Skocz do zawartości

Cularis Multiplex


jary14

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Dzisiaj (a właściwie wczoraj xD ) wyciągnąłem pudło z Cularisem, które od długiego czasu czekało na "swoją kolej" iii fundusze na silnik/regiel etc. Tak więc zamieszczę parę fotek i później napiszę jak to cudo lata i porównam do EasyGlidera.

 

Opisywać budowy nie będę, bo to model piankowy i to od Multiplexa - więc każdy z instrukcją w ręku powinien sobie poradzić ze złożeniem tego modelu. Oczywiście jeśli ktoś będzie miał jakieś pytanie to chętnie odpowiem.

 

Wyposażenie jakie mam zamiar tam dać to:

 

- Silnik Turnigy 35-48 900 KV

 

-Regiel 70A- SuperSimple

 

- Pakiet.. To zależy ten albo ten albo ten Nie wiem jaki będzie najlepszy - to się okaże na oblocie :)

 

- Śmigło składane 12x6 CAM PROP

 

- Kołpak 45/4/8 (niestety za mały) od Pelikana -wg mnie trochę to nie wygląda no, ale nie mam wyboru xD

 

- Serwa 6x HTX 900

 

- OdbiornikGraupner R700

 

 

Chyba wszystko... :P Jako, że mam aparaturę MX-12 to dysponuję tylko 6 kanałami. Więc lotki połączyłem V-kablem i wyszło 6 kanałów zamiast 7 :P

 

Po wyjęciu z pudełka oczywiście wszystko co do szczęścia potrzebne :) Czyli bowdeny, snapy, zawiasy itd... No wszystko... Jak to Multiplex :P

 

Model na sucho złożony:

e0550fe316.JPG

 

Wnętrza:

bbad41adef.JPG

 

Mechanizm od Steru wysokości: (Dla mnie coś nowego-ciekawego- Zdejmowana wysokość i mechanizm wewnątrz kadłuba :shock: )

f80c01c013.JPG

 

Model na dzień dzisiejszy wygląda tak:

9906810450.jpg

7ebffea363.jpg

9d96ec475e.jpg

 

Brak "tyłu" spowodowany niedoborem xD CA. (Dzisiaj koło 18 będzie dostawa :) ) Więc model najprawdopodobniej wzbije się dopiero w poniedziałek.

Obiecuję, że będzie film/fotki i relacja.

 

Jedno tylko mam pytanko - czy warto miksować lotki z klapami tak aby chodziły równocześnie ?? Zwiększy to ich sprawność ??

 

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi to niech piszę - byle przed oblotem :P :P :P

 

Nie wiem co jeszcze bym mógł napisać więc kończę :P

 

P.S Dziękuję użytkownikowi kamil369 za pozowanie na fotkach z Cularisem xD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 85
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Dokładnie jak pisze przedmówca, nie warto robić y kabla bo na tym tracisz...

 

Też mam mx-12 i spokojnie można to zrobić na 6 kanałach.

Wystarczy klapy podłączyć na jeden kanał by chodziły równocześnie - obie w górę , obie w dół.

Lotki wtedy na osobnych kanałach i dać im różnicowość , można też je potem mixować z sk.

 

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

Coś ten napęd sw skomplikowany i widzę ma model pływający sw co oznacza że będzie bardzo czuły.

Wychylenia jego będzie trzeba ograniczyć bo mając taki ogon i operując nim zmieniamy automatycznie kąt zaklinowania płata co ma ogromne znaczenie w locie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam podepnę się pod temat pływającego sw, w moim motoszybowcu (nie Cularis) wstępnie ustawiłem +/- 10* i okazało się to aż nadto za dużo, obecnie zszedłem do ustawień +/- 4* i jest całkiem inaczej a reakcje modelu bardziej spokojne chodź i tak muszę delikatnie obchodzić się z wysokością |(bardzo skuteczne i szybkie reakcje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko należy pamiętać, by dać odpowiednio mocne serwo na głębokość. Tutaj działają troszke większe siły niż w typowym s. poziomym. Także po każdym lądowaniu dobrze spojrzeć czy jakaś trawa nie dostała się między piona i pozioma bo grozi to zaklinowaniem, a modelu szkoda :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli mówicie, że lepiej podłączyć Klapy na V-Kablu ?? No to się da zrobić :wink: . Tylko nie wiem czy w takim razie źle nie wkleiłem 1 serwa od klapy... Czeka mnie pewnie zamiana strony tego serwa.

A w sumie to co mi da zróżnicowanie lotek ??

 

Dzięki za podpowiedzi - skorzystam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w sumie to co mi da zróżnicowanie lotek ??

Brak różnicowości powoduje, że podczas wychylenia lotek, ogon modelu nie "układa się" po łuku zakrętu, a lotka wychylona w dół generuje większy opór niż ta wychylona w górę (ogon zarzuca). Aby temu przeciwdziałać, stosuje się mniejsze wychylenie w dół, niż w górę. Różnicę trzeba dobrać eksperymentalnie dla danego modelu.

Oczywiście można to uzyskać też mechanicznie, ale więcej z tym zabawy.

W instrukcji od Cularisa masz podane konkretnie: 20 mm do góry, 10 mm w dół. Przy hamowaniu lotki 10 mm w górę (jednocześnie klapy w dół).

Tego ostatniego nie zrobiłbyś na kablu Y.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem CULARISA i jedyne co poprawiłem to nie wklejałem wtyczek w skrzydle na sztywno tylko przewody były luzne -skrzydło cały czas pracuje i miałem obawy ,ze za jakis czas w locie sie rozłaczy i wtedy ???!!! :shock: a ogólnie super model i super latanie długo mnie cieszył ten model

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pakiet do zasilania elektroniki. Ten regulator nie ma BECa.

 

Wiem, wiem - zapomniałem dopisać.

 

Ja bym przemyślał dobór serw.

 

Dlaczego ?? Co masz na myśli ?? 3/4 forum lata na tych serwach i rzadko się słyszy o usterkach.

 

edyne co poprawiłem to nie wklejałem wtyczek w skrzydle na sztywno tylko przewody były luzne

 

Właśnie też się zastanawiałem co z tym fantem zrobić... chyba jednak zrobię tak jak podpowiadasz - Dzięki :D

 

Właśnie dojechał CA więc koło 21 pewnie znowu usiądę nad Cularisem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego ?? Co masz na myśli ?? 3/4 forum lata na tych serwach i rzadko się słyszy o usterkach.
- to spory model i takie serwa mogą nie podołać, szczególnie na sw na ogonie. Tam bym wsadził serwo 20g - nie ma co na masie oszczędzać przy takim modelu , a lepiej mieć pewność.

 

Nie chodzi o to htx900 jest z chin tylko , że mogą być za słabe. Sam na chińczykach latam i mają taką samą awaryjność jak hs55.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pablo_433, a ty na jakich serwach Ty latałeś ?? Wszędzie 9g ?? Dają radę ?? Bo mnie kurcze trochę zmartwiliście... do sklepu modelarskiego najbliżej 160km, a dla 2 serw koszta przesyłki mnie zabiją... Ryzykować oczywiście nie chcę, więc najprawdopodobniej dzisiaj skleję model do końca i pójdzie "na półkę" :cry:, aż do czasu jakiegoś większego zamówienia. Ehh a miałem zamiar go najpóźniej jutro oblatać :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

A ja to bym w ogóle chyba podziękował sterowi kierunku. Chyba, że w większych szybowcach bez niego niet, ale to raczej nie jest ciężki wyczynowy model... Wolałbym mieć klapy na dwóch kanałach i móc je niezależnie miksować z lotkami i wysokością...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli tak:

klapy

lotka prawa

lotka lewa

sk

sw

silnik

 

Jak się mylę niech ktoś mnie poprawi ;-)

No i mamy w pełni wykorzystane 6 kanałów.

 

A ja to bym w ogóle chyba podziękował sterowi kierunku. Chyba, że w większych szybowcach bez niego niet, ale to raczej nie jest ciężki wyczynowy model... Wolałbym mieć klapy na dwóch kanałach i móc je niezależnie miksować z lotkami i wysokością...

 

A to nie jest model którym można latać w termice bez problemu? [czyli model termiczny] Jeżeli tak, to SK będzie potrzebny (tzn. przyda się i będzie łatwiej) :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

A nie lepiej zrobić to tak

SK

SW

Lotka prawa

Lotka lewa

Klapy na kablu Y

Silnik

Lotki zmiksować na kanale przypisanym do klap (3-pozycyjny) jako klapolotki wychylane do góry.

Klapy podłączyć pod kanał np. od podwozia (2-pozycyjny) wychylane w dół.

No i już możemy sobie zrobić Butterfly.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam, MX-12 (jak to JR-y mają) ma dość sztywne przyporządkowanie kanałów, silnik lub klapy (tutaj klapy) na 1 kanałe, potem lotki, wysokość i kierunek, następnie zostaje chyba druga lotka i coś jeszcze, np. podwozie (tutaj silnik)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.