Skocz do zawartości

Motoszybowiec termiczny ?


sigreg

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Latajac piankowcem wsiaklem w loty napedzane cieplym powietrzem ;) Jako ze doskonalosc mojego modelu jest srednia, postanowilem zakupic drugi motoszybowiec wybitnie termiczny, a jako ze umiejetnosci pilotazu rosna wraz z wymaganiami co do mozliwosci modelu, tym razem chcialbym zakupic model z twardszego materialu niz pianka. Czyli w skrocie jaki model chcialbym kupic:

- budowa "twarda" (czesciowy laminat, fornir itd. Nie czuje sie jeszcze na silach na modele calolaminatowe)

- rozpietosc od 2 do 2.6 m

- idealnie gdyby byl ARF, chociaz jesli trzeba bedzie cos "dokonczyc" to moze bedzie to dobra okazja do przecwiczenia umiejetnosci i nabycia nowych. Miejcie jednak swiadomosc ze w tej kwestii jestem zdecydowanie "poczatkujacy" ;)

- zdolny do podstawowych akrobacji, glownie chodzi o to zeby nie zlozyl sie np. podczas petli

- lotki konieczne, klapy i inne hamulce niekoniecznie

- usterzenie T czy V - bez roznicy

 

Co sie tyczy pilota ktory ma ten model oblatywac - umiejetnosci dobre, wystarczajace do startow i ladowan piankowym szybowcem bez kraks spowodowanych bledem pilota. Chociaz ostatnio zdarzyla sie kraksa spowodowana przekroczeniem mozliwosci konstrukcji piankowca (zlozyly sie skrzydelka). Przyznam jednak ze sytuacje mocno awaryjne jak korkociag znam na razie tylko z filmow i nie wiem czy bym sobie poradzil, po prostu jeszcze ich nie doswiadczylem. Obecny model ma obciazenie powierzchni okolo 26-30, wiec jest modelem raczej wolno latajacym.

 

Nie wiem kompletnie na co zwracac uwage szukajac modelu pod termike, stad tez prosba do Was o pomoc w wyborze modelu :) Kwota jaka chcialbym przeznaczyc na sam model bez wyposazenia to jakies 600-800 zl. Z gory dziekuje za pomoc ! :)

 

Pozdrawiam

Grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj dobra oferta Blejzyka:

 

http://www.blejzyk.com/

 

Modele tej firmy mają kumple i spokojnie mogę je polecić - bardzo dobry stos. ceny do jakości.

 

Sam latam andromedą 1,9m (obecnie produkują 2m) na hn1033 - model z Arthobby. Jestem z niego bardzo zadowolony. Każdy model z tej stajni lata bardzo dobrze więc co byś nie wybrał 2m - będzie latać na bank dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli taki nacisk kładziesz na latanie w termice, to nastaw się na szybowiec 3 metrowy lub większy. Zaoszczędzisz na nerwach jak model stanie się mało widoczny i spokojnie odlecisz dalej i wyżej, a termika rzadko pojawia się akurat nam nad głową.

Dobrą ofertę ma Modellot, ja brałbym pod uwagę Jantara 3m lub nawet 3,7m.

Obszerny kadłub pozwoli zastosować dowolne rozwiązanie napędu, ale zastosowałbym koniecznie klapy lub hamulce, taki model potrzebuje już dużo miejsca do lądowania, a kręcenie się na małej wysokości może skończyć się smutno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli taki nacisk kładziesz na latanie w termice, to nastaw się na szybowiec 3 metrowy lub większy.

Dobrą ofertę ma Modellot, ja brałbym pod uwagę Jantara 3m lub nawet 3,7m.

nie sądzę żeby to był dobry pomysł na drugi model, tym bardziej że ten pierwszy to pianka. 3m to za dużo, robi się problem przy lądowaniu - trzeba dobrze przymierzyć i o cyrklu nie może być mowy, dodatkowo makieta to makieta, lata się troszkę inaczej niż "zwykłym" szybowcem i mniej wybacza.

sigreg, uderzaj w 2m albo trochę więcej, ale nie więcej niż 2.5m, nowa Fregata z Modellotu wydaje się ok, i podobno mają robić też skrzydła na HN 1033. Wpisz "Fregata" i wyszukiwarce forum i czytaj, czytaj, czytaj ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dzieki Panowie za dotychczasowe spisy ! Andychowi swoja droga jestem juz teraz bardzo wdzieczny za pomoc przy pierwszym modelu :) Co do rozpietosci - faktycznie 3 metry czuje jeszcze jako zbyt wiele, chociaz ma to na pewno duze plusy. No coz, przed wielkimi spalinowymi helikami na poczatku tez czulem pewien .. powiedzmy respekt ;) Wszystko z czasem, 3 metry jak dobrze pojdzie to bedzie trzeci model po tym jak nabiore wprawy w "twardym" szybowcu nieco mniejszej rozpietosci. Teraz do rzeczy.

 

Sprawdzilem sobie oferte Arthobby - niestety mam zbyt malo doswiadczenia zeby dobrac dobry termiczny szybowiec dla sredniozaawansowanego pilota, profile kompletnie nic mi nie mowia, pozostaja wiec opisy. Zdecydowalem sie zadzwonic do Arthobby i poprosic o pomoc w doborze modelu samego producenta. Rozmowa byla dosyc krotka i jakos taka malo przyjemna, pominmy to, moze trafilem na zly dzien. W kazdym razie na hasla "termiczny" "sredniozaawansowany pilot", "pierwszy model twardy" i "rozpietosc do 2.5" polecono mi Serenity-E 2.5M. Krotka specyfikacja: skrzydla trojdzielne o powierzchni 48.6 dm, waga 775 g (nie wiem czy pusty czy gotowy do lotu), profil MS 1.8/8.7-modified. Czy ten model bedzie dobry do termiki ? nie mam zielonego pojecia :) Model jak doczytalem na nielicznych stronach wymaga sporo pracy w przygotowanie do lotu, najbardziej na chwile obecna przeraza mnie wyciecie i "zmechanizowanie" klap i lotek, oraz brak w zestawie wregi silnikowej o ile strona na ktora trafilem podaje aktualne dane. Nie wiem czy mozna zamowic u producenta wykonanie tych prac za dodatkowa oplata. Cena przekracza rowniez nieco zalozony budzet, chociaz byloby to do zniesienia. Patrzac zapobiegawczo na koszt elementow zapasowych bardzo bym chcial nie uszkodzic nigdy skrzydel.

 

Wobec powyzszego obejrzalem oferte Blejzyka - z szybowcow "moto" najwiekszy to Duo (2.1 m) w ktorym znowu producent nie przewiduje mechaniki plata.

 

Pozostaje do sprawdzenia Modellot ktory wydaje sie bardzo atrakcyjna oferta ze wzgledu na stan "gotowosci" dostarczanego modelu. Klapy i lotki powycinane, juz na zawiasach, mozliwosc uzgadniania roznych wersji wykonania, a do tego konkurencyjna cena - bardzo dobra oferta. Zebym jeszcze tylko wiedzial po krotkich opisach ktory model nadaje sie dla sredniozaawansowanego adepta krazenia z ptakami ;) Zadzwonie jutro i podpytam.

 

Ewentualnie pozostaje jakis spokojny "gotowiec" w rodzaju przykladu podanego przez Andycha, albo kilku innych z oferty nastika. Wygrzebalem takie "ciekawostki":

- RCH Classic http://www.nastik.pl/rch-classic-arf-p-2235.html

- RCH Mistral http://www.nastik.pl/rch-mistral-arf-p-2597.html

- RCH Rapid (niestety kontrukcyjny) http://www.nastik.pl/rch-rapid-arf-p-2600.html

- TM Astra (tez kontrukcja) http://www.nastik.pl/tm-astra-arf-p-2079.html

 

Niestety zaden z powyzszych nie byl na forum jeszcze prezentowany, a w kazdym razie szukajka nie zwraca wynikow. No nic, nie spieszy mi sie, poczekam na kolejne rady bardziej zaawansowanych pilotow ;)

 

Pozdrawiam

Grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to żeby jeszcze bardziej zamieszać, odpowiednik Classica: http://mixmodel.esco.pl/product_info.php?products_id=892 i Mistrala: http://mixmodel.esco.pl/product_info.php?products_id=804 .

Wszystkie podane mieszczą się w przedziale cen określonych przez Ciebie. Teraz musisz się zdecydować czy włożysz więcej w wyposażenie, aby mieć pełną mechanikę płata, czy ograniczysz się do klapo-lotek i wspomaganiu lądowania przez wychylenie do góry, przy tej wielkości modelu to wystarczy, ale nie da nowych doświadczeń.

Jeżeli chodzi o modele Blejzyka i Arthobby, maja potwierdzoną jakość i osiągi, niestety faktycznie wymagają warsztatu i sporo pracy, z niepełnych ARF na pewno najlepiej wypada Modellot, zadzwoń do nich koniecznie, może przekonają Cię do Jantara. Moim zdaniem te 40cm wielkiej różnicy nie robi, a satysfakcja na pewno będzie większa, tu umieściłem ich ofertę: ftp://153.19.156.122/FTProot/modelarnia/oferta.zip , może być już nieaktualna bo chodzą słuchy że coś poprawiali.

Szkoda, że inni się nie wypowiadają, ja w sumie mam jeszcze niewielkie doświadczenie i za dużo tych modeli na oczy nie widziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ze celem jest coś wybitnie termicznego to raczej Jantar odpada. Jantar jest makietę a makiety przeważnie nie sa projektowane by latać super w termice ale by w ogóle latać.

 

Co innego np 3 metrowy F3J. Model jest już typowym termicznym modelem z dobranym profilem i wagą.

 

Dlatego pośrednio lepsze będą te modele z TP z RCH.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście polecam ten model : http://www.nastik.pl/rch-elipsoid-arf-p-1960.html

 

Choć osobiście nie jestem właścicielem tego modelu ani nawet nim nie latałem to mam dwóch kumpli którzy je posiadaja już kilka lat i są z nich wybitnie zadowoleni.

Ich wypowiedzi typu "ten model sam lata i niechce nawet wylądować, a jakiekolwiek ruszanie wajchami na apce to przeszkadzanie w majestatycznym locie" mówią mi nadwyraz wiele.

Kilka tygodni temu miałem radoche gdy mogłem w realu popatrzeć jak te modele latają.

Sa idealne pod kazdym kątem. Tu znajdziecie kilka fotek tego modelu http://www.modelarnia-chelmno.pl/photogallery.php?album_id=10

 

Z tego całego zamieszania sam się napaliłem na ten model : http://www.nastik.pl/blizzard-brak-p-1958.html a że 2 tyg jade w góry, wjadę do producenta by móc go zakupic ze żródełka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

A ja podpowiem coś takiego http://www.nastik.pl/rch-proxima-ii-arf-p-2236.html

Rozmawiałem z Panem Grzegorzem z Nastik'a i dopowiedział mi, że to cudo ma ok. 56dm^2 powierzchni płata co przy masie 2000g daje obciążenie ok. 36g/dm.

W zstawie jest kompletna galanteria (wręgi, półki pod serwa, akumulator itd., bowdeny, dźwignie itd.)

A i jeszcze strona producenta http://www.reichard.cz/cz/_proxima2.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zeby nie bylo ze czekam na gotowe ;) pogooglalem troche, moze takie zestawienie przyda sie tez innym pilotom szukajacym przyjemnego szybowca termicznego. Z wymienionych do tej pory modeli:

 

- Elegant F3J - brak informacji o profilu wiec mozna sie sugerowac jedynie nazwa

- Serenity - profil MS 1.8/8.7 ktory jak doczytalem jest pochodna MH32. Profil stworzony w celu poprawienia reakcji na klapy

- Classic - profil S3021, obecnie wypierany przez nowsze profile

- Mistral - profil S3021, jak powyzej

- Rapid - profil S3021

- Astra - profil MH32(mod) stosowany obecnie

- Proxima - profil S3021

- Passat - profil S3021

- Elipsoid - profil S3021

 

Profil S3021 byl stosowany w modelach F3J, obecnie wypierany jest przez nowsze profile, takie jak m.in MH32.

 

Wiec jesli brac pod uwage tylko proflie .. kurcze, jak na sredniego pilota wyglada ze kazdy z tych modeli bedzie latal dobrze :lol: Pozostaje wiec kwestia wagi i obciazenia powierzchni oraz ... urody wg gustu przyszlego pilota ;)

 

Pozdrawiam

Grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na MH-32 jest jeszcze GEM z Top Model ale czy jest to profil termiczny? Wątpię. No chyba, że lata się wysoko i szuka mocniejszych noszeń. Za to polecam go tym, którzy mieszkają w wietrznych okolicach, bo jest szybki, co pewnie też go dyskwalifikuje jak chodzi o termikę. Trudno ciasno krążyć bez sporej utraty wysokości. Da się sporo zwolnić. Nie ma tedndencji do wpadania w korkociąg ale za to przy małej prędkości ma spore opadanie. W srednich warunkach na pakiecie 2200mAh daje się wyciągnąć 7-8 razy a to daje 40min do 1h latania. Wystarczy, żeby kark zabolał. Ostatnio się bawiłem w loty przy silnym wietrze pod chmurami burzowymi. Tak ciągło, że musiałem raz szybko zmiatać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" W srednich warunkach na pakiecie 2200mAh daje się wyciągnąć 7-8 razy a to daje 40min do 1h latania. Wystarczy, żeby kark zabolał."

polecam wygodny fotel plażowy a godzinny lot zapewnia mi ten model przy bardzo słabych noszeniach :D

http://www.kwarcinski.com/starling.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele z oferty L. Kwarcińskiego pominąłem, ponieważ rozpatrujemy tu szybowce o większej rozpiętości, ale gdyby decyzja miała dotyczyć dwumetrowych to nic innego bym nie polecił. Szkoda, że ciągle nie powstał zapowiadany 2.5 metrowy, jesteś bliżej źródła czy w tym roku jest nadzieja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Co do profili to nie kryje swojej niewiedzy w temacie, stad tez mozliwe bledy czy przeinaczenia. Zeby miec jakis "punkt startowy" co do rozpoznania wlasciwosci lotnych roznych kontrukcji sila rzeczy posilkowalem sie opisami profili w internecie, a glownie zas tabelka pod adresem: http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm . To ze MH32 jest szybki to bardzo cenna informacja :) Rozumiem ze moge przyjac ze model o tej samej wadze, kontrukcji i powierzchni, ale z profilem S3021 bedzie wolniejszy, bardziej podatny na termike, ale i bardziej wrazliwy na wiatr ? No to mam kolejna zagwozdke, mieszkam na rowninach, a w tym roku dni wietrznych mamy zdecydowanie wiecej niz bezwietrznych..

 

Pozdrawiam

Grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele z oferty L. Kwarcińskiego pominąłem, ponieważ rozpatrujemy tu szybowce o większej rozpiętości, ale gdyby decyzja miała dotyczyć dwumetrowych to nic innego bym nie polecił. Szkoda, że ciągle nie powstał zapowiadany 2.5 metrowy, jesteś bliżej źródła czy w tym roku jest nadzieja?

 

Nadzieja jest zawsze ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele Blejżyka są dość lekkie - zdziwiłem się gdy wziąłem do ręki Mefisto - i to dodatkowo polaminowanego i dość mocno pomalowanego. Co prawda jest dość delikatny, ale jeśli nie będziesz szaleć to styka. Co do złego dnia w ArtHobby, to raczej jest on standardowy. Mnie całkiem olali, mimo że dzwoniłem i wysłałem zamówienie mailowe. Przy Blejżyku i ArtHobby się trochę napracujesz, co, jako na drugi model, ma swoje dobre strony :)

 

Z Modellotu dostaniesz model solidniejszy i bardziej kompletny, ale też poczekasz na niego trochę dłużej. No i w cenie Blejżyka...

 

Na "drugi początek" sugerowałbym jednak wybrać model bez klap. Na początku dzwonki są nierzadkie - takimi modelami lata się inaczej niż styropianem - są bardziej rącze, mniej stabilne... - chyba szkoda kasy na bogate wyposażenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

latałem modelem motoszybowca 2,5 m (Roxi na awatarze), który posiadał profil MH 32. Moje wrażenia co do profilu są następujące:

- w termice fajnie się lata - model potrafi się "kleić do powietrza" przy spokojnym lataniu kark na pewno zaboli :rotfl:

- żeby poszaleć trzeba "dobalastować" model - wtedy przy silniejszym wietrze można pokręcić trochę figur akrobacyjnych. Jednak płaty muszą być wykonane mocno (ja pożałowałem węgla na wzmocnienie dźwigarów i mi jeden płat "strzelił - nie wytrzymał przeciążenia przy schodzeniu z 250m do niskiego przelotu".

Ogólnie płat z tym profilem ma właściwości do latania termicznego i na pewno Ciebie zadowoli.

Obecnie pracuję nad odbudową skrzydeł, ale zrobię już z innym profilem.

 

pozdr. Jacek Walenciak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.