Jump to content

Cularis Multiplex


Recommended Posts

Witam,

Dzisiaj (a właściwie wczoraj xD ) wyciągnąłem pudło z Cularisem, które od długiego czasu czekało na "swoją kolej" iii fundusze na silnik/regiel etc. Tak więc zamieszczę parę fotek i później napiszę jak to cudo lata i porównam do EasyGlidera.

 

Opisywać budowy nie będę, bo to model piankowy i to od Multiplexa - więc każdy z instrukcją w ręku powinien sobie poradzić ze złożeniem tego modelu. Oczywiście jeśli ktoś będzie miał jakieś pytanie to chętnie odpowiem.

 

Wyposażenie jakie mam zamiar tam dać to:

 

- Silnik Turnigy 35-48 900 KV

 

-Regiel 70A- SuperSimple

 

- Pakiet.. To zależy ten albo ten albo ten Nie wiem jaki będzie najlepszy - to się okaże na oblocie :)

 

- Śmigło składane 12x6 CAM PROP

 

- Kołpak 45/4/8 (niestety za mały) od Pelikana -wg mnie trochę to nie wygląda no, ale nie mam wyboru xD

 

- Serwa 6x HTX 900

 

- OdbiornikGraupner R700

 

 

Chyba wszystko... :P Jako, że mam aparaturę MX-12 to dysponuję tylko 6 kanałami. Więc lotki połączyłem V-kablem i wyszło 6 kanałów zamiast 7 :P

 

Po wyjęciu z pudełka oczywiście wszystko co do szczęścia potrzebne :) Czyli bowdeny, snapy, zawiasy itd... No wszystko... Jak to Multiplex :P

 

Model na sucho złożony:

e0550fe316.JPG

 

Wnętrza:

bbad41adef.JPG

 

Mechanizm od Steru wysokości: (Dla mnie coś nowego-ciekawego- Zdejmowana wysokość i mechanizm wewnątrz kadłuba :shock: )

f80c01c013.JPG

 

Model na dzień dzisiejszy wygląda tak:

9906810450.jpg

7ebffea363.jpg

9d96ec475e.jpg

 

Brak "tyłu" spowodowany niedoborem xD CA. (Dzisiaj koło 18 będzie dostawa :) ) Więc model najprawdopodobniej wzbije się dopiero w poniedziałek.

Obiecuję, że będzie film/fotki i relacja.

 

Jedno tylko mam pytanko - czy warto miksować lotki z klapami tak aby chodziły równocześnie ?? Zwiększy to ich sprawność ??

 

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi to niech piszę - byle przed oblotem :P :P :P

 

Nie wiem co jeszcze bym mógł napisać więc kończę :P

 

P.S Dziękuję użytkownikowi kamil369 za pozowanie na fotkach z Cularisem xD

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Dokładnie jak pisze przedmówca, nie warto robić y kabla bo na tym tracisz...

 

Też mam mx-12 i spokojnie można to zrobić na 6 kanałach.

Wystarczy klapy podłączyć na jeden kanał by chodziły równocześnie - obie w górę , obie w dół.

Lotki wtedy na osobnych kanałach i dać im różnicowość , można też je potem mixować z sk.

 

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

Coś ten napęd sw skomplikowany i widzę ma model pływający sw co oznacza że będzie bardzo czuły.

Wychylenia jego będzie trzeba ograniczyć bo mając taki ogon i operując nim zmieniamy automatycznie kąt zaklinowania płata co ma ogromne znaczenie w locie.

Link to comment
Share on other sites

Witam podepnę się pod temat pływającego sw, w moim motoszybowcu (nie Cularis) wstępnie ustawiłem +/- 10* i okazało się to aż nadto za dużo, obecnie zszedłem do ustawień +/- 4* i jest całkiem inaczej a reakcje modelu bardziej spokojne chodź i tak muszę delikatnie obchodzić się z wysokością |(bardzo skuteczne i szybkie reakcje).

Link to comment
Share on other sites

Tylko należy pamiętać, by dać odpowiednio mocne serwo na głębokość. Tutaj działają troszke większe siły niż w typowym s. poziomym. Także po każdym lądowaniu dobrze spojrzeć czy jakaś trawa nie dostała się między piona i pozioma bo grozi to zaklinowaniem, a modelu szkoda :(

Link to comment
Share on other sites

Czyli mówicie, że lepiej podłączyć Klapy na V-Kablu ?? No to się da zrobić :wink: . Tylko nie wiem czy w takim razie źle nie wkleiłem 1 serwa od klapy... Czeka mnie pewnie zamiana strony tego serwa.

A w sumie to co mi da zróżnicowanie lotek ??

 

Dzięki za podpowiedzi - skorzystam :)

Link to comment
Share on other sites

A w sumie to co mi da zróżnicowanie lotek ??

Brak różnicowości powoduje, że podczas wychylenia lotek, ogon modelu nie "układa się" po łuku zakrętu, a lotka wychylona w dół generuje większy opór niż ta wychylona w górę (ogon zarzuca). Aby temu przeciwdziałać, stosuje się mniejsze wychylenie w dół, niż w górę. Różnicę trzeba dobrać eksperymentalnie dla danego modelu.

Oczywiście można to uzyskać też mechanicznie, ale więcej z tym zabawy.

W instrukcji od Cularisa masz podane konkretnie: 20 mm do góry, 10 mm w dół. Przy hamowaniu lotki 10 mm w górę (jednocześnie klapy w dół).

Tego ostatniego nie zrobiłbyś na kablu Y.

Link to comment
Share on other sites

miałem CULARISA i jedyne co poprawiłem to nie wklejałem wtyczek w skrzydle na sztywno tylko przewody były luzne -skrzydło cały czas pracuje i miałem obawy ,ze za jakis czas w locie sie rozłaczy i wtedy ???!!! :shock: a ogólnie super model i super latanie długo mnie cieszył ten model

Link to comment
Share on other sites

nie wklejałem wtyczek w skrzydle na sztywno tylko przewody były luzne -skrzydło cały czas pracuje i miałem obawy ,ze za jakis czas w locie sie rozłaczy

Słusznie! Słyszałem od użytkowników tego modelu, że tak się dzieje.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze pakiet do zasilania elektroniki. Ten regulator nie ma BECa.

 

Wiem, wiem - zapomniałem dopisać.

 

Ja bym przemyślał dobór serw.

 

Dlaczego ?? Co masz na myśli ?? 3/4 forum lata na tych serwach i rzadko się słyszy o usterkach.

 

edyne co poprawiłem to nie wklejałem wtyczek w skrzydle na sztywno tylko przewody były luzne

 

Właśnie też się zastanawiałem co z tym fantem zrobić... chyba jednak zrobię tak jak podpowiadasz - Dzięki :D

 

Właśnie dojechał CA więc koło 21 pewnie znowu usiądę nad Cularisem :)

Link to comment
Share on other sites

Dlaczego ?? Co masz na myśli ?? 3/4 forum lata na tych serwach i rzadko się słyszy o usterkach.
- to spory model i takie serwa mogą nie podołać, szczególnie na sw na ogonie. Tam bym wsadził serwo 20g - nie ma co na masie oszczędzać przy takim modelu , a lepiej mieć pewność.

 

Nie chodzi o to htx900 jest z chin tylko , że mogą być za słabe. Sam na chińczykach latam i mają taką samą awaryjność jak hs55.

Link to comment
Share on other sites

Pablo_433, a ty na jakich serwach Ty latałeś ?? Wszędzie 9g ?? Dają radę ?? Bo mnie kurcze trochę zmartwiliście... do sklepu modelarskiego najbliżej 160km, a dla 2 serw koszta przesyłki mnie zabiją... Ryzykować oczywiście nie chcę, więc najprawdopodobniej dzisiaj skleję model do końca i pójdzie "na półkę" :cry:, aż do czasu jakiegoś większego zamówienia. Ehh a miałem zamiar go najpóźniej jutro oblatać :roll:

Link to comment
Share on other sites

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

A ja to bym w ogóle chyba podziękował sterowi kierunku. Chyba, że w większych szybowcach bez niego niet, ale to raczej nie jest ciężki wyczynowy model... Wolałbym mieć klapy na dwóch kanałach i móc je niezależnie miksować z lotkami i wysokością...

Link to comment
Share on other sites

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

A ja to bym w ogóle chyba podziękował sterowi kierunku. Chyba, że w większych szybowcach bez niego niet, ale to raczej nie jest ciężki wyczynowy model... Wolałbym mieć klapy na dwóch kanałach i móc je niezależnie miksować z lotkami i wysokością...

 

A to nie jest model którym można latać w termice bez problemu? [czyli model termiczny] Jeżeli tak, to SK będzie potrzebny (tzn. przyda się i będzie łatwiej) :]

Link to comment
Share on other sites

Witam

A nie lepiej zrobić to tak

SK

SW

Lotka prawa

Lotka lewa

Klapy na kablu Y

Silnik

Lotki zmiksować na kanale przypisanym do klap (3-pozycyjny) jako klapolotki wychylane do góry.

Klapy podłączyć pod kanał np. od podwozia (2-pozycyjny) wychylane w dół.

No i już możemy sobie zrobić Butterfly.

Link to comment
Share on other sites

O ile pamiętam, MX-12 (jak to JR-y mają) ma dość sztywne przyporządkowanie kanałów, silnik lub klapy (tutaj klapy) na 1 kanałe, potem lotki, wysokość i kierunek, następnie zostaje chyba druga lotka i coś jeszcze, np. podwozie (tutaj silnik)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.