krankor Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Pytanie jak w temacie. Jak powinien być położony stopień w pływakach względem środka ciężkości modelu. Szukałem po necie i znajdowałem różne opinie. Pan Schier radzi przy Wicherkach: "Ważne jest umiejscowienie redana pływaka, takie żeby środek ciężkości wypadał jakieś 10-15mm przed redanem, by model bez problemu wychodził z wody." inne źródła - równie doświadczone - "Ważne jest, aby stopień (redan) wysunięty był nieco (około 10% cięciwy skrzydła) przed środek ciężkości — ułatwia to oddzielenie się modelu od lustra wody." Obie rady odnosiły się do pary pływaków. Ja chcę zrobić jak na zdjęciu, czyli dwa główne i trzeci podpierający z tyłu. Mają obrys boczny wydłużonej kropli z redanem ok 1/6 od tyłu. Czy taki układ coś zmienia? Z góry dziekuję za rady
MiQ27 Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 O ile pamiętam książki Schiera, to też radził dawać SC za redanem, a co najwyżej równo - wtedy model ma bardziej tendencję do zadzierania a nie wpadania dziobem w wodę. Przynajmniej tak zapamiętałem.
kesto Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Myślę, że zasada dwóch pływaków, w tym przypadku też obowiązuje. Model po nabraniu prędkości uniesie ogon i będzie ślizgał się na dwóch pływakach, a więc nie ma problemu z pływakiem ogonowym. Ze swojego doświadczenia z wodnosamolotami powiem, że jeśli redan jest za środkiem ciężkości, to model trudno jest oderwać od powierzchni wody, bo ciąg silnika przytapia przód pływaków. Ja w swoim Piperku mam ustawione pływaki tak, że redan jest przed S.C. jakieś 0,5 - 1cm.
Callab Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Schier pisał (właśnie sprawdziłem), że redan ma być przed środkiem ciężkości - czyli ŚĆ za redanem.
Wladek Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Witam Plywaki do Lazy Bee maja redan zdecydowanie przed SC. modelu. O ile zdecydujesz sie na ten model zrob dokladnie tak jak jest na rysunku, gwarantuje nie bedzie zadnych problemow sprawdzilem osobiscie FAN-TASTYCZNY modelik do zabawy na wodzie i nie tylko. Polecam rowniez SPEEDY BEE moj faworyt.Sluze pomoca Wladek.
hubert_tata Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Schier pisał (właśnie sprawdziłem), że redan ma być przed środkiem ciężkości - czyli ŚĆ za redanem.Tak, ale... w modelach swobodnie latających.Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Ja stosuję tę drugą wersję i nie narzekam.
Wladek Opublikowano 14 Maja 2010 Opublikowano 14 Maja 2010 Hubert -masz racje,dla modeli wodnosamolotow i lodzi latajacych ogolnie przyjenta zasada 4 do 8 stopni za S.C. Ten akurat modelik ma plywaki 3 punktowe i startuje z wody praktycznie sam podobnie jak modele wolnolatajace. Pozdrawiam Wladek.
krankor Opublikowano 14 Maja 2010 Autor Opublikowano 14 Maja 2010 Lazy Bee zrobię kiedyś :wink: , bo też mi się podobają jej możliwości. Pokazałem zdjęcie tego akurat modelu, bo na nim się wzoruję chcąc "uwodnić" w końcu mojego Orła. To ten potwór Próby już były, niestety pływaki były robione na wyczucie, ze zdjęć ... i wyszły za małe. Model rył we wodzie, nie chciał wejść w ślizg. Teraz dotarłem do planów tych pływaków. Władku, czy robiłeś Lazy Bee na tych dedykowanych pływakach?
Wladek Opublikowano 15 Maja 2010 Opublikowano 15 Maja 2010 WITAM Teraz widze o co tu chodzi.Wielkosc [ wypornosc ] plywakow Musisz dobrac experymentalnie. Najlepiej porownaj wage Twojego modelu i Speedy Bee +- 1200gram.O ile waga jest podobna zrob takie jak na rysunku lub powieksz proporcjonalnie do wagi Twojego modelu. Pozycja wzglendem smigla i katy zaklinowania mozesz skopjowac z Speedy Bee pozycja redanu w tym modelu nie jest krytyczna. Latalem kilka lat S Bee na tych plywakach i nigny nie mialem problemu. WLADEK.
Irek M Opublikowano 15 Maja 2010 Opublikowano 15 Maja 2010 Już kiedyś wklejałem rysunki zachowania modelu przy starcie z przednim SC i tylnym - wzgl. redana. Z rysunku wynika, iż oba poożenia mają plusy i minusy.
Wladek Opublikowano 15 Maja 2010 Opublikowano 15 Maja 2010 Bardzo chentnie poczytam , gdzie moge szukac tego tematu ? WLADEK.
Irek M Opublikowano 15 Maja 2010 Opublikowano 15 Maja 2010 Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Właśnie przeciwnie - jak widać na rysunku - redan umieszczony za SC utrudnia start modelu, natomiast redan przed SC ułatwia start ( kadłub nie jest przytapiany ) A tu proporcje wersji 3pływakowej dla modelu 2 - 2,5kg Rozmiar skanu celowo większy by stał się bardziej czytelny.
krankor Opublikowano 16 Maja 2010 Autor Opublikowano 16 Maja 2010 Bardzo dziękuję wszystkim za rady i wskazówki. Już się biorę do roboty
hubert_tata Opublikowano 27 Maja 2010 Opublikowano 27 Maja 2010 Dokładnie linijkę niżej proponuje dla modeli wieloczynnościowych zupełnie odwrotnie - redan za SC (podobnie jak w prawdziwych samolotach). Właśnie przeciwnie - jak widać na rysunku - redan umieszczony za SC utrudnia start modelu, natomiast redan przed SC ułatwia start ( kadłub nie jest przytapiany ) Przeciw czemu Ty protestujesz Irku, cytując wyrwany fragment mojej wypowiedzi, bedącej w zasadzie cytatem z Schiera :crazy: Czy ja coś piszę o ułatwianiu startu. Nie, jedynie zwracam uwagę, że wg Schiera wersja z redanem z przodu (przed SC) jest konieczna przy modelach swobodnie latających, gdzie model "musi samoczynnie zwiększyć kąt natarcia i szybko wystartować" Przy RC, znowu cytuję: "W modelach na uwięzi i zdalnie kierowanych wieloczynnościowych, podobnie jak w samolotach, redan umieszcza się poza środkiem ciężkości, aby zapewnić gładkie wodowanie i zabezpieczyć model od skakania po wodzie, co zdarza się przy przednim położeniu redana" I ja się z tym wszystkim zgadzam, a że nie latam swobodnymi, to robię sobie redan za SC i jakoś daje radę. PS Fajny jaszczomb - gratuluję ciekawego pomysłu.
Irek M Opublikowano 27 Maja 2010 Opublikowano 27 Maja 2010 Napisałem i poparłem rysunkiem, że właśnie przed SC powinien być redan więc przeciwnie do tego co Ty napisałeś. Tou już nie chodzi o wiedzę teoretyczną, ja długo walczyłem z swoją łodzią by przy starcie nie zalewało mi dzioba. Oczywiście - czego nie napisano - położenie redana może zależeć od typu budowy samej łodzi latającej. Może niech autor napisze jak zastosował w swoim modelu bo napisał tylko, że start udany ;D
krankor Opublikowano 28 Maja 2010 Autor Opublikowano 28 Maja 2010 Już pokazuję i objaśniam Stopień redanu mam przed SC ok 15 mm. na tej "składance" było ok 10. Sądziłem, że może za dużo, ale trafione chyba bezbłędnie po konsultacjach z Władkiem Na dowód, że to nie jednorazowy "udany start" - proszę filmik -
krankor Opublikowano 2 Czerwca 2010 Autor Opublikowano 2 Czerwca 2010 Zaprezentuję krótki filmik z wieczornego latania orłem nakręcony własnoręcznie ( a właściwie własną głową gum-camem, o tak http-~~-//www.youtube.com/watch?v=iKb_pPxShYs [/img]
ahaweto Opublikowano 2 Czerwca 2010 Opublikowano 2 Czerwca 2010 Witam. Film świetny, a Orzeł ho ho :shock: . Najbardziej podoba mi się sceneria i dobrze trafiona muzyka.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.