Skocz do zawartości

[P] PZL P-50 Jastrząb.


Simo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, moim marzeniem jest zbudowanie modelu P-50 Jastrząb, mam nadzieję, że rozpocznę budowę kiedyś, ale muszę pierw zgromadzić potrzebne informację. Poszukuję rysunków, zdjęć oraz innych pomocnych informacji. Wiecie może czy ktoś podjął się wybudowania modelu tego samolotu?

Póki co mam książkę "Wrzesień 1939 - Siły lotnicze Polski i Niemiec" autorstwa Jerzego B. Cynka. Znalazłem również w sieci trochę ciekawych rzeczy pod tym linkiem http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=232844

Bardzo liczę na pomoc. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam! Miałem takie same marzenie i chociaż jestem początkującym modelarzem, aczkolwiek wiekowym, to podjąłem sie wykonać latający model Jastrzębia. Wykonałem go w tym roku i był to mój drugi model po prostym praktycznie zakupionym do montażu Piper J3 z EPP. Oparłem się na znalezionych w internecie zdjęciach prototypu i nieukończonej partii próbnej oraz na wydawnictwie WAK modelu kartonowego autorstwa Marka Pacyńskiego, który moim zdanie po analizie zdjęć jest najbardziej zbliżony do oryginału. Kadłub i ustrzenie jest widoczne na zdjęciach. Problem stanowi obrys skrzyła, którego nie widać na żadnym ze zdjęć aczkolwiek na jednym gdzie gen. Rayski pokazuje Jastrząbia hr. Ciano w lutym 1939 r. widać fragment skrzydła. Widoczny też jest na zdjęciach profil skrzydła w miejscu przejścia do wzniosu. Mam świadamość, że jest to pewne przybliżenie ale musiałem go zrobić. Wykonany jest z depronu 3 mm (wręgi 6 mm) w skali 1:12 i gotowy do lotu. Ma chowane podwozie sterowane radiem. Po wyważeniu posiada masę 800 g. Jeszcze nie latałem bo jestem słabym lotnikiem i uczę się dopiero na Piperze.

post-7165-0-90205100-1343677753_thumb.jpg

post-7165-0-36606400-1343677767_thumb.jpg

post-7165-0-78574000-1343677781_thumb.jpg

post-7165-0-73934200-1343677794_thumb.jpg

post-7165-0-15018100-1343677803_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, gratuluję, model niczego sobie!

Niepokoi mnie jedynie sposób rozmieszczenia anten odbiornika 2,4GHz, które w obecnej postaci w czasie lotu pod wpływem oporu strug powietrza ułożą się najprawdopodobniej równolegle do siebie w jednej płaszczyźnie. Może to przy pewnym ustawieniu modelu względem nadajnika doprowadzić do osłabienia odbieranego sygnału, a nawet do jego utraty. Czym się może skończyć, wszyscy wiemy.

No chyba, że będzie to jeszcze zmienione

Jeśli nie masz tego kolego w instrukcji do swojej aparatury , to zajrzyj tu - jak to najlepiej zrobić pokazano na str. 24 (19 ang) tej instrukcji (otwórz pdf) Te zasady tyczą wszystkich anten podwójnych odbiorników niezależnie od typu aparatury. W Twoim przypadku najlepiej jedną puścić poziomo wzdłuż osi poziomej modelu, drugą pionowo w górę (w zasadzie wystarczyłoby tylko odizolowane końcówki- reszta przewodu anteny jest ekranowana)

http://www.rcskorpio...6,t10c_pls1.pdf

http://manuals.hobbi...4ghz-manual.pdf (ang)

tu również i trochę dyskusji na temat wzajemnych ustawień anten odbiornika i nadajnika

http://www.rcskorpio...6300,12fg11.pdf

http://forum.rcpiank...hp?thread_id=22

http://pfmrc.eu/inde...systemie-24ghz/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja poproszę o zdjęcia z budowy, wyposażenia i szczegóły konstrukcji. Taki dziennik z budowy, ale po fakcie :)

Co do anteny, to jeśli będziesz latał "koło nogi", czyli tak w promieniu 200m to nie ma to krytycznego znaczenia.

Ja anteny mam zawsze w kadłubie (depron) i różnie ułożone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do anten to oczywiście rozwiązanie tymczasowe. Odbiornik z antenami będzie w innym miejscu. W instrukcji nadajnika Graupnera MX-16S jest także opisany sposób prawidłowego umieszczania anten. Dziękuję za uwagi, ponieważ jak pisałem jestem początkującym modelarzem i wszelkie podpowiedzi mogą mi się przydać. Nie wiem jakie są właściwości lotne modelu i czy nie jest za ciężki. Czytałem, że istotny jest wskaźnik obciążenia powierzchni skrzydeł. U mnie wynosi 78 g na dm2 (tylko dla skrzydeł bo nie wiem czy wlicza się stateczniki). Czy jest odpowiedni nie wiem. Co do konstrukcji to wykorzystałem odpowiednio przeskalowane i wydrukowane na papierze elementy modelu kartonowego WAK, naklejone na depron (widoczne na zdjęciach). Poszycie kadłuba 3 mm depron biały, skrzydła 3 mm zielony rowkowany. Wręgi depron 6 mm i balsa, dźwigary depron i balsa a w centropłacie także sosna ze względu na mocowanie mechanizmu podwozia. Malowanie i znakowana jak 112 Eskadra Myśliwska Brygady Pościgowej.

Wyposażenie:

Silnik EMAX BL 2220/10- moc 302W, ciąg 1220g

Aku-Li-Pol 1300 mAh

Serwa 5x9g

Śmigło do lotu będzie 2-łopatowe (tak mi doradzono)

post-7165-0-39424600-1344369487_thumb.jpg

post-7165-0-54593600-1344369527_thumb.jpg

post-7165-0-92810400-1344369590_thumb.jpg

post-7165-0-07311400-1344369606_thumb.jpg

post-7165-0-21065200-1344369623_thumb.jpg

post-7165-0-34063300-1344369650_thumb.jpg

post-7165-0-93942200-1344369686_thumb.jpg

post-7165-0-28771900-1344369742_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę nikt nie zna właściwości lotnych nawet oryginału (z wiadomych powodów), ale może ktoś rozpozna tego pilota, może jeszcze żyje..?

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=Nr4ky-UGTm4&feature=player_detailpage

(oczywiście żart) :D :D

 

a to tak, może się przyda..

http://www.dws.org.p...php?f=58&t=1588

http://www.dws-xip.p...olska/p351.html

http://www.weu1918-1...e_jastrzab.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.