Jump to content

Albatros DII - relacja z budowy


mirolek

Recommended Posts

Od czasu wielkiego przełomu w lotnictwie mija właśnie 100 lat

Dzieki konstrukcjom Bleriota i Formana samolot przestał być atrakcją towarzyską a stał się środkiem transportu. Z czasem I wojny stał się także narzędziem zniszczenia ale okres ten wraz z rozwojem silników obwitował w bardzo udane konstrukcje lotnicze

 

Charakterystyczną i bardzo rozpoznawalna sylwetkę miał samolot Albatros który moim zdaniem ma coś jeszcze ... urok i ducha pionierskich konstrukcji.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3507

 

Powyższe plany wersji DII otrzymałem od p. Zdzisława Traczewskiego którego serdecznie pozdrawiam, jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim.

Zamierzam wykonać wersję DIII biorąca udział w wojnie z bolszewikami która była identyczną z wersją DII lecz posiadała inny zastrzał skrzydła w kształcie litery V.

 

Zapraszam do obserwacji i komentarzy budowy tego modelu, którego pierwszy etap juz został rozpoczęty ..... wycięte "laserem ręcznym" wręgi kadłuba :-)

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3502

 

Jednym z założeń budowy tego modelu są możliwie małe koszty, dlatego zamierzam wykorzystać wszelkie posiadane w domu resztki balsy i sklejki. Przednie wręgi utrzymujące płat zostały wykonane ze sklejki 1,5 a następnie podkleiłem skleją 1,2 mm. Pozostałe wręgi wykonane zostały z balsy 3mm.

 

Montaż dolnej połowy kadłuba wygląda następująco:

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3503

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3504

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Pod tym linkiem

 

http://www.aerodromerc.com/

 

znajdziesz wiele ciekawych opisów budowy modeli z I wojny; w tym Albatrosa D.II i D.III o rozp 36". Twój będzie podobny lub identiko bo P. Rake własnie opisuje je :idea: Klikając na zakładkę DECALS możesz wydrukować sobie naklejki - krzyże, emblematy danego modelu. Klikając MESSAGE BOARD wejdziesz na furum modeli I wojny lub 20 lecia. Na tych forach to już poszczególni użytkownicy prezentują swoje osiągi tak jak i my to robimy na naszym.

Link to comment
Share on other sites

Do drukowania oznaczeń droga daleka :rotfl: ale dzięki za link, podglądne różnice w mocowaniu zastrzałów i pewnie inne detale.

 

Kolejne zdjęcia z budowy dolnej połowy kadłuba - osadzone podłużnice z listewek sosnowych 3x3 mm oraz balsowe wypełnienie części ogonowej

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3505

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3506

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Dolna połowa kadłuba została skończona.

Zdjęcia wykonywane są bezpośrednio w trakcie pracy, szlifowanie zaplanowane dopiero po połączeniu obu części kadłuba.

 

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3512

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3513

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3514

 

W stosunku do oryginalnych planów nieco inaczej zostały podcięte żebra w trakcie montażu na podłużnicach. Każde żeberko było "ręcznie dopasowane" a mimo to nie ustrzegłem się drobnego błędu przy montażu ... żeberko nr.2 na pierwszym zdjęciu :-(

 

Ostateczny kształ dolnej połowy kadłuba uważam jednak za satysfakcjonujacy. Po oszlifowaniu podłużnic, całość planuję obłożyć balsą 1 mm i bejcować :-)

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3515

ms

Link to comment
Share on other sites

Model ma rozpiętość około 88 cm i długość 75cm

Można przyjąć zatem, że plany są w skali 1:10 choć wymiary nie całkiem zgadzają się z oryginalnym 8,5 m przy długości 7,42m

 

Nie wiem czy to wynik zmian autora planów czy też błąd jaki pojawia się przy kopiowaniu .... papier się rozciąga i jeżeli jest to juz kolejna kopia to takie błędy mogą wystąpić.

 

Nie palnowałem walk tym modelem .... ale :-)

 

jak pokonasz problem kołpaka

planowałem warstwowo sklejaną balsę ale na stronie wskazanej przez Fokker-a znalazłem inne ciekawe rozwiązanie..... jest jeszcze troche czasu na ten element :-)

 

ms

Link to comment
Share on other sites

, jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim.

 

Był egzemplarz w 1919r po zdobyciu Ławicy.

Na takim Albatrosie latał Godwin Brumowski w Jasta 24.

 

Ładnie się zapowiada. Czy płaty będą demontowane ?

Link to comment
Share on other sites

To fakt, był jeden zdobyczny DII i czytałem, że nawet zbudowano jego replikę.

 

Wersja DIII była jednak zakupiona do regularnej służby i dobrze zasłużyła się na wschodzie.

W samej wersji Albatrosa DIII też były zmiany i modyfikacje w zależności od warsztatu który produkował daną serię .... tzn. wersja DIII produkowana w Austri była nieco inna niż wersja produkowana na terenie Niemiec.

 

To jednak szczegóły dla konstruktorów makiet a ja postanowiłem, że chcę mieć model z polskimi znakami i do tego wersja Albatrosa DIII (po małych zmianach wersji DII) idealnie się nadaje :-)

 

Czy płaty będą demontowane

Nie planowałem takiego rozwiązania, serwa lotek (tylko w górnym płacie) musiałyby być odpinane podobnie jak olinowanie. Ukrycie kabli w słupkach będzie dużym problemem i nie będę tego dodatkowo komplikował.

 

ms

Link to comment
Share on other sites

Nie chcę Ciebie zniechęcać ale wersja D.III była półtora-płatem a D.II nie. Będzie widać różnicę. Sama zmiana rozpórek nie wystarczy.

Jakbyś szukał jakiś schematów malowania dla Albatrosa to zapraszam na PW.

 

Edit:

Nie sugeruj się malowaniem tej repliki z Ławicy. Ma złe szachownice :wink: Lewy górny powinien być czerwony.

Model tak czy owak będzie ładny :)

Link to comment
Share on other sites

Mirolek - co masz na myli mówiąc, że serwa musiałyby być odpinane przy demontownym płacie? Serwa zostają na miejscu w skrzydłach, a przewody serw tych mni sa na tyle małych przekrojów, iż można poprowadzić je tak by przylagały do słupków i nie będzie ich prawie widać.

Tak samo z naciągiem, tzn. bez problemu może być demontowany zaczepiając końce na haczyki czy agrafki wędkarskie. Mały 2płat jest zawsze większy od małego 1płata :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.