mikon Opublikowano 20 Października 2010 Opublikowano 20 Października 2010 Witam, Mam do Was pytanie - posiadam Cessnę z CMPRO wersję "40" którą planowałem sprzedać, ale ze względu na to że bardzo mi się podoba wpadłem na pomysł zelektryfikować i zatrzymać ją sobie. Stwierdziłem że jako spalinka nie będzie mi się nią chciało latać, ale być może w wersji elektrycznej nada się do polatania gdy z jakiegoś powodu nie będę miał okazji "pohałasować". Kilka parametrów modelu: rozpiętość 1600mm długość 1160mm powierzchnia skrzydła 32dm2 waga do lotu (wersja spalinowa 6.5ccm) 2500..2650g profil NACA 2415 Jest to "starsza" mała cessna od CMPRO z laminatowym kadłubem i konstrukcyjnym skrzydłem oraz statecznikiem. Dzięki konstrukcyjnemu statecznikowi te modele wychodzą podobno całkiem poprawne do lotu, bez konieczności masakrycznego dobalastowania przodu jak w późniejszej wersji "50". Wstępnie w oko wpadł mi silnik: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14404 do którego później dobiorę resztę elektroniki (regiel, pakiet, ew. BEC) - ale być może jest lepsza opcja? Nie zależy mi na ciągu większym od masy (ma latać "makietowo") ale chcę mieć jakąś tam rezerwę ciągu na nieprzewidziane sytuacje (i powrót pod wiatr Widzę że silniki większych mocy mają z reguły bardzo małe kv -> przez co musiałbym zakładać olbrzymie śmigła (wolałbym nie przekraczać 11" ze względu na komfort lądowania). Z góry dzięki za wszelkie sugestie. Tutaj zdjęcie z ulotki modelu: Pozdr., Michał
f-150 Opublikowano 20 Października 2010 Opublikowano 20 Października 2010 Mniejszy ,lżejszy ale droższy http://www.rc-modele.pl/silnik-bezszczotkowy-powerhd-hd4250-p-2701.html?osCsid=45b3a1ddade8501e1fbf14bb8805c04c lub tańszy http://www.rc-modele.pl/silnik-bezszczotkowy-powerhd-hd3548-p-2700.html?osCsid=45b3a1ddade8501e1fbf14bb8805c04c O śmigle 11" zapomnij. 13" ale na tym tańszym latałem z 12 na 4S modelem 2,7kg I zmień dział bo tu nie pasuje.
leszek-bart Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Ten silnik , który wybrałeś to potwór . Wystarczy ten : http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4909 do tego np. pakiet : http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9498 i regulator np.; http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3727 lub http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166 śmigło APC E 13/4 albo 12/6 lub lepiej 3 łopatowe 11/6 , choć z 3 łopatowymi nie mam doświadczenia
kesto Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Może być 3 łopatowe 11X6, ale wtedy polecam regulator 80A. Mniejszy może nie wytrzymać.
mikon Opublikowano 22 Października 2010 Autor Opublikowano 22 Października 2010 Witam, Dzięki za wszelkie rady. O śmigle 11" zapomnij. 13" ale na tym tańszym latałem z 12 na 4S modelem 2,7kg I zmień dział bo tu nie pasuje. Rzeczywiście zakładając wątek przeoczyłem "umowne" ograniczenia i moja Cessna powinna wylądować w "gigantach". W związku z tym proszę Moderatora o uczynienie porządku Nie do końca ogarniam sprawę śmigieł, pod spalinką ten model ulatniałbym z silniczkiem typu 7.5ccm kręcącym statycznie śmigłem typu 11x5..11x6 ok 12krpm. Dlaczego charakterystyka silniczków elektrycznych (tych trochę większej mocy) wymaga stosowania wyraźnie niższych obrotów? Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu. Ten silnik , który wybrałeś to potwór . Wystarczy ten :Dlaczego potwór? Sugerowałem się opisem "power equivalent to .46 glow" i TEORETYCZNIE tego szukam (elektryczny zamiennik żarowego 7.5ccm). Eh... Moja elektryczna "intuicja" skończyła się na Capriolu z Turnigy 28-30... Pozdr., Michał
f-150 Opublikowano 22 Października 2010 Opublikowano 22 Października 2010 Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu.Ma, ze względu na osiągane moce silników.A moc w watach to nic innego jak natężenie(A) x napięcie (V).Więc aby dostarczyć odpowiednią moc przy ograniczonej pojemności i wydajności pakietu masz dwie drogi. Wyższe napięcie lub większe natężenie.Którą wybierasz?Przykładowo OS 46AX ma moc 1,65 KM co daje 1,23 kW.I teraz pokombinuj z akumulatorem o poj.np 4000 mAh 30C.Jak z niego wyciągnąć moc w jak najdłuższym czasie lotu. To oczywiście bardzo uproszczone,bo dochodzą spadki napięcia,oporność złącz i wiele innych aspektów. A tak z innej beczki producenci samochodów przymierzali się do instalacji 42V z tych samych powodów czyli natężenia potrzebnego w instalacji do zasilania coraz większej ilości gadżetów.
mikon Opublikowano 22 Października 2010 Autor Opublikowano 22 Października 2010 Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu.Ma, ze względu na osiągane moce silników.A moc w watach to nic innego jak natężenie(A) x napięcie (V).Więc aby dostarczyć odpowiednią moc przy ograniczonej pojemności i wydajności pakietu masz dwie drogi. Wyższe napięcie lub większe natężenie.Którą wybierasz?Przykładowo OS 46AX ma moc 1,65 KM co daje 1,23 kW.I teraz pokombinuj z akumulatorem o poj.np 4000 mAh 30C. Mówimy o mocy maksymalnej takiego AX-a wykorzystywanej w modelu typu Cessna w zasadzie tylko przy starcie. 4000mAh 30C daje max. prąd 120A; moc szczytową 1.23kW przekroczysz już pakietem 3S o napięciu średnim 11.1V. Z tym "praktycznym sensem w tej klasie wagowej" miałem na myśli wożenie coraz większych i cięższych pakietów - sam widzisz że nawet z "3S" jesteśmy w stanie odebrać potrzebną moc (oczywiście dochodzi kwestia strat przy takich prądach itp. - dlatego liczę się z pakietem typu 5S-6S). Problemem jest to że przy KV większych silników w zakresie 300-400 max. obroty silnika na pakiecie 6S (średnie 22.2V) to 8880rpm - zdecydowanie zbyt mało żeby śmigłem typu 11-12" odebrać potrzebną moc. To jest mój problem - dlaczego te silniki "kręcą tak nisko"? Wolałbym silnik z KV typu 600-700, który miałby szanse oddać potrzebną moc (myślę że do tego modelu realnie ok 1kW max) ze śmigłami 11-12". Przy większych śmigłach w tym modelu miałbym przypuszczam problem z lądowaniem (niskie podwozie). Pozdr., Michał
marcin133 Opublikowano 22 Października 2010 Opublikowano 22 Października 2010 To jest mój problem - dlaczego te silniki "kręcą tak nisko"? A jaka to różnica czy zwiększasz napięcie (ilość cel) czy pojemność akumulatora (większa wydajność prądowa, utrzymanie tego samego czasu pracy) dla wagi modelu?? - żadna! Prawda też taka że dla dobra konstrukcji oraz wagi podzespołów (silnik, regulator, przewody) aby wytworzyć daną moc zawsze lepiej zwiększać napięcie niż amperaż. I tu masz odpowiedź na Twoje pytanie i drogę w którą masz iść Masz stosować akumulatory mniejszej pojemności lecz o wyższym napięciu i tyle Nie będziesz miał kłopotów z obrotami a przedewszystkim ze zbyt wysokim natężeniem prądu - bo to ono ogranicza silnik, regulator - nie moc!
mikon Opublikowano 22 Października 2010 Autor Opublikowano 22 Października 2010 Prawda też taka że dla dobra konstrukcji oraz wagi podzespołów (silnik, regulator, przewody) aby wytworzyć daną moc zawsze lepiej zwiększać napięcie niż amperaż. I tu masz odpowiedź na Twoje pytanie i drogę w którą masz iść Masz stosować akumulatory mniejszej pojemności lecz o wyższym napięciu i tyle OK, w takim razie - jaki (w sensie ile szeregowych cel) pakiet jest ROZSĄDNY do takiego modelu? Korzyści płynące ze stosowania większego napięcia znam, dlatego rozważałem pakiet 5-6S (a nie 3S jaki mam w małym elektryczku). Chyba że "wyższe napięcie", chodzi Wam o "wyższe niż dla 6S" - pytanie wtedy: jakie? Dodam, że licząc dla 6S musiałbym mieć silnik z KV >600 (trzymając się moich śmigieł...) a o taki dla tych mocy trudno. Pozdr., Michał
f-150 Opublikowano 22 Października 2010 Opublikowano 22 Października 2010 Marcin uzupełnił moją myśl Mówimy o mocy maksymalnej takiego AX-a wykorzystywanej w modelu typu Cessna w zasadzie tylko przy starcie. 4000mAh 30C daje max. prąd 120A; moc szczytową 1.23kW przekroczysz już pakietem 3S o napięciu średnim 11.1V. Jeżeli popatrzysz na specyfikację większości silników to masz podany prąd max.(na ogół przez 60s) oraz prąd ciągły który wynosi ok.40-50A dla dużych silników. Więc przy tym natężeniu prądu nie jesteś w stanie osiągnąć tej mocy z 3S. Ograniczeniem jest tu silnik. Edit: Poleci bez problemu na 3548 ze śmigłem 11"przy 5S i 12" przy 4S ciąg do masy będzie 1:1 i to powinno wystarczyć.To nie jest akrobat. Ja osobiście założył bym 4250 i śmigło 13" na 4S tyle że może się nie zmieścić. Wydaje mi się że trzeba poczekać na opinię Leszka ,on jest główna wyrocznią.
kesto Opublikowano 22 Października 2010 Opublikowano 22 Października 2010 Silnik 3548 przy 4S i śmigłem 11X5,5 APC ma ok 2,7kg ciągu. Do tego modelu wystarczy w zupełności. Tylko regulator musi być minimum 80A - dla pewności. Polecam jednak zrezygnować z BECa i dać osobne zasilanie na elektronikę.
leszek-bart Opublikowano 23 Października 2010 Opublikowano 23 Października 2010 Mikon jeśli planujesz zasilanie 5S ( 6S to niepotrzebny dodatkowy ciężar) to zastosuj ten silnik : http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069 Odnośnie śmigieł to do silników elektrycznych dedykowane są specjalne śmigła np EPC E , mają one inny kształt łopatek niż śmigła do spalinowych silników . Niestety te od spalinowych są dużo gorsze (mniej wydajne) . Odnośnie regulatorów to jeśli byś kupił markowy regulator Jeti Advance lub Spin , to taki regulator wytrzymuje bez problemu większe obciążenie niż podaje producent . Jak kupisz typową Chińszczyznę , to nawet dedykowane obciążenie potrafi spalić regulator . Dlatego proponuję większe regulatory Chińskie o 20A niż to potrzeba . Jeśli chodzi o BECA to możesz kupić zewnętrzny i dorobić do niego zasilanie z 2cel lutując dodatkowe przewody do wyprowadzeń do balansera Pakietu , wybierając przewody od wewnętrznych cel , bo najczęściej w pakietach padają zewnętrzne cele .
cyrax_ojz Opublikowano 23 Października 2010 Opublikowano 23 Października 2010 Mikon jeśli planujesz zasilanie 5S ( 6S to niepotrzebny dodatkowy ciężar) to zastosuj ten silnik : http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069 Kolega z naszego Złotowskiego klubu ma taką cesnę właśnie z tym silnikiem
mikon Opublikowano 23 Października 2010 Autor Opublikowano 23 Października 2010 Witam, Dzięki bardzo za wszelkie Wasze sugestie, dzięki temu mam już mniej-więcej koncepcję jak do tematu podejść Silnik proponowany przez Leszka rzeczywiście wydaje się pasować, zrażają mnie jednak fatalne opinie użytkowników (głównie słabe łożyska, odpadające magnesy i problemy z wibracjami spowodowanymi nierównym wykonaniem). Kolega z naszego Złotowskiego klubu ma taką cesnę właśnie z tym silnikiem Model się bardzo ciekawie prezentuje - zresztą to mnie właśnie powstrzymuje przed jej sprzedaniem. Możesz pociągnąć kolegę za język - jakiego pakietu używa, jakie uzyskuje czasy lotu, jak (wagowo) wychodzi ta Cessna w wersji "elektro" oraz podpytać go o wrażenia z pilotażu? Pozdrawiam, Michał
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.