Stearman Opublikowano 31 Października Opublikowano 31 Października Witam, ostatnio przymierzałem się do zaprojektowania Irydy, ale okazało się, że moje EDF70 są słabe, dają ok 1000g ciągu statycznego przy masie samej turbiny i pakietu ok 500g... niewielki współczynnik... Pomyślałem zatem o czymś prostszym.. jednosilnikowym modelu... prostym w budowie i projektowaniu. Tu padł wybór na MIG-21... w końcu to sama rura z silnikiem i skrzydłami Wydaje się to możliwe i w zasięgu moich umiejętności, a że swego czasu robiłem model do wydruku 3D tego samolotu to nabrałem do niego sentyment... Inna sprawa to pilotaż, ale tym się będę martwił później, wszak najpierw trzeba zbudować model 😜 Coś tam znalazłem w internecine, przejrzałem kilka postów i postanowiłem zacząć projekt MIG'a. Powiększyłem trochę powierzchnię nośną o jakieś 15% bo wyczytałem tak na forum... Załóżmy więc że mam bryłę samolotu ale trzeba dopracować założenia aerodynamiczne... dla modelu RC. Na początek wielkość... czyli stosunek ciągu do masy... wiadomo, że im większy tym lepiej... ale do spokojnego latania? MIG-21 Freewinga ma stosunek 1.2 Jak niski może być sten stosunek ciąg/masa, tak z doświadczenia, by MIG nie spadł i latał stabilnie?
robertus Opublikowano 31 Października Opublikowano 31 Października Bardziej chodzi o stosunek obciążenia skrzydła do ciągu. Masz duży lekki samolot to i na 0.5 poleci.Zrobiłem ołówka, jest obszerna relacja krok po kroku na forum.Powodzenia.
Stearman Opublikowano 31 Października Autor Opublikowano 31 Października Celuje w 52g/dm^2.... to chyba jeszcze nie tak dużo, a ile wyjdzie będzie wiadomo na końcu. Pozostaje kwestia profilu skrzydła... znalazłem gdzieś wzmianki o MH51.... była też podpowiedź MH45... ale MH 45 nadal wygląda "dziwnie". Może jakiś inny profil polecacie, bo z tej rodziny to pewnie MH22 byłby choć zbliżony w proporcjach, ale nie wiem czy wtedy poleci.... Tak wygląda przy MH32
robertus Opublikowano 31 Października Opublikowano 31 Października Poleci na wszystkim. Ja robiłem kfm3 ale jakis crd tez będzie dobry. Nie patrz na skalę. On ma latać a nie być redukcją. 2
japim Opublikowano Piątek o 20:28 Opublikowano Piątek o 20:28 Koledzy z Group250 juz ulotnili taki model. I nawet lata. Może warto zerknac jak oni rozwiązali pewne rzeczy zeby nie wyważać otwartych drzwi. https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/mig-21-70mm-edf-jet 1
Stearman Opublikowano Sobota o 08:47 Autor Opublikowano Sobota o 08:47 12 hours ago, japim said: Koledzy z Group250 juz ulotnili taki model. I nawet lata. Może warto zerknac jak oni rozwiązali pewne rzeczy zeby nie wyważać otwartych drzwi. Bardzo fajnie im to wyszło 👍 Widzę, że proporcje profilu przylądku owego też tak dziwnie wyglądają więc nie mam się czym przejmować 🤪 Myslę, że najłatwiej zrobić model drukowany, ja myślałem o kilku częściąch drukowanych, reszta metoda tradycyjną. Nie jestem fanem modeli w całości drukowanych choć jeden zrobiłem i czeka na ulotnienie 🤪 Umknęło mi w ich opisie jaki jest ciąg tej turbiny co ja zainstalowali? Ale materiał fajny bo i skala podobna i masa....
japim Opublikowano Sobota o 09:04 Opublikowano Sobota o 09:04 Użyli PowerFun na 4s. Masa do lotu 1.2kg
Stearman Opublikowano Sobota o 10:06 Autor Opublikowano Sobota o 10:06 No tak... tylko że ciąg 1640g... gdzie z moją turbiną 1000g ciągu 😭
robertus Opublikowano Sobota o 10:21 Opublikowano Sobota o 10:21 Jak to Cie pocieszy to mój większy MiG od ich wersji waży 1600g a EDF w modelu ma ciągu góra 1400. A mam edf FMS, które uważam za najlepsze w tej cenie. Sceptycznie bym podchodził do danych katalogowy. Może i są prawdziwe, ale na stanowisku laboratoryjnym a nie w modelu.
Stearman Opublikowano Sobota o 16:02 Autor Opublikowano Sobota o 16:02 Będę celował z masą w 1300g, turbiną daje 1000g. Zobaczymy. Chce zrobić lekką konstrukcję, prostą, styropian, części bardziej skomplikowane wydruk 3D. Takie jak stożek wlotowy, dodatkowe chwyty powietrza na bokach kadłuba. Wyrzucany będzie z ręki, nie wiem czy jakieś pseudo podwozie do ładowania zrobię bo to dodatkowa masa... Stery wysokości chyba w MIG'u są płytowe, choć w wersji Freewinga są dzielone klasycznie, zastanawiam się czemu....? Zdecydowałem na rozpiętość 750mm. Martwi mnie trochę duża zbieżność skrzydła a chciałem je wyciąć ze styropianu i wzmocnić prętami węglowymi....
Stearman Opublikowano Wtorek o 12:30 Autor Opublikowano Wtorek o 12:30 Prace trwają, ale wydaje mi się, że już coraz mniej pytań zostaje bez odpowiedzi Zdecydowałem już jaka konstrukcja i jakie materiały... tak by było lekko, w miarę schludnie i by model oddawał ducha MIG'a ... a coraz bardziej podoba mi się ta "rura" To mój pierwszy EDF, więc nie chcę za dużo pracy w niego wkładać, tak by mieć satysfakcję - wiadomo walczymy o masę bo mam słaby napęd. model póki co bez podwozia, samo latadło Chce optymalnie połączyć kilka technik. Nie chce iść na łatwiznę i po prostu wszystkiego wydrukować.... liczę na małą masę po zastosowaniu styropianu. Całość malowana, krawędzie natarcia skrzydeł oklejone taśma pakową. Z grubsza: RÓŻOWY - wydruk 3D LW PLA NIEBIESKI - termoforming PETG SZARY - styropian
robertus Opublikowano Wtorek o 12:45 Opublikowano Wtorek o 12:45 Zrób sobie podwieszany zbiornik z epp. Dobrze się nim rzuca model i na nim ląduje.
Stearman Opublikowano Wtorek o 12:49 Autor Opublikowano Wtorek o 12:49 By tak jednak pobudzić Was do działania moje kolejne pytanie Wiadomo, że MIG21 ma stożek wlotowy, który cofając się powiększa powierzchnię pierścienia wlotowego. Oczywiście wiadomo, że model będzie musiał mieć "fałszywe", dodatkowe wloty powietrza na kadłubie - ale pomińmy to na tę chwilę. Nie zamierzam pozbyć się tego stożka lub zrobić go mikroskopijnego bo to po prostu część charakterystyczna MIG'a. Wiadomo, że cudów nie uzyskam, ale przyszło mi do głowy takie rozwiązanie.... Gdyby zrobić stożek w postaci cofającego się "spławika" taj jak w oryginale... byłby on w modelu na bardzo delikatnej sprężynie i "cofał się" samoczynnie od naporu powietrza z prędkości modelu i ciśnienia dynamicznego od EDF'a... Na ziemi byłby w pozycji przedniej a z dodawaniem gazu i prędkością cofałby się samoczynnie.... Pozycja wysunięta - pierścień 2570mm^2: Pozycja wsunięta- pierścień 4400mm^2: No i pytanie... WARTO? 7 minutes ago, robertus said: Zrób sobie podwieszany zbiornik z epp. Dobrze się nim rzuca model i na nim ląduje. Że niby ten, tylko na długim mocowaniu tak by był sztywno przymocowany do kadłuba?
robertus Opublikowano Wtorek o 12:54 Opublikowano Wtorek o 12:54 Nie warto. Zwiększy ci to opory.Skomplikowane technicznie.Dodatkowa waga.W locie i tak nie zauważysz różnicy.Zrób jakiś mały otwór po obwodzie wokół stożka aby wpuścić powietrze do wnętrza kadłuba chłodząc pakiet. Choć wiem po sobie ze to i tak mało daje. Zapomnij że ten wlot da ci rozsądny przeplyw do Edf. Więcej będzie Ci pobierało z lewych lotów. 1
Stearman Opublikowano Wtorek o 12:58 Autor Opublikowano Wtorek o 12:58 1 minute ago, robertus said: Nie warto. Dzięki 👍 Kolejne pytanie odnośnie lotek, bo klap nie będzie. Czy robić je proporcjonalnie jak w oryginale czy może jak koledzy jedną szeroką? Która będzie lepsza?
robertus Opublikowano Wtorek o 13:34 Opublikowano Wtorek o 13:34 Pytanie, czy na ogonie będziesz robił elevon bo jak tak, to mogą być takie wg skali. Mój ołówek jest bardzo "obrotny" przez to.
Stearman Opublikowano Wtorek o 13:51 Autor Opublikowano Wtorek o 13:51 11 minutes ago, robertus said: Pytanie, czy na ogonie będziesz robił elevon bo jak tak, to mogą być takie wg skali. Mój ołówek jest bardzo "obrotny" przez to. Jeśli dobrze rozumiem, to chodzi Ci o to, że każda połówka steru wysokości jest poruszana osobnym serwem. Mamy wtedy mix lotek ze sterem wysokości i w momencie wychylenia lotek adekwatnie wychylają się obie połówki steru wysokości? Z uwagi na masę, skomplikowanie i fakt, że nigdy takiego miksera nie ustawiałem, a tym bardziej nie używałem skłaniałbym się do konstrukcji klasycznej i zespolonego steru wysokości. No chyba, że to naprawdę poprawi własności lotne i sterowność????? Jestem wtedy otwarty i gotowy na nowe wyzwania Wspomnę tylko, że ster wysokości chcę robić płytowy - jakie są kąty wychylenia steru płytowego?
robertus Opublikowano Wtorek o 15:10 Opublikowano Wtorek o 15:10 2 godziny temu, Stearman napisał: Że niby ten, tylko na długim mocowaniu tak by był sztywno przymocowany do kadłuba? Dokładnie tak, żeby były dobrze połączone ze sobą Godzinę temu, Stearman napisał: Z uwagi na masę, skomplikowanie i fakt, że nigdy takiego miksera nie ustawiałem, a tym bardziej nie używałem skłaniałbym się do konstrukcji klasycznej i zespolonego steru wysokości. No chyba, że to naprawdę poprawi własności lotne i sterowność????? Jestem wtedy otwarty i gotowy na nowe wyzwania Wspomnę tylko, że ster wysokości chcę robić płytowy - jakie są kąty wychylenia steru płytowego? Poprawi sterowność szczególni na malej prędkości jak będziesz podchodził do lądowania. W locie też oczywiście. W swoich jetach gdzie mam stery płytowe zawsze tak robię. nie komplikuje to nic w konstrukcji skoro i tak chcesz je zrobić płytowe. Moim zdaniem jest też łatwiej bo operujesz płynnie kątem zaklinowania statecznika w pozycji normalnej też. Przykładowe wychylenia w moim MiGu sa jak na filmie. W sumie powinny byc nieco mniejsze lub powinienem dodać expo, którego nie uzywam. 1
Stearman Opublikowano wczoraj o 13:52 Autor Opublikowano wczoraj o 13:52 Powoli rozmieszczam komponenty... Po obu stronach kadłuba będą dodatkowe wloty powietrza do turbiny. Czy są jakieś reguły co do punktu obrotu płytowego steru wysokości? SC połówki steru, przed.. za...?
stan_m Opublikowano wczoraj o 15:47 Opublikowano wczoraj o 15:47 Kilka uwag do jakże interesującego projektu: 1. "Wiadomo, że MIG21 ma stożek wlotowy, który cofając się powiększa powierzchnię pierścienia wlotowego." Stożek w samolocie MIG-21 ma charakterystyczną łamaną obwiednię co jest widoczne wyraźnie i jest cechą ekskluzywną tego samolotu (foto). Załamanie powierzchni stożka jest elementem "porządkowania" przepływu powietrza w kanale dolotowym w locie z prędkością naddźwiękową i zapobiega tzw. pompażowi czyli pulsacji ciśnienia powietrza w kanale co prowadzi do zgaśnięcia silnika. 2. "Czy są jakieś reguły co do punktu obrotu płytowego steru wysokości?" Oczywiście, że są. Najlepiej trzymać się proporcji względem oryginału załączam zdjęcie jednego statecznika poziomego, gdzie bez problemu można ustalić oś obrotu.(foto) 3. "Po obu stronach kadłuba będą dodatkowe wloty powietrza do turbiny." Nie ma potrzeby tak komplikować napęd i psuć sylwetkę samolotu. Uważam, że turbinkę należy dać jak najbliżej stożka , za kabiną (zakładam, że nie będzie wyposażenia kabiny a jej przestrzeń będzie częścią tunelu dolotowego) i skorzystać z takiej ustalonej doświadczalnie zależności: jeśli z przyczyn konstrukcyjnych w modelu jest długi tunel za turbiną to model należy wyposażyć w EDF o dużych obrotach turbiny dającej duży przepływ i odpowiednio dobrać zwężenie dyszy tunelu za turbiną co znacznie zwiększy ciąg statyczny napędu a długi tunel nie będzie przeszkodą lecz zaletą.
Rekomendowane odpowiedzi