Ares Opublikowano 12 Marca Opublikowano 12 Marca Cześć , pod koniec poprzedniego sezonu stwierdziłem niewielki ale wyczuwalny ręką luz poprzeczny wału na przednim łożysku. Jak chwytam za śmigło i przykładam siłę skierowaną poprzecznie do osi wału czuć niewielki luz. Silnik pracuje normalnie , uruchamia się bez problemu kręci się bez żadnych niepokojących dźwięków czy oporów. Jak sądzicie można jeszcze w tym sezonie tak latać czy jest to ryzykowne dla silnika? Wiadomo ,że gdyby się łożysko wysypało to narobi mnóstwo szkód. Ale zastanawiam się czy taki luz świadczy o silnym zużyciu łożyska .
Ares Opublikowano 13 Marca Autor Opublikowano 13 Marca W dniu 13.03.2025 o 05:36, symon5 napisał: A jaki problem wymienić dla świętego spokoju ? Rozwiń No w sumie racja choc zawsze to troszkę roboty ,silnik z modelu trzeba wyjąć no i nigdy tego jeszcze nie robilem choć czynność to w sumie prosta. A co sądzisz o stosowaniu w silnikach modelarskich łożysk nie oryginalnych ?No bo te od os maxa są w Polsce raczej teraz nieosiągalne i trzeba by sprowadzać. 1
Paweł Prauss Opublikowano 13 Marca Opublikowano 13 Marca W dniu 13.03.2025 o 13:00, Ares napisał: No w sumie racja choc zawsze to troszkę roboty ,silnik z modelu trzeba wyjąć no i nigdy tego jeszcze nie robilem choć czynność to w sumie prosta. A co sądzisz o stosowaniu w silnikach modelarskich łożysk nie oryginalnych ?No bo te od os maxa są w Polsce raczej teraz nieosiągalne i trzeba by sprowadzać. Rozwiń Czy Ty na serio myślisz, że OS produkuje łożyska? 1
Ares Opublikowano 13 Marca Autor Opublikowano 13 Marca W dniu 13.03.2025 o 14:27, Paweł Prauss napisał: Czy Ty na serio myślisz, że OS produkuje łożyska? Rozwiń To nie jest odpowiedź na moje pytanie. Jeśli masz wiedzę w tym temacie to proszę , po prostu podziel się nią. O max sprzedaje łożyska pod swoim logo a wiadomo ,że ich od podstaw nie produkują. Ale pod odpowiednim numerem katalogowym można takowe nabyć i moje pytanie brzmiało i brzmi nadal jaka jest ich jakość w stosunku do łożysk kupowanych "pod wymiar". 1
Paweł Prauss Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca Odpowiem więc inaczej, jest wiele firm produkujących łożyska, a co ciekawe najlepsze są te Japońskie i Polskie. Kup sobie jakieś SKF, NSK, Timken, FAG, PBF — dawniej znany jako FŁT Kraśnik, to światowi liderzy w tej dziedzinie. Ważne aby dobrać odpowiedni rozmiar z odpowiednim luzem (C3) - co do rozmiaru to musisz sam sobie poradzić mając silniczek w ręku bo z netu dostałem kilka różnych... pewnie łożysko posiada jakieś oznaczenia, trzeba je tylko odczytać. Ponadto udało mi się jeszcze ustalić, że OS wkłada do swoich silniczków łożyska firmy NTN. 1 1
bynek Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca Rozmiary łożysk znajdziesz tutaj. https://www.modelfixings.co.uk/OS 2 Stroke Aero.htm
symon5 Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca Chciałem coś napisać ale nic dodać nic ująć .Jednak dodam że główne łożysko wyjmuje się nagrzewając karter , tak solidnie że do ręki nie weżmiesz ,stukniesz i samo wypada . 1 1
witold_pi Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca zamiast minimalnym luzem na przednim łożysku zacznij się przejmować niewyważonym śmigłem bo zakładam, że nie latasz na 1 łopatce.
Paweł Prauss Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca W dniu 14.03.2025 o 08:42, symon5 napisał: Chciałem coś napisać ale nic dodać nic ująć .Jednak dodam że główne łożysko wyjmuje się nagrzewając karter , tak solidnie że do ręki nie weżmiesz ,stukniesz i samo wypada . Rozwiń Zalecam temperaturę 140-160 stopni Celsjusza. W dniu 14.03.2025 o 15:22, witold_pi napisał: zamiast minimalnym luzem na przednim łożysku zacznij się przejmować niewyważonym śmigłem bo zakładam, że nie latasz na 1 łopatce. Rozwiń Witku ja latam na jednej łopatce, ale wbrew pozorom to właśnie odpowiedni balans gwarantuje właściwą pracę motorka. 1
Ares Opublikowano 14 Marca Autor Opublikowano 14 Marca W dniu 14.03.2025 o 05:54, Paweł Prauss napisał: Odpowiem więc inaczej, jest wiele firm produkujących łożyska, a co ciekawe najlepsze są te Japońskie i Polskie. Kup sobie jakieś SKF, NSK, Timken, FAG, PBF — dawniej znany jako FŁT Kraśnik, to światowi liderzy w tej dziedzinie. Ważne aby dobrać odpowiedni rozmiar z odpowiednim luzem (C3) - co do rozmiaru to musisz sam sobie poradzić mając silniczek w ręku bo z netu dostałem kilka różnych... pewnie łożysko posiada jakieś oznaczenia, trzeba je tylko odczytać. Ponadto udało mi się jeszcze ustalić, że OS wkłada do swoich silniczków łożyska firmy NTN. Rozwiń Ok , dzięki za rzeczową i wyczerpującą odpowiedź. Teraz już wiem wszystko. Aha może jeszcze pytanie: wymieniać przednie i tylne razem ? Jak byś robił? W dniu 14.03.2025 o 15:22, witold_pi napisał: zamiast minimalnym luzem na przednim łożysku zacznij się przejmować niewyważonym śmigłem bo zakładam, że nie latasz na 1 łopatce. Rozwiń Śmigła od zawsze wyważałem , to oczywiste , także nie to jest przyczyną tego luzu.
Paweł Prauss Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca W dniu 14.03.2025 o 17:42, Ares napisał: Ok , dzięki za rzeczową i wyczerpującą odpowiedź. Teraz już wiem wszystko. Aha może jeszcze pytanie: wymieniać przednie i tylne razem ? Jak byś robił? Rozwiń Osobiście wymieniłby oba przy jednej robocie i Tobie to polecam. 1 1
witold_pi Opublikowano 14 Marca Opublikowano 14 Marca W dniu 14.03.2025 o 17:14, Paweł Prauss napisał: Zalecam temperaturę 140-160 stopni Celsjusza. Witku ja latam na jednej łopatce, ale wbrew pozorom to właśnie odpowiedni balans gwarantuje właściwą pracę motorka. Rozwiń wiem ale siły na wale są asymetryczne a ołów tego nie równoważy. 1
symon5 Opublikowano 15 Marca Opublikowano 15 Marca Paweł ,czyli solidnie nagrzane i lepiej do ręki nie brać😁 1
Ares Opublikowano 15 Marca Autor Opublikowano 15 Marca W dniu 14.03.2025 o 22:26, witold_pi napisał: wiem ale siły na wale są asymetryczne a ołów tego nie równoważy. Rozwiń Przy śmigłach jednołopatowych a takie są stosowane w m.in. F2A gdyby nie było możliwości wyważenia ołowiem takiego asymetrycznego śmigła to silnik przy obrotach 25 -30 tyś na min. rozleciałby się po kilkunastu sekundach pracy. Skoro konstruktorzy jednak stosują takie rozwiązania a silniki i ich łożyska to znoszą to widać jest to prawidłowe. 1
Paweł Prauss Opublikowano 15 Marca Opublikowano 15 Marca W dniu 15.03.2025 o 17:21, Ares napisał: Przy śmigłach jednołopatowych a takie są stosowane w m.in. F2A gdyby nie było możliwości wyważenia ołowiem takiego asymetrycznego śmigła to silnik przy obrotach 25 -30 tyś na min. rozleciałby się po kilkunastu sekundach pracy. Skoro konstruktorzy jednak stosują takie rozwiązania a silniki i ich łożyska to znoszą to widać jest to prawidłowe. Rozwiń Ja latam w F2A właśnie i muszę w tym miejscu trochę Kolegów sprostować, po pierwsze balans jest z mosiądzu, czasem dodaje się wolfram, ołów przy obrotach rzędu 40 000min po prostu wypływa.... Żeby nie być gołosłownym zamieszczam parę zdjęć. 3
Ares Opublikowano 16 Marca Autor Opublikowano 16 Marca W dniu 15.03.2025 o 20:09, Paweł Prauss napisał: Ja latam w F2A właśnie i muszę w tym miejscu trochę Kolegów sprostować, po pierwsze balans jest z mosiądzu, czasem dodaje się wolfram, ołów przy obrotach rzędu 40 000min po prostu wypływa. Rozwiń Nie wiedziałem że wykręcacie aż 40 tyś. Robi wrażenie.Ale nie podejrzewam aby takie śmigło wprowadzało wibracje .Ciężarek z mosiadzu z pewnością załatwia sprawę.
Andrzej68IX Opublikowano 16 Marca Opublikowano 16 Marca W dniu 14.03.2025 o 05:54, Paweł Prauss napisał: Odpowiem więc inaczej, jest wiele firm produkujących łożyska, a co ciekawe najlepsze są te Japońskie i Polskie. Kup sobie jakieś SKF, NSK, Timken, FAG, PBF — dawniej znany jako FŁT Kraśnik, to światowi liderzy w tej dziedzinie. Ważne aby dobrać odpowiedni rozmiar z odpowiednim luzem (C3) - co do rozmiaru to musisz sam sobie poradzić mając silniczek w ręku bo z netu dostałem kilka różnych... pewnie łożysko posiada jakieś oznaczenia, trzeba je tylko odczytać. Ponadto udało mi się jeszcze ustalić, że OS wkłada do swoich silniczków łożyska firmy NTN. Rozwiń Pawle, właśnie w Kraśniku ostatni gasi światło -"Chińczycy przejęli polską fabrykę, teraz zwalniają. To jeden z największych pracodawców w województwie" 1
Ares Opublikowano 16 Marca Autor Opublikowano 16 Marca W dniu 16.03.2025 o 06:50, Andrzej68IX napisał: Pawle, właśnie w Kraśniku ostatni gasi światło -"Chińczycy przejęli polską fabrykę, teraz zwalniają. To jeden z największych pracodawców w województwie" Rozwiń Przykra sprawa , ale w perspektywie lat podejrzewam ,że Chiny kupią sobie cały europejski przemysł. Już praktycznie to prawie zrobili.
Rekomendowane odpowiedzi