BRoman Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?s=10db527e449a565155ba1bfd42905741&attachmentid=1241498&d=1413890140 Pod tym adresem znajdziecie banalny programik do obliczenia katów natarcia skrzydła modelu. Programik podaje także o ile stopni zmienia się kąt natarcia przy zmianie ułożeni statecznika (podkładki pod usterzenie) . Potrzebny jest Exell w komputerze . Działa bezbłędnie ! Używam. 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 szkoda, że tylko w takim języku ;-( bo trzeba się domyślać.. nawet wkopiować do translatora się nie da ba zabezpieczone.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Nie jest zabezpieczone wystarczy włączyć edytowanie. To jest tekst z tej wielkiej tabelki, przetłumaczone na translatorze, trochę koślawe to tłumaczenie ale jest. Aby uniknąć błędnych interpretacji, oto wskazówka: Kąt ustawienia odnosi się do akordu (niebieska linia) a nie na dole profilu (czerwona linia). Dlatego prowadzi do złych wyników, z takimi właśnie profilami Jako odniesienia zastosuj powierzchnię nośną na kadłubie (dotyczy skrzydła FL, a także windy HLW). Oznacza to podkładkę dystansową (np. Stół warsztatowy) - krawędź natarcia znajduje się pośrodku krawędzi natarcia (niebieska linia) mierzone do podstawy, a nie od dolnej krawędzi przedniej krawędzi (czerwona linia). >>> akord Ponieważ jest to określenie różnicy, pozycja modelu w odniesieniu do podpory U jest nieistotna. Należy jedynie zapewnić, aby pozycja podczas pomiaru na skrzydle i poziomym stabilizatorze nie była zmieniło. Obrót w prawo jest definiowany jako dodatni kierunek obrotu (+). Tak więc w tym przykładzie RKO ma wartość ujemną Kąt, FL, jednak dodatni kąt względem powierzchni odniesienia (stół, stół warsztatowy itp.). A tu masz resztę Wyznaczanie różnicy kąta ustawienia (EWD) Dla modelu ...................................................................utworzonego na 08. lis. 2018 19:36 powierzchni profilu głębokości ...................................= mm Odległość (1) krawędź natarcia - podstawa................ = mm Odległość (2) Belka końcowa - podstawa ..................= mm Kąt do podstawy .....................................= ° Głębokość poziomą powierzchnię ogona .................= mm Odległość (3) krawędź natarcia - podstawa................= mm Odległość (4) Belka końcowa - Podstawa ..................= mm Kąt do podstawy ......................................= ° 99,00 Z powodu niekompletnych wpisów nie jest możliwe obliczenie.............. EWD. Odmiana EWD 1 mm podkład na skrzydło zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej 1 mm podkład na płycie ogonowej zmienia EWD tego modelu o około --- ° patrz również uwaga poniżej Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana przy użyciu grotu o grubości około --- mm w Tragflächenend- lub lub -silin (dodaj lub usuń). Zmiana EWD o 0,5 ° jest uzyskiwana z płytką grubości około --- mm na końcu lub -nosebar (dodaj lub usuń). Uwaga: powiększenie EWD - >> podbicie krawędzi natarcia skrzydła lub podkreślenie listwy końcowej na CPR, Zmniejsz EWD - >> podlaj koniec belki na skrzydle lub podkreśl krawędź czołową CPR. UWAGA! W przypadku low-wingerów jest to odwrotnie, ponieważ skrzydło jest przymocowane do kadłuba od dołu! Ostatnia korekta: 22.01.2013 ("Anstellwinkel gegen Unterlage" w "Winkel ...) Eckart Müller 05.02.2003 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 dziękuję bardzo:-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 dziękuję bardzo:-) Nie ma sprawy Piotr Ale tak jak pisałem tłumaczenie trochę koślawe bo translator czasem w świat tłumaczy. Jak dotrę do domu to na spokojnie muszę obadać ten programik. Przy okazji podziękowanie dla Romana za udostępnienie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 8 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Jeśli można, prosiłbym kogoś niemieckojęzycznego by poprawił największe babole po translatorze... :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 8 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2018 Mój komentarz do tego programu jest taki: to jest zapisana wiedza z trygonometrii z 8 klasy(za komuny) . Jest bezwzględnie dokładniejszy od wszystkich wag przestrzennych bo to tabliczka mnożenia. Błąd jaki popełnimy to jedynie przy pomiarze żądanych wielkości ale na to pomoże tylko mędrca szkiełko i oko. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 9 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2018 Ten program mierzy kąt zaklinowania czy natarcia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 9 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2018 Jak będziesz tak nacierał to dopiszę aktualizacje i się zaklinujesz. Program niczego nie mierzy ale wylicza z danych jakie ty wymierzysz. I kto o to pyta ? Konstruktor DLG ? Konstruktor ? Proponuję po solidnym tłumaczeniu "podpiąć " ten programik . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 9 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2018 ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 9 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2018 Ten program mierzy kąt zaklinowania czy natarcia? To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż) I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili. Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek. Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model Jeśli budujemy z planów, to mamy podany. Tu wersja anglojęzyczna tego programu ewd.zip 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 10 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2018 No to nie liczy kąta natarcia. Romanie, masz jakieś ale czy po prostu znowu zły dzień? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 12 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2018 To jest programik do sprawdzania kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika (z j. angielskiego tzw dekalaż) I sprawdza tylko dekalaż geometryczny, który trzeba wyznaczyć dla danego położenia SC, dobranych profili. Wylicza taż poprawkę, o ile wychylić ster wysokości i w którą stronę, jeśli nie można zmienić dekalażu np. podłożeniem podkładek. Dekalaż, który ma sprawdzić najlepiej wyliczyć, jak pisałem dla danego położenia SC i dobranych profili - jeśli sami projektujemy model Jeśli budujemy z planów, to mamy podany. Tu wersja anglojęzyczna tego programu ewd.zip Winien jestem wyjaśnienie. Nie używałem nigdy takich programów, gdyż wolę metodę klasyczną poziomnicę, dobrą ekierkę i excel jako kalkulator. Wersję angielską, którą zamieściłem polecam, ale z uwagą, troszkę oszukuje, jak zwykle trzeba myśleć. Założyłem, że chcę mieć kąt dekalażu 3 stopnie. Po wpisaniu wymiarów, otrzymuję wynik, że powinienem podłożyć podkładkę z przodu statecznika (części bez steru) - ale zastanawia mnie dlaczego skoro kąt jest mniejszy od założonego, to podkładając tam podkładkę, jeszcze go zmniejszę. No i potwierdziło się. Ale sugeruje podkładkę grubości 0,35mm, która powinna być podłożona z tyłu "padding" Sprawdźmy zatem czy to prawda. Wymiar a2 jest mierzony na końcu steru wysokości (cięciwy c) a nie na końcu części nieruchomej "Padding L" czyli jeśli mam podłożyć podkładkę 0,35mm na końcu wymiaru L=70mm, to ile będę miał na spływie steru? Z proporcji wyliczam, że 0,5mm Sprawdźmy, zwiększmy wymiar a2 z 200mm, na 200,5 mm Bingo, dobry wymiar podkładki podał pod statecznik. i tu gdzie nie potrzeba nic zmieniać, zmienił opis aby podłożyć podkładkę 0mm "at back" zamiast "in front" - hmm. A co na to niemiecki odpowiednik podany przez Romana? Już go nie lubię (nie dlatego, że niemieckojęzyczny) dlatego, że podaje mi tylko wymiary do zmiany o 0,5 stopnia, a ja potrzebuję o 0,28 stopnia. Ale sprawdźmy, czy przynajmniej dobrze liczy. Zwiększmy wymiar A4 z 200mm, na 200,5 mm No liczy dobrze. Ale z reguły robimy stateczniki z możliwością regulacji kąta zaklinowania, rzadziej skrzydło. I tak naprawdę potrzeba wiedzieć gdzie podłożyć podkładki pod statecznikiem poziomym, a nie na końcu steru głębokości. Moim zdaniem wersja angielska trochę lepsza, ale korzystać z uwagą i dwa razy sprawdzić zanim zrobisz na żywicę. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 13 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2018 Pozostaje jeszcze sprawdzić korektę dekalażu za pomocą wychylenia steru wysokości, czyli trymerowanie sterem. Jeśli np. nie możemy zmienić żadnych kątów zaklinowania. W tym przypadku musimy wyliczyć powierzchnie: - całości statecznika poziomego (części nieruchomej i steru) - powierzchni steru (tutaj w wersji angielskiej nazywa rudder, a powinien elevator, ale mniejsza z tym) oraz zmierzyć długości: - długość cięciwy części nieruchomej; - długość cięciwy steru. i możemy sprawdzić o ile wychylenie stery z neutrum w [mm] spowoduje zmianę dekalażu o brakujące 0,28 stopnia. Utrafiłem w końcu przy wymiarze 0,22 mm (unieść krawędź spływu powyżej neutrum steru głębokości) Widać, że koryguje to dekalaż o 0,28 stopnia i sugeruje podkładkę pod tył części nieruchomej (padding) - ale tu już dobrze (at back, a nie in front) Różnica w obu przypadkach 0,01mm - wynikać to może z przyjętych zaokrągleń w programie. Podsumowując Narzędzie dobre, wylicza jak trzeba z małymi mankamentami, o których pisałem, ale jest jedno ale, trzeba znać - mieć wyznaczony właściwy dekalaż geometryczny. Jeśli budujemy z planów, i te plany ktoś dobrze opracował i oblatał model, naniósł na plany korekty po oblocie, to dekalaż mamy na planach. Jeśli budujemy model od podstaw musimy ten dekalaż wyznaczyć. O tym jest tutaj: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/ I jeszcze jedno bardzo ważne dekalaż jest ściśle powiązany z położeniem SC i zapasem stateczności podłużnej. 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 14 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2018 Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... Ktoś pamięta ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 14 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2018 Sorki, gdzieś było coś dokładniej o tej bardzo ważnej rzeczy (czasem kosztownej ) jaką jest zapas stateczności podłużnej, ale nie mogę odszukać... Ktoś pamięta ? Było dużo tu http://pfmrc.eu/index.php/topic/75136-lublin-r-xiii-g-skala-155/ od postu ok #17, nawet burzliwie. Ale położenie SC dla określonego zapasu stateczności (najczęściej do oblotu wybieranego na 15%) wyznaczyć przy pomocy tego kalkulatora SC https://www.ecalc.ch/cgcalc.php Wybierasz z listy zapas stateczności (Static Margin) np 15% do 10% po wprowadzeniu wymiarów swojego modelu podaje Ci położenie SC dla danego zapasu stateczności podłużnej Tutaj pokazałem jak go wykorzystać w obliczaniu dekalażu aerodynamicznego: http://pfmrc.eu/index.php/topic/77230-dekala%C5%BC-czyli-k%C4%85t-wzajemnego-sklinowania-skrzyd%C5%82a-i-statecznika-poziomego/ 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi