mirolek Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Od czasu wielkiego przełomu w lotnictwie mija właśnie 100 lat Dzieki konstrukcjom Bleriota i Formana samolot przestał być atrakcją towarzyską a stał się środkiem transportu. Z czasem I wojny stał się także narzędziem zniszczenia ale okres ten wraz z rozwojem silników obwitował w bardzo udane konstrukcje lotnicze Charakterystyczną i bardzo rozpoznawalna sylwetkę miał samolot Albatros który moim zdaniem ma coś jeszcze ... urok i ducha pionierskich konstrukcji. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3507 Powyższe plany wersji DII otrzymałem od p. Zdzisława Traczewskiego którego serdecznie pozdrawiam, jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim. Zamierzam wykonać wersję DIII biorąca udział w wojnie z bolszewikami która była identyczną z wersją DII lecz posiadała inny zastrzał skrzydła w kształcie litery V. Zapraszam do obserwacji i komentarzy budowy tego modelu, którego pierwszy etap juz został rozpoczęty ..... wycięte "laserem ręcznym" wręgi kadłuba :-) http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3502 Jednym z założeń budowy tego modelu są możliwie małe koszty, dlatego zamierzam wykorzystać wszelkie posiadane w domu resztki balsy i sklejki. Przednie wręgi utrzymujące płat zostały wykonane ze sklejki 1,5 a następnie podkleiłem skleją 1,2 mm. Pozostałe wręgi wykonane zostały z balsy 3mm. Montaż dolnej połowy kadłuba wygląda następująco: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3503 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3504 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted January 18, 2010 Share Posted January 18, 2010 Pod tym linkiem http://www.aerodromerc.com/ znajdziesz wiele ciekawych opisów budowy modeli z I wojny; w tym Albatrosa D.II i D.III o rozp 36". Twój będzie podobny lub identiko bo P. Rake własnie opisuje je :idea: Klikając na zakładkę DECALS możesz wydrukować sobie naklejki - krzyże, emblematy danego modelu. Klikając MESSAGE BOARD wejdziesz na furum modeli I wojny lub 20 lecia. Na tych forach to już poszczególni użytkownicy prezentują swoje osiągi tak jak i my to robimy na naszym. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 18, 2010 Author Share Posted January 18, 2010 Do drukowania oznaczeń droga daleka :rotfl: ale dzięki za link, podglądne różnice w mocowaniu zastrzałów i pewnie inne detale. Kolejne zdjęcia z budowy dolnej połowy kadłuba - osadzone podłużnice z listewek sosnowych 3x3 mm oraz balsowe wypełnienie części ogonowej http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3505 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3506 ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 Dolna połowa kadłuba została skończona. Zdjęcia wykonywane są bezpośrednio w trakcie pracy, szlifowanie zaplanowane dopiero po połączeniu obu części kadłuba. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3512 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3513 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3514 W stosunku do oryginalnych planów nieco inaczej zostały podcięte żebra w trakcie montażu na podłużnicach. Każde żeberko było "ręcznie dopasowane" a mimo to nie ustrzegłem się drobnego błędu przy montażu ... żeberko nr.2 na pierwszym zdjęciu :-( Ostateczny kształ dolnej połowy kadłuba uważam jednak za satysfakcjonujacy. Po oszlifowaniu podłużnic, całość planuję obłożyć balsą 1 mm i bejcować :-) http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3515 ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackriver Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Wygląda sensownie. Będę podglądał 8) . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 a mimo to nie ustrzegłem się drobnego błędu przy montażu ... żeberko nr.2 na pierwszym zdjęciu Wręgi, nie żeberka. Żeberka tylko i wyłącznie w skrzydłach lub w sosie na talerzu :mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 żeberka w skrzydłach lub w sosie na talerzu masz rację a "wręgi z grila" nie brzmi zbyt dobrze :rotfl: ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janek Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 ciekaw jestem jak pokonasz problem kołpaka :> a poza tym to będę kibicował, bo mam podobny wynalazek. edit Aha i napisz jaka to skala. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacek Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 no właśnie jaka skala ? bo mam nadzieje że jako "ESOWIEC" zechcesz skrzyżować skrzydła również w WWI Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 Model ma rozpiętość około 88 cm i długość 75cm Można przyjąć zatem, że plany są w skali 1:10 choć wymiary nie całkiem zgadzają się z oryginalnym 8,5 m przy długości 7,42m Nie wiem czy to wynik zmian autora planów czy też błąd jaki pojawia się przy kopiowaniu .... papier się rozciąga i jeżeli jest to juz kolejna kopia to takie błędy mogą wystąpić. Nie palnowałem walk tym modelem .... ale :-) jak pokonasz problem kołpakaplanowałem warstwowo sklejaną balsę ale na stronie wskazanej przez Fokker-a znalazłem inne ciekawe rozwiązanie..... jest jeszcze troche czasu na ten element :-) ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Znaczy, że nie jest to model z planów zamieszczonych na wspomnianej stronie mimo, że autor ten sam. Ale kołpak też jest wykonany warstwowo; http://www.aerodromerc.com/WWI/AlbatrosDII_36/AlbatrosDII_36.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 To nie te plany, zasadniczo inna jest konstrukcja kadłuba . To nie jest jednak makieta i myślę, że różnice wynikają z dostosowania wymiarów oryginału do potrzeb modelu. ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janek Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 inne ciekawe rozwiązanie No tak w elektryku można to zrobić taką metodą. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alyan Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 , jednak ta wersja nie była wykorzystywana w lotnictwie polskim. Był egzemplarz w 1919r po zdobyciu Ławicy.Na takim Albatrosie latał Godwin Brumowski w Jasta 24. Ładnie się zapowiada. Czy płaty będą demontowane ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 To fakt, był jeden zdobyczny DII i czytałem, że nawet zbudowano jego replikę. Wersja DIII była jednak zakupiona do regularnej służby i dobrze zasłużyła się na wschodzie. W samej wersji Albatrosa DIII też były zmiany i modyfikacje w zależności od warsztatu który produkował daną serię .... tzn. wersja DIII produkowana w Austri była nieco inna niż wersja produkowana na terenie Niemiec. To jednak szczegóły dla konstruktorów makiet a ja postanowiłem, że chcę mieć model z polskimi znakami i do tego wersja Albatrosa DIII (po małych zmianach wersji DII) idealnie się nadaje :-) Czy płaty będą demontowane Nie planowałem takiego rozwiązania, serwa lotek (tylko w górnym płacie) musiałyby być odpinane podobnie jak olinowanie. Ukrycie kabli w słupkach będzie dużym problemem i nie będę tego dodatkowo komplikował. ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janek Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 tzn. wersja DIII produkowana w Austri Oeffag dIII 8) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mirolek Posted January 20, 2010 Author Share Posted January 20, 2010 Dzięki Alyan za podpowiedź - znalazłem w sieci taki temat : http://www.krzesiny.org.pl/index.php?lawica=1 ms Link to comment Share on other sites More sharing options...
alyan Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Nie chcę Ciebie zniechęcać ale wersja D.III była półtora-płatem a D.II nie. Będzie widać różnicę. Sama zmiana rozpórek nie wystarczy. Jakbyś szukał jakiś schematów malowania dla Albatrosa to zapraszam na PW. Edit: Nie sugeruj się malowaniem tej repliki z Ławicy. Ma złe szachownice :wink: Lewy górny powinien być czerwony. Model tak czy owak będzie ładny Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janek Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 tu też masz parę malowań: http://wp.scn.ru/en/ww1/f/415 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Mirolek - co masz na myli mówiąc, że serwa musiałyby być odpinane przy demontownym płacie? Serwa zostają na miejscu w skrzydłach, a przewody serw tych mni sa na tyle małych przekrojów, iż można poprowadzić je tak by przylagały do słupków i nie będzie ich prawie widać. Tak samo z naciągiem, tzn. bez problemu może być demontowany zaczepiając końce na haczyki czy agrafki wędkarskie. Mały 2płat jest zawsze większy od małego 1płata :mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.