Jump to content

Warmiaczek coś co lata a nawet lubi pływać


 Share

Recommended Posts

Jak pisałem w przywitalni zrobiłem sobie maszynkę do wycinania styropianu gorącym drutem . Jest to maszyna CNC sterowana komputerem na której mogę wycinać rdzenie skrzydeł jak i kadłuby modeli o dość skomplikowanych kształtach .Ponieważ dużo pływam modelami żaglowymi , więc wybór był oczywisty mój samolocik ‘’ MUSI PŁYWAĆ ‘’ .

Po drobnych poszukiwaniach w Internecie i pomocy wujka gogle znalazłem sporo materiałów o samolocie PZL-104 Wilga a ostatecznie przekonał mnie ten rysunek ;

 

post-12379-0-19129100-1365464164_thumb.jpg

 

Dlaczego WARMIACZEK . Mój model jest tylko wzorowany na Wildze więc nie wypadało używać tej nazwy . A do tego lubię jak przedmioty mają swoją nazwę .

Model będzie miał rozpiętość 120 cm . długość 75 cm . Ogólna sylwetka podobna do Wilgi . Buduje od razu dwa egzemplarze , pierwszy na kołach skrzydła tylko z lotkami . Drugi na pływakach skrzydła z lotkami i klapami oraz kompletne oświetlenie modelu oczywiście całość na pływakach . Obydwa modele napęd elektryczny ,

Mogę sobie pozwolić na budowę dwóch egzemplarzy ponieważ mam własną wypal arkę CNC i cały koszt to koszt styropianu który nie jest drogi .

 

post-12379-0-48871000-1365465425_thumb.jpg

 

Są to podstawowe części kadłuba , całość wypalana z twardego styropianu . Części jasno zielone są to wzmocnienia zrobione z styroduru grubości 4 mm .

 

post-12379-0-30258100-1365465803_thumb.jpg

 

post-12379-0-77473000-1365465842_thumb.jpg

 

Tak wygląda początek klejenia kadłuba .Styrodur spełnia tu role wzmocnienia kadłuba .

 

post-12379-0-59239200-1365466177_thumb.jpg

 

Na zdjęciu widać obok sklejonych części kadłuba następne elementy które utworzą cały kadłub .

Na razie tylko tyle , reszta w następnym poście . Będę bardzo wdzięczny za wszelkie pytania i uwagi . Krytyka będzie przyjmowana z wdzięcznością i pokorą , za którą oczywiście z góry dziękuje .

 

Z wyrazami szacunku Joker .

Link to comment
Share on other sites

Dobrze dopracowany model na tym filmie .... nawet pilot się rusza w kabinie ;)

Model ze styropianu też doskonale się zapowiada. Nie polegałbym jedynie na styropianie i depronie ale wzmocnieniu.

Albo całość do zalaminowania albo od środka powinna pojawić się konstrukcja przejmująca chociażby proste dwukierunkowe zginanie. Wilga ma dość smukły kadłub w części ogonowej.

Wszystko zależy oczywiście o wielkości i spodziewanej wagi modelu a tego nie udało mi się ustalić z pierwszego postu. Będę jednak śledził kolejne.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Ten post chciałbym rozpocząć od ogólnych wyjaśnień dotyczących technologii wykonania modelu . Jestem zwolennikiem stosowania w najszerszym zakresie nowinek technicznych i stąd moje zainteresowania technologią wypalarek CNC jak i frezowania CNC . Znam dość dobrze programy rysunkowe CAD , programy graficzne np. . GIMP , Jak i obróbki fotograficznej czy Corel . Tak że nie sprawi mi problemu rozrysowanie w programie CAD rysunku na podstawie zdjęcia czy rysunku odręcznego jak i skryptów PDF i przetworzenie go do postaci DXF które bez problemu trawi program JEDICAT oraz GMC – EXPERT .

Wszystkie rysunki tego modelu zrobiłem w Auto Cad . Natomiast przy wycinaniu korzystałem z programów JEDICAT oraz GMC – EXPERT .

 

http://gm.cnc.free.fr/en/index.html

 

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=fr&u=http://laurent.chef.pagesperso-orange.fr/litcut/&prev=/search%3Fq%3Dhttp://perso.wanadoo.fr/laurent.chef/litcut%26hl%3Dpl%26biw%3D1024%26bih%3D577%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=0GJtULroENDMtAbyj4HQDw&sqi=2&ved=0CCMQ7gEwAA

 

Model powstaje całkowicie na komputerze , następnie jest wypalany na maszynie CNC. Dobrze zaprojektowany model jest gotowy do sklejania i malowania od razu po wycięciu . Najbardziej pracochłonne jest zaprogramowanie cięcia , ale w zamian można później już w nieskończoność powielać dany model . Ktoś może zarzucić że te elementy można wyciąć nożykiem , zgoda , tylko że rysując w AUTO-CAD uzyskuje się idealne spasowanie części i ich powtarzalność .Np. komplet skrzydła do samolotu czy szybowca można przygotować i wykonać wciągu około dwu godzin .

 

Teraz klejenie . Nabyłem w Praktykierze klej , jest dobry i mocny a najważniejsze bezbarwny .

 

post-12379-0-53121800-1365595773_thumb.jpg

 

Podaje stronę producenta kleju gdzie są wszystkie dane tegoż ;

 

http://www.dragon.biz.pl/product.php?ca ... item_id=68

 

Podane są tam też rozpuszczalniki i masy szpachlowe . Ja rozcięczam klej spirytusem ( denaturat bezbarwny ) zwykły przebarwia styropian , no i przez chlebak nie trzeba przepuszczać przed konsumpcją .

Klej jest przezroczysty dość gesty . Pełna wytrzymałość po 24 godzinach . Przy klejeniu spokojnie można spasować elementy , zaczyna wiązać dopiero po około godzinie . Spoina bardzo mocna mało elastyczna ale nie krucha , twarda dość trudna w obróbce . Bardzo ważne klej nie zwiększ swojej objętości .

Model planuje okleić papierem na wikol . Szpachlowanie wikolem mocno rozcieńczonym wodą i zmieszanym z talkiem .

 

Sklejanie reszty kadłuba rozpocząłem od wklejenia wzmocnień pod skrzydła które dodatkowo usztywniają całą kabinę . następną częścią jest tylnia część kabiny z dużym panoramicznym oknem . Daje to właśnie charakterystyczną sylwetkę samolotu .

 

post-12379-0-66499100-1365595841_thumb.jpg

 

Teraz trzeba dokleić wzmocnienie na którym oprze się statecznik pionowy .

 

post-12379-0-46921500-1365595965_thumb.jpg

 

No i ostateczne sklejenie ogona .

 

post-12379-0-52622100-1365596046_thumb.jpg

 

post-12379-0-78226900-1365596073_thumb.jpg

 

Statecznik pionowy już oklejony papierem ( papier ‘’ śniadaniowy ‘’ ) na wikol .Za statecznikiem wkleiłem wzmocnienie pod statecznik poziomy wykonałem z twardego styroduru , do niego będzie mocowany dopiero statecznik .

 

A tak wygląda ozdoba ogona kąplet stateczników . Wszystko zostanie oklejone papierem .

 

post-12379-0-92012300-1365596139_thumb.jpg

 

Nareszcie zabrałem się za skrzydła . Podzieliłem je konstrukcyjnie .

 

Na 6 części ;

1. centropłat

  • część środkowa o szerokości klap
  • część zewnętrzna o szerokości lotek
  • część zewnętrzna zaokrąglenie i końcówka skrzydła

Całość wzmocniona rurką aluminiową 6 mm . Początkowo myślałem o rurce węglowej ale alu powinno wystarczyć . Jako wzmocnienie będzie styrodur .

 

post-12379-0-65468000-1365596370_thumb.jpg

 

Skrzydło złożone ale jeszcze nie klejone .

 

post-12379-0-57116000-1365596504_thumb.jpg

 

post-12379-0-80323000-1365596571_thumb.jpg

 

Na zdjęciach skrzydło w wersji z lotkami . Drugo wersja z klapami jest w przygotowaniu .

 

Joker

Link to comment
Share on other sites

Robota naprawdę świetna. Ale jeśli można to trochę o twojej maszynce do wycinania styropianu. Żeby nie zaśmiecać tematu to może na priv.

Sam od pewnego czasu przymierzam się do tego.

Link to comment
Share on other sites

Kadłub nareszcie lekko po szpachlowany i przetarty papierkiem ściernym .

 

post-12379-0-48639400-1365963201_thumb.jpg

 

Jest gotowy do oklejenia papierem . Waga kadłuba w tym stanie 53 gramy .

 

Następną czynnością przed oklejeniem jest zrobienie otworów pod popychacze steru kierunku i wysokości .

Po prowizorycznym złożeniu stateczników ( potrzebne do wytyczenia ułożenia popychaczy sterów ) wytyczyłem ich przebieg i wypaliłem otwory w Kadłubie gorącym drutem . Czynność dość stresująca , bo łatwo zniszczyć kadłub .

 

Same serwa będą umieszczone pod tylnym oknem .

 

post-12379-0-49689400-1365963252_thumb.jpg

 

post-12379-0-98404200-1365963285_thumb.jpg

 

Mając kadłub w tym stanie nie mogłem się oprzeć zrobieniu paru zdjęć z założonym skrzydłem .

 

post-12379-0-46098800-1365963324_thumb.jpg

 

post-12379-0-13737200-1365963362_thumb.jpg

 

post-12379-0-44730100-1365963403_thumb.jpg

 

Wygląda dość twarzowo , przynajmniej moim zdaniem .

 

Pozdrowienia Joker

Link to comment
Share on other sites

Nadeszła pora wzmocnienia kadłuba . Pierwsza czynność to wklejenie w specjalnie wykonane kanałki rurek mosiężnych 4 mm . Rurki mają rozstaw 175 mm . tyle ile wynosi rozstaw podpór pływaków .

 

post-12379-0-58442300-1366457637_thumb.jpg

 

post-12379-0-90825200-1366457682_thumb.jpg

 

Rurki wklejone na klej polimerowy i szpara zalana całkowicie klejem .

 

Następnie cała konstrukcja została oklejona z wewnątrz jak i wewnątrz papierem kserograficznym .

 

post-12379-0-44831600-1366457760_thumb.jpg

 

Dla oszczędności użyłem papieru zadrukowanego jednostronnie , trochę się bałem czy druk nie rozmaże się ale to nie nastąpiło .

 

post-12379-0-12172600-1366457889_thumb.jpg

 

Bardzo ważne jest oklejenie okien aby wzmocnić dodatkowo podparcie skrzydeł .

Klejenie zrobione jest na zakładkę , co w sumie dało konstrukcje bardzo mocną i lekką .

Cały kadłub w tym stanie waży 87,1 grama .

 

Pozdrowienia Joker

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Model powoli się robi ( sam ) . Na razie zabrałem się za plywaki . Ponieważ mogą służyć też do innych modeli ich budowe przeniosłem do innego postu ; http://pfmrc.eu/inde...odelu-samolotu/

 

Natomiast tu zabrałem się za skszydła , o czym wkrótce .

 

W tej chwili potrzebuje pomocy szacownych kolegów , w doborze zespołu napędowego . Czyli silnik , śmigło , pakiet i regulator . Proszę o pomoc .

 

Joker

Link to comment
Share on other sites

Proponuje najpierw ukończyć model i na koniec dobrać silnik do wagi modelu, chyba najlepsze rozwiązanie. Chyba że znasz już wagę końcową modelu bądź mniej więcej przypuszczalną ? Bez podania wagi modelu ani rusz.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak jak pisałem w poprzednim poście kadłub po oklejeniu jest sztywny i mocny czas go po szpachlować i pomalować .

Oklejałem na wikol metodą wiele razy opisywaną . Po oklejeniu całość jeszcze raz została posmarowana obficie klejem . Otrzymałem kadłub bardzo mocny i sztywny . Przetarcie papierem ściernym jest dość uciążliwe . Powierzchnia jest szklista i twarda , bardzo ciężko się obrabia papierem ściernym . Jest to wygodne przy szpachlowaniu , można spokojnie usuwać nadmiar szpachlówki bez obawy uszkodzenia kadłuba .

 

Parę słów o szpachlowaniu . Używam szpachlówek budowlanych ( zapraw do gładzi szpachlowych ) na bazie akrylu . Taka szpachlówka jest po zaschnięciu często bardzo twarda . Mam sprawdzony patent na wykonanie szpachlówki o żądanej twardości . Szpachlówkę po rozcięcięczeniu wodą mieszam z talkiem ( do kupienia w aptece ) . Czym więcej talku tym szpachlówka miększa , woda zapewnia tylko gęstość . Szpachlówka mimo że ma dużo mniejszą twardość pozostaje bardzo elastyczna . Jest to metoda sprawdzona i pewna , wymaga tylko doświadczalnie dobrać ilość wody szpachli i talku .

Pozostało tylko malowanie . Na razie na biało bo nie wiem jaki będzie kolor mego samolotu .

 

post-12379-0-15378000-1369244857_thumb.jpg

 

Czas zabrać się za skrzydła . Po sklejeniu wyciętych części i wklejeniu rurek aluminiowych średnicy 6 mm . wyglądają tak

 

post-12379-0-76865300-1369244980_thumb.jpg

 

Skrzydło w tej postaci waży 170,1 gram w tym rurki aluminiowe dwie sztuki 86,7 grama .

Skrzydło jest wewnątrz puste . Od spodu zaklejone twardym styrodurem co zwiększa znacznie wytrzymałość skrzydła .

 

post-12379-0-88207200-1369244989_thumb.jpg

 

Wewnątrz skrzydła umieszczone są gniazda serwomechanizmów dodatkowe wzmocnienia konstrukcyjne oraz przewody elektryczne do podpięcia serw .

 

post-12379-0-82839900-1369245014_thumb.jpg

 

Na fotografii widać wyraźnie zmontowane wnętrze skrzydła jak i poszczególne części wnętrza . Wewnątrz są umieszczone przewody elektryczne do połączenia serw zakończone gniazdami wtyku do serwa . na zewnątrz wyprowadziłem tylko pojedynczy przewód do odbiornika .Po zaklejeniu spodu skrzydła , utworzyły się w gniazdach wgłębienia które puzniej będą zamaskowane klapami .

 

post-12379-0-82999100-1369245024_thumb.jpg

 

post-12379-0-10943800-1369245034_thumb.jpg

 

Całe skrzydło zostało oklejone papierem .Część centralna aż poza obrys kadłuba papierem kserograficznym .

 

post-12379-0-87511400-1369245042_thumb.jpg

 

Następnie pozostała część skrzydła , okleiłem szarym papierem pakowym. Ważne żeby prążki widoczne na papierze były ułożone wzdłuż skrzydła a strona błyszcząca na zewnątrz .

 

post-12379-0-39513500-1369245051_thumb.jpg

 

Ten sposób oklejenia miał na celu dodatkowe wzmocnienie centropłatu . Ponieważ w miejscu spotkania skrzydła z kadłubem papier tworzy dwie warstwy co dodatkowo usztywnia skrzydło .

 

post-12379-0-02482600-1369245064_thumb.jpg

 

Na koniec zostało mi wyprofilowanie papierem ściernym końcówki skrzydła .

Teraz całe skrzydło waży 215,1 grama .

 

Joker

Link to comment
Share on other sites

Używam wikolu z supermarketu Praktiker nię pamiętam nazwy , będe w sklepie to podam . W tej chwili mam z Olsztyńskiej mjejscowej firmy . Jest dużo tańszy i też dobry . Wikol występuje w dwu odmianach , do klejenia książek introligatorski i drewna stolarski . Dla nas tylko ten drugi . Rozcieńczam go wodą 1 / 3 kleju 2 / 3 wody , po rozmieszaniu zostawjam na dwa dni żeby się przegryzł .

 

Joker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prace powoli naprzód . Trochę przy kadłubie i trochę przy skrzydle .

 

Malowałem farbą CRAFTS SPRAJ . Jest do kupienia w sklepach z farbami , tania 13,0 zł za 400 ml .

Kryje bardzo ładnie jest wydajna . Trochę ‘’ wyżera ‘’ styropian ale ponieważ całość pokryłem papierem to nie na to znaczenia . Farba ta wiąże bardzo mocno z papierem i dodatkowo usztywnia poszycie .

Następnie z pasków folii nakleiłem ozdobne paski . Mój samolocik będzie w kolorze białym z wykończeniem czerwonym i żółto czarnymi akcentami .

 

post-12379-0-95061000-1370612623_thumb.jpg

 

post-12379-0-97232500-1370612624_thumb.jpg

 

Całość jest malowana farbą w spreju , Natomiast centropłat i krawędź natarcia oklejona folią .Cały model będzie w tej kolorystyce .

Skrzydło wyszło sztywne i mocne a reszta okaże się przy lataniu .

 

post-12379-0-79744500-1370612625_thumb.jpg

 

post-12379-0-70087000-1370612626_thumb.jpg

 

Serwomechanizmy są mocowane na wcisk i dodatkowo podparte klapką z płytki HIPS mocowaną na wkręty .To w zupełności wystarczy .

Teraz zabrałem się za drugie skrzydło . Jest przy nim więcej pracy bo poza lotkami posiada klapy i oświetlenie na końcówkach .W skrzydle będą cztery serwa i okablowanie na oświetlenie .Skrzydło od poprzedniego różni się od pierwszego częścią przy kadłubową 9 mocowanie klap 0 a co za tym idzie dodatkowymi elementami mocowania serwa ,

 

post-12379-0-90259500-1370612622_thumb.jpg

 

post-12379-0-61631000-1370612628_thumb.jpg

 

post-12379-0-92204500-1370612629_thumb.jpg

 

Natomiast przy kadłubie zamocowałem serwa steru wysokości i kierunku , oraz popychacze .

 

post-12379-0-80159000-1370612930_thumb.jpg

 

post-12379-0-06135800-1370612949_thumb.jpg

 

post-12379-0-27723500-1370612967_thumb.jpg

 

Mogę się pochwalić że Warmiaczek otrzymał kalosze wyglądają tak ;

 

post-12379-0-67075400-1370612989_thumb.jpg

 

post-12379-0-31042700-1370612992_thumb.jpg

 

post-12379-0-49932000-1370612993_thumb.jpg

 

post-12379-0-91194300-1370612994_thumb.jpg

 

Opis ich budowy jest tu ;

 

http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5778

 

 

Tak że mogę teraz pomyśleć o mocowaniu pływaków z kadłubem

 

Pozdrowienia dla wszystkich których nie znudziła moja relacja .

 

Joker

Link to comment
Share on other sites

Zielony jeszcze jestem, ale wygląda jak bardzo przemyślana i estetyczna robota. Jak klocki Lego w najlepszym tego słowa znaczeniu.

A pływaki po prostu świetne!

 

Z przyjemnością podglądam dalej.

 

P.S.

Z powyższych i innych powodów model ten zasługuje na znacznie lepszą nazwę :P . Bez urazy ;)

Link to comment
Share on other sites

Bez urazy . Nazwa samolociku wywodzi się od pięknej Warmii . A ta od nazwy staropruskiego plemienia Warmitów tych od Sw. Wojciecha . Żyli tu i pracowali tacy ludzie jak Mikołaj Kopernik ten od słońca Emanuel Kant ten od prawa moralnego , Ignacy Kraszewski ten od uśmiechu . Nie wspominając mojej skromnej osoby ,dla której tak się składa że jest to mała ojczyzna .Tak że patronów samolocik ma przednich .

Dodam tylko gwoli ścisłości że do I rozbioru Warmia jako Prusy Królewskie była własnością korony Polskiej .

 

Z wyrazami szacunku Joker

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Niestety pływaczki do warmiaka zostały sprzedane . Robię nowe tym razem ze styroduru i trochę większe . Zapraszam na relacje .

Natomiast tu zakończyłem prace przy skrzydle . Zrobiłem popychacze pomiędzy serwa a lotki , oraz osłony serwa .

 

post-12379-0-28187000-1372157545_thumb.jpg

 

Osłony serwa są przykręcane ( szybki dostęp do mechanizmu ) .

Chciałbym podzielić się moim patentem na gniazda śrub .

 

post-12379-0-08935000-1372157562_thumb.jpg

 

 

Po dopasowaniu pokrywek delikatnie wkręcam wkręty do drewna i następnie je demontuje . Po zdjęciu pokryw same gwinty wkrętów smaruje woskową lub zwykłą pastą do podłóg . Bardzo delikatnie tak jak formy przy laminowaniu .Następnie w otwory po wykręconych wkrętach zapuszczam klej polimerowy do styropianu . Po jakieś godzince delikatnie wkręcam same wkręty . Na drugi dzień ,po zaschnięciu kleju mamy styrodur ‘’ nagwintowany ‘’ . Zapewniam że połączenie jest mocne ( oczywiście na potrzeby pokrywki ) ale oto chodziło .

Tak że skrzydło jest gotowe i czeka na resztę modelu .

 

Miłego przy przeglądaniu tego postu Joker

Link to comment
Share on other sites

Tak , w poście podaje co chwila wage modelu . Na zakończenie będzie zbiorczo podana waga w tabeli na poszczegulne etapy .

W tym poście ; http://pfmrc.eu/index.php?/topic/36868-plywaki-do-modelu-samolotu/page__pid__446653&do=findComment&comment=446653

podaje dokładne rozłożenie wagi pływaków do modelu na poszczegulnych etapach .

Wage zawsze podaje z jednym lub dwoma miejszami po pszecinku , takij dokładności mam wagi .

Miłego Joker

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.