Skocz do zawartości

Albatros DII - relacja z budowy


mirolek

Rekomendowane odpowiedzi

Mirolek posiadam ksiazke Tomasza Goworeka "Pierwsze samoloty mysliwskie lotnictwa polskiego" sa w niej zawarte ilustracje dotyczace malowania samolotow Albatros D.III (Oef) i to glownie w polskich barwach. Jesli jestes zainteresowany podaj e-maila, to zeskanuje i podesle.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Bardzo chętnie coś w polskich barwach - adres na mojej stronie www lub pisz na priv-a.

Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci.

 

Kolejny weekend to kolejny postęp w budowie modelu.

Wycinanie i obrabianie w bloku żeberek to nie jest zbyt interesujący etap prac. Dodatkowo szczupłośc miejsca w galerii wymusza aby prezentować jedynie gotowe wykonane elementy, pomijając poszczególne fragmenty budowy. Zamiast zdjęć, będzie więcej opisu :-)

 

Z balsy 2 mm wykonałem metodą ręczną 40 żeber oraz 6 szt z balsy 2,5 mm. Po obrobieniu we wspólnym bloku złożyłem dolne płaty modelu.

Konstrukcja skrzydeł jest charakterystyczna dla oldtimer-ów czyli bez górnego dźwigara. Po obłożeniu folią pojawią się zatem specyficzne zagłębienia. Dolne dżwigary stanowią listwy sosnowe 3x7 oraz 3 x 8 mm. Każde żebero było indywidualnie pasowane z uwagi na głebokie podcięcie które obawiałem się wykonać w bloku, ostatni "szlif" był tuz przed montażem.

Względem projektu zastosowałem nieco szerszą listwę spływu w której finalnie zostaną wyszlifowane specyficzne zagłębienia .... efekt tej układanki poniżej

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3829

 

... górny płat powstanie dopiero w kolejny weekend

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce podawać w tekście adresu bo potem specjalne programy wyłapują adresy i skrzynka jest pełna śmieci.

tak zwane żniwiarki (ang. harvesters) 8) szukają znaków typowych dla maila np. @ , dajesz zamiast małpy "at" i teoretycznie po sprawie :P chociaż żniwiarki są coraz przebieglejsze :twisted:

sorry za OT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na planie jest coś tam zaznaczone?

ta przerywana linia to bowden - skrzydło ma tylko dwa dolne dźwigary.

W planach serwa lotek są umieszczone w kadłubie a popychacz prowadzony jest w dolnych płatach do słupka.

 

Wystrugałem takie coś co ma przypominać silnik, kolektor z drogiej strony cylindrów będzie z rurek plastikowych a na cylindrach będą jeszcze małe zwory zrobione ze szywek biurowych .... może jak to wymaluję to ujdzie :?:

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3841

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety zaliczyłem kreta innym konstrukcyjnym modelem i odbudowa zajmuje mi trochę czasu....... to nie kombat z EPP i w 10 minut nie naprawię :-)

 

 

edit: 1.03.2010r

Catalina naprawiona więc powoli strugam dalej Albatrosa

Zmieniłem łącznik w górnym płacie..... płaty miały być łączone w środku a ja postanowiłem osadzić na modelu na stałe centropłat i na bagnetach mocować pozostałe części płatów.

Centropłat wygląda tak....

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4177

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Udało się w środku tygodnia znaleźć troche czasu i zrobiłem końcówki skrzydeł górnego płata.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4196

 

Wstępna przymiarka wykonanego wcześniej centropłata i końcówek skrzydeł ....

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4197

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Trochę zaniedbałem konstrukcyjną wersję Albatrosa budując z EPP wersję kombat .... czas jednak wrócić do relacji.

W weekend, wykonałem obłożenie boków i spodu kadłuba balsą 1,5 mm

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4411

połączyłem także dolne płaty za pomocą łącznika węglowego umieszczonego w rurce aluminiowej i przedłużonego dźwigara. Dzięki wklejonej poprzeczce możliwe będzie mocowanie płatów za pomocą małych śrubek do których dostep zapewniony jest przez klapkę w dolnej części kadłuba.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4412

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonane wcześniej płaty wymagały jeszcze trochę pracy związanej z wykończeniem, dokleiłem pokrycie centropłata i krawędzie natarcia płatów dolnych.

Całość oczyściłem z drobnych pozostałości kleju i oszlifowałem, teraz nadaje się już do oklejania.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4450

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4451

 

Zanim jednak położę oracover muszę rozwiązać temat podpórki w kształcie litery V i jej mocowania do górnego i dolnego płata. Początkowo planowałem osadzic płaty na stałe i wtedy problem słupków byłby rozwiązany. Wielkość modelu i problem z jego przechowywaniem skłoniły mnie do wykonania demontowalnych płatów i stąd problem jak montowac boczne słupki.

Połączenia bagnetowe płatów góry i dołu są rozwiązane ale jak montować słupki boczne - na śruby do wypuszczonych z płatów blaszek?

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz przykręcać je do skrzydła dolnego i górnego. W tym przypadku do słupka mocujesz z boku blaszkę, która będzie przykrecona do wspomnianych powierzchni. Tak mam w Nieuporcie 11 w wersji elektrycznej - fotki z montażu znajdziesz w moim temacie. Natomiast w nieuporcie 11 ale benzynowym słupki przykręcone do dolnego skrzydła( do boku wystającej ze skrzydła blaszki) natomi9ast ramiona V na końcach mają wklejone pręty zgięte pod kątem ostrym i one wchodzą w rurki wklejone w odp. miejsca płata górnego. Też jest to na fotkach w dziale połmakiety. Tłumaczenie moze zawiłe ale sposób wykonania prosty. Jeszcze raz odsyłam do strony aerodrome...cos tam. Macie tam pokazane krok po kroku z montażu wielu modeli samolotów z I wojny również i Albatrosy. Czemu nie chcecie z niej czerpać :rotfl: :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różne rozwiązania podglądałem ale chciałem {dość pokrętnie} wywołać dyskusję jakie rozwiązanie będzie najlepsze i zarazem najprostsze. Przytoczony przez Ciebie sposób montażu jest bardzo "tardycyjny" i oczywiście ma wiele zalet ale jest dość kłopotliwy z racji wielu śrubek i metalowego drobiazgu który zawsze ginie w trawie ;D

 

Fokker - jako bardzo doświadczonego w makietach kolegę, prosze o rzeczową ocenę mojego pomysłu ... spód "V" do dolnego płata mocowany na blaszkę i śrubkę jak opisałeś a góra na magnesach neodymowych tj. magnes o średnicy 5mm (takie mam przygotowane słupki bukowe) naklejony na czubek słupka i wprowadzony w klocek balsy na głebokość około 5mm-7mm w płat górny gdzie będzie wklejony drugi neodymek - czy takie połączenie będzie wystarczające?

Płaty są samonośne i ich współpraca nie jest wymagana konstrukcyjnie czyli słupki pełnią rolę dekoracyjną. W górnym płacie połączenie będzie ukryte ale mam wątpliwość czy będzie wystarczająco mocne i czy nie spowoduje po kilku demontażach "obrobienia" otworów.

Początkowo myślałem o mocowaniu magnes-blaszka wypuszczona z górnego płata ale takie rozwiązanie z wpuszczeniem słupka i połączenie magnes-magnes wydaje się mocniejsze i bardziej estetyczne.

..... co o tym myślisz?

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy z magnesem zda egzamin tego nie wiem...ale skoro słupki tylko dekoracja mają być to i tak bym dał raczej sztywniej :rotfl: Może np podstawa V przykrecona a ramiona zakończone precikami i wpuszczone w skrzydło górne? Czy naciągi też planujesz?

W moim elektryku - pisze o nim bo to mały model - gorne i dolne skrzydło to też w sumie sztywno osadzone ale dopiero połączenie na sztywno słupkiem "V" sztywnosc tę wzmocniło.

Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały" gdy z jakiegoś powodu magnes puści?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na samym magnesie nie będą skrzydła "trzepotały"

Właśnie tego się obawiam co się może zdarzyć jak magnes puści :? Stąd pomysł połączenia magnesu i wpustu .... już się zdecydowałem i spróbuję. Przekonuje mnie łatwość i szybkość montażu a czy się pomysł sprawdzi to zobaczymy.

 

Naciąg będzie, górne skrzydło jest łączone do centropłata na bagnetach i od spodu będzie zabezpieczone gumką, naciąg musi je utrzymać aby się nie rozsunęło.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zabierałem się ostatnio do pracy gdyż czekający mnie element był z gatunku ... "co autor miał na myśli?". Po małych problemach osadziłem jednak pręty podpierajace płat górny.

Brak jakiegokolwiek rozwiązania w projekcie sprawił iż posłużyłem się rozwiązaniem jak przy podwoziu czyli na listewkach sosnowych przynitkowałem wykonane podpórki.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4503

 

Natępnie wlutowałem trójkatne wzmocnienia które wyznaczyły odpowiedni kąt pochylenia podpórek. Po wlutowaniu i sprawdzeniu ułożenia podpórek względem centropłata ich części osadzone w kadłubie zostały zalane żywicą.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4504

 

Centropłat będzie również przynitkowany i zaklejony żywicą .... takie rozwiązanie nie pozwala na jakąkolwiek korektę kąta zaklinowania płata. Polegam zatem całkowicie na długościach wygiętych wg. projektu prętów i muszę zaufać autorowi projektu, że przy zachowaniu dokładności wykonanania nie będą potrzebne późniejsze korekty kata.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.