Skocz do zawartości

Cedek-depron


ahaweto

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. W tym temacie przedstawię budowę rodziny Cedeków- moich deproniaków.

W Modelarzu nr 9/2008 p. Andrzej Kobyłecki opublikował plany modelu z depronu o nazwie Cedek. Model wg. założenia autora prosty w budowie czyli w sam raz dla mnie. Po dokładnym zapoznaniu się z planem stwierdziłem że dla swoich potrzeb muszę go trochę uprościć. I tak nie mając możliwości wykonania skrzydła ze styropianu zrobię skrzydła konstrukcyjne z depronu wykorzystując na całej długości płata profil jaki jest narysowany na planie na bocznej powierzchni kadłuba, czyli konstrukcyjnie prawie takie jak w Speedzie 400. Kadłub poszerzę o 10mm.Kabinę wg. planu z załamaną górną powierzchnią wyprostuję tzn połączyłem jej wierzchołek z górną krawędzią wręgi silnikowej ( dobrze będzie to widać na zdjęciu). Serwa z końca kadłuba przeniosę do kabiny. Planując zastosowanie lekkiego silnika e-max CF 28-22 obawiałem się o późniejsze wyważenie modelu, i to się potwierdziło.

Sklejanie kadłuba.

c68b2f933e9f5da9med.jpg

Tak jest zamocowany silnik.

f99e8ae66af213fbmed.jpg

Napęd steru wysokości i końcowe prowadzenie anteny.

fb4ee368882a3be2med.jpg

Szczegóły napędu lotki.

e5862c706315e17bmed.jpg

Wnętrze kadłuba i kabiny.

974ea2a0eab8d0b0med.jpg

Tak wygląda cały model. Zwróćcie uwagę na krawędź natarcia skrzydła. Okleiłem ją taśmą kupioną w markecie budowlanym. Jest gruba, mocna i świetnie chroni skrzydło przed badylami, spód kadłuba jest oklejony srebrną zbrojoną taśmą a cały model kolorowymi taśmami pakowymi

730de60990538589med.jpg

Wymiary modelu: rozpiętość - 900mm

długość - 845mm

waga - 550g ( do lotu)

Wyposażenie: silnik e-max CF 28-22, śmigło GWS 9x5, regulator TP 25A, serwa 4x HXT 900,pakiet Zippy-K 3S 1300mAh 20C, odbiornik do oblotu Hitec HFD-06MN ( ze względu na niekontrolowane szarpnięcia na sterach później zastąpiony odbiornikiem Corona RP6D1 z syntezą i jest bardzo dobrze )

To zdjęcie z lotów.

a5ad176212a095c8med.jpg

Model nie ma podwozia i startuje z ręki jest szybki i mocny i pozwala na odrobinę szaleństwa ( o ile można tak powiedzieć o moim lataniu). Śmiało mogę pogratulować p. Andrzejowi udanej konstrukcji. Pozwala na własne eksperymenty o czym napiszę później.

Właśnie wybieram się z kolegami na loty.

Pozdrawiam Adam.

Opublikowano

dokładnie ten sam model zrobiłem dla swojego syna, nawet taki sam silnik :D , ale zmiany u mnie polegały przede wszystkim na możliwości zdejmowania skrzydła, co się udało, postaram się za kilka dni wrzucić parę fotek.

Mówisz że pozwala na "odrobinę szaleństwa"? toż to diabeł wcielony :mrgreen:

Opublikowano

Witam. Adam jestem ciekawy w jaki sposób zrobiłeś zdejmowane skrzydło. W moim modelu jest wklejone na stałe.Silnik e-max CF 28 22 jest naprawdę dobry do tej wielkości modeli. Przy swej cenie i osiągach jest to bardzo dobry produkt. Czekam na zdjęcia.

Po oblocie i kilku lotach kiedy okazało się że model lata świetnie, zacząłem robić drugi model. I tak powstał Cedek II. Założenia były takie: przód kadłuba wydłużony o 5cm, serwa przeniesione na tył, statecznik pionowy o innym kształcie, skrzydło bez zmian. A głównym założeniem było wykonanie go jeszcze lżej. W wyposażeniu zmiana dotyczyła tylko silnika. Silnik zastosowałem KEDA 22-10S ze śmigłem GWS 9x5

Tutaj moment wklejania skrzydła do kadłuba

9d5e27289ad0339bmed.jpg

Tył kadłuba.

d9f903197a03eabamed.jpg

Napęd lotki.

7f40098d63f2be86med.jpg

Wnętrze kadłuba.

0a80715341be4b9emed.jpg

Przy oblocie i kilku następnych lotach pojawiły się znowu problemy z drugim odbiornikiem Hitec HFD-o6 MN( szarpnięcia na sterach) wymieniłem go na Coronę RP6D1. Widocznie w mojej okolicy są zakłócenia z którymi te odbiorniki sobie nie radzą.

3a14a0803c9e67femed.jpg

Gotowy model prezentuje się tak. Na zdjęciu już po wymianie silnika.

cbbbc40d03e233ffmed.jpg

Wagowo udało mi się urwać tylko 30g. Pakiet do niego przewidziałem Zippy-K 3S 1800mAh 20C i gotowy do lotu ma taką samą wagę jak Cedek I czyli 550g. Z mniejszym pakietem jeszcze nie latałem. Po pierwszych lotach stwierdziłem że silnik KEDA 22-10S ( sprawujący się w cięższym o 70g MiniMagu wyśmienicie) jest do tego modelu za słaby. Być może powodem tego jest gruby profil skrzydła. Wymieniłem go na silnik KEDA 22-15M ze śmigłem APC 9x6 ( zestaw ten dobrze sprawował się w 720 gramowej Błyskawicy II - patrz Moje modele ,,Hangar Adama,,). Po wymianie silnika model jeszcze nie latał . Pogoda nie może trafić w moje oczekiwania :D

Po tych kilku lotach z poprzednim silnikiem zauważyłem że model trochę jakby się ,,zataczał,, w powietrzu. Czy tak będzie z mocniejszym silnikiem - zobaczymy.

Pozdrawiam Adam.

Opublikowano

Wczoraj zrobiłem parę fotek ale nie najlepszej jakości. skrzydło jest mocowane na gumy do kadłuba który został wzmocniony sklejką owocówką w miejscu podparcia skrzydła, a kabina jest zrobiona ze styroduru i mocowana na małe neodymki (nadal nie pomalowana :oops: ), jeszcze nie zrobiłem steru kierunku ale to tylko kwestia czasu :D

dsc00183mediumn.jpg

dsc00182medium.jpg

dsc00184medium.jpg

dsc00186medium.jpg

Skrzydło zrobione ze styropianu oklejone papierem do pieczenia i oklejone taśmą a następnie reklamową kolorową folią, zasilanie to pakiet 3s 1000mAh starcza na 5- 7 minut latania no i trzy serwa Dynam ile waży? nie mam pojęcia :D

Opublikowano

Witam. Adam bardzo pomysłowe rozwiązanie. Widzę że twój model również nie ma podwozia. Dostęp do wyposażenia masz od spodu czy od góry? Nie masz oklejonego spodu. Srebrna taśma zbrojona dobrze chroni spód modelu przy lądowaniu. Ciekawie go okleiłeś. U mnie zapadła decyzja o budowie Cedeka IV ale o tym później. Może zapodasz jakieś zdjęcia dostępu do wyposażenia. U siebie obawiałem się o serwa napędu lotek, jak na razie żaden badyl ich nie uszkodził. Ale twoje zamocowanie tych serw jest bardzo pomysłowe. Taka wymiana informacji na forum bardzo dużo daje. I w tym kierunku nasze forum powinno iść a bezcelowe bicie piany ( czego jesteśmy świadkami) tylko mu szkodzi. Proszę wybaczyć mi ten wtręt ale nie mogłem się powstrzymać.

Pozdrawiam Adam.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam. W sobotę 4 kwietnia po południu była u nas wspaniała pogoda. wręcz wymarzona do oblotu. Więc wybrałem się żeby oblatać CedekaII wyposażonego w drugi mocniejszy silnik.Byłem na polu sam więc zdjęć z lotów nie ma.

A to mój cały majdan w mojej zapalniczce.

c154963af1a21465m.jpg

Rozłożony przygotowany do lotów.

d9ca5dcd7405bed1m.jpg

A to Cedek II już po oblocie.

9780557857d929d0m.jpg

Silnik do tego modelu jest w sam raz. Doświadczony modelarz być może wykonałby nim zawis. Jest nadmiar mocy. W sumie wykonałem cztery loty. Z lotu na lot było coraz lepiej. Jeszcze będę próbował dokładnie wyznaczyć SC.

W sumie to lata lepiej niż Cedek I i z tego jestem bardzo zadowolony.

Pozdrawiam Adam.

Opublikowano

Twój problem z odbiornikiem polega na tym ,że jest to odbiornik pojedynczej przemiany i w związku z tym podatny na zakłócenia (tez go mam i objawy takie jak u ciebie)

Opublikowano

Witam.f-150Nie nie, ty myślisz o innym odbiorniku a ja miałem problemy z tym odbiornikiem

http://www.arthobby.pl/index.php?page=8&prod_id=914

Zachęcony wtedy nowością 2008, ceną, wagą i podwójną przemianą zakupiłem aż dwa takie. Nie były to takie szarpnięcia jak w tym odbiorniku

http://www.arthobby.pl/index.php?page=8&prod_id=63

ale się pojawiały. Natomiast jak zakupiłem i założyłem te odbiorniki

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6498&Product_Name=Corona_Synthesized_Dual-Conv_Receiver_6Ch_35Mhz

problem zniknął.

Mało tego. W MiniMagu latając na tym małym Hitecu, Rex-ie 5 i Rex-ie 7 też łapałem częste zakłócenia. I wtedy zakupiłem ten odbiornik

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6497&Product_Name=Corona_Synthesized_Receiver_6Ch_35Mhz___(v2)

Omyłkowo z pojedynczą przemianą. Ale jakie było moje zdziwienie kiedy po założeniu do MiniMaga problem też ustąpił i wtedy zdecydowałem się na zakup tych z podwójną przemianą. Na razie jestem z nich bardzo zadowolony. A z Hiteców to tylko ten odbiornik nie sprawia mi żadnych problemów

http://www.arthobby.pl/index.php?page=8&prod_id=69

Zakupiłem go w komplecie razem z aparaturą Optic 6. Aktualnie jest zamontowany w Easy Gliderze a latam nim wysoko i naprawdę bardzo daleko od siebie.

Pozdrawiam Adam.

Opublikowano

Model bardzo mi przypadł do gustu. Może taki zbuduję ... ?

Jak wykonać skrzydło które będzie można zdejmować ? Czy można prosić o plany :roll:

Jak model sprawuje się na wietrze ?

Opublikowano

Witam. Linux. Model jest ciekawy ale wymaga trochę więcej uwagi w pilotażu, ale za to można nim naprawdę ,,poszaleć,, . W dziale ,,imprezy,, jest mój temat ,,polataliśmy sobie,, i tam jest zdjęcie na którym wracam z modelem po wylądowaniu. Spójrz na wstążkę (wiatrowskaz) na antenie nadajnika. Wiatr był wtedy naprawdę silny i porywisty ale model zachowywał się dobrze. W budowie też nie jest zbyt skomplikowany ale to średniopłat więc ja od razu założyłem sobie że nie będę budował go z demontowanymi skrzydłami. Tym bardziej że nie jest duży ma 900mm rozpiętości. Plany były opublikowane w Modelarzu nr. 9 i 10/2008r. Popytaj wśród kolegów może któryś ma ten numer.

Pozdrawiam Adam.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Witam. W oparciu o plany modelu Cedek zdecydowałem się na budowę następnego modelu z tej rodziny. Tym razem w formie krzyżaka. Model ma wymiary zgodne z planami a przedstawione w rzutach bocznym i z góry. Skrzydło to płaska płytka wzmocniona pośrodku listwą sosnową 6x6, krawędź natarcia listwa balsowa 4x6 zaokrąglona z przodu, krawędź przed lotką również listwa balsowa 4x6. Lotki depronowe z krawędzią z balsy 6x6 ze ściętymi dwoma bokami od dołu aby umożliwić odchylanie lotki w dół. Zawiasy taśma samoprzylepna. Przód modelu został oklejony tekturą 0,5mm( na zdjęciach kolor niebieski). Na pionowej dolnej desce kadłuba wzmocnienie kończy się w okolicy zawiasu lotki. Tektura bardzo wzmocniła kadłub. Cały model został oklejony kolorową taśmą pakową.

Wyposażenie: silnik Turnigi Aerodrive CDROM-C2830 1100, śmigło GWS 9x5, serwa 4x HXT 900, regulator TP 25A, odbiornik RP6D1 synteza, pakiet Zippi 1300 mAh 3S 20C.

Cały model gotowy do lotu waży ok. 470g .

26b6f8e36c151a5dm.jpg

4d56987e55e224e7m.jpg

regulator i silnik

41edc7b246b3f0ccm.jpg

Odbiornik

e54e3c825c9cf05bm.jpg

Mocowanie pakietu

e41026dd25d166b2m.jpg

Model został oblatany 31maja w obecności konstruktora modelu pana Andrzeja Kobyłeckiego na spotkaniu modelarskim na lotnisku w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina.

Do tej pory model wykonał tylko dwa loty a to za mało aby powiedzieć coś więcej o właściwościach lotnych. Ale lata :D , zresztą traktuję go jako ciekawostkę oraz luźną wariację na temat świetnego modelu jakim jest oryginalny Cedek.

Pozdrawiam Adam.

  • 2 lata później...
Opublikowano

Poszukuję drugiej części planów CeDek'a. Jeśli ktoś zechciałby podrzucić skany na michal.1100@wp.pl będę zobowiązany.

 

EDIT: Otrzymałem, dziękuję :pom:

A teraz do pracy.

  • 3 lata później...
Opublikowano

Nareszcie zacząłem budowę Cedeka. Jest to czwarta wersja tego udanego modelu. Zmiany konstrukcyjne w stosunku do wersji trzeciej są tylko kosmetyczne a wyposażenie będzie  takie same jak w poprzedniku.

 

cec1c63fa867a42a.jpg

 

569726af476f6d7d.jpg

 

f8c23e175440166d.jpg

 

Do wklejania wypełnień użyłem kleju Konstrukcyjnego f-my Technicoll. Również się pieni tylko spoina ma kolor biały.

 

65b0047c86cc30d9.jpg

 

Krawędź natarcia w skrzydle wykonałem z balsy.

 

af623d2dcb97c373.jpg

 

Wstępnie złożony i szczegóły konstrukcyjne.

 

d707eb3f8922a40c.jpg

 

4129e5e4c5d7c8bc.jpg

 

20838a19e3e31b15.jpg

 

df9569f7d40146af.jpg

 

Teraz oklejanie kolorową taśmą pakową.

 

cdn...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.