Gość Opublikowano 28 Października 2009 Opublikowano 28 Października 2009 Witam Tak modele zostały dziś wysłane do Sławka. I chyba najważniejsza informacja :mrgreen: Cena EDKA 120 w chwili obecnej wynosi 160 zł plus przesyłka 20 zł Mam tylko nadzieję że w tym sezonie nie będzie problemów z balsą i ceny materiałów nie zostaną podniesione przez dostawców ............... :?:
vava Opublikowano 28 Października 2009 Opublikowano 28 Października 2009 No , no zapowiada się ciekawy model. Szukam właśnie coś na pierwszego balsiaka i jeżeli tylko pojawi się jakaś fajna relacja to chyba się skuszę. Trzymam kciuki za projekt i czekam na relację! Powodzenia!
Gość slawekmod Opublikowano 28 Października 2009 Opublikowano 28 Października 2009 W sprawie wycinania Edge proszę kontaktować się z Krzysztofem Kakabe, gdyż to Krzysiek wycina ten model Tutaj plan w skali 1:1 http://downfall.pl/plan%20edge%20120.rar
dawid Opublikowano 29 Października 2009 Opublikowano 29 Października 2009 te plany to żóty modelu czy są tam jakieś wręgi i żeberka bo muj program tylko to wyświetlił :shock:
Gość slawekmod Opublikowano 29 Października 2009 Opublikowano 29 Października 2009 To tylko rzuty modelu dla składających ten model.
gładkilot Opublikowano 29 Października 2009 Opublikowano 29 Października 2009 te plany to żóty modelu czy są tam jakieś wręgi i żeberka bo muj program tylko to wyświetlił :shock: :'( można chociaż zainstalować Mozillę Firefox bo szczypie w oczy jak się czyta... Pozdrawiam EDIT nie wystarczy mieć tylko stosować bo podkreśla błędy na czerwono jak word ...
dawid Opublikowano 29 Października 2009 Opublikowano 29 Października 2009 a jest możliwośc dostania tych planów :roll: edit Mozilla Firefox to ja mam
Gość slawekmod Opublikowano 29 Października 2009 Opublikowano 29 Października 2009 Plany z wręgami itp raczej nie będą dostępne.
Piotrek_SGM Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Dołączam się do grona poglądaczy i trzymających kciuki :wink: [od jakiegoś czasu mam ochotę na podobny model]
Gość slawekmod Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Dostałem paczkę ale dopiero jutro poważę elementy i porobię zdjęcia, jestem padnięty po pracy dzisiaj.
piotr Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 normalnie trzymasz nas w napięciu :evil: :evil: :evil: :evil:
Gość slawekmod Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Wiec zacząłem przymierzać elementy do siebie, nie pasują delikatnie wypusty z wręgi 2 i 3 do góry kadłuba ale to nic szczególnego, pozatym wszystko jest narazie dopasowane idealnie. W miarę składania próbnego będzie więcej zdjęć.
Gość Anonymous Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Widziałem go na żywo. Naprawdę robi wrażenie :!: :idea: Jak tylko będę miał kasę - z miejsca kupuję !
Gość slawekmod Opublikowano 30 Października 2009 Opublikowano 30 Października 2009 Model musi powstać expresowo, kilku kolegów chce jeszcze wyciąć takiego Edzia a ja na swoje barki wziąłem sprawdzenie poprawności montażu i wskazanie elementów wymagających korekt.
Gość slawekmod Opublikowano 31 Października 2009 Opublikowano 31 Października 2009 Więc teraz co i jak kleić.Najpierw kładziemy górną część kadłuba na równej desce około 1 m długości i składamy elementy domku silnika. Niczego jeszcze nie zalewamy klejem !.Po złożeniu domku z trzech części (dwa boczki i półka na pakiet) wsuwamy wręgę numer dwa .Po ustaleniu pozycji tej wręgi za pomocą kątownika w pozycji prostopadłej do deski montażowej zalewamy na miejsca zaznaczone kółkami kilka kropel CA. Mając przyklejoną wręgę 2 podobnie postępujemy z wręgą numer 3.Następnie sklejamy łoże podwozia z dwóch takich samych elementów i wsuwamy we wręgę numer 2 .Teraz przyszedł czas na montaż wręgi numer 1.Po prostu nawlekamy ją na domek silnika , wsuwamy w otwory łoże podwozia i wszystko zalewamy kilkoma kroplami CA.Ja używam gęstego.Wręga silnikowa składa się z dwóch takich samych elementów i tą proponuję zakleić na poxipol. Teraz zauważone przeze mnie drobne błędy wymagające korekty w projekcie. Półka podwozia musi iść w dół o 5 mm albo boczki domku trzeba zrobić wyższe o 5mm.Ewentualnie zlikwidować wycięcia w domku i w łożu podwozia. Trzeba też podciąć wypusty wręg 2 i 3 bo są przesunięte o 5mm i nie pasują.podcięcie wypustów likwiduje problem natychmiastowo ale trzeba to uwzględnić w następnych wycinaniach. Tak to wygląda po sklejeniu.Jeżeli wręgi 1,2 i 3 są wklejone prostopadle do sklejkowej góry kadłuba to boczki pasują idealnie do wypustów. Następną czynnością jest przygotowanie boczków, naklejamy więc wzmocnienie gniazd serw, i okrągłe wzmocnienia kieszeni łącznika skrzydła oraz wzmocnienia otworów na kołki ustalające położenie skrzydeł. UWAGA Następnie musimy dokonać lekkiego ugięcia boczków na otworach w które wchodzi czwarta wręga, ugięcie to wynosi około 4st.Ja namoczyłem to miejsce wodą, potem od wewnętrznej strony w miejscu dziur na czwartą wręgę dołożyłem rant metalowego kątownika robiąc dość głębokie wgniecenie w kształcie litery V.Po wysuszeniu suszarką dopiero teraz dokleiłem listwy wzmacniające dół kadłuba. Po takim przygotowaniu boczków zakładamy je na pierwsze trzy wręgi i wkładamy rózmież wręgę numer 4 .Narazie bez kleju.Wszystko trzeba robić na równej desce montażowej. Jeżeli wszystko pasuje dobrze to zalewamy klejem wszystkie połączenia od 1 do 4 wręgi (boczki do wręg i góry kadłuba) Po sklejeniu powinno wyglądać to tak : Ja wkleiłem dodatkowe listewki żeby boczki sie nie rozeszły a kadłub żeby trzymał linie proste boczków. Potem wstawiamy resztę wręg i utrzymując prostopadłość boczków w stosunku do deski montażowej zalewamy klejem połączenia. Kadłub u mnie po w/w czynnościach wygląda tak: No i ważenie tego co na zdjęciach. Wkleiłem miękką balsę 7mm do łoża podwozia od wewnętrznych stron oraz paski balsy 3mm po bokach łoża podwozia a następnie wszystko oszlifowałem: Potem pokryłem łoże balsą miękką 3mm aż do boczków: Potem przykleiłem podłużnice z balsy 6x6 i paski balsy 3mm na balsę uprzednio przyklejoną do wręg 1 i 2 .I tu niespodzianka , Podłużnice nie pasują do wręgi , trzeba było przesunąć otwory i poprawić wręgę. Poniżej to samo miejsce poprawione balsą. Po tych zabiegach kadłub nabiera wyglądu, model sam się praktycznie składa, po niewielkich zmianach w projekcie będzie to bardzo fajne latadło. Zabrałem się za garb w kadłubie i stateczniki. i statecznik poziomy : Edit: Mając wklejone półwręgi garbu wklejamy listewki 3x3 z balsy ułatwiające klejenie i ustalające balsowe poszycie garbu. Zastosowałem moją ulubioną metod wyginania balsy na garb za pomocą płynu do szyb, balsa na garb 2 mm średniej twardości. Po idealnym wysuszeniu przykleiłem poszycie i na CA i wyszlifowałem, wyszło nawet znośnie. Nadziałem się jednak na błąd konstrukcyjny który Piotr musi koniecznie poprawić, ja w dość prosty sposób sobie z tym poradzę , strzałka pokazuje miejsce gdzie powinien zaczynać się statecznik. Kadłub wyglada teraz tak: A tak ze statecznikami: i waży tyle ze sterami wysokości i kierunku:
Marek:D Opublikowano 31 Października 2009 Opublikowano 31 Października 2009 Sławku idziesz jak burza. Prawie pół modelu w jeden dzień PS Myślę, że przydatny byłby jeszcze taki mały kosztorys np balsy którą trzeba dokupić, jaka grubość i ile, jakie listewki itp. Powodzenia w dalszej budowie.
Piotrek_G Opublikowano 31 Października 2009 Opublikowano 31 Października 2009 Powiedz mi Sławku, jak Ty wykonujesz garb, że tak idealnie pasuje krawędzią do boczku kadłuba? Musiałbym Ciebie chyba zobaczyć w akcji, bo w ogóle ciężko mi to sobie wszystko wyobrazić. Pokazałeś leżący obok wygięty garb, a wyginałeś go na czym, na wręgach? Sklejasz kilka pasów balsy klejem CA na całej długości od wewnątrz, czy z zewnątrz? Przy wyginaniu balsy, pomagasz cobie czymś jeszcze prócz płynu do mycia szyb? Proszę o instruktarz.
Gość slawekmod Opublikowano 1 Listopada 2009 Opublikowano 1 Listopada 2009 Powiedz mi Sławku, jak Ty wykonujesz garb, że tak idealnie pasuje krawędzią do boczku kadłuba? Musiałbym Ciebie chyba zobaczyć w akcji, bo w ogóle ciężko mi to sobie wszystko wyobrazić. Pokazałeś leżący obok wygięty garb, a wyginałeś go na czym, na wręgach? Sklejasz kilka pasów balsy klejem CA na całej długości od wewnątrz, czy z zewnątrz? Przy wyginaniu balsy, pomagasz cobie czymś jeszcze prócz płynu do mycia szyb? Proszę o instruktarz. Wykonując garb należy pamiętać o kilku rzeczach.Najważniejszą sprawą jest jednorodność balsy, można ją sprawdzić prześwietlając mocną żarówką, jak widać jaśniejsze i ciemniejsze pasma w desce to taka już się nie nadaje, powinna być jednorodna a słoje biegnąć wzdłuż deski.Drugą sprawą jest miejsce klejenia klepek, kiedyś miejsce klejenia umieszczałem w najwyższym punkcie garbu a to jak sie okazało był błąd.Teraz do deski balsy doklejam na rzadki ca po obu stronach na styk dwie dodatkowe deski o takiej samej gramaturze.Uzyskuję w ten sposób deskę z trzech klepek o szerokości 30 cm i długości garbu z naddatkiem po kilka cm na każdą stronę.Zawsze daję materiał grubości większej o 0.5-1mm niż na planie ponieważ podczas szlifowania i tak zdejmę nadmiar balsy. Po sklejeniu klepek do siebie całość szlifuję tak aby miejsc klejenia nie było czuć pod palcem. I teraz przystępuję do gięcia .Całą deskę z obu stron dosłownie zalewam Spryskiwaczem na amoniaku.Ma być mokra i przesiąknięta.po 2 minutach zaczynam wyginanie, najpierw delikatnie naginając , potem coraz bardziej gnę w każdym puncie na długości , jak za bardzo podescchnie to znowu spryskuję deskę płynem.Gnąc deskę robię to w taki sposób aby środek środkowej deski był w najwyższym punkcie garbu a miejsca klejeń bocznych desek były z boku garba. Nie opieram podczas formowania desek na wręgach, co najwyżej od czasu do czasu sprawdzę ile jeszcze mam podgiąć.Jak już mam garb wygięty jak trzeba to przeginam go jeszcze o około 15% i suszę suszarką aż jest suchutki . Mając tak przygotowany garb zakładam na wręgi i odmierzam ile mam ściąć po bokach z naddatkiem 5mm.Potem ścinam jedną stronę na gotowo i doklejam do boczku.Następnie docinam drugą stronę i szlifuję w taki sposób żeby poszycie ułożyło się na wręgach i żeby nie było szczeliny pomiędzy garbem a boczkiem.Nie zawsze sie to udaje.Teraz przyklejamy drugą stronę i zalewamy wręgi od wewnątrz żeby przykleiły się do poszycia garbu. Wracając do Edka, dziś postanowiłem zająć się kalpą.Sam pomysł kalpy jest dobry ale ja trochę zmienię koncepcję w części kabinowej. Sposób swojej przeróbki tego elementu pokażę potem, ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby budujący ten model zostali przy oryginalnym rozwiązaniu. Do Piotra.Otwory ustalające klapę we wrędze nr 1 są za wysoko o 3mm. Teraz już zaczyna przypominać Edzia Podkleiłem kawałki balsy do pokrywy, jutro szlifowanie. To wszystko co na zdjęciu waży 285g
piotr Opublikowano 1 Listopada 2009 Opublikowano 1 Listopada 2009 czasami zastanawiam się, jak ja to wszystko maluję że to tak fajnie potem wychodzi :?: :?: jestem pod wrazęniem twoich prac SŁAWKU :shock:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.