Skocz do zawartości

Falco Jet


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, cześć i czołem :D

 

dawno nie zakładałem tu tematu. Dosyć długo się zastanawiałem czy jest sens relacjonować moje poczynania oraz czy wgl. zakładać ten temat tak wcześnie(chodzi o etap budowy a nie moment w czasoprzestrzeni ;) ). Bardziej doświadczeni użytkownicy pewnie pamiętają mnie z moich zbyt ambitnych projektów jak na technologie produkcji które w tamtym czasie prezentowałem, a mianowicie ich brak :D.  Ale nie uważam tamtego etapu za zmarnowany czas i środki bo jednak wiedza jaką zdobyłem jest dosyć spora dzięki dosyć brutalnej weryfikacji moich pomysłów przez rzeczywistość. Tyle jeśli chodzi o krótki wstęp.

 

Do rzeczy, ostatnio zainteresowałem się modelami odrzutowymi. Tak wiem że dział nie ten ale i prezentowany model jest na etapie budowy elektrycznego prototypu zanim zacznę robić formy i docelowy kompozytowy model z turbiną spalinową. I tutaj jeśli ktoś by był ciekaw, tak latałem już samolotami z silnikami turboodrzutowymi. I to nawet całkiem sporymi samolotami ale jako że to było w ramach kontraktu, więcej nie mogę napisać. Ale od tamtego czasu wciągnąłem się w ten temat. Pomysł na budowę tytułowego płatowca natomiast ma początek około września tego roku, w dniu w którym Patryk mi powiedział że może mi sprzedać jego maszynę CNC(tak chodzi o ZOśkę). I tak oto w listopadzie przywiozłem frezarkę do garażu i po miesiącu nauki oraz zbierania elementów potrzebnych do uruchomienia(komputer, jakieś wtyczki itd.) rozpocząłem pierwsze próby wytwarzania płatowca.  Do nauczenia się jest sporo, aktualnie frezuję głównie w XPS ponieważ uczę się modułu CAM w Fusion 360. Wyfrezowanie pierwszego elementu płatowca zajęło 4 próby :D 2 się nie udały przez źle przygotowane programy a 3 przez mój błąd bo nie zaznaczyłem punktów do których muszę przyłożyć materiał żeby punkt zero się zgadzał. Pierwszy element nadal nie nadaje się do użytku bo były źle ustawione wymiary przygotówki i profil skrzydła wyszedł tak jakby stał na 1cm podkładce :D.

 

 

Przechodząc do samego płatowca, prezentuje się tak:

 

1820679025_WhatsAppImage2023-12-10at11_06_31.jpeg.c026891cade07672da479f9dbdc09910.jpeg383341201_WhatsAppImage2023-12-10at11_06.31(1).jpeg.1238ada6ca8cdc5d5c58373d48d81d3a.jpeg

 

założenia są takie aby zrobić płatowiec w rozmiarach, w których będzie poręczny w transporcie, a które nie są zbyt popularne na rynku, z tego co się orientuje tylko Carf Rebel, Krill AreS mini, Interceptor od TomJets oraz jeśli chodzi o pianki to Avanti i Havoc od e-flite są dostępne jeśli chodzi o seryjną produkcję. Piszę o modelach które nie są odwzorowaniem prawdziwych samolotów.

 

Kilka informacji o projekcie:

- rozpiętość skrzydeł ok. 1.2m

- długość kadłuba ok. 1.7m

- waga gotowego do lotu ok. 4.5-5 kg

- możliwość zamontowania wektorowania ciągu

- aktualnie materiał to XPS wzmacniany rurkami węglowymi, jeszcze nie wiem czy będę laminował go w worku czy tylko okleję taśmą pakową

- docelowo full kompozyt z form

- oczywiście na razie napęd elektryczny który obracać będzie wiatrakiem 110mm.

 

Jeśli chodzi o aktualny postęp prac to wygląda tak:

4403440_WhatsAppImage2023-12-24at21_16_02.thumb.jpeg.73fb6f99f8d543fd84c3512acc6c8af5.jpeg1753069686_WhatsAppImage2023-12-24at21_15_57.thumb.jpeg.da6639c076f5d9fef0e66560060a6775.jpeg

 

Od razu rozwieję możliwe wątpliwości, tak wiem że frezowanie skrzydeł z XPS w ten sposób jest delikatnie mówiąc nie efektywne ale robię to z premedytacją bo wolę zepsuć kilka kawałków XPS niż płytę poliuretanową za kilka tysięcy złotych ;).

 

Na powyższych zdjęciach widać skrzydło o którym pisałem wyżej, poszarpane krawędzie to efekt wycinania go z płyty styroduru brzeszczotem.  Płat od środka będzie wybrany, jest to już przetestowane rozwiązanie w samolocie który latał z dużymi prędkościami(potwierdzonymi danymi z telemetrii, na pokładzie był Pitot) więc nie boję się o sztywność, oczywiście będzie wzmocnione rurkami węglowymi na które miejsca widać. Na zdjęciach wnętrza skrzydła widać że miejscami jest dosyć nieregularna kieszeń, otóż na jednej płycie były łaćznie 4 próby rezania i nie chcąc marnować płyty wcisnąłem jeszcze właśnie 4 próbę ale musiałem zahaczyć o poprzednie wycięcia, stąd te kieszenie. Jeśli chodzi o te stopnie to uznałem że nie ma sensu od środka wykonywać obróbki detalicznej.

 

Aktualnie już wiem że powierzchnie sterowe będą inne, między klapą a lotką nie będzie przerwy oraz lotka będzie sięgała do końca skrzydła.

 

Na ten moment to tyle, w styczniu prace trochę pewnie zwolnią bo jako że ja to ja, już zaplanowałem mały remont ZOśki a pisząc mały remont mam na myśli budowę swojej frezarki :D po prostu przerzucę graty z ZOśki na swoją ramę, sorry Patryk ;).  

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mio, że kompletnie się nie znam na modelach tego typu i na napędach turboodrzutowych to Twoja relacja wydaje się byś ciekawa. 

Jakim pakietem zamierzasz zasilać napęd EDF? Chciałbym kiedyś wejść w świat "odrzutowców", ale wydaje mi się to dość droga inwestycja, także na razie zostawiam ten etap na później, mimo że podoba mi się szybkie latanie.

Mam na myśli odrzutowce na EDF'ie, które są i tak tańsze, to jedna potrzebują one dość duży prąd, co wiąże się z dość dużymi pakietami.

Będę śledził relację i na pewno dowiem się dużo rzeczy z tej dziedziny modelarstwa.

Życzę wesołych świąt i szczęśliwego nowego roku

Amadeusz

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Kamilos napisał:

 

Na ten moment to tyle, w styczniu prace trochę pewnie zwolnią bo jako że ja to ja, już zaplanowałem mały remont ZOśki a pisząc mały remont mam na myśli budowę swojej frezarki :D po prostu przerzucę graty z ZOśki na swoją ramę, sorry Patryk ;).  

 

Przeżyję, ale za to będę przerabiał (już nie) Twoje Logo 600 :D

 

A tak poważnie - jak coś zaprojektujesz to się pochwal, nie ma potrzeby żebyś powielał moje błędy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 25.12.2023 o 09:52, Patryk Sokol napisał:

Przeżyję, ale za to będę przerabiał (już nie) Twoje Logo 600 :D

 

A tak poważnie - jak coś zaprojektujesz to się pochwal, nie ma potrzeby żebyś powielał moje błędy :)

 

Czekam z niecierpliwością żeby zobaczyć jak latasz logo :) , jeśli chodzi o nowy projekt to główna zmiana to jeżdżąca brama.

 

 

Prace idą powoli, udało mi się wyfrezować już komplet stateczników. Zdecydowałem że je zalaminuje pod mylarem i wrzucę do wora. Myślę że w przyszłym tygodniu wezmę się za skrzydła, tutaj lekko zmodyfikuję plany bo frezowanie ich powierzchni zajmuje za dużo czasu oraz wytwarzanie już sobie przećwiczyłem frezując je oraz stateczniki(strategie obróbki, frezy walcowe i kulowe itd.). Zrobię tak że wyfrezuję wnętrze jak na zdjęciu z pierwszego postu a powierzchnię wytnę drutem, przyśpieszy to nieco prace i na frezarkę już wrzucę kadłub. 

 

Zestaw stateczników prezentuje się tak:

 

1192960088_ZdjcieWhatsApp2024-01-06o22_45.02_c3e6b8e8.thumb.jpg.c584fc1d71bad7c9a7eff04e11945720.jpg

 

131677391_ZdjcieWhatsApp2024-01-06o22_44.58_0ddd76a9.thumb.jpg.f4e85fdf8a5a0fe54c2eeaa1d05c13b1.jpg

 

ten z prawej ma jeszcze nadmiary pianki nie odcięte. Wewnątrz są już kieszenie na rurki węglowe na których będą montowane stateczniki do kadłuba.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Trochę to trwało ale połówka kadłuba gotowa. Trzeba jeszcze trochę poszlifować. Ciężko to idzie i dosyć dużo czasu zajmuje, rozważam narysowanie tego jako konstrukcja z drewna. Będzie szybciej i precyzyjniej, co miałem posprawdzać to już udało mi się ogarnąć, pozycjonowanie materiału itd.

Zdjęcie WhatsApp 2024-02-03 o 18.32.16_ef842e46.jpg

Zdjęcie WhatsApp 2024-02-03 o 18.32.19_df71db8d.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.