Skocz do zawartości


Zdjęcie

SZD-48-3 Jantar Std.3 skala 1:5


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
78 odpowiedzi w tym temacie

#21 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 09 grudzień 2017 - 20:25

Trochę czasu minęło od ostatniego wpisu, ale i udało się coś zdziałać. Zostało mi jeszcze żelkotu na formy wiec zrobię jeszcze statecznik poziomy. Profil AK 9% (miał być NACA 0009)

2017-12-09 14.05.27.jpg

 

2017-12-09 14.04.57.jpg

 

i po zalaminowaniu tkaniną 106g/m2

2017-12-09 16.08.00.jpg

Następny etap to delikatny szlif papierem 240, potem malowanie podkładem i szlif na mokro 400, 800, 1000, pastowanie i żelkotowanie. Zmianie uległy też profile skrzydeł ale o tym dokładnie napisze przy ich budowie.

 


  • 0

#22 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 14 grudzień 2017 - 19:30

Mała aktualizacja, ukończyłem ostatnią formę w projekcie

20171214_161751.jpg

 

20171214_161815.jpg

 

po obcięciu i polerce

 

20171214_182535.jpg

 

20171214_182544.jpg

 

Teraz zostało tylko wylaminować statecznik poziomy i laminaty w komplecie.

 

20171214_182734.jpg

 

20171214_182837.jpg

 

Kadłub był laminowany z tkanin 106g/m2 szkło, 110g/m2 szkło, wzmocnienie w sekcji skrzydłowej i podwozia węgiel 160g/m2 i na koniec hybryda węgiel/kevlar 160g/m2. Waga kadłuba po obcięciu 450g, ster kierunku 55g. W sumie nie wiem czy to mało czy dużo, jak dla mnie ok. Docelowa waga gotowego do lotu ma być ok 3 - 3,5 kg, ale będę chciał się zmieścić w 3 kg. Następny etap prac to kabina.

C.D.N.

 

 

 

 

 


  • 3

#23 wojtek-a

wojtek-a
  • Modelarz
  • 164 postów
  • Age: 47
  • SkądGent, Belgia
  • Imię:Wojtek

Napisano 15 grudzień 2017 - 18:14

Jak dla mnie zawrotne tepo pracy...nie zartuje.

 

Jak kleiles kadlub? Wypuszczales nadddatki tkaniny czy obciales do krawedzi i kleiles dodatkowym paskiem tkaniny?

 

Czemu nie malowales formy?


  • 0

#24 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 15 grudzień 2017 - 19:29

Czy tempo prac zawrotne to nie wiem, poświęcam godzinę czasem dwie dziennie na dłubanie przy modelu. Kadłub jest obcięty do krawędzi i jeszcze nie sklejony ale będzie paskowany od środka w formie. Formy nie malowałem bo nie mam za bardzo gdzie tego zrobić, mam sprzęt ale brak miejsca.

2017-09-22 17.10.34.jpg


  • 0

#25 wojtek-a

wojtek-a
  • Modelarz
  • 164 postów
  • Age: 47
  • SkądGent, Belgia
  • Imię:Wojtek

Napisano 15 grudzień 2017 - 23:56

Aha...

...porzadne sklejenie bez docisniecia balonem jest troche wyzwaniem (z balonem zreszta tez ;) )

 

ps:

 

fajny gun


  • 0

#26 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 16 grudzień 2017 - 09:35

Już to przerabiałem na Jantarze 1 i takie klejenie polówek mam ogarnięte. A gun taki bez szału, polecony w sklepie lakierniczym do malowania mniejszych powierzchni.
  • 0

#27 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 20 grudzień 2017 - 20:52

Kolejny mały krok do przodu, wylaminowana jedna połowa statecznika poziomego, druga w formie.

 

20171220_164456.jpg

 

20171220_181818.jpg

 

20171220_181830.jpg

 

Waga połówki to 50 g czyli całość 100 g plus sklejenie, żeberka itp. Liczę że laminaty zmieszczą się w granicach 750 - 800 g.


  • 0

#28 Rafal B.

Rafal B.

    DLG konstruktor :)

  • Moderatorzy Forum
  • 534 postów
  • Age: 31
  • SkądBielsko-Biała
  • Imię:Rafał

Napisano 20 grudzień 2017 - 22:38

Coś ciężki ten statecznik, pozatym dziwna technologia robienia laminatu. Dużo lepiej byś miał jakbyś dał szkło 50, balsę 0,8mm i zamknął szkłem 50. Lżej i mocniej by to wyszło.


  • 1

#29 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 21 grudzień 2017 - 07:53

Do takiej technologii potrzebna jest pompa próżniowa której nie posiadam jeśli chce się to zrobić jak trzeba. Dla mnie waga odpowiednia i mieści się w moich założeniach co do końcowego wyniku.
  • 0

#30 Rafal B.

Rafal B.

    DLG konstruktor :)

  • Moderatorzy Forum
  • 534 postów
  • Age: 31
  • SkądBielsko-Biała
  • Imię:Rafał

Napisano 21 grudzień 2017 - 12:23

Dla mnie robi się już niebezpiecznie. Statecznik poziomowy + ster kierunku będą dość ciężkie i może się skończyć na dość dużej ilości ołowiu z przodu.

 

Ja bym przetestował na drugiej skorupie, lepsze odsączenie żywicy z tkaniny, może uda się ugrać np 10 gram, na połówce?


  • 0

#31 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 21 grudzień 2017 - 12:31

Jak dla mnie to nie problem bo włoże większy pakiet do napędu i po sprawie.
Co masz na myśli pisząc o dziwnej technologii laminowania?
  • 0

#32 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 27 grudzień 2017 - 17:53

Dziwna sprawa, otrzymałem e-maila z powiadomieniem o wpisie kolegi "musty"

 

"Technologia wykonania kopyta jest taka sama jak ta opisana w wątku o Piracie.....

 

 

O jaki konkretnie chodzi wątek ???"

 

ale nie ma go na forum.

Chodzi o ten wątek http://pfmrc.eu/inde...9-szd-30-pirat/

 


  • 0

#33 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 08 styczeń 2018 - 21:46

Przyszedł czas na wykonanie kopyta na kabinę.

20180108_194632.jpg

 

20180108_194656.jpg

 

Na szczęście mam wykonane poprzednie kopyto, które robiłem do Jantara 1 i trzeba tylko je trochę zmodyfikować i dopasować do reszty. Na razie jest wstępnie dopasowane i pomalowane żywicą w celu odcięcia od szpachli i podkładu.


  • 0

#34 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 13 styczeń 2018 - 20:30

Prace przy kopycie do kabinki poszły do przodu. Zmodyfikowałem piankowy wzornik i okleiłem szarą taśmą,

20180113_170609.jpg

 

napastowałem i wylaminowałem formę 2x szkło 160g/m2 + węgiel 160 g/m2 pomiędzy szkło dla usztywnienia

 

20180113_170730.jpg

 

a następnie na tej formie wylaminowałe docelowe kopyto do odciskania owiewki kabiny. Kopyto zostało zrobione z naddatkiem 1 cm po obwodzie.

20180113_170751.jpg

 

Pozostało jeszcze wyprowadzić powierzchnię na połysk, dorobić stojak do mocowania na blacie i gotowe.

Materiał na owiewkę jaki będę stosował to VIVAK 1 mm.

C.D.N.


  • 0

#35 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 31 styczeń 2018 - 19:45

Witam, mimo braku wolnego czasu na dłubanie przy modelu udało się coś posunąć do przodu. Zrobiłem wręgę steru kierunku, wkleiłem zawiasy no i samą wręgę do ogona.

20180129_191838.jpg

 

20180129_191855.jpg

 

20180129_192024.jpg

 

Oś obrotu stery zrobiłem z rurki aluminiowej 3 mm wsuwanej od dołu do steru (przetestowane na poprzednich modelach). Zostało tylko wkleić orczyk do steru. Niestety prace nad modelem trochę zwolnią ze względu na brak czasu.

C.D.N


  • 0

#36 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 17 luty 2018 - 13:12

Witam, kolejny etap prac nad modelem, rdzenie do skrzydeł. Najpierw trochę zabawy z rozrysowaniem wszystkiego i ustawieniem.

20180217_121417.jpg

 

potem naklejenie szablonów na sklejkę własnej roboty, czyli 3 warstwy forniru topolowego (pozostałości i odpad) i wycinanie puzzli.

20180217_121249.jpg

 

Jeśli kogoś interesuje to mój sprzęt do wycinania wygląda tak:

20180217_122359.jpg

 

ramka z rurek aluminiowych, drut oporowy 0,4 mm, długość drutu to coś ok 65 cm. Dla kompensacji rozciągania drutu gdy się nagrzeje użyłem sprężynę, która pilnuje stałego naciągu podczas cięcia.

Do grzania drutu użyłem prostownika z regulacją natężenia prądu. Do dobrego i płynnego cięcia wystarczyło 1,5 do 2 A.

20180217_122220.jpg

 

Dzięki temu powierzchnia wyszła gładka bez przetopień i udało się osiągnąć grubość spływu na poziomie 2 mm na całej długości.

20180217_122019.jpg

 

20180217_121931.jpg

 

20180217_121921.jpg

 Ogólnie jestem zadowolony z efektów ciecia, teraz trzeba zamówić fornir olchowy i do przodu.

C. D. N.

 

20180217_115828.jpg

 

20180217_115835.jpg

 

 


  • 0

#37 sbogdan1

sbogdan1
  • Modelarz
  • 1063 postów
  • Age: 51
  • SkądŚląskie
  • Imię:Bogusław

Napisano 17 luty 2018 - 20:03

Wojciech pisałeś że masz kopyto z poprzedniego Jantar_a ,domyślam się że kąty zaklinowania przeniosłeś właśnie z niego.
Chodzi głównie o skrzydła. Czy jest jakaś różnica pomiędzy jedynka a trójką.
Z racji tego że plany są niedostępne, pokusiłem się o odwzorowanie zamieszczonego rysunku do skali 1: 5 w trzech rzutach.

Mimo to z małego obrazka niezbyt dokładnie wynika pod jakim kątem optymalnie ustawić profil skrzydła.
Znalazłem również w sieci dość dokładnie rozrysowany plan wraz z kadłubem wręgami skrzydłem ale jest w tym trochę niezgodności
No i wielkość pliku jest nieco mała.


  • 0

#38 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 17 luty 2018 - 20:36

Z tym kątem zaklinowania skrzydło kadłub też miałem trochę wątpliwości i tak trochę przerysowałem z różnych rzutów mniej więcej :rolleyes:. Kąt zaklinowania statecznika w trójce jest oryginalnie -3,5 stopnia względem skrzydła, w jedynce nie wiem dokładnie ale chyba -3 stopnie. Dla potrzeb mojego modelu przyjąłem -2 stopnie statecznik do skrzydła. Zaklinowanie skrzydło oś kadłuba wynosi 3 stopnie.

Jantar kąty.jpg

Jeśli chodzi o kopyto to miałem na myśli kopyto owiewki które nieco zmodyfikowałem dla potrzeb Jantara STD 3.

Pozdrawiam


  • 0

#39 sbogdan1

sbogdan1
  • Modelarz
  • 1063 postów
  • Age: 51
  • SkądŚląskie
  • Imię:Bogusław

Napisano 17 luty 2018 - 20:55

Aaaaa.... no teraz to zmienia postać rzeczy. :)


  • 0

#40 Wojciech Wiatr

Wojciech Wiatr
  • Modelarz
  • 162 postów
  • Age: 38
  • GG:
  • SkądKrosno
  • Imię:Wojciech

Napisano 07 marzec 2018 - 20:38

Witam, małe postępy z prac nad Jantarem. Zrobiłem podłogę pod baterię i półkę pod serwa steru kierunku i chowanego podwozia.

20180307_175637.jpg

20180307_175649.jpg

 

Wkleiłem też dźwignie steru kierunku

20180307_180005.jpg

 

C.D.N

 

 


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych