Skocz do zawartości

Albatros DII - relacja z budowy


mirolek

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Okleiłem folią centropłat co z uwagi na jego wcześniejszy montaz "na stałe" do kadłuba nie było łatwym zadaniem.

Osadzone przedłużacze serw sprowadziłem do kadłuba modelu pod imitacją chłodnicy ..... w oryginale przewód od chłodnicy biegł aż do pierwszego cylindra ale w moim przypadku takie rozwiązanie nie jest możliwe z uwagi na zdejmowaną klapkę kryjacą pakiet.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4755

 

ms

 

edit 18.05

Pokryłem folią górne płaty oraz lotki i powoli zbliżam się do końca budowy modelu.

Niestety z uwagi na awarię regulatora nie udało się wykonać pierwszej próby ciagu zamontowanego silnika Power-HD 3536. Nowy regulator TP 40A jaki podłączyłem, po minucie swojej pracy trzasnął z wielkim hukiem i mimo, że działają serwa silnik niestety nie :cry:

ms

Opublikowano

Osadziłem lotki i ich popychacze oraz podłączyłem elektronikę po wymianie "feralnego" regulatora. Pilot którego z duchem epoki nazwałem Yacenty, mógł wreszcie poruszyć lotkami i sterami.

Po osadzeniu klapki silnika na bagnetach i dwóch neodymkach było już dość późno w nocy gdy padła pierwszy raz komenda .....kontakt! ...a obsługa naziemna za pomocą drążka w nadajniku uruchomiła silnik ;D

Śmigło 11x4,7 już na małych obrotach pociągło model, który choć jeszcze bez kół śmiało ruszył do przodu .... druga w nocy, to jednak nie jest najlepsza pora na próbę napędu :-)

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4789

 

Do końca zostało jeszcze troche pracy ... ale oblot coraz bliżej.

ms

 

EDIT 24.05.2010r

Wykonałem wreszcie naciąg płatów.

Aby możliwa była regulacja naciągu posłużyłem się końcówkami bowdenów. W kadłubie oraz w górnym płacie wkleiłem nakrętki fi 2mm w które wkręcane są końcówki bowdenów. Naciąg wykonany został z plecionki wędkarskiej 0,4mm.

 

Naciąg dolnego płata wygląda jak na zdjęciu ....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4827

 

a naciąg górnego płata przeciagnięty przez dwa zaczepy w miejscu podoparcia słupkiem V widoczny jest na kolejnym zdjęciu .....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4828

 

Po założeniu naciagu płaty stanowią "jedną sztywną całość"

ms

Opublikowano

Wykonanie naciągu drugiego płata zajęło juz tylko kilkanaście minut.

 

Poprawnie rozwiąznie "teoretyczne" ...... całkowicie sprawdziło się w praktyce :-)

Przy osadzonych na górnych płatach słupkach, złożenie i naciagnięcie skrzydeł trwa około 4 minuty z czego najwięcej czasu zajmuje wkręcenie śrobki łączącej oba płaty w dole słupka "V". Model z założonymi i naciagniętymi skrzydłami wygląda jak na zdjęciu.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4829

 

Do próbnego oblotu pozostało jeszcze wykonanie kół o odpowiedniej średnicy. Niestety nic gotowego nie znalazłem w sklepie i czeka mnie ręczna robota :x

ms

Opublikowano

Jach linek użyłes? Na Allegro w dziale materiały modelarskie sprzedawane są linki plecionki w różnych średnicach; ja kupiłem 0,3mm, 0,6 i 0,8mm. Odcinek 5m kosztuje 5zł. Myślę, że cena, a i jakość jest bardzo dobra. Moje wykorzystam do naciągu w Vicomcie oraz w dużym Nieuporcie 11.

Co do kół - jaka średnica? Mogę ewentualnie pozyczyć do oblotu moje vintage ale są ciężkie, średnica chyba 85mm.

Opublikowano

Pisałem powyżej .... plecionka 0,4mm. Może troszkę zbyt cienka ale jest biała i na oko dobrze wygląda :-)

 

Obręcz kół 9,5 cm a z oponą ma być około 11 cm. Zrobię koła z dwóch warstw sklejki z wypełnieniem środka balsą 5mm. W balsie wykonam zagłebienie i nałożę oponę ze sznura z neoprenu ..... jeżeli go znajdę w handlu w małych ilościach :-)

Jeżeli nie to nawinę pasek z epp i wyokrąglę żelazkiem.

ms

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

W przerwie jaką zrobiłem sobie w budowie Albatrosa, powstał bardzo udany model Me-262 w klasie ESA. W tym czasie Albatros nieco się przykurzył na szafie ale tak to juz zwykle bywa, że długie siedzenie nad jednym projektem skutkuje małym przesytem i dopiero przerwa w budowie sprawia, że z wielką ochota znów można zająć się budową.

 

Albatrosa zostawiłem w stanie "prawie" gotowym do oblotu ale to "prawie" zajęło jeszcze jeden wieczór. Wykonane przed przerwą koła wykończyłem oponami ..... z węża polietylenowego o średnicy 12mm. Niestety nie znalazłem sznura z neoprenu o odpowiedniej średnicy a neoprenowe przewody paliwowe są zbyt cienkie. Moje przejrzyste opony wyglądały nieciekawie, dlatego zamalowałem je foliopisem. Po zabejcowaniu i osadzeniu na nieco zmodyfikowanym podwoziu (druga oś amortyzowana) nie wyglądają zbyt naturalnie ale pozwolą na pierwszy start.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4971

 

Wąż polietylenowy pozwala na amortyzację i nie uszkodzi się tak szybko jak pasek epp lub imitacja opony z balsy, jeżeli ktoś z forumowiczów ma pomysł na inną oponę to proszę o radę.

Tylna płoza z listwy sosnowej wzmocnionej dwoma paskami sklejki 0,6mm, została wykonana na amortyzatorze gumowym ....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4972

 

Z takim wykończeniem model może być juz oblatany. Pozostał do wykonania jeszcze kołpak i dekoracyjne malowanie, zapowiedziana za cały tydzień kiepska pogoda pozwoli na ostateczne wykończenie i oblot w najbliższy weekend.

ms

Opublikowano

Nie ważyłem ale wyszło dość lekko - balsa 5mm + dwie warstwy sklejki 1,5 mm + wąż polietylenowy ..... gorzej, że są świecące tzn z połyskiem a guma przecież nie powinna się błyszczeć :lol2:

ms

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Dawno nic nie pisałem w tym temacie a model skończony przed wakacjami kurzy sie w oczekiwaniu na oblot.

Wyznaczyłem tą datę na jutro tj. 11 listopada i jestem dobrej myśli - pogoda odpowiednia i doskonałe historyczne odniesienie :-)

 

Wykonałem wcześniej zamykaną klapkę od spodu, obłożenie balsą drutów podwozia, oraz wykończenie imitujące obszycie ze skóry w kabinie pilota.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5684

 

Ostatecznie model przygotowany do lotu z pakietem 2200 mAh waży 1360g i tak się prezentuje .....

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5685

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5686

 

trzymajcie kciuki, jeżeli nie będzie dalszych zdjęć to znaczy, że temat skończył się wraz z modelem :lol2:

 

EDIT: Model dumnie zaprezentował się na lotnisku w dniu narodowego święta, pogoda jednak nie pozwoliła na oblot. Próba ciągu silnika oraz kołowania zakończyła się złamanym śmigłem.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5749

 

Za klika dni pogoda się poprawiła i model wystartował .... dalsze losy modelu można zobaczyć w tym wątku :(

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=335611&sid=9b52fcd42904fff03062e21ec564f3a8#335611

ms

  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

Bardzo daleko musiałem pogrzebać na kolejnych stronach aby znaleźć wątek budowy mojego Albatrosa :rotfl:

 

Zgodnie z deklaracją - model odbudowałem w ciągu miesiąca czy dwóch po feralnym locie ale ponieważ była juz zima, model zaległ na szafie. Wiosną zastąpiły go inne pomysły modelarskie a potem długi sezon walk esa.

Kilka sekund w filmie Bitwa Warszawska 1920 sprawiło, że model znów zafunkcjonował w świadomości i postanowiłem go ulotnić ..... najlepsza data - rocznica katastrofy :lol2:

 

Aby przybliżyć nieco sylwetkę mojego modelu ładuję zdjęcia aktualnego wyglądu.

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7366

 

Przód całkowicie nowy, nowe dwie pierwsze wręgi, mocowanie pakietu i silnika. Nieco widać łączenia na różnicy wybarwienia balsy. Udało się wykorzystać też kilka elementów starego balsowego pokrycia, wykonałem pokrycie silnika z blaszki alu maskujące stare szlifowane elementy. Nowy balsowy kołpaczek pokryty blaszką dopełnia całości.

Skrzydła nie były uszkodzone ale zmieniłem ich mocowanie - skleiłem górny płat i teraz całość jest łączona ze stójką za pomocą blaszek skręcanych na śrubki - wnętrze z kostki elektrycznej. Cztery takie elementy bardzo mocno trzymają górny płat. Słupki wykonałem nowe i łączone są górą na zaczep z drutu a dołem skręcane jedną śrubką fi 2mm z dolnym płatem. Sztywność górnego płata i mocne słupki pozwalają zrezygnować z naciągu ale ten pozostaje jako dekoracja.

 

Pomysł na deser - wydrukowany znak kościuszkowski ;)

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7376

ms

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Nastąpił wreszcie ten dzień na który czekają wszyscy modelarzy budujący przez wiele godzin swoje samoloty - czas oblotu.

Wczoraj mimo zimna i lekkiej mgły zdecydowałem sie poderwać Albatrosa. Początkowo chciałem tylko sprawdzić ciąg silnika i upewnić się czy model nie skręca ale ponieważ wszystko było prawidłowo a nie było wiatru zapadła decyzja - w górę.

 

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7389

 

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7390

 

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7391

 

http://www.pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7392

 

Drżące kolana i lodowate z nerwów ręce ustąpiły po pierwszej minucie lotu, kiedy upewniłem się, że model zupełnie dobrze sobie radzi w powietrzu. Nieco nerwowo reagował na ster wysokości a reakcja pogłębiała się ze wzrostem prędkości. Na szczęście dało się to opanować i model cały i bez uszkodzeń udało się posadzić na pasie. Przy dobiegu pękł jednak gumowy amortyzator podwozia i model zatrzymał się na nosie.

 

W kolejnym locie zmniejszyłem nieco wychylenia SW doważyłem przód a efekt pompowania znacznie się zmniejszył. Lot i lądowanie przebiegły bez problemu.

 

Model lata bardzo dobrze, jest w pełni przewidywalny i ma spory zapas mocy.

Wstawiając powyższe zdjęcia mogę zakończyć temat budowy Albatrosa i bardzo się cieszę, że doprowadziłem projekt do szczęśliwego końca ;D

Zamierzam jeszcze wykończyć kokpit i umieścić tam dziarskiego pilota a przy kolejnej okazji podzielę się nowymi zdjęciami "z lotu"

 

ms

Opublikowano

Wstawiając powyższe zdjęcia mogę zakończyć temat budowy Albatrosa i bardzo się cieszę, że doprowadziłem projekt do szczęśliwego końca

Końgratulejszyn :mrgreen: ale jakiego końca :?: Wykończony model to dopiero początek ...

Opublikowano

Dwa loty które wykonałem Albatrosem to faktycznie dopiero początek przygody tego modelu, ale dalsze losy będą prezentowane w innym wątku tj. zimowe-wiosenne-letenie i jesienne latanie w Krakowie :lol2:

 

ms

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Model prezentuje się świetnie.Mam tylko takie pytanie.Jak rozwiązałeś montowanie i dostęp do akumulatorka i aparatury i na ile min lotu starcza aku.Pozdr.R

Opublikowano

Dostęp do pakietu po zdjęciu maski silnika mocowanej na dwa kołki i magnesy neodymowe a dostęp do odbiornika i serw od spodu po zdjeciu przykręcanej śrubkami klapki.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7626

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7627

 

Silnik 1270 kV latam ze śmigłem APC 11x7 oraz pakietem Energy Power 3s 3300mAh. Pakiet swoje waży ale i tak na nosie przyklejony jest taśmą (widoczne na zdjeciu pod silnikiem) ołów 25g.

Timer mam na 10 minut ale wylatałem kiedys 12 minut i jeszcze nie odcięło zasilania. Śmigło jest dość "mocne" dlatego latam na połowie gazu- wtedy model bardziej makietowo wygląda.

Próbowałem też ze smigłem 11x4,5 ale troszkę brakowało przy starcie a model wymagał dłuższego rozbiegu, wznoszenie też było słabsze a ja mam jednak "kombatowe" zacięcie i wolę aby Albatros latał jak na myśliwca przystało :lol2:

ms

Opublikowano

Dzięki.Zaczynam myśleć o Bristolu i chyba zrobię dłuższy ryjek ale tak żeby zbytnio nie zepsuć proporcji.Będą problemy z wyważeniem a nie chcę niepotrzebnie doważać.R

Opublikowano

Nie zmieniaj proporcji przodu modelu, to go zniekształci. Lepiej postaraj się zrobić jak najlżejszy ogon :-)

Wszystkie modele z tego okresu mają krotkie i ciężkie nosy. Taki ich urok a przy okazji można zakładać duże pakiety i długo latać.

 

ms

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.