Skocz do zawartości

Budujemy zaglowke!


Rekomendowane odpowiedzi

Tak z ciekawości zapytam .

Ile waży kompletny kadłub laminatowy, z pokładem i obsadą masztu i miecza?

 

Witam

Ponieważ zostałem wywołany do tablicy to odpowiadam .

Nie mam tych danych teraz. Ale łódka musi ważyć 4kg gotowa do pływania .Balast waży ok.2,4 kg .

W przedstawionym kadłubie nie ma zadnych wręg czy wzmocnień tylko ( jak można zauważyć ) jest usztywnienie osady masztu ,

skrzynki mieczowej , osadzenia rurki na trzon steru i powiązanie miejsca mocowania sztagu z dnem.

 

Jako dodatkową informację podaje zdjęcie przyrzadu do klrjrnia brytów zagla z folii.

                                                                           Pozdrawiam

post-3595-0-62467300-1418235259.jpg

post-3595-0-91464400-1418235321.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jako dodatkową informację podaje zdjęcie przyrzadu do klrjrnia brytów zagla z folii.

                                                                           Pozdrawiam

Czy mógłbyś coś więcej o tym napisać?

Wymiary, promienie,  ugięcia  tych profili itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale akurat mam przerwe, wiec pozwole sobie odpowiedziec z nadzieja, ze nie zostanie to odebrane jako niegrzecznosc.

 

To szablon do klejenia profilowanego zagla. Juz o tym gdzies tutaj (a moze w innym watku?) pisalismy. Byc moze zamieszczalem nawet link do rysunkow podobnego ustrojstwa. Moze nawet jest ono pokazane w jednym z plikow, ktore zamiescilem na poczatku watku. Ja z komputera w biurze sie do nich nie dostane, bo mamy wyjatkowo sroga Firewall.

 

Glebokosc i wygiecie profilu zalezy od tego, jakie wlasciwosci ma miec gotowy zagiel. Ogolnie, profil jest geometrycznie uproszczony w porownaniu z profilami lotniczymi i opisany jest zwykle dwoma promieniami - mniejszym na odcinku od krawedzi natarcia do miejsca najwiekszego wygiecia i wiekszym od tego miejsca do krawedzi splywu. Taki profil daje sie w duzym zakresie modyfikowac podczas wykonania zagla. Ukladajac bryty w odpowiednim miejscu szablonu, mozna nadac profilowi zagla potrzebne polozenie najwiekszego ugiecia. Podobnie z wielkoscia tego ugiecia. Istnieje tutaj pewna analogia do plata lotniczego.

 

Jesli promienie nie sa podane w udostepnionych przeze mnie planach ozaglowania lub innych materialach, na pewno znajde je w domu.

 

O! Znalazlem cos innego. Tutaj (na przykladzie szablonow do MicroMagic) pokazano na obrazkach, jak to ustrojstwo zbudowac:

http://www.micromagic-rc-segeln.de/daten/profilschablone-2.pdf

 

Tutaj tez:

http://www.rcstu.ch/rcstu_files/workshop-segelbau/Segelbau-Workshop-G1_V2.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale akurat mam przerwe, wiec pozwole sobie odpowiedziec z nadzieja, ze nie zostanie to odebrane jako niegrzecznosc.

 

To szablon do klejenia profilowanego zagla. Juz o tym gdzies tutaj (a moze w innym watku?) pisalismy. Byc moze zamieszczalem nawet link do rysunkow podobnego ustrojstwa. Moze nawet jest ono pokazane w jednym z plikow, ktore zamiescilem na poczatku watku. Ja z komputera w biurze sie do nich nie dostane, bo mamy wyjatkowo sroga Firewall.

 

Glebokosc i wygiecie profilu zalezy od tego, jakie wlasciwosci ma miec gotowy zagiel. Ogolnie, profil jest geometrycznie uproszczony w porownaniu z profilami lotniczymi i opisany jest zwykle dwoma promieniami - mniejszym na odcinku od krawedzi natarcia do miejsca najwiekszego wygiecia i wiekszym od tego miejsca do krawedzi splywu. Taki profil daje sie w duzym zakresie modyfikowac podczas wykonania zagla. Ukladajac bryty w odpowiednim miejscu szablonu, mozna nadac profilowi zagla potrzebne polozenie najwiekszego ugiecia. Podobnie z wielkoscia tego ugiecia. Istnieje tutaj pewna analogia do plata lotniczego.

 

Jesli promienie nie sa podane w udostepnionych przeze mnie planach ozaglowania lub innych materialach, na pewno znajde je w domu.

 

O! Znalazlem cos innego. Tutaj (na przykladzie szablonow do MicroMagic) pokazano na obrazkach, jak to ustrojstwo zbudowac:

http://www.micromagic-rc-segeln.de/daten/profilschablone-2.pdf

 

Tutaj tez:

http://www.rcstu.ch/rcstu_files/workshop-segelbau/Segelbau-Workshop-G1_V2.pdf

Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale akurat mam przerwe, wiec pozwole sobie odpowiedziec z nadzieja, ze nie zostanie to odebrane jako niegrzecznosc.

 

To szablon do klejenia profilowanego zagla. Juz o tym gdzies tutaj (a moze w innym watku?) pisalismy. Byc moze zamieszczalem nawet link do rysunkow podobnego ustrojstwa. Moze nawet jest ono pokazane w jednym z plikow, ktore zamiescilem na poczatku watku. Ja z komputera w biurze sie do nich nie dostane, bo mamy wyjatkowo sroga Firewall.

 

Glebokosc i wygiecie profilu zalezy od tego, jakie wlasciwosci ma miec gotowy zagiel. Ogolnie, profil jest geometrycznie uproszczony w porownaniu z profilami lotniczymi i opisany jest zwykle dwoma promieniami - mniejszym na odcinku od krawedzi natarcia do miejsca najwiekszego wygiecia i wiekszym od tego miejsca do krawedzi splywu. Taki profil daje sie w duzym zakresie modyfikowac podczas wykonania zagla. Ukladajac bryty w odpowiednim miejscu szablonu, mozna nadac profilowi zagla potrzebne polozenie najwiekszego ugiecia. Podobnie z wielkoscia tego ugiecia. Istnieje tutaj pewna analogia do plata lotniczego.

 

Jesli promienie nie sa podane w udostepnionych przeze mnie planach ozaglowania lub innych materialach, na pewno znajde je w domu.

 

O! Znalazlem cos innego. Tutaj (na przykladzie szablonow do MicroMagic) pokazano na obrazkach, jak to ustrojstwo zbudowac:

http://www.micromagic-rc-segeln.de/daten/profilschablone-2.pdf

 

Tutaj tez:

http://www.rcstu.ch/rcstu_files/workshop-segelbau/Segelbau-Workshop-G1_V2.pdf

Wprawdzie pytanie nie do mnie, ale akurat mam przerwe, wiec pozwole sobie odpowiedziec z nadzieja, ze nie zostanie to odebrane jako niegrzecznosc.

 

To szablon do klejenia profilowanego zagla. Juz o tym gdzies tutaj (a moze w innym watku?) pisalismy. Byc moze zamieszczalem nawet link do rysunkow podobnego ustrojstwa. Moze nawet jest ono pokazane w jednym z plikow, ktore zamiescilem na poczatku watku. Ja z komputera w biurze sie do nich nie dostane, bo mamy wyjatkowo sroga Firewall.

 

Glebokosc i wygiecie profilu zalezy od tego, jakie wlasciwosci ma miec gotowy zagiel. Ogolnie, profil jest geometrycznie uproszczony w porownaniu z profilami lotniczymi i opisany jest zwykle dwoma promieniami - mniejszym na odcinku od krawedzi natarcia do miejsca najwiekszego wygiecia i wiekszym od tego miejsca do krawedzi splywu. Taki profil daje sie w duzym zakresie modyfikowac podczas wykonania zagla. Ukladajac bryty w odpowiednim miejscu szablonu, mozna nadac profilowi zagla potrzebne polozenie najwiekszego ugiecia. Podobnie z wielkoscia tego ugiecia. Istnieje tutaj pewna analogia do plata lotniczego.

 

Jesli promienie nie sa podane w udostepnionych przeze mnie planach ozaglowania lub innych materialach, na pewno znajde je w domu.

 

O! Znalazlem cos innego. Tutaj (na przykladzie szablonow do MicroMagic) pokazano na obrazkach, jak to ustrojstwo zbudowac:

http://www.micromagic-rc-segeln.de/daten/profilschablone-2.pdf

 

Tutaj tez:

http://www.rcstu.ch/rcstu_files/workshop-segelbau/Segelbau-Workshop-G1_V2.pdf

Witam

Przepraszam za pomylkę . Przytoczyłem pomyłkowo odpowieć Jarka.

Temat przyrządu do klejenia żagli wyjaśnił obszernie Jarek w przytoczonych linkach.

Dodaję kilka zdjęć .

                                          Pozdrawiam.

post-3595-0-23207700-1418329623.gif

post-3595-0-01904300-1418329632.gif

post-3595-0-89921200-1418329640.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A profil balastu nie jest pokazany na planie?

 

Generalnie korzystniej jest odlewac nieco wiekszy balast, bo i tak sie troche skurczy. I tak po odlaniu trzeba trymowac jego ciezar do ograniczonej przepisami wartosci maksymalnej 2400g. Latwiej opilowac, anizeli dodac ciezaru...

 

Generalnie, jesli nawet zaglowka nie ma brac udzialu w regatach, dla uzyskania wlasciwosci zblizonych do projektowanych, dobrze jest przynajmniej z grubsza trzymac sie okreslonych w projekcie proporcji wymiarowych i wagowych.

 

 

Przytoczyłem pomyłkowo odpowieć Jarka.

Oha! I to az trzykrotnie. Czuje sie wyrozniony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dla ułatwienia podaję link do strony na której znajdziesz program do wyliczania "bulby" przy założeniu danego profilu: 

http://www.onemetre.net/Design/Bulbcalc/Bulbcalc.htm

Przy okazji warto przejrzeć inne tematy w załącznikach na tej stronie.

                                              Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla orientacji: ja stosuje Naca 65A012 o dlugosci 320mm. Krotszy tez nie bedzie zly, ale wowczas trzeba odpowiednio zwiekszyc grubosc profilu, by osiagnac potrzebna mase. Ja nie uzywam do obliczania zadnych "specjalnych" programow. Robie to bezposrednio w CAD. Przy tym wszystkim wazne jest, by srodek ciezkosci balastu znalazl sie pod srodkiem wyporu kadluba. Inaczej juz podczas budowy otrzymasz niepotrzebny trym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mosiadz jest lzejszy od olowiu, wiec bomba wyjdzie sporo wieksza, co implikuje wieksze opory powierzchni.

 

Co do pletwy - na przyklad rdzen z balsy dla nadania formy, w najgrubszym miejscu rurka z cf od zamocowania pletwy do zamocowania bomby, a pokryc to mozna cienka sklejka, uzupelniajac listwami na krawedzi splywu i natarcia. Wowczas otrzymasz drewniany look. Ale taka pletwa potrzebuje grubszego profilu, anizeli wykonana z laminatu weglowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na regaty z tym raczej się nie wybiorę, więc o opory specjalnie nie dbam. I tak wagę przekroczę pewnie o pół kilo. Ma być ładna i ładnie pływać. To wszystko, o co mi chodzi w tym projekcie.

Myślałem o rdzeniu na płetwę ze sklejki, na no laminat szkło-epoksyd, i na to fornir i malowanie. Całość w grubości 6 mm.

Nie wiem tylko czy wyjdzie dość sztywne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6mm nadaje sie raczej do wykonania z laminatu CF, a w zaproponowanym przez Ciebie wykonaniu to zdecydowanie za malo. Rdzen ze sklejki niewiele da, a tylko sie przy nim niepotrzebnie namachasz. Sztywnosc daje warstwa zewnetrzna, w tym wypadku laminat: wlokna wzdluz na zginanie, wlokna pod katem 45 sropni na skrecanie. Laminat z wlokien CF stosuje sie nie tylko ze wzgledu na niski ciezar, ale przede wszystkim dla zwiekszenia sztywnosci, co pozwala na zastosowanie cienszego profilu. Rurka wewnatrz ma zadanie polaczenia obu stron laminatu ze soba tworzac "steg", co dodatkowo zwieksza sztywnosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo porzadnie to wyglada.

 

Zakladam, ze to wiesz, ale napisze z nadzieja, ze moze sie komu innemu przydac, bo warto na to zwrocic uwage. Mianowicie ze szlifowaniem pokryc balsowych trzeba troche uwazac, robiac to prawie zupelnie bez docisku. Inaczej poszycie miedzy szablonami/wregami sie lekko (w czasie pracy trudno to zauwazyc) ugina i ubytek materialu jest w tych miejscach mniejszy, anizeli na wregach. W wyniku tego na wregach tworza sie wglebienia, ktorych juz nie da sie usunac. Proby usuniecia tych wglebien za pomoca szlifowania prowadza najczesciej do ich poglebienia. Pokrycie z czerwonego cedru jest wprawdzie sztywniejsze, jednak podczas szlifowania tez trzeba na to uwazac. Ale zupelnie pojecia nie mam, jak zachowa sie pokrycie z topoli, bo nigdy takowego nie robilem. Zatem odrobina ostroznosci nie zaszkodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O poszyciu z balsy oczywiście wiem, 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topola podobnie jak lipa jest drewnem niemal bezsłojowym, nie ma tendencji do łupania się wzdłuż słojów i do odzszczypywania.

Nożykiem można ją ciąć wzdłuż i w poprzek, z wyczuciem jednak. Poleruje się na połysk.

Takie poszycie jakie wykonałem jest bardzo sztywne, nie czuć przy szlifowaniu żadnego uginania się powierzchni.

Szlifowanie prowadzę trójetapowo.

Płótno 40 ręcznie na sztywnym klocku, płótno 80 szlifierką oscylacyjną( na gąbce) i na koniec ręcznie 180 płótno na pacce z gąbką.

Pod ręką nie czuję żadnych zapadnięć pomiędzy wręgami. ale to dopiero wyjdzie po położeniu lakieru.

Tak wygląda powierzchnia po drugim etapie:

post-5038-0-04252200-1418654142_thumb.jpg

post-5038-0-38913200-1418654152_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnie się bardzo podoba,wyjedzie z tego klasyczna łódź...  :)

 

mam w piwnicy kadłub żaglówki wykonany identyczną metodą (długość ponad 1 metr),dostałem go kiedyś w prezencie.poszycie jest wykonane z listewek balsowych klejonych chyba na wikol.jest w stanie surowym i wymaga obróbki...

może kiedyś się zmobilizuję i "wystrugam" coś z tego  ;) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze ze dwie godzinki szlifowania i będzie. Już jakieś 4/5 gotowe.

I tu kolejny problem. Czy IOM ma jakieś wymogi względem dziobnicy?

Na fotkach z netu  widać jakieś z tym kombinacje. 

Ja po prostu wydłużyłem listewki poszycia tak , żeby się zbiegły.

Może tak zostać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.