Skocz do zawartości

Wicherek 10


Łukasz K.

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 278
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

A co to znaczy "zawodniony" - z kropelkami wody z atmosfery? Z mojej praktyki - i wielu kolegów - wynika, że owe smugi cellonu wynikają praktycznie tylko z nadmiernej ilości rozpuszczalnika użytego do rozcieńczenia cellonu. Pokrytą cellonem powierzchnię i tak należy przeszlifowac drobnym papierem ściernym. Dopiero po tym malujemy już na odp. kolor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja elementy kadłuba przy silniku maluję żywiicą epoksydową albo cieniutka warstwa kleju distal, nigdy się nie zawiodłem na tej metodzie.Ma jeszcze jedna zaletę-nie śmierdzi jak poliuretanowa farba.Lakiery nitro odpadają jako zabezpieczenie przed paliwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokrytą cellonem powierzchnię i tak należy przeszlifowac drobnym papierem ściernym.

Ale chyba tylko wtedy, jeżeli papier przyklejamy do twardej powierzchni. W przypadku konstrukcji ażurowej szlifowania nie stosujemy. Czyli w przypadku Wicherka, przeszlifować możemy przód kadłuba.

 

Smugi zostawia kiepskiej jakości rozpuszczalnik. Jak jest dobry, niezależnie ile go wlejemy, smug nie będzie. Ja używam rozpuszczalników nitro firmy Dragon. Z innymi miałem problemy - czytaj białe smugi. Aceton u mnie wcale się nie sprawdził.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...sęk w tym, że cellonować powinno się kilkakrotnie - 5-7 warstw, aż do połysku, bo nitrocellon jest lżejszy od caponu i in. Grozi to jednak zwichrowaniem konstrukcji, dlatego należy przypinać do równej płaszczyzny, ew. cellonem naprężyć pokrycie i później capon (i ew. kolor). Po jedno-dwukrotnym cellonowaniu wstają kłaczki (podobnie jak na balsie) i należałoby to przeszlifować (jak pisze Fokker), ale cienki japon raczej trudno.

Guru Schier pisze o cellonowaniu komory silnikowej, bo paliwo samozapłonowe cellonu nie ruszy, jak to było już powiedziane, za to alkohol metylowy wchodzący w skład paliwa żarowego rozpuszcza lakiery nitro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Guru Schier pisze o cellonowaniu komory silnikowej, bo paliwo samozapłonowe cellonu nie ruszy, jak to było już powiedziane, za to alkohol metylowy wchodzący w skład paliwa żarowego rozpuszcza lakiery nitro.

I to jest odpowiedź na ten spór Fokkera i Arturrro. Chyba już po kłótni :?: :mrgreen:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...sęk w tym, że cellonować powinno się kilkakrotnie - 5-7 warstw, aż do połysku

Tu zdania też są podzielone ;-) Jedni uważają, że do połysku, a inni, że należy zostawić powierzchnię matową. Jeżeli chcemy uzyskać połysk, to raczej na cellon dobrze jest dać warstwę lakieru nitro, który nie będzie dodatkowo naprężał japonki. Czyli cellonu 3 warstwy, żeby naciągnąć papier, a potem lakier nitro do połysku. Ale skoro i tak model ma być pokryty jakimś lakierem chemoutwardzalnym (zadecydowaliśmy, my społeczność PFMRC, że Arturrro, właśnie tak potraktuje model ;-) ) to połysk będzie z niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale skoro i tak model ma być pokryty jakimś lakierem chemoutwardzalnym (zadecydowaliśmy, my społeczność PFMRC, że Arturrro, właśnie tak potraktuje model ;-) ) to połysk będzie z niego.

A mi najbardziej do tej pory spodobał się pomysł, który podsunął slawekmod - żywica epoksydowa. :jupi: Tylko proszę, Fokker - nie pisz znowu, że nie słucham podpowiedzi i robię po swojemu. Slawekmod zaimponował mi wielokrotnie, a przy tym jego sposób jest bardzo prosty. :)

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tym tematem. Nawet Fokkerowi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest odpowiedź na ten spór Fokkera i Arturrro. Chyba już po kłótni

Tu nie było kłótni bo od samego początku miałem rację. Arturrro - twoje podziękowanie, również i mnie traktuję jako przeprosiny. Przyjmuję. Ciekawe tylko czy kolegę Luka stać na podobny gest...

Co do żywicy lub distalu - każdy używa sprawdzonego sposobu ja akurat lakieru poliuretanowego bo najprostszy jest w użyciu.

 

EDIT: ...literówka :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie było kłótni bo od samego początku miałem rację. Arturrro - twoje podziękowanie, również i mnie traktuję jako przeprosiny. Przyjmuję.

Racja, kłótni nie było. :)

 

Co do żywicy lub distalu - każdy używa sprawdzonego sposobu ja akurat lakieru poliuretanowego bo najprostrzy jest w użyciu.

Ja spróbuję dziś z żywicą - napisałem, że sposób najprostszy, bo nie wymaga nawet wychodzenia z domu - mam. :)

Później znowu "pochwalę" się tym co wystrugałem. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zrób sobie mały eksperyment: spróbuj rozcieńczyć wymieszany klej rozcieńczalnikiem nitro do konsystencji średniego lakieru i taką miksturą pomaluj jakiś ścinek balsy lub sklejki -materiału, z jakiego jest zrobiony przód kadłuba. Daj temu czasu na związanie żywicy i będziesz wiedział, czy tym Dragonem wyjdzie wymagana powłoka. Gdyby klej nie chciał się rozcieńczać potraktowany rozpuchem nitro to zrób drugą próbkę z użyciem dynksu.

 

A :!: I nie zapomnij zawczasu spakować sobie walizki, żebyś nie został w jednym ubraniu jak Cię domownicy z chałupy wywalą :devil: :rotfl: . Uprzedzam: będzie capiło w całym domu :roll: :mrgreen: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, ciekawa propozycja. Spróbuję. :)

 

Z tym capieniem - będę musiał sprawę jakoś rozwiązać, bo za "modelarnię" służy mi duży pokój w mieszkaniu. Ale może na ten czas wyprowadzę się do piwnicy? :lol:

Chociaż spośród domowników, tylko narzeczona może mi coś gderać. Kot i królik niewiele mają do powiedzenia, serio. ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.