Skocz do zawartości

Warmiaczek coś co lata a nawet lubi pływać


JOKER 2
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jak pisałem w przywitalni zrobiłem sobie maszynkę do wycinania styropianu gorącym drutem . Jest to maszyna CNC sterowana komputerem na której mogę wycinać rdzenie skrzydeł jak i kadłuby modeli o dość skomplikowanych kształtach .Ponieważ dużo pływam modelami żaglowymi , więc wybór był oczywisty mój samolocik ‘’ MUSI PŁYWAĆ ‘’ .

Po drobnych poszukiwaniach w Internecie i pomocy wujka gogle znalazłem sporo materiałów o samolocie PZL-104 Wilga a ostatecznie przekonał mnie ten rysunek ;

 

post-12379-0-19129100-1365464164_thumb.jpg

 

Dlaczego WARMIACZEK . Mój model jest tylko wzorowany na Wildze więc nie wypadało używać tej nazwy . A do tego lubię jak przedmioty mają swoją nazwę .

Model będzie miał rozpiętość 120 cm . długość 75 cm . Ogólna sylwetka podobna do Wilgi . Buduje od razu dwa egzemplarze , pierwszy na kołach skrzydła tylko z lotkami . Drugi na pływakach skrzydła z lotkami i klapami oraz kompletne oświetlenie modelu oczywiście całość na pływakach . Obydwa modele napęd elektryczny ,

Mogę sobie pozwolić na budowę dwóch egzemplarzy ponieważ mam własną wypal arkę CNC i cały koszt to koszt styropianu który nie jest drogi .

 

post-12379-0-48871000-1365465425_thumb.jpg

 

Są to podstawowe części kadłuba , całość wypalana z twardego styropianu . Części jasno zielone są to wzmocnienia zrobione z styroduru grubości 4 mm .

 

post-12379-0-30258100-1365465803_thumb.jpg

 

post-12379-0-77473000-1365465842_thumb.jpg

 

Tak wygląda początek klejenia kadłuba .Styrodur spełnia tu role wzmocnienia kadłuba .

 

post-12379-0-59239200-1365466177_thumb.jpg

 

Na zdjęciu widać obok sklejonych części kadłuba następne elementy które utworzą cały kadłub .

Na razie tylko tyle , reszta w następnym poście . Będę bardzo wdzięczny za wszelkie pytania i uwagi . Krytyka będzie przyjmowana z wdzięcznością i pokorą , za którą oczywiście z góry dziękuje .

 

Z wyrazami szacunku Joker .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze dopracowany model na tym filmie .... nawet pilot się rusza w kabinie ;)

Model ze styropianu też doskonale się zapowiada. Nie polegałbym jedynie na styropianie i depronie ale wzmocnieniu.

Albo całość do zalaminowania albo od środka powinna pojawić się konstrukcja przejmująca chociażby proste dwukierunkowe zginanie. Wilga ma dość smukły kadłub w części ogonowej.

Wszystko zależy oczywiście o wielkości i spodziewanej wagi modelu a tego nie udało mi się ustalić z pierwszego postu. Będę jednak śledził kolejne.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten post chciałbym rozpocząć od ogólnych wyjaśnień dotyczących technologii wykonania modelu . Jestem zwolennikiem stosowania w najszerszym zakresie nowinek technicznych i stąd moje zainteresowania technologią wypalarek CNC jak i frezowania CNC . Znam dość dobrze programy rysunkowe CAD , programy graficzne np. . GIMP , Jak i obróbki fotograficznej czy Corel . Tak że nie sprawi mi problemu rozrysowanie w programie CAD rysunku na podstawie zdjęcia czy rysunku odręcznego jak i skryptów PDF i przetworzenie go do postaci DXF które bez problemu trawi program JEDICAT oraz GMC – EXPERT .

Wszystkie rysunki tego modelu zrobiłem w Auto Cad . Natomiast przy wycinaniu korzystałem z programów JEDICAT oraz GMC – EXPERT .

 

http://gm.cnc.free.fr/en/index.html

 

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=fr&u=http://laurent.chef.pagesperso-orange.fr/litcut/&prev=/search%3Fq%3Dhttp://perso.wanadoo.fr/laurent.chef/litcut%26hl%3Dpl%26biw%3D1024%26bih%3D577%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=0GJtULroENDMtAbyj4HQDw&sqi=2&ved=0CCMQ7gEwAA

 

Model powstaje całkowicie na komputerze , następnie jest wypalany na maszynie CNC. Dobrze zaprojektowany model jest gotowy do sklejania i malowania od razu po wycięciu . Najbardziej pracochłonne jest zaprogramowanie cięcia , ale w zamian można później już w nieskończoność powielać dany model . Ktoś może zarzucić że te elementy można wyciąć nożykiem , zgoda , tylko że rysując w AUTO-CAD uzyskuje się idealne spasowanie części i ich powtarzalność .Np. komplet skrzydła do samolotu czy szybowca można przygotować i wykonać wciągu około dwu godzin .

 

Teraz klejenie . Nabyłem w Praktykierze klej , jest dobry i mocny a najważniejsze bezbarwny .

 

post-12379-0-53121800-1365595773_thumb.jpg

 

Podaje stronę producenta kleju gdzie są wszystkie dane tegoż ;

 

http://www.dragon.biz.pl/product.php?ca ... item_id=68

 

Podane są tam też rozpuszczalniki i masy szpachlowe . Ja rozcięczam klej spirytusem ( denaturat bezbarwny ) zwykły przebarwia styropian , no i przez chlebak nie trzeba przepuszczać przed konsumpcją .

Klej jest przezroczysty dość gesty . Pełna wytrzymałość po 24 godzinach . Przy klejeniu spokojnie można spasować elementy , zaczyna wiązać dopiero po około godzinie . Spoina bardzo mocna mało elastyczna ale nie krucha , twarda dość trudna w obróbce . Bardzo ważne klej nie zwiększ swojej objętości .

Model planuje okleić papierem na wikol . Szpachlowanie wikolem mocno rozcieńczonym wodą i zmieszanym z talkiem .

 

Sklejanie reszty kadłuba rozpocząłem od wklejenia wzmocnień pod skrzydła które dodatkowo usztywniają całą kabinę . następną częścią jest tylnia część kabiny z dużym panoramicznym oknem . Daje to właśnie charakterystyczną sylwetkę samolotu .

 

post-12379-0-66499100-1365595841_thumb.jpg

 

Teraz trzeba dokleić wzmocnienie na którym oprze się statecznik pionowy .

 

post-12379-0-46921500-1365595965_thumb.jpg

 

No i ostateczne sklejenie ogona .

 

post-12379-0-52622100-1365596046_thumb.jpg

 

post-12379-0-78226900-1365596073_thumb.jpg

 

Statecznik pionowy już oklejony papierem ( papier ‘’ śniadaniowy ‘’ ) na wikol .Za statecznikiem wkleiłem wzmocnienie pod statecznik poziomy wykonałem z twardego styroduru , do niego będzie mocowany dopiero statecznik .

 

A tak wygląda ozdoba ogona kąplet stateczników . Wszystko zostanie oklejone papierem .

 

post-12379-0-92012300-1365596139_thumb.jpg

 

Nareszcie zabrałem się za skrzydła . Podzieliłem je konstrukcyjnie .

 

Na 6 części ;

1. centropłat

  • część środkowa o szerokości klap
  • część zewnętrzna o szerokości lotek
  • część zewnętrzna zaokrąglenie i końcówka skrzydła

Całość wzmocniona rurką aluminiową 6 mm . Początkowo myślałem o rurce węglowej ale alu powinno wystarczyć . Jako wzmocnienie będzie styrodur .

 

post-12379-0-65468000-1365596370_thumb.jpg

 

Skrzydło złożone ale jeszcze nie klejone .

 

post-12379-0-57116000-1365596504_thumb.jpg

 

post-12379-0-80323000-1365596571_thumb.jpg

 

Na zdjęciach skrzydło w wersji z lotkami . Drugo wersja z klapami jest w przygotowaniu .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub nareszcie lekko po szpachlowany i przetarty papierkiem ściernym .

 

post-12379-0-48639400-1365963201_thumb.jpg

 

Jest gotowy do oklejenia papierem . Waga kadłuba w tym stanie 53 gramy .

 

Następną czynnością przed oklejeniem jest zrobienie otworów pod popychacze steru kierunku i wysokości .

Po prowizorycznym złożeniu stateczników ( potrzebne do wytyczenia ułożenia popychaczy sterów ) wytyczyłem ich przebieg i wypaliłem otwory w Kadłubie gorącym drutem . Czynność dość stresująca , bo łatwo zniszczyć kadłub .

 

Same serwa będą umieszczone pod tylnym oknem .

 

post-12379-0-49689400-1365963252_thumb.jpg

 

post-12379-0-98404200-1365963285_thumb.jpg

 

Mając kadłub w tym stanie nie mogłem się oprzeć zrobieniu paru zdjęć z założonym skrzydłem .

 

post-12379-0-46098800-1365963324_thumb.jpg

 

post-12379-0-13737200-1365963362_thumb.jpg

 

post-12379-0-44730100-1365963403_thumb.jpg

 

Wygląda dość twarzowo , przynajmniej moim zdaniem .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadeszła pora wzmocnienia kadłuba . Pierwsza czynność to wklejenie w specjalnie wykonane kanałki rurek mosiężnych 4 mm . Rurki mają rozstaw 175 mm . tyle ile wynosi rozstaw podpór pływaków .

 

post-12379-0-58442300-1366457637_thumb.jpg

 

post-12379-0-90825200-1366457682_thumb.jpg

 

Rurki wklejone na klej polimerowy i szpara zalana całkowicie klejem .

 

Następnie cała konstrukcja została oklejona z wewnątrz jak i wewnątrz papierem kserograficznym .

 

post-12379-0-44831600-1366457760_thumb.jpg

 

Dla oszczędności użyłem papieru zadrukowanego jednostronnie , trochę się bałem czy druk nie rozmaże się ale to nie nastąpiło .

 

post-12379-0-12172600-1366457889_thumb.jpg

 

Bardzo ważne jest oklejenie okien aby wzmocnić dodatkowo podparcie skrzydeł .

Klejenie zrobione jest na zakładkę , co w sumie dało konstrukcje bardzo mocną i lekką .

Cały kadłub w tym stanie waży 87,1 grama .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Model powoli się robi ( sam ) . Na razie zabrałem się za plywaki . Ponieważ mogą służyć też do innych modeli ich budowe przeniosłem do innego postu ; http://pfmrc.eu/inde...odelu-samolotu/

 

Natomiast tu zabrałem się za skszydła , o czym wkrótce .

 

W tej chwili potrzebuje pomocy szacownych kolegów , w doborze zespołu napędowego . Czyli silnik , śmigło , pakiet i regulator . Proszę o pomoc .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tak jak pisałem w poprzednim poście kadłub po oklejeniu jest sztywny i mocny czas go po szpachlować i pomalować .

Oklejałem na wikol metodą wiele razy opisywaną . Po oklejeniu całość jeszcze raz została posmarowana obficie klejem . Otrzymałem kadłub bardzo mocny i sztywny . Przetarcie papierem ściernym jest dość uciążliwe . Powierzchnia jest szklista i twarda , bardzo ciężko się obrabia papierem ściernym . Jest to wygodne przy szpachlowaniu , można spokojnie usuwać nadmiar szpachlówki bez obawy uszkodzenia kadłuba .

 

Parę słów o szpachlowaniu . Używam szpachlówek budowlanych ( zapraw do gładzi szpachlowych ) na bazie akrylu . Taka szpachlówka jest po zaschnięciu często bardzo twarda . Mam sprawdzony patent na wykonanie szpachlówki o żądanej twardości . Szpachlówkę po rozcięcięczeniu wodą mieszam z talkiem ( do kupienia w aptece ) . Czym więcej talku tym szpachlówka miększa , woda zapewnia tylko gęstość . Szpachlówka mimo że ma dużo mniejszą twardość pozostaje bardzo elastyczna . Jest to metoda sprawdzona i pewna , wymaga tylko doświadczalnie dobrać ilość wody szpachli i talku .

Pozostało tylko malowanie . Na razie na biało bo nie wiem jaki będzie kolor mego samolotu .

 

post-12379-0-15378000-1369244857_thumb.jpg

 

Czas zabrać się za skrzydła . Po sklejeniu wyciętych części i wklejeniu rurek aluminiowych średnicy 6 mm . wyglądają tak

 

post-12379-0-76865300-1369244980_thumb.jpg

 

Skrzydło w tej postaci waży 170,1 gram w tym rurki aluminiowe dwie sztuki 86,7 grama .

Skrzydło jest wewnątrz puste . Od spodu zaklejone twardym styrodurem co zwiększa znacznie wytrzymałość skrzydła .

 

post-12379-0-88207200-1369244989_thumb.jpg

 

Wewnątrz skrzydła umieszczone są gniazda serwomechanizmów dodatkowe wzmocnienia konstrukcyjne oraz przewody elektryczne do podpięcia serw .

 

post-12379-0-82839900-1369245014_thumb.jpg

 

Na fotografii widać wyraźnie zmontowane wnętrze skrzydła jak i poszczególne części wnętrza . Wewnątrz są umieszczone przewody elektryczne do połączenia serw zakończone gniazdami wtyku do serwa . na zewnątrz wyprowadziłem tylko pojedynczy przewód do odbiornika .Po zaklejeniu spodu skrzydła , utworzyły się w gniazdach wgłębienia które puzniej będą zamaskowane klapami .

 

post-12379-0-82999100-1369245024_thumb.jpg

 

post-12379-0-10943800-1369245034_thumb.jpg

 

Całe skrzydło zostało oklejone papierem .Część centralna aż poza obrys kadłuba papierem kserograficznym .

 

post-12379-0-87511400-1369245042_thumb.jpg

 

Następnie pozostała część skrzydła , okleiłem szarym papierem pakowym. Ważne żeby prążki widoczne na papierze były ułożone wzdłuż skrzydła a strona błyszcząca na zewnątrz .

 

post-12379-0-39513500-1369245051_thumb.jpg

 

Ten sposób oklejenia miał na celu dodatkowe wzmocnienie centropłatu . Ponieważ w miejscu spotkania skrzydła z kadłubem papier tworzy dwie warstwy co dodatkowo usztywnia skrzydło .

 

post-12379-0-02482600-1369245064_thumb.jpg

 

Na koniec zostało mi wyprofilowanie papierem ściernym końcówki skrzydła .

Teraz całe skrzydło waży 215,1 grama .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam wikolu z supermarketu Praktiker nię pamiętam nazwy , będe w sklepie to podam . W tej chwili mam z Olsztyńskiej mjejscowej firmy . Jest dużo tańszy i też dobry . Wikol występuje w dwu odmianach , do klejenia książek introligatorski i drewna stolarski . Dla nas tylko ten drugi . Rozcieńczam go wodą 1 / 3 kleju 2 / 3 wody , po rozmieszaniu zostawjam na dwa dni żeby się przegryzł .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Prace powoli naprzód . Trochę przy kadłubie i trochę przy skrzydle .

 

Malowałem farbą CRAFTS SPRAJ . Jest do kupienia w sklepach z farbami , tania 13,0 zł za 400 ml .

Kryje bardzo ładnie jest wydajna . Trochę ‘’ wyżera ‘’ styropian ale ponieważ całość pokryłem papierem to nie na to znaczenia . Farba ta wiąże bardzo mocno z papierem i dodatkowo usztywnia poszycie .

Następnie z pasków folii nakleiłem ozdobne paski . Mój samolocik będzie w kolorze białym z wykończeniem czerwonym i żółto czarnymi akcentami .

 

post-12379-0-95061000-1370612623_thumb.jpg

 

post-12379-0-97232500-1370612624_thumb.jpg

 

Całość jest malowana farbą w spreju , Natomiast centropłat i krawędź natarcia oklejona folią .Cały model będzie w tej kolorystyce .

Skrzydło wyszło sztywne i mocne a reszta okaże się przy lataniu .

 

post-12379-0-79744500-1370612625_thumb.jpg

 

post-12379-0-70087000-1370612626_thumb.jpg

 

Serwomechanizmy są mocowane na wcisk i dodatkowo podparte klapką z płytki HIPS mocowaną na wkręty .To w zupełności wystarczy .

Teraz zabrałem się za drugie skrzydło . Jest przy nim więcej pracy bo poza lotkami posiada klapy i oświetlenie na końcówkach .W skrzydle będą cztery serwa i okablowanie na oświetlenie .Skrzydło od poprzedniego różni się od pierwszego częścią przy kadłubową 9 mocowanie klap 0 a co za tym idzie dodatkowymi elementami mocowania serwa ,

 

post-12379-0-90259500-1370612622_thumb.jpg

 

post-12379-0-61631000-1370612628_thumb.jpg

 

post-12379-0-92204500-1370612629_thumb.jpg

 

Natomiast przy kadłubie zamocowałem serwa steru wysokości i kierunku , oraz popychacze .

 

post-12379-0-80159000-1370612930_thumb.jpg

 

post-12379-0-06135800-1370612949_thumb.jpg

 

post-12379-0-27723500-1370612967_thumb.jpg

 

Mogę się pochwalić że Warmiaczek otrzymał kalosze wyglądają tak ;

 

post-12379-0-67075400-1370612989_thumb.jpg

 

post-12379-0-31042700-1370612992_thumb.jpg

 

post-12379-0-49932000-1370612993_thumb.jpg

 

post-12379-0-91194300-1370612994_thumb.jpg

 

Opis ich budowy jest tu ;

 

http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5778

 

 

Tak że mogę teraz pomyśleć o mocowaniu pływaków z kadłubem

 

Pozdrowienia dla wszystkich których nie znudziła moja relacja .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zielony jeszcze jestem, ale wygląda jak bardzo przemyślana i estetyczna robota. Jak klocki Lego w najlepszym tego słowa znaczeniu.

A pływaki po prostu świetne!

 

Z przyjemnością podglądam dalej.

 

P.S.

Z powyższych i innych powodów model ten zasługuje na znacznie lepszą nazwę :P . Bez urazy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez urazy . Nazwa samolociku wywodzi się od pięknej Warmii . A ta od nazwy staropruskiego plemienia Warmitów tych od Sw. Wojciecha . Żyli tu i pracowali tacy ludzie jak Mikołaj Kopernik ten od słońca Emanuel Kant ten od prawa moralnego , Ignacy Kraszewski ten od uśmiechu . Nie wspominając mojej skromnej osoby ,dla której tak się składa że jest to mała ojczyzna .Tak że patronów samolocik ma przednich .

Dodam tylko gwoli ścisłości że do I rozbioru Warmia jako Prusy Królewskie była własnością korony Polskiej .

 

Z wyrazami szacunku Joker

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Niestety pływaczki do warmiaka zostały sprzedane . Robię nowe tym razem ze styroduru i trochę większe . Zapraszam na relacje .

Natomiast tu zakończyłem prace przy skrzydle . Zrobiłem popychacze pomiędzy serwa a lotki , oraz osłony serwa .

 

post-12379-0-28187000-1372157545_thumb.jpg

 

Osłony serwa są przykręcane ( szybki dostęp do mechanizmu ) .

Chciałbym podzielić się moim patentem na gniazda śrub .

 

post-12379-0-08935000-1372157562_thumb.jpg

 

 

Po dopasowaniu pokrywek delikatnie wkręcam wkręty do drewna i następnie je demontuje . Po zdjęciu pokryw same gwinty wkrętów smaruje woskową lub zwykłą pastą do podłóg . Bardzo delikatnie tak jak formy przy laminowaniu .Następnie w otwory po wykręconych wkrętach zapuszczam klej polimerowy do styropianu . Po jakieś godzince delikatnie wkręcam same wkręty . Na drugi dzień ,po zaschnięciu kleju mamy styrodur ‘’ nagwintowany ‘’ . Zapewniam że połączenie jest mocne ( oczywiście na potrzeby pokrywki ) ale oto chodziło .

Tak że skrzydło jest gotowe i czeka na resztę modelu .

 

Miłego przy przeglądaniu tego postu Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak , w poście podaje co chwila wage modelu . Na zakończenie będzie zbiorczo podana waga w tabeli na poszczegulne etapy .

W tym poście ; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/36868-plywaki-do-modelu-samolotu/page__pid__446653&do=findComment&comment=446653

podaje dokładne rozłożenie wagi pływaków do modelu na poszczegulnych etapach .

Wage zawsze podaje z jednym lub dwoma miejszami po pszecinku , takij dokładności mam wagi .

Miłego Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.