krankor Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Pytanie jak w temacie. Jak powinien być położony stopień w pływakach względem środka ciężkości modelu. Szukałem po necie i znajdowałem różne opinie. Pan Schier radzi przy Wicherkach: "Ważne jest umiejscowienie redana pływaka, takie żeby środek ciężkości wypadał jakieś 10-15mm przed redanem, by model bez problemu wychodził z wody." inne źródła - równie doświadczone - "Ważne jest, aby stopień (redan) wysunięty był nieco (około 10% cięciwy skrzydła) przed środek ciężkości — ułatwia to oddzielenie się modelu od lustra wody." Obie rady odnosiły się do pary pływaków. Ja chcę zrobić jak na zdjęciu, czyli dwa główne i trzeci podpierający z tyłu. Mają obrys boczny wydłużonej kropli z redanem ok 1/6 od tyłu. Czy taki układ coś zmienia? Z góry dziekuję za rady Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MiQ27 Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 O ile pamiętam książki Schiera, to też radził dawać SC za redanem, a co najwyżej równo - wtedy model ma bardziej tendencję do zadzierania a nie wpadania dziobem w wodę. Przynajmniej tak zapamiętałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Myślę, że zasada dwóch pływaków, w tym przypadku też obowiązuje. Model po nabraniu prędkości uniesie ogon i będzie ślizgał się na dwóch pływakach, a więc nie ma problemu z pływakiem ogonowym. Ze swojego doświadczenia z wodnosamolotami powiem, że jeśli redan jest za środkiem ciężkości, to model trudno jest oderwać od powierzchni wody, bo ciąg silnika przytapia przód pływaków. Ja w swoim Piperku mam ustawione pływaki tak, że redan jest przed S.C. jakieś 0,5 - 1cm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Schier pisał (właśnie sprawdziłem), że redan ma być przed środkiem ciężkości - czyli ŚĆ za redanem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wladek Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Witam Plywaki do Lazy Bee maja redan zdecydowanie przed SC. modelu. O ile zdecydujesz sie na ten model zrob dokladnie tak jak jest na rysunku, gwarantuje nie bedzie zadnych problemow sprawdzilem osobiscie FAN-TASTYCZNY modelik do zabawy na wodzie i nie tylko. Polecam rowniez SPEEDY BEE moj faworyt.Sluze pomoca Wladek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Schier pisał (właśnie sprawdziłem), że redan ma być przed środkiem ciężkości - czyli ŚĆ za redanem.Tak, ale... w modelach swobodnie latających.Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Ja stosuję tę drugą wersję i nie narzekam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wladek Opublikowano 14 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Hubert -masz racje,dla modeli wodnosamolotow i lodzi latajacych ogolnie przyjenta zasada 4 do 8 stopni za S.C. Ten akurat modelik ma plywaki 3 punktowe i startuje z wody praktycznie sam podobnie jak modele wolnolatajace. Pozdrawiam Wladek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 14 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2010 Lazy Bee zrobię kiedyś :wink: , bo też mi się podobają jej możliwości. Pokazałem zdjęcie tego akurat modelu, bo na nim się wzoruję chcąc "uwodnić" w końcu mojego Orła. To ten potwór Próby już były, niestety pływaki były robione na wyczucie, ze zdjęć ... i wyszły za małe. Model rył we wodzie, nie chciał wejść w ślizg. Teraz dotarłem do planów tych pływaków. Władku, czy robiłeś Lazy Bee na tych dedykowanych pływakach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wladek Opublikowano 15 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2010 WITAM Teraz widze o co tu chodzi.Wielkosc [ wypornosc ] plywakow Musisz dobrac experymentalnie. Najlepiej porownaj wage Twojego modelu i Speedy Bee +- 1200gram.O ile waga jest podobna zrob takie jak na rysunku lub powieksz proporcjonalnie do wagi Twojego modelu. Pozycja wzglendem smigla i katy zaklinowania mozesz skopjowac z Speedy Bee pozycja redanu w tym modelu nie jest krytyczna. Latalem kilka lat S Bee na tych plywakach i nigny nie mialem problemu. WLADEK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 15 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2010 Już kiedyś wklejałem rysunki zachowania modelu przy starcie z przednim SC i tylnym - wzgl. redana. Z rysunku wynika, iż oba poożenia mają plusy i minusy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wladek Opublikowano 15 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2010 Bardzo chentnie poczytam , gdzie moge szukac tego tematu ? WLADEK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 15 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2010 Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Właśnie przeciwnie - jak widać na rysunku - redan umieszczony za SC utrudnia start modelu, natomiast redan przed SC ułatwia start ( kadłub nie jest przytapiany ) A tu proporcje wersji 3pływakowej dla modelu 2 - 2,5kg Rozmiar skanu celowo większy by stał się bardziej czytelny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 16 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2010 Bardzo dziękuję wszystkim za rady i wskazówki. Już się biorę do roboty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 27 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2010 Takie są efekty udany start Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wladek Opublikowano 27 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2010 Gratuluje Wladek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 27 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2010 Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Właśnie przeciwnie - jak widać na rysunku - redan umieszczony za SC utrudnia start modelu, natomiast redan przed SC ułatwia start ( kadłub nie jest przytapiany ) Przeciw czemu Ty protestujesz Irku, cytując wyrwany fragment mojej wypowiedzi, bedącej w zasadzie cytatem z Schiera :crazy: Czy ja coś piszę o ułatwianiu startu. Nie, jedynie zwracam uwagę, że wg Schiera wersja z redanem z przodu (przed SC) jest konieczna przy modelach swobodnie latających, gdzie model "musi samoczynnie zwiększyć kąt natarcia i szybko wystartować" Przy RC, znowu cytuję: "W modelach na uwięzi i zdalnie kierowanych wieloczynnościowych, podobnie jak w samolotach, redan umieszcza się poza środkiem ciężkości, aby zapewnić gładkie wodowanie i zabezpieczyć model od skakania po wodzie, co zdarza się przy przednim położeniu redana" I ja się z tym wszystkim zgadzam, a że nie latam swobodnymi, to robię sobie redan za SC i jakoś daje radę. PS Fajny jaszczomb - gratuluję ciekawego pomysłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 27 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2010 Napisałem i poparłem rysunkiem, że właśnie przed SC powinien być redan więc przeciwnie do tego co Ty napisałeś. Tou już nie chodzi o wiedzę teoretyczną, ja długo walczyłem z swoją łodzią by przy starcie nie zalewało mi dzioba. Oczywiście - czego nie napisano - położenie redana może zależeć od typu budowy samej łodzi latającej. Może niech autor napisze jak zastosował w swoim modelu bo napisał tylko, że start udany ;D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 28 Maja 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2010 Już pokazuję i objaśniam Stopień redanu mam przed SC ok 15 mm. na tej "składance" było ok 10. Sądziłem, że może za dużo, ale trafione chyba bezbłędnie po konsultacjach z Władkiem Na dowód, że to nie jednorazowy "udany start" - proszę filmik - Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 2 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2010 Zaprezentuję krótki filmik z wieczornego latania orłem nakręcony własnoręcznie ( a właściwie własną głową gum-camem, o tak http-~~-//www.youtube.com/watch?v=iKb_pPxShYs [/img] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 2 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2010 Witam. Film świetny, a Orzeł ho ho :shock: . Najbardziej podoba mi się sceneria i dobrze trafiona muzyka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.