Skocz do zawartości

Albatros DII - relacja z budowy


mirolek

Rekomendowane odpowiedzi

Oblot pewnie na Marchewkach albo przy "Nico"..... czyli z dala od ludzi i budynków :-)

 

Do końca budowy jeszcze trochę zostało ale początkiem maja (może w sobotę 8.05) zorganizujemy piknik modelarski i oblatamy trzy równolegle budowane modele - wiosna należy do dwupłatów :rotfl:

 

wyrywania podwozia przy większej masie podczas lądowania.

tu masz racje, mimo że dałem gruby drut 2,5 mm i szerokie liswty sosnowe do jego przytwierdzenia, też boje się o lądowanie. Moje "domowej produkcji" koła nie będą raczej nic amortyzowały.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Już było w temacie "Zimowe latanie w Krakowie" ....

 

- marchewki dół - pola przy ul. Górnickiego

- marchewki góra - te same pola ale od strony ul. Zielone Wzgórze

- przy Nico to zjazd z Jasnogórskiej na Modlniczkę (na wprost Nico) w ulicę Przy Forcie, 200m od zajazdu po lewej stronie są rozległe choć troche zadrzwione pola ale jest betonowy pas do lądowania. Teraz to rejon budowanego węzła A4 na skrzyżowaniu z drogą na Olkusz.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Standardowo ..... czyli tak jak na poniższym rysunku?

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4587

 

Drugi długi pręt stalowy fi 2,5 to jednak dodatkowy cieżar, dlatego myślałem czy nie zrobić mniej skuteczną (mniejsze wychylenie) ale nieco lżejszą amortyzację wg tego rysunku?

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4588

 

Pierwszy wariant jest łatwiejszy do wykonania ale obawiam się czy nie będzie dochodziło do wykrzywienia osi na której bedą koła. Jak będą zbyt mocne gumy to nie będzie działać jak należy a jak będą gumy miękkie to model w jedną stronę a koła w drugą :-)

Drugi wariant wymaga spawania podkładki lub małej tulejki do pręta stalowego ale zakres odkształceń osi jest znacznie mniejszy (tylko tyle ile luzu będzie na tulejce) ale tez zakres amortyzacji mniejszy, każde koło pracuje odzielnie czyli jest nadzieja, że chociaż jedno koło bedzie jechać prosto :-)

... co o tym myślisz?

 

EDIT:

Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł który chyba rozwiązuje powyższe wątpliwości :

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4589

 

Jeżeli "wyważam otwrte drzwi" to proszę o komentarz i wskazanie najlepszego rozwiązania.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie ważył do lotu ok.1,35 - 1,4 kg ale przy nieco mniejszej rozpiętości niż Twój model.

 

Może wylutuję pręt 2,5 mm i zamienię go na 1,5mm celem zespolenia boków podwozia w sztywną "klatkę" a zasadniczą oś 2,5mm na której będą koła, zrobię na gumach wg.pierwszego rozwiązania?

Czy podwozie nie "ucieka na boki" przy takim zamocowaniu tzn czy przy skręcie modelu koła nie mają tendencji do jazdy prosto i odwrotnie?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odłożyłem na później decyzję o zmianach w podwoziu gdyz kupiłem folię oracover ze strukturą płótna i zabrałem się za pokrycie dolnych płatów i stateczników.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4601

 

Oliwkowa zieleń wygląda bardzo naturalnie. Pokrycie jeszcze nie jest ostatecznie naciagnięte ale juz widać mocno zarysowane żebra które dodatkow podkreślone zostały podcięciem w krawędzi spływu.

Nadszedł też czas na pierwszą przymiarkę pilota ... w kokpicie miejsce zajmie nie szalony małolat ale doświadczony, lekko szpakowaty pilot i oczywiście z białym szalikiem pod szyją :wink:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4602

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście masz rację, oś amortyzująca jest ponad osią sztywną i przy lądowaniu unosi się do góry na gumach. To bardzo proste rozwiązanie i właśnie tak usprawnię swoje podwozie.

pytanie: czy w takim przypadku nie dochodzi do wykręcania kół na boki i skręcenia modelu przy dobiegu?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mała przerwa w budowie spowodowana była wyjazdem na długi majowy weekend oraz przygotowaniem innego modelu do zdjęć z powietrza.

 

Dwa tygodnie spowodowało wielką chęć powrotu do prac przy Albatrosie i doprowadzeniem go do lotu. Musiałem zebrać "energię" aby wykonać połączenie i płatów oraz zaklinowac na wspornikach centropłat. Wszystkie elementy miałem wcześniej gotowe ale prawidłowe ustawienie kątów i geometri zajęło mi .... 3 godziny :-(

Kiedy po raz czwarty sznurowałem centropłat do wsporników z drutu zastanawiałem się dlaczego nie kupiłem sobie zestawu ARF ..... :crazy:

Ostatecznie jednak się udało umocować prawidłowo centropłat i jestem bardzo zadowolony z końcowego efektu ;D

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4697

 

Szczegół połączenia na zastrzałach "V" pokazuje kolejne zdjęcie .... oczywiście montażowe gwoździki zostaną zastąpione śrubkami fi 2 mm

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4698

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Obawiam się o sztywność skrętną połączenia słupków V z dolnym płatem :(

miałem takie połączenie w N17 i po każdym lądowaniu musiałem poprawiać zamocowanie,

aż kiedyś brakło lotek do wyprostowania lotu , ale jakoś się udało :lol:

Słupki łączące płaty postaraj się wykonać tak aby uniemożliwić samoczynną zmianę konta natarcia dolnego płata ułatwi to eksploatacje modelu i oszczędzi trochę stresu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby uniemożliwić samoczynną zmianę konta natarcia dolnego płata

Obawiałem się tego dlatego zrezygnowałem z dwóch niezależnych słupków skręcanych na dole i wykonałem sztywną "V"-kę która dołem jest oblana żywicą.

Oczywiście jest możliwość obrotu na dolnej śrubce łączącej ale płat dolny i górny jest samonośny a miejsce osadzenia dolnego mocowania zostało wzmocnione na długości całego żebra. To połączenie na słupku jest bardziej dekoracyjne niż konstrukcyje, mam też nadzieję, że całość usztywni się po założeniu naciągu.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem w czym te obawy przecież kąt natarcia ustala kadłub. U mnie jest tak samo i żadnych problemów nie ma. Staram się nawet robić wszystko dość 'pływające' aby się nie łamało (ostatni wynalazek to stójki z balsy na zawiasach poliuretanowych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stójki z balsy na zawiasach poliuretanowych).

Czy możesz rozwinąć temat?

Miałem też taki pomysł aby osadzić słupki na koszulach termokurczliwych lub magnesach neodymowych które zapeniły by przeguby a miejscu łączenia a tym samym nie wpływałyby na samonośną pracę dolnego i górnego płata ..... zrobiłem jednak tradycyjnie, na śrubki.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak w Fokkerze mam, na tej fotce wszystko widać. W środkowym płacie jest kawał balsy w której jest nacięcie, a po drugiej stronie kołek. Czasem stójka potrafi spaść z kołka, ale jak kołek trochę potraktować CA to nie spada i jest bezpiecznie.

 

http://lh4.ggpht.com/_2LDQuuIfxro/S6uQA1Pdc2I/AAAAAAAAAzA/gF-Vrk3BxCY/s640/P1010028n.jpg

 

Aha, balsa jest oblaminowana obustronnie z delaminażem między szybami, dzięki temu jest ultra lekko i ultra mocno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem taki pomysł na wykonanie elstycznego połączenia słupka za którym przemawia: - łatwość wykonania i ławtość montażu.

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4702

 

W tym połączeniu słupek spaja skrzydła ale zachowuje zawiasowe połączenie, śrubki mocujące wkręcane są pod płatem co też znacznie ułatwia montaż. Obawiałem się tylko o wytrzymałość takich zawiasów. Słupki zrobiłem z 5mm pręta bukowego i z metalowymi końcówkami nie mam teraz żadnej regulacji, w wersji jak na rysunku można w małym zakresie regulować wysokość słupka - .... co o tym myślisz?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.