Nergal Opublikowano 30 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 Jakiś czas temu kupiłem na popularnym serwisie aukcyjnym zestaw do budowy motoszybowca. Kadłub laminat 920mm długi leciutki jak za tą cenę (90g) płat styro+fornir o rozpiętości "na płasko" 1650mm cięciwa bez krawędzi natarcia 160>135>90mm.I tu właśnie zaczynają się schody (dla mnie dość strome) . Płat składa się z czterech części na gotowo oklejonych fornirem. Mój problem polega na tym, że nie mam pojęcia w jaki sposób złożyć to "do kupy".Z racji rozpiętości chcę aby płat był dzielony. Dodatkową zachcianką są lotki. W płatach niema żadnych dźwigarów, skrzynek bagnetowych ani nic w tym stylu.Sam styropian oklejony fornirem.Środkowe części płatów mają wycięty otwór przez całą swą długość. Pomyślałem aby wkleić weń rurkę węglową.Jednak czy będzie to odpowiednio wytrzymałe "siedząc w samym styropianie... Czytam forum i czytam ale im więcej wyczytam tym bardziej głupieję. Proszę o radę jakie rozwiązanie zastosować w tym konkretnym przypadku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 30 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 Czytam forum i czytam ale im więcej wyczytam tym bardziej głupieję. Myslę, że aż tak beznadziejni, to chyba nie jesteśmy Na stronie Arthobby, w dziale szybowce, do każdego modelu jest dostępny rysunek złożeniowy. Są tam pokazane bardzo praktyczne rozwiązania podziału i połaczeń płatów typu fronir + styro. Dodatkowo jak klikniesz zakładkę "szybowce/info", to jest parę przykładów rozwiązań połączenia. http://www.arthobby.pl/arthobby1/shop_pl.html PP Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 30 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 Na stronie ArthHobby sa pokazane rozwiązania proste i skuteczne (ale nie najlepsze). Niestety czegoś takiego nie idzie wykonać mając gotowe skrzydło. Po prostu skrzynka bagnetowa musi być mocno połączona z poszyciem, w sposób nie wprowadzający skoncentrowanych naprężeń w fornir (bo co z tego, że skorupa zapewnia wytrzymałość na zginanie, jak bagnet się z niej po prostu wyrwie), a tego się nie osiągnie bez wzmocnień z tkaniny, sklejki etc. pod fornirem. W takim wypadku musisz po prostu skleić na zagęszczoną żywicę/distal połówki na styk i przelaminować łączenie. Z drugiej strony 1,65m skrzydło to nie jest wielki problem w transporcie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nergal Opublikowano 30 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 Więc dam pojedynczy wznios 2-3 stopnie i lotki na całej długości napędzane osobnymi serwami.Mam nadzieję że TP 91 wystarczą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 30 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 Witam!!! Z tego co widzę na zdjęciach to Twoje skrzydła nie są pokryte fornirem tylko balsą! A czy to cos zmienia w połączeniu??? Raczej nie ale bądzmy konsekwentni i zauważajmy różnicę pomiędzy balsą a fornirem. Pozdrowienia! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 30 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Marca 2009 E tam... Lepiej sobie policz sobie wzniosy: http://lama010.w.interii.pl/szybowiec.xls Na pewno lepiej się później latać będzie. A co do balsy, to nic nie zmieni w łączeniu. Ps. Arkusz jest nie mój. Umieściłem go tylko u siebie żeby go nie szukać, za każdym razem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 31 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 Witam!!!Z tego co widzę na zdjęciach to Twoje skrzydła nie są pokryte fornirem tylko balsą! A czy to cos zmienia w połączeniu??? Raczej nie ale bądzmy konsekwentni i zauważajmy różnicę pomiędzy balsą a fornirem. Pozdrowienia! List - UWAŻNIE przeczytaj co napisałeś... Bardzo uważnie... ;D :crazy: Fornir - słowo pochodzenia niem., to cienkie płaty drewna uzyskiwane przez skrawanie płaskie (styczne - w kierunku prostopadłym do włókien) lub obwodowe (łuszczenie). Płaty te mają grubość od 0,1 do 3,0 mm. Płaty grubości do 5 mm zwane są obłogami. Fornir w zależności od efektywności rysunku (od gatunku drzewa) może być przeznaczony na sklejkę, okleinę (Fornirowanie) lub drewno warstwowe prasowane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 31 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 List - UWAŻNIE przeczytaj co napisałeś... Bardzo uważnie... ;D :crazy: Witam! Czytam juz moją wypowiedz po raz kolejny i nie rozumiem skąd te szydzące emotki?? Proszę o wyjaśnienie. Pozdrawiam!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gładkilot Opublikowano 31 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 Środkowe części płatów mają wycięty otwór przez całą swą długość. Pomyślałem aby wkleić weń rurkę węglową.Jednak czy będzie to odpowiednio wytrzymałe "siedząc w samym styropianie... jeżeli nie są niczym ,,wyłożone'' tylko sam styropian to to zapewne miały być to rowki na kable od serw lotki na całej długości nie wiem czy są aż takie potrzebne.....na 2/3 płata powinny wystarczyć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nergal Opublikowano 31 Marca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 zapewne miały być to rowki na kale :shock: Rowków na kale robić nie będę-bardziej bawi mnie modelowanie w drewnie i styropianie :mrgreen: :rotfl: A na poważnie to w takim układzie otwory owe będą jak znalazł pod przewody serw. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomtom Opublikowano 31 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 Ja tylko żeby podkreślić "PRZELAMINUJ POŁĄCZENIE" Zalecałbym Solidne przelaminowanie - paski szer 8-10cm po obu stronach płata A tak dla pewności dostrugałbym sobie ze dwa klocki twardej balsy i osadził w miejscu łączenia jeszcze przed laminowaniem - mniejsza szansa na zwichrowanie i może nieco pomóc przy lekkim cyrklu ( sama tkanina+żywica zgrabnie się ścina) Niby z 15g wiecej a może pomóc w uniknięcu zetknięcia kocówek płata przy starcie edit: nie ma krawędzi natarcia - zrób sobie kontrszablony przodu i używaj przy szlifowaniu. Kształt tej beleczki w znacznym stopniu decyduje o tym czy to będzie szybować czy spadać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olo Opublikowano 31 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2009 Ja bym jeszcze lutownicą wypalił na 5 mm styropian i w to miejsce wkleił w obie połówki żeberka z balsy 5 mm,klejone na Soudal. Po wklejeniu wyszlifowałbym w obu kąty żeby uzyskać wznios i po sklejeniu laminat z góry i dołu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.