Skocz do zawartości

elektryfikacja Cessna 182 CMP "40"


mikon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam do Was pytanie - posiadam Cessnę z CMPRO wersję "40" którą planowałem sprzedać, ale ze względu na to że bardzo mi się podoba wpadłem na pomysł zelektryfikować i zatrzymać ją sobie.

Stwierdziłem że jako spalinka nie będzie mi się nią chciało latać, ale być może w wersji elektrycznej nada się do polatania gdy z jakiegoś powodu nie będę miał okazji "pohałasować".

 

Kilka parametrów modelu:

rozpiętość 1600mm

długość 1160mm

powierzchnia skrzydła 32dm2

waga do lotu (wersja spalinowa 6.5ccm) 2500..2650g

profil NACA 2415

 

Jest to "starsza" mała cessna od CMPRO z laminatowym kadłubem i konstrukcyjnym skrzydłem oraz statecznikiem. Dzięki konstrukcyjnemu statecznikowi te modele wychodzą podobno całkiem poprawne do lotu, bez konieczności masakrycznego dobalastowania przodu jak w późniejszej wersji "50".

 

Wstępnie w oko wpadł mi silnik: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14404 do którego później dobiorę resztę elektroniki (regiel, pakiet, ew. BEC) - ale być może jest lepsza opcja?

Nie zależy mi na ciągu większym od masy (ma latać "makietowo") ale chcę mieć jakąś tam rezerwę ciągu na nieprzewidziane sytuacje (i powrót pod wiatr ;)

Widzę że silniki większych mocy mają z reguły bardzo małe kv -> przez co musiałbym zakładać olbrzymie śmigła (wolałbym nie przekraczać 11" ze względu na komfort lądowania).

 

Z góry dzięki za wszelkie sugestie.

 

Tutaj zdjęcie z ulotki modelu:

Dołączona grafika

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejszy ,lżejszy ale droższy http://www.rc-modele.pl/silnik-bezszczotkowy-powerhd-hd4250-p-2701.html?osCsid=45b3a1ddade8501e1fbf14bb8805c04c lub tańszy http://www.rc-modele.pl/silnik-bezszczotkowy-powerhd-hd3548-p-2700.html?osCsid=45b3a1ddade8501e1fbf14bb8805c04c

O śmigle 11" zapomnij. 13" ale na tym tańszym latałem z 12 na 4S modelem 2,7kg

I zmień dział bo tu nie pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten silnik , który wybrałeś to potwór . Wystarczy ten :

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4909

do tego np. pakiet :

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9498

 

i regulator np.;

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3727 lub

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166

 

śmigło APC E 13/4 albo 12/6 lub lepiej 3 łopatowe 11/6 , choć z 3 łopatowymi nie mam doświadczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dzięki za wszelkie rady.

 

O śmigle 11" zapomnij. 13" ale na tym tańszym latałem z 12 na 4S modelem 2,7kg I zmień dział bo tu nie pasuje.

Rzeczywiście zakładając wątek przeoczyłem "umowne" ograniczenia i moja Cessna powinna wylądować w "gigantach". W związku z tym proszę Moderatora o uczynienie porządku ;)

 

Nie do końca ogarniam sprawę śmigieł, pod spalinką ten model ulatniałbym z silniczkiem typu 7.5ccm kręcącym statycznie śmigłem typu 11x5..11x6 ok 12krpm. Dlaczego charakterystyka silniczków elektrycznych (tych trochę większej mocy) wymaga stosowania wyraźnie niższych obrotów? Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu.

 

Ten silnik , który wybrałeś to potwór . Wystarczy ten :

Dlaczego potwór? Sugerowałem się opisem "power equivalent to .46 glow" i TEORETYCZNIE tego szukam (elektryczny zamiennik żarowego 7.5ccm).

 

Eh... Moja elektryczna "intuicja" skończyła się na Capriolu z Turnigy 28-30...

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu.

Ma, ze względu na osiągane moce silników.A moc w watach to nic innego jak natężenie(A) x napięcie (V).Więc aby dostarczyć odpowiednią moc przy ograniczonej pojemności i wydajności pakietu masz dwie drogi. Wyższe napięcie lub większe natężenie.Którą wybierasz?

Przykładowo OS 46AX ma moc 1,65 KM co daje 1,23 kW.I teraz pokombinuj z akumulatorem o poj.np 4000 mAh 30C.Jak z niego wyciągnąć moc w jak najdłuższym czasie lotu.

To oczywiście bardzo uproszczone,bo dochodzą spadki napięcia,oporność złącz i wiele innych aspektów.

A tak z innej beczki producenci samochodów przymierzali się do instalacji 42V z tych samych powodów czyli natężenia potrzebnego w instalacji do zasilania coraz większej ilości gadżetów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykraczanie powyżej pakietów 5S...6S nie ma sensu praktycznego w tej klasie wagowej modelu.

Ma, ze względu na osiągane moce silników.A moc w watach to nic innego jak natężenie(A) x napięcie (V).Więc aby dostarczyć odpowiednią moc przy ograniczonej pojemności i wydajności pakietu masz dwie drogi. Wyższe napięcie lub większe natężenie.Którą wybierasz?

Przykładowo OS 46AX ma moc 1,65 KM co daje 1,23 kW.I teraz pokombinuj z akumulatorem o poj.np 4000 mAh 30C.

Mówimy o mocy maksymalnej takiego AX-a wykorzystywanej w modelu typu Cessna w zasadzie tylko przy starcie.

4000mAh 30C daje max. prąd 120A; moc szczytową 1.23kW przekroczysz już pakietem 3S o napięciu średnim 11.1V.

 

Z tym "praktycznym sensem w tej klasie wagowej" miałem na myśli wożenie coraz większych i cięższych pakietów - sam widzisz że nawet z "3S" jesteśmy w stanie odebrać potrzebną moc (oczywiście dochodzi kwestia strat przy takich prądach itp. - dlatego liczę się z pakietem typu 5S-6S).

Problemem jest to że przy KV większych silników w zakresie 300-400 max. obroty silnika na pakiecie 6S (średnie 22.2V) to 8880rpm - zdecydowanie zbyt mało żeby śmigłem typu 11-12" odebrać potrzebną moc. To jest mój problem - dlaczego te silniki "kręcą tak nisko"? Wolałbym silnik z KV typu 600-700, który miałby szanse oddać potrzebną moc (myślę że do tego modelu realnie ok 1kW max) ze śmigłami 11-12". Przy większych śmigłach w tym modelu miałbym przypuszczam problem z lądowaniem (niskie podwozie).

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest mój problem - dlaczego te silniki "kręcą tak nisko"?

A jaka to różnica czy zwiększasz napięcie (ilość cel) czy pojemność akumulatora (większa wydajność prądowa, utrzymanie tego samego czasu pracy) dla wagi modelu?? - żadna!

 

Prawda też taka że dla dobra konstrukcji oraz wagi podzespołów (silnik, regulator, przewody) aby wytworzyć daną moc zawsze lepiej zwiększać napięcie niż amperaż.

 

I tu masz odpowiedź na Twoje pytanie i drogę w którą masz iść :)

 

Masz stosować akumulatory mniejszej pojemności lecz o wyższym napięciu i tyle :) Nie będziesz miał kłopotów z obrotami a przedewszystkim ze zbyt wysokim natężeniem prądu - bo to ono ogranicza silnik, regulator - nie moc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda też taka że dla dobra konstrukcji oraz wagi podzespołów (silnik, regulator, przewody) aby wytworzyć daną moc zawsze lepiej zwiększać napięcie niż amperaż.

 

I tu masz odpowiedź na Twoje pytanie i drogę w którą masz iść :)

 

Masz stosować akumulatory mniejszej pojemności lecz o wyższym napięciu i tyle :)

OK, w takim razie - jaki (w sensie ile szeregowych cel) pakiet jest ROZSĄDNY do takiego modelu?

Korzyści płynące ze stosowania większego napięcia znam, dlatego rozważałem pakiet 5-6S (a nie 3S jaki mam w małym elektryczku).

Chyba że "wyższe napięcie", chodzi Wam o "wyższe niż dla 6S" - pytanie wtedy: jakie?

 

Dodam, że licząc dla 6S musiałbym mieć silnik z KV >600 (trzymając się moich śmigieł...) a o taki dla tych mocy trudno.

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin uzupełnił moją myśl

Mówimy o mocy maksymalnej takiego AX-a wykorzystywanej w modelu typu Cessna w zasadzie tylko przy starcie.

4000mAh 30C daje max. prąd 120A; moc szczytową 1.23kW przekroczysz już pakietem 3S o napięciu średnim 11.1V.

Jeżeli popatrzysz na specyfikację większości silników to masz podany prąd max.(na ogół przez 60s) oraz prąd ciągły który wynosi ok.40-50A dla dużych silników.

Więc przy tym natężeniu prądu nie jesteś w stanie osiągnąć tej mocy z 3S.

Ograniczeniem jest tu silnik.

 

Edit: Poleci bez problemu na 3548 ze śmigłem 11"przy 5S i 12" przy 4S ciąg do masy będzie 1:1 i to powinno wystarczyć.To nie jest akrobat.

Ja osobiście założył bym 4250 i śmigło 13" na 4S tyle że może się nie zmieścić.

Wydaje mi się że trzeba poczekać na opinię Leszka ,on jest główna wyrocznią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikon jeśli planujesz zasilanie 5S ( 6S to niepotrzebny dodatkowy ciężar) to zastosuj ten silnik :

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069

 

Odnośnie śmigieł to do silników elektrycznych dedykowane są specjalne śmigła np EPC E , mają one inny kształt łopatek niż śmigła do spalinowych silników . Niestety te od spalinowych są dużo gorsze (mniej wydajne) .

 

Odnośnie regulatorów to jeśli byś kupił markowy regulator Jeti Advance lub Spin , to taki regulator wytrzymuje bez problemu większe obciążenie niż podaje producent . Jak kupisz typową Chińszczyznę , to nawet dedykowane obciążenie potrafi spalić regulator . Dlatego proponuję większe regulatory Chińskie o 20A niż to potrzeba .

 

Jeśli chodzi o BECA to możesz kupić zewnętrzny i dorobić do niego zasilanie z 2cel lutując dodatkowe przewody do wyprowadzeń do balansera Pakietu , wybierając przewody od wewnętrznych cel , bo najczęściej w pakietach padają zewnętrzne cele .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikon jeśli planujesz zasilanie 5S ( 6S to niepotrzebny dodatkowy ciężar) to zastosuj ten silnik :

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069

 

Kolega z naszego Złotowskiego klubu ma taką cesnę właśnie z tym silnikiem

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Dzięki bardzo za wszelkie Wasze sugestie, dzięki temu mam już mniej-więcej koncepcję jak do tematu podejść :)

 

Silnik proponowany przez Leszka rzeczywiście wydaje się pasować, zrażają mnie jednak fatalne opinie użytkowników (głównie słabe łożyska, odpadające magnesy i problemy z wibracjami spowodowanymi nierównym wykonaniem).

 

Kolega z naszego Złotowskiego klubu ma taką cesnę właśnie z tym silnikiem

Model się bardzo ciekawie prezentuje - zresztą to mnie właśnie powstrzymuje przed jej sprzedaniem.

Możesz pociągnąć kolegę za język - jakiego pakietu używa, jakie uzyskuje czasy lotu, jak (wagowo) wychodzi ta Cessna w wersji "elektro" oraz podpytać go o wrażenia z pilotażu?

 

Pozdrawiam,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.