Jump to content

PZL Gawron


sławek

Recommended Posts

Zadowolony własnościami "wytrzymałościowo-lotnymi" Storcha powieliłem swoje rozwiązania w nowym projekcie .Jedyną zmianą jest pokrycie modelu taśmą klejącą po uprzednim zagruntowaniu depronu cieniutką werstewką UHU.

Kompletny Gawronik (jedynie bez kół) waży 650g rozp-112cm.

Niestety co do napędu mam na razie obiekcje :coś ala permax 370!? przekładnia 4/1 śmigło 9/6 aku ni-mh 9.6v 650mAh -latało to kiedyś w moim me109 to może i tu da rade.Motocalc wykazał że i na speed 300 powinien latać ale życie pokaże.

Profil klasycznie płaskowypukły 12% ,ulotnione 4 kanały,kadłub i stateczniki z depronu 6mm ,skrzydła 3mm .

Niebawem go ulotnie i jak tylko dopisze pogoda sprawdze obawy dot. napędu

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

Czołem!

 

Świetny model! Gdzie można dostać plany? Chciałbym się zapytać o technikę krycia modelu taśmą. Jakim rodzajem kleju UHU gruntowałeś - jak możesz to opisz procedurkę (pewnie rozcieńczyć klej z wodą i pomalować model ;) ale warto zapytać). Druga sprawa to jaka techniką oklejałeś model, że nie widać miejsc łączenia taśmy ze sobą? Swoją drogą to świetnie się prezentuje w tych barwach!

Dobra robota!

Link to comment
Share on other sites

Plany wszystkich moich modeli bez wyjątku są moim pomysłem :faja: .

Co do krycia to brak widocznych miejsc łaczenia taśmy to wina aparatu ale faktycznie nawet w naturze są mniej widocznie niz sie spodziewałem.Gruntowanie pierwotnie planowałem zrobić rozrobionym klejem polimerowym dragona +denaturat ,ale ten drugi sie rozbił i nie majac czym rozcięczyć zrobiłem to klejem UHU (bez rozcięczenia!!) tym samym którym normalnie kleimy deproniaki ,posmarowałem oklejane części wpierw w strategicznych miejscach czyli w okolicy obwodu danej powierzchni i np. na skrzydłach w miejscach gdzie pod pokryciem sa wregi ,nakładałem w miare grubo i natychmiast rozcierałem nadmiar kleju kawałkiem balsy po całej części by pokryć klejem 100% powierzchni.Trzeba to zrobić w miare szybko bo może zostać podeschniety "wałek" kleju w miejscach gdzie go dawkowaliśmy . po porządnym wyschnieciu (ja sie spieszyłem i robiłem to po 10min) przyklejamy taśme klejącą (na skrzydłach i sterach koniecznie zaczynamy od tyłu) z zakładką 3-5mm.UWAGA poprawienie taśmy jest niemożliwe.

Na koniec można poprawić odrobine żelazkiem ale koniecznie ze sprawdzonym ustawieniem temp. by nie stopić depronu.Taśmy klejące są lekko przeżroczyste i można przed oklejeniem namalować flamastrem ewentualne detale pokrycia ale i tu uwaga bo gruntowanie może rozmazać flamaster-experymenty powiedzą wam wszystko :)

Dawkować tak klej by uzyskać minimalną jego grubość po rozsmarowaniu-umnie to było niemal niewidocze-dopiero przyklejający sie paluch pokazał ze pokryłem faktycznie klejem.

Co do konstrukcji Gawrona i storcha -jest banalnie prosta i polega na kilku listewkach i klocku twardego styro do przyklejenia belki silnikowej

Dołączona grafika

klinowe rozmieszczenie listewek na przodzie rewelacyjnie broni model przed kasacją dziobu a w przypadku gdy grzbiet jest linią prostą (skrzydło-ogon) można górną listewke pociągnąć do samego statecznika co wzmocni kadłub na jego całej długości:)

Link to comment
Share on other sites

Sławek a po co używasz dodatkowego kleju pod folię?Nie ma takiej potrzeby.Po przyklejeniu podgrzej suszarką aby się obkurczyła i trzyma wystarczająco i zawsze można ją bez problemu zerwać jak coś pójdzie nie tak.Podklejanie UHU robię tylko jeżeli kleję folię na EPP.

Co do napędu to poszukaj GWS EPS 370 z przekładnią 6:1,bezproblemowo ciągnie modele górnopłatów o wadze powyżej 700g i obraca dużymi śmigłami np.11x4,7 a waga całego napędu 63g

Link to comment
Share on other sites

Czytając inne posty na temat oklejania taśmą i trochę z autopsji doszedłem do wniosku ze "goła" taśma po czasie lubi sie odklejać zwłaszcza w miejscach nie zamkniętych takim kryciem (np odcięte miejsce na lotke jeśli sie je odcięło po kryciu ) ale przedewszystkim akurat ta taśma najlepszego kleju nie miała.

 

Co do napędu to sie jeszcze zobaczy-na tę chwile jest praktycznie zimny nawet po długiej pracy na full co rokuje ze jeśli nie uzyskam zadowalającego ciągu zmienię śmigło na większe a ciąg na tę chwile "na ręke" wydaje sie być przyzwoity (przypominam że silnik 370 czyli coś właśnie w stylu GWS)

EDIT

Model gotowy i czeka na oblatanie,dziś tylko troche pokołował na pół gazu i nawet niewiem kiedy się wzniósł .Obawy co do mocy napędu były zbędne.

Link to comment
Share on other sites

kolejny fajny model - gratulacje! :)

Robson... może zrób mu tylko po bożemu okrąglą maskę? :)

niewiele roboty a będzie jeszce fajniejszy :)

To samo chciałem napisać. Okragła maseczka i będzie zupełnie inna maszyna. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Okrągła maska silnika pojawi sie dopiero kiedy ta kwadratowa ulegnie ewentualnej destrukcji i mnie ona kłuje w oczy.

Wczoraj pokusiliśmy sie o loty próbne,niestety na "lotnisku" okazało sie że wiaterek nie mały ale mimo (desperacja) to pare lotów gawron odbył, przy okazji okazało sie że nie prędko bedzie miał zmmieniona maske :) twarda sztuka.

Wiatr nie pozwolił na pełne wyczucie i wytrymowanie modelu ale w momentach ciszy model statecznie latał sam, a przy jednostajnym wietrze udało mi sie go "powiesić" w bezruchu (oczywiście na skrzydłach a nie na śmigle :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jak widać daje rade i na wietrze (mniejszym od poprzedniego latania) .Za sterami jego nowy właściciel ,praktycznie "pilot" bez doświadczenia i w pełni dający sobie rade z gawronem nawet w takich warunkach .
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

Podepnę się pod ten temat u mnie równiez powstał depronowy gawron kryty taśmą :). Model powstał z rzutów dostepnych w necie, które wydrukowałem w formacie A4 i powiekszałem juz bezpośrednio w czasie budowy tak aby uzyskac rozpiętość ok 1200mm

 

Dołączona grafika

 

 

Kilka fotek z budowy

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

 

A tu juz efekt końcowy

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

 

Jest to mój pierwszy model z depronu, zaskakuje mnie prostota i szybkośc klejenia takich konstrukcji. Technologia ta pozwala wybudowac sobie ulubiony model nie wydając przy tym wielkich pieniedzy jak w przypadku zestawów do kupienia w sklepach modelarskich.

Link to comment
Share on other sites

Bravo!! widzę że udało ci się zrobić NIE kwadratowy przód ,wprawdzie nie przeszkadza i daje większą odporność na kretobicia ale estetyka wtedy jest do d....Pylony czy jak to nazwać inaczej na końcach skrzydeł dałbym mniejsze -zbyt łatwe do uszkodzenia i negatywny wpływ przy bocznym wietrze .Napisz jaki zastosowałeś napęd ,aktualnie w moim lata poczciwa 400 i pakiet lipol 11v.Wprawdzie na tym nie zawiśnie na śmigle ale i tak uważam że jest za mocny.Widzę że skrzydła przymocowane na stałe-szkoda bo łatwo o uszkodzenie i trudne w transporcie a jeśli chodzi o zastrzały to polecam-wprawdzie w tym modelu ich nie stosowałem ale w podobnym ( STORCH ) sprawdziły się wyśmienicie i pozwoliły na dosyć szalone latanie.

PS Gawron mimo WIELU lotów i niemal 2 lat zabawy nadal jest na "chodzie" polecam usztywnić stateczniki bo z czasem depron flaczeje i model zaczyna wtedy latać bardzo kiepsko,ale może wypowie się wreszcie aktualny właściciel modelu.

Link to comment
Share on other sites

Model super a co do flaczenia depronu to i owszem ,flaczeje ale od ubijania kretów mój model ma już 4lata i jedynie wymieniłem mu dziobek na epp bo depronowy sflaczał dokładnie po ubiciu kilku kretów .

tak wyglądał 4 lata temu

Dołączona grafika

a tak wygląda obecnie

Dołączona grafika

i o jakim flaczeniu Sławku mówisz

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.