci, anizeli rzeczywista grubosc profilu. Inaczej mowiac, taki element liczysz jako znajdujacy sie w miejscu dzwigara pasek o pewnej szerokosci. Tabele ze wzorami do obliczenia wskaznika wytrzymalosci typowych przekrojow znajdziesz w sieci. Przy odrobinie pomyslunku warunki brzegowe da sie na tyle uproscic, by obliczenie wytrzymalosci elementu dalo sie stosunkowo szybko ogarnac. Tyle tylko, ze trzeba zrozumiec istote rzeczy. Przeciez nie chodzi o to, by zbudowac model "na zapas" pancerny i ponadprzecietnie ciezki. Konstrukcja powinna byc wystarczajaco wytrzymala, ale tez mozliwie lekka. Im wiekszy model, tym wieksze ma to znaczenie. Odnosnie mechaniki lotu pozwole sobie polecic Tobie ksiazke "Mechanika lotu modeli samolotow". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi