Patryk Sokol Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Witam! Zawsze się zastanawiałem, jak wysoko latam modelem, gdy jestem na granicy widoczności. No i w końcu mogłem się dowiedzieć. Zapakowaliśmy się grupowo na lotnisko, wzięliśmy 3 modele DLG, jednego szybowca i akrobata. W każdym razie rozwinęliśmy hol i usiadłem za sterami 4-ro letniego chyba już szybowca, będącego w posiadaniu Świstaka. Jest toto Młodzik z ModelMaking ( http://modelmaking.pl/ires/oferta/1/5/59/ ). No, więc start z gumy (marnej swoja droga, bo metrów nie wiele z niej). Odejście nad pole uprawne, i coś zapikało, zakrążyłem, pika coraz bardziej. No i krążę, krążę model coraz mniejszy, a jak w końcu odpytałem wario o wysokość, to aż zdębiałem. Powiedziało mi ono, że jestem na 790 metrach :shock: Tu macie log z waria: A co ciekawe dalej model widziałem jako krzyżyk i nie miałem problemów ze sterowaniem. Czyżbym miał sokoli wzrok? A jakie jest wasze zdanie o zagadnieniu wysokość - widoczność? Bo ja dzisiaj zmieniłem znacznie podejście, wydawało mi się, że latam znacznie niżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meloow Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 A jakie jest wasze zdanie o zagadnieniu wysokość - widoczność? u mnie model maleje wprost proporcjonalnie do wysokości Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Pisaliśmy już o tym zagadnieniu. Ja swoim modelem; zielony kolor, ponad 160cm rozp. byłem na wysokości 1180m. Model wciąż widoczny może jeszcze nie jako kropka ale zarysów skrzydeł i kadłuba nie można było odróżnić. co jakiś czas musiałem odpadać na prawo lub lewo by zorientować sie w ktorą stronę lecę. Na 700m to widoczny był bez jakiego kolwiek problemu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ertman_176 Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Różowy fluo i np. czarny dla kontrastu = model widoczny zawsze :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Kamyczek_RC Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Nie wiem jaka przyjemność z latania kropką na niebie . Na 700m to nie masz pojęcia jak lecisz i jaki bedzie efekt tego lotu . Bardzo ciężko określić jaka jest realna prędkość modelu i łatwo przekroczyć punkt bez powrotu... Może widoczny jest model rozpiętości 3m w kontrastowych barwach ale coś o rozpiętości 1,5m z 700m nie wygląda wcale... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Może widoczny jest model rozpiętości 3m w kontrastowych barwach ale coś o rozpiętości 1,5m z 700m nie wygląda wcale... Mówisz to z własnego doświadczenia czy gdybasz :?: :!: Skoro tak uważasz to nie masz pojęcia o czym mówisz. Nkt nie twierdzi, że to pasjonujące latanie na krawędzi widzialności. Część z nas lata sobie w goglach i nikt tego nie kwestionuje, ja chciałem sprawdzić na jaką wysokośc uda mi sie wznieść. Te 1180m spokojnie można było pokonać ale bałem się utraty zasięgu - pułap mogłem odczytać dopiero po wylądowaniu. Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem, że nie mam pojęcia jak model leci i jaki będzie efekt. Jaki efekt, cieplarniany? Nic nie wspominałem o predkości lotu więc nie interesowało mnie z jaką V leci. Pewnie nie uwierzysz ale z mego max pułapu słychać było dżwięk silnika. Tak więc z 700m mój model był widoczny doskonale, również jego reakcje na stery. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pppd Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Widoczność modelu była już omawiana w innym wątku, zależy nie tylko od wysokości, ale i od pory dnia i zachmurzenia. Przy czystym niebie w okolicach południa modelu zaraz nie widać, a wieczorem kiedy światło podświetla go nawet od spodu można latać bardzo wysoko i nadal jest okej. Natomiast co do kolegi Kamila, to ja już przyzwyczaiłem się, że uznaje on tylko i wyłącznie latanie zawodnicze oraz, że próbuję na siłę zainteresować tym innych. Jest taki przycisk jak "ignoruj" i problem z głowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KRUUP Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Ja szybowcem 1.5 byłem na trochę ponad 400m i miałem problemy z widocznością. Jak patrzyłem centralnie na model to co chwila mi znikał z oczu i ciężko miałem go później odnaleźć na niebie wiec szybko zleciałem niżej. Tak wiec sokolego wzroku pewnie nie posiadam ale może była to wina pory dnia... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackriver Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 1,5 metrowy rzutek przestaje być widoczny na 250 - 300 metrach, malowanie białych pasów na dolnej powierzchni skrzydeł dużo nie dało (skrzydła czarne). Przy zwrotach czasami znikał :shock: , mimo "wytrzeszczania gał" ;D . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 ale może była to wina pory dnia... Niekoniecznie. Model spalinowy (z silnikiem 10cm) o rozp. prawie 170cm, o cięciwie skrzydła 25cm stanowi jednak większa bryłę niż smukły szybowiec podobnych rozmiarów. Dlatego i jego widzialnosc jest lepsza. Ale ciekawostka; jadac samochodem odjechałem prawie, że w lini prostej te ponad 1100m i az sie zdziwiłem że z tej odległości mógłbym jeszcze dostrzec model. Jednak na takich przestrzeniach jak "niebo" czy woda gdzie trudno o punkty odniesienia - wrażenia wzrokowe mają sie jakby trochę inaczej niż na "ziemi" :idea: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cobra Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Powtórzę już to , co pisałem w innym wątku. Uważam za komfortowe latanie modelem o rozpiętości 1,8 m do wysokości 500 - 550 m. Latałem takim modelem do 700 m, ale bardzo łatwo stracić model z oczu, a odzyskanie kontaktu wzrokowego może się już nie udać. Zależy jeszcze oczywiście od koloru nieba i oświetlenia. Nawet latając dziś, na wysokości ok. 450 metrów, straciłem model z oczu i przez sporą chwilę nie mogłem go odnaleźć. Było dość gorąco, a spociłem się z tego powodu jeszcze dodatkowo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
qbacz Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Uwagi na temat jak daleko można odlecieć są bardzo subiektywne, ja sam latałem motoszybowcem(1,9m) na ok 250m do góry i słabo go było widać, ale był biały. Byłem na lotnisku jak Patryk poleciał na te 790m i wtedy można było bez problemu odróżnić statecznik poziomy od skrzydeł i dodatkowo wariometr informował na bieżąco o wznoszeniu i opadaniu. Dodam tylko, że 790m to w gorę a model było widać pod kątem niewiele większym od 45st, wiec odległość była w okolicach 1100m. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Autor tematu pyta nas o nasze wrażenia lub spostrzeżenia, a te jak wiemy są bardzo subiektywne. Dlatego nie piszmy, że nie da się, żle widac czy mozna stracic z oczu. Jesli już o tym mówimy to to w osobie pierwszej i wtedy to faktycznie będzie bardzo subiektywne bo jak juz wspomniano dwa modele o podobnej rozp. mogą być zupełnie inaczej postrzegane na danej wysokości. Cobra nikt z nas, a przynajmniej ja nie twierdzę, że komfortowo obserwuje sie model na wys ponad 1km. Wręcz przeciwnie nieustanne wpatrywanie się w model, mruganie dla poprawienia ostrości wzroku i co najwazniejsze wielu obserwatorów :!: W pojedynkę nie ryzykowałbym ;D Ale już po wylądowaniu kolejna pobita wysokość nagradzała poniesione trudy :rotfl: Natomias każde inne latanie - mówię o moim modelu z bicia rekordów - to wysokosć rzędu 200m max. Oczywiście warunkuje to typ modelu - półmakietą z I wojny nie ma sensu latać na 200m tylko na 2m... no powiedzmy na 1m :rotfl: ale oczywiście byłoby to bezsensowne dla np szybowca :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 No wiesz, Jakbyś łapał termikę i latał w zakresie wysokości 1 - 2m, to chyba by pomniki na twoją cześć stawiali... :twisted: Mi tam do takich rekordów daleko. Zefirkiem raz wleciałem w chmury, ale oceniam, że nie było to więcej jak 60, może 70m. Ale metrowy Zefirek był całkiem dobrze widoczny. :wink: Zobaczymy jak poradzi sobie jego następca, który rośnie na warsztacie. Chyba jednak zrobię go na 1,8m... :wink: To może i będzie chmury lapał. :ble: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 23 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 No wiesz, Jakbyś łapał termikę i latał w zakresie wysokości 1 - 2m, to chyba by pomniki na twoją cześć stawiali... Z 2 metrów się już wykręcałem... :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TEQ Opublikowano 23 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 23 Lipca 2009 Z 2 metrów się już wykręcałem... :wink: Pamiętasz chyba Patryku "kominek" który można było zobaczyć na Żarze ;D Jeżeli chodzi o samo latanie- osobiście bardzo lubię latać w termice. Można się odprężyć, uspokoić. A jeżeli jest za wysoko- najlepiej wprowadzić model w kora i wyprowadzić nad ziemią. Wrażenia- bezcenne. Już nie raz modele s8 (1- 1.2m) widziałem na niebie jako małe kropeczki, sam tak latałem. Mój rekord wysokości z pewnością popełniłem w górskiej termice. Model 1.5m (Jastrzą wyleciał na taką wysokość, że nie mogłem odróżnić skrzydeł od stateczników. Trzeba było chwile patrzeć aby zauważyć w którą stronę model leci. A leciałem jakieś 10-15 stopni odchylenia od pionu w stosunku do swojej osoby. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.