Skocz do zawartości

Kąty natarcia w modelu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?s=10db527e449a565155ba1bfd42905741&attachmentid=1241498&d=1413890140

 

Pod tym adresem znajdziecie banalny programik do obliczenia katów natarcia skrzydła modelu. Programik podaje także o ile stopni zmienia się kąt natarcia przy zmianie ułożeni statecznika (podkładki pod usterzenie) .

Potrzebny jest Exell w komputerze . 

Działa bezbłędnie  !   Używam. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

szkoda, że tylko w takim języku ;-( bo trzeba się domyślać.. nawet wkopiować do translatora się nie da ba zabezpieczone..

Opublikowano

Nie jest zabezpieczone wystarczy włączyć edytowanie.

To jest tekst z tej wielkiej tabelki, przetłumaczone na translatorze, trochę koślawe to tłumaczenie ale jest.
 

Aby uniknąć błędnych interpretacji, oto wskazówka: Kąt ustawienia odnosi się do akordu (niebieska linia)
 a nie na dole profilu (czerwona linia). Dlatego prowadzi do złych wyników, z takimi właśnie profilami
 Jako odniesienia zastosuj powierzchnię nośną na kadłubie (dotyczy skrzydła FL, a także windy HLW).
 Oznacza to podkładkę dystansową (np. Stół warsztatowy) - krawędź natarcia znajduje się pośrodku krawędzi natarcia (niebieska linia)
 mierzone do podstawy, a nie od dolnej krawędzi przedniej krawędzi (czerwona linia). >>> akord
 Ponieważ jest to określenie różnicy, pozycja modelu w odniesieniu do podpory U jest nieistotna.
 Należy jedynie zapewnić, aby pozycja podczas pomiaru na skrzydle i poziomym stabilizatorze nie była
 zmieniło.
 Obrót w prawo jest definiowany jako dodatni kierunek obrotu (+). Tak więc w tym przykładzie RKO ma wartość ujemną
 Kąt, FL, jednak dodatni kąt względem powierzchni odniesienia (stół, stół warsztatowy itp.).

A tu masz resztę 
 

Wyznaczanie różnicy kąta ustawienia (EWD)
 
  Dla modelu ...................................................................utworzonego na 08. lis. 2018 19:36
 
  powierzchni profilu głębokości ...................................= mm
Odległość (1) krawędź natarcia - podstawa................ = mm
Odległość (2) Belka końcowa - podstawa ..................= mm
Kąt do podstawy .....................................= °
  Głębokość poziomą powierzchnię ogona .................= mm
Odległość (3) krawędź natarcia - podstawa................= mm
Odległość (4) Belka końcowa - Podstawa ..................= mm
Kąt do podstawy ......................................= °
99,00
  Z powodu niekompletnych wpisów nie jest możliwe obliczenie.............. EWD.
 
Odmiana EWD
 
  1 mm podkład na skrzydło zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej
  1 mm podkład na płycie ogonowej zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej
 
  Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana przy użyciu grotu o grubości około --- mm w Tragflächenend- lub
lub -silin (dodaj lub usuń).
  Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana z płytką grubości około --- mm na końcu lub
-nosebar (dodaj lub usuń).
  Uwaga: powiększenie EWD - >> podbicie krawędzi natarcia skrzydła lub podkreślenie listwy końcowej na CPR,
                Zmniejsz EWD - >> podlaj koniec belki na skrzydle lub podkreśl krawędź czołową CPR.
UWAGA! W przypadku low-wingerów jest to odwrotnie, ponieważ skrzydło jest przymocowane do kadłuba od dołu!
Ostatnia korekta: 22.01.2013 ("Anstellwinkel gegen Unterlage" w "Winkel ...) Eckart Müller 05.02.2003
  • Lubię to 2
Opublikowano

dziękuję bardzo:-)

Nie ma sprawy Piotr :)

Ale tak jak pisałem tłumaczenie trochę koślawe bo translator czasem 

w świat tłumaczy. Jak dotrę do domu to na spokojnie muszę obadać ten programik.

Przy okazji podziękowanie dla Romana za udostępnienie. :)

Opublikowano

Jeśli można, prosiłbym kogoś niemieckojęzycznego by poprawił największe babole po translatorze...

:-)

Opublikowano

Mój komentarz do tego programu jest taki: to jest zapisana wiedza z trygonometrii  z 8 klasy(za komuny) . 

Jest bezwzględnie dokładniejszy od wszystkich  wag przestrzennych bo to tabliczka mnożenia. Błąd jaki popełnimy to jedynie przy pomiarze żądanych wielkości ale na to pomoże tylko mędrca szkiełko i oko.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Jak będziesz tak nacierał to dopiszę aktualizacje i się zaklinujesz. 

Program niczego nie mierzy ale wylicza z danych jakie ty wymierzysz.

I kto o to pyta ? Konstruktor DLG ? Konstruktor ?

 

Proponuję po solidnym tłumaczeniu "podpiąć " ten programik .

Opublikowano

Ten program mierzy kąt zaklinowania czy natarcia?

 

To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż)

I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili.

Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek.

 

Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model

Jeśli budujemy z planów, to mamy podany.

 

Tu wersja anglojęzyczna tego programu

ewd.zip

  • Lubię to 1
Opublikowano

To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż)

I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili.

Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek.

 

Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model

Jeśli budujemy z planów, to mamy podany.

 

Tu wersja anglojęzyczna tego programu

attachicon.gifewd.zip

 

Winien jestem wyjaśnienie.

Nie używałem nigdy takich programów, gdyż wolę metodę klasyczną poziomnicę, dobrą ekierkę i excel jako kalkulator.

 

Wersję angielską, którą zamieściłem polecam, ale z uwagą, troszkę oszukuje, jak zwykle trzeba myśleć.

post-21299-0-15383500-1542058806_thumb.png

 

Założyłem, że chcę mieć kąt dekalażu 3 stopnie. Po wpisaniu wymiarów, otrzymuję wynik, że powinienem podłożyć podkładkę z przodu statecznika (części bez steru) - ale zastanawia mnie dlaczego skoro kąt jest mniejszy od założonego, to podkładając tam podkładkę, jeszcze go zmniejszę.

post-21299-0-94967000-1542059416_thumb.png

 

No i potwierdziło się.

 

Ale sugeruje podkładkę grubości 0,35mm, która powinna być podłożona z tyłu "padding" 

Sprawdźmy zatem czy to prawda.

 

Wymiar a2 jest mierzony na końcu steru wysokości (cięciwy c) a nie na końcu części nieruchomej "Padding L"

czyli jeśli mam podłożyć podkładkę 0,35mm na końcu wymiaru L=70mm, to ile będę miał na spływie steru?

Z proporcji wyliczam, że 0,5mm

 

Sprawdźmy, zwiększmy wymiar a2 z 200mm, na 200,5 mm

post-21299-0-03737500-1542059726_thumb.png

 

Bingo, dobry wymiar podkładki podał pod statecznik.

i tu gdzie nie potrzeba nic zmieniać, zmienił opis aby podłożyć podkładkę 0mm "at back" zamiast "in front" - hmm.

 

A co na to niemiecki odpowiednik podany przez Romana?

post-21299-0-81825400-1542059952_thumb.png

 

Już go nie lubię (nie dlatego, że niemieckojęzyczny) dlatego, że podaje mi tylko wymiary do zmiany o 0,5 stopnia, a ja potrzebuję o 0,28 stopnia.

 

Ale sprawdźmy, czy przynajmniej dobrze liczy.

Zwiększmy wymiar A4 z 200mm, na 200,5 mm

 

post-21299-0-36684800-1542060235_thumb.png

 

No liczy dobrze.

Ale z reguły robimy stateczniki z możliwością regulacji kąta zaklinowania, rzadziej skrzydło.

I tak naprawdę potrzeba wiedzieć gdzie podłożyć podkładki pod statecznikiem poziomym, a nie na końcu steru głębokości.

 

 

Moim zdaniem wersja angielska trochę lepsza, ale korzystać z uwagą i dwa razy sprawdzić zanim zrobisz na żywicę.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Pozostaje jeszcze sprawdzić korektę dekalażu za pomocą wychylenia steru wysokości, czyli trymerowanie sterem. Jeśli np. nie możemy zmienić żadnych kątów zaklinowania.

 

W tym przypadku musimy wyliczyć powierzchnie:

- całości statecznika poziomego (części nieruchomej i steru)

- powierzchni steru (tutaj w wersji angielskiej nazywa rudder, a powinien elevator, ale mniejsza z tym)

oraz zmierzyć długości:

- długość cięciwy części nieruchomej;

- długość cięciwy steru.

 

i możemy sprawdzić o ile wychylenie stery z neutrum w [mm] spowoduje zmianę dekalażu o brakujące 0,28 stopnia.

 

post-21299-0-77080300-1542121633_thumb.png

 

Utrafiłem w końcu przy wymiarze 0,22 mm (unieść krawędź spływu powyżej neutrum steru głębokości)

Widać, że koryguje to dekalaż o 0,28 stopnia i sugeruje podkładkę pod tył części nieruchomej (padding) - ale tu już dobrze (at back, a nie in front)

Różnica w obu przypadkach 0,01mm - wynikać to może z przyjętych zaokrągleń w programie.

 

Podsumowując

Narzędzie dobre, wylicza jak trzeba z małymi mankamentami, o których pisałem, ale jest jedno ale, trzeba znać - mieć wyznaczony właściwy dekalaż geometryczny.

Jeśli budujemy z planów, i te plany ktoś dobrze opracował i oblatał model, naniósł na plany korekty po oblocie, to dekalaż mamy na planach.

Jeśli budujemy model od podstaw musimy ten dekalaż wyznaczyć.

O tym jest tutaj: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/

 

I jeszcze jedno bardzo ważne dekalaż jest ściśle powiązany z położeniem SC i zapasem stateczności podłużnej.

post-21299-0-77080300-1542121633_thumb.png

  • Lubię to 4
Opublikowano

Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej :( ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... 

Ktoś pamięta ?

Opublikowano

Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej :( ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... 

Ktoś pamięta ?

Było dużo tu http://pfmrc.eu/index.php/topic/75136-lublin-r-xiii-g-skala-155/ od postu ok #17, nawet burzliwie.

Ale położenie SC dla określonego zapasu stateczności (najczęściej do oblotu wybieranego na 15%) wyznaczyć przy pomocy tego kalkulatora SC https://www.ecalc.ch/cgcalc.php

Wybierasz z listy zapas stateczności (Static Margin) np 15% do 10%

po wprowadzeniu wymiarów swojego modelu podaje Ci położenie SC dla danego zapasu stateczności podłużnej 

 

Tutaj pokazałem jak go wykorzystać w obliczaniu dekalażu aerodynamicznego: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/

post-21299-478133_thumb.png

  • Lubię to 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.