Mr.Formica Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Buduję me 323 giganta, czyli zmotoryzowaną wersję szybowca transportowego me 321. Model ok 4,5 m rozpiętości. Jak połączyć : 6x silniki Graupner compact 345z 11,1v śmigła Graupner Elektro-Prop 25.12,5 3 prawe i 3 lewe; regulatory GRAUPNER-GENIUS 40 (oczywiście 6 sztuk). do tego akumulator Turnigy Nano 5000mAh 3S 11,1V 45C - 90C Lipo; aparatura graupner Mx-16 2,4 Gh. Mój problem jest taki że nigdy nie miałem bezszczotkowca i pytam jak to połączyć? 1. Czy dać zwykłe rozgałęzienie na kablu do sterowania regulatorem i tak połączyć 3 silniki i będą działać tak samo? a na drugim skrzydle czy zamienić bieguny w kablu do regulatora (może są takie kable) - które kabelki trzeba zamienić przy aparaturze Graupner? i będą się kręcić tak samo szybko tylko w drugą stronę. 2 Drugi problem, powiązany z pierwszym to jak uczynić by ten model skręcał na lądzie (kołowanie). Jak wiecie Me 323 ma koła 10 sztuk jak transporter wojskowy i są one skupione razem w 2 rzędach pod kadłubem; czy pozostaje więc tylko opcja skręcania przez sterowanie silnikami na skrzydłach - jak to połączyć. Maciek (Mr.formica)
madrian Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 1 silnik - jeden regulator - wpięte albo do wspólnego złącza i do kanału sterujące (najgorsze rozwiązanie - wariacją jest każda strona na osobnym kanale) albo każdy regulator do osobnego kanału. Z uwagi na zakłócenia od silników, można każdy regulator połaczyć przed przejściówkę z wypiętymi przewodami zasilającymi, a odbiornik zasilać z osobnego pakietu i U-BEC-a. Choć w tak dużym modelu, może warto by już raczej zastosować jakiegoś powerboxa, czy menagera zasilania. Zasilanie wejść napięciowych regulatorów albo każdy z osobnego pakietu, albo ze wspólnej szyny zasilającej.
Mr.Formica Opublikowano 21 Października 2010 Autor Opublikowano 21 Października 2010 Planowałem wszystkie 6 regulatorów połączyć do jednego akumulatora. A jak połączyć silniki do 2 kanałów by chodziły razem ? czy to się da w aparaturze Mx-16? Co będzie głupiało gdy damy wszystko razem do jednego zasilania?
RomanJ4 Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Kierunek obrotów silników bezszczotkowych ustawia się poprzez zamianę miejscami dwóch z trzech kabli do silnika. Obojętnie które. Jeśli po podłączeniu uznasz, że nie w tę stronę, zamieniasz 2 kable i gotowe. Tylko i wyłącznie tak. A co do metody zasilania silników, to np można zasilać 3 silniki (jednakowe) jednego skrzydła z jednego regulatora poprzez rozgałęzienie kabli do nich (masz wtedy pewność , ze mają te same obroty), ale trzeba dobrać taki regulator który ma moc wyjściową równą mocy tych silników (lub lekko z zapasem) . Drugie skrzydło podobnie. Regulatory podpięte do odbiornika przez kabel Y (symetryczne obroty po lewej i prawej) lub osobno do dwóch wyjść odbiornika (obroty niezależne-rzadko stosowana metoda). Można też każdy silnik zasilać z osobnego regulatora sterowanego poprzez rozgałęziony na 6 kabel sterujący z odbiornika. Ale wtedy możemy mieć niejednakowe obroty w silnikach (różnice fabryczne w regulatorach) Ale może koledzy bardziej doświadczeni w tej materii się wypowiedzą.
Ładziak Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 A co do metody zasilania silników, to np można zasilać 3 silniki (jednakowe) jednego skrzydła z jednego regulatora poprzez rozgałęzienie kabli do nich (masz wtedy pewność , ze mają te same obroty),A jak działa silnik bezszczotkowy z komutacją elektroniczną? Jak jest uruchamiany? Po co ma 3 kabelki?
Adam P. Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 A co do metody zasilania silników, to np można zasilać 3 silniki (jednakowe) jednego skrzydła z jednego regulatora poprzez rozgałęzienie kabli do nich Jak połączyć 6 silników bezszczotkowych? 3 prawe i 3 lewe? Jeśli chodzi o sterowanie, to ja bym to podpiął pod dwa kanały-po trzy silniki na wysokość i kierunek. Mixer V-tail załatwi resztę Trzeba tylko pamiętać o małych wychyleniach na kierunku, żeby byle dotknięcie drążka nie powodowało korkociągu.
kesto Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Jeśli chodzi o sterowanie, to ja bym to podpiął pod dwa kanały-po trzy silniki na wysokość i kierunek. Mixer V-tail załatwi resztę Trzeba tylko pamiętać o małych wychyleniach na kierunku, żeby byle dotknięcie drążka nie powodowało korkociągu.Czym byś wtedy sterował wysokością i kierunkiem? :shock:
MiQ27 Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 A co do metody zasilania silników, to np można zasilać 3 silniki (jednakowe) jednego skrzydła z jednego regulatora poprzez rozgałęzienie kabli do nich (masz wtedy pewność , ze mają te same obroty) W bezszczotkach tak się nie da. Tzn. połączyć można, ale to nie będzie działało jak należy i jak niektórzy sobie błędnie wyobrażają.
fredzio Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 A ja tutaj przewrotnie zapytam o nadajnik na jakim lata autor wątku. Pamiętam, że w moim starym jr 9xII były specjalne ustawienia i przypisania kanałów dla wielosilnikowych maszyn
Gość Anonymous Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Mx-16 2,4 Gh W MX-16 nie ma takich cudów
Ładziak Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Moduł DIY 2,4GHz może być dołożony i cuda som! :-)
MiQ27 Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 A coś takiego jak MX-16 IFS to pewnie klechdy ludowe ? :roll: :wink:
marcin133 Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Kierunek obrotów jest jasny - zamiana dwóch dowolnych przewodów łączących silnik z regulatorem. Na jeden silnik bezszczotkowy przypada jeden regulator, nie łączy się więcej silników pod jeden regulator. Sterowanie silnikami korzystając z większej liczby kanałów umożliwia każda aparatura z wolnym mikserem - przy 6ciu silnikach praktycznie traci to sens. Przy zasilaniu z jednego akumulatora napędowego należy dobrać przewody zasilające odpowiedniej średnicy - 5000mah to za mała pojemność dla sześciu tego typu silników.
Gość Anonymous Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Sterowanie silnikami korzystając z większej liczby kanałów umożliwia każda aparatura z wolnym mikserem - przy 6ciu silnikach praktycznie traci to sens.To co zrobić w takiej sytuacji? Dwa wyjścia, albo miksery, albo kable Y Moduł DIY 2,4GHz może być dołożony i cuda som!Nawiązywałem do wypowiedzi Fredzia o tym, że w jego JR jest gotowy program do tego
Mr.Formica Opublikowano 21 Października 2010 Autor Opublikowano 21 Października 2010 Reasumując: Podłączam 6 silników i 6 regulatorów bezpośrednio do zasilania (jedne silniki w prawo drugie w lewo), zgodnie z sugestiami dokładam drugi akumulator 5000 mAh; Wszystkie regulatory łącze do jednego wyjścia sterowania regulatorem w nadajniku poprzez rozgałęzienie 1-6. Co z robić z zasilaniem aparatury? będzie z wszystkich regulatorów poprzez kabel połączeniowy. Ale jak skręcać - połączyć w jakiś sposób 3 silniki prawe i 3 lewe oddzielnie - tylko jak przez jakiś mikser (by w locie chodziły razem a na ziemi mogły oddzielnie np w zależności od sterowania sterem pionowym?) Widzę że zdania są podzielone ale z moich ustaleń wynika jednak że przy bezszczotkach musi być 1 regulator na 1 silnik (tak jak kupiłem) bo tak naprawdę to ten regulator jest także komutatorem elektronicznym dla silnika.
Callab Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Co z robić z zasilaniem aparatury? będzie z wszystkich regulatorów poprzez kabel połączeniowy. Albo wykorzystaj regulatory bez BEC, albo odetnij czerwony kabelek we wszystkich regulatorach poz jednym, który będzie zasilał odbiornik. Poza tym pewnie będziesz miał dosyć duży pobór prądu przez serwa, więc może dobrym pomysłem byłby jakiś menadżer zasilania albo jakiś inny patent, żeby nie ciągnąć dużego prądu z udziałem odbiornika.
Adam P. Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 Adam P. napisał/a: Jeśli chodzi o sterowanie, to ja bym to podpiął pod dwa kanały-po trzy silniki na wysokość i kierunek. Mixer V-tail załatwi resztę Trzeba tylko pamiętać o małych wychyleniach na kierunku, żeby byle dotknięcie drążka nie powodowało korkociągu. Czym byś wtedy sterował wysokością i kierunkiem? :shock: Kierunkiem przez różnicowanie ciągu silników+ domixowany ster kierunku na wolnym kanale. Wysokość podpięta pod kanał gazu-trochę przekombinowane, ale działa jak należy
Mr.Formica Opublikowano 21 Października 2010 Autor Opublikowano 21 Października 2010 nie mam pojęcia o PowerBoxach i menagerach zasilanie jaki powinienem kupic?
marcin133 Opublikowano 21 Października 2010 Opublikowano 21 Października 2010 To co zrobić w takiej sytuacji? Dwa wyjścia, albo miksery, albo kable Y Ale jak skręcać - połączyć w jakiś sposób 3 silniki prawe i 3 lewe oddzielnie - tylko jak przez jakiś mikser (by w locie chodziły razem a na ziemi mogły oddzielnie np w zależności od sterowania sterem pionowym?) To o czym piszesz jest do zrobienia - ograniczeniem są możliwości aparatury a ja MX-16 nie znam więc nie będę się wypowiadał. Chodź jeśli dysponujesz dwoma wolnymi kanałami i wolnymi mikserami... W najprostszym wydaniu kabel Y. Jeżeli chodzi o zasilanie - tu kombinacji jest mnóstwo i pewnie każda możliwość dobra Napiszę jedynie aby nie łączyć BEC regulatorów, innymi słowy - jeśli już wykorzystywać BEC regulatorów - traktować każdy BEC jako oddzielne źródło zasilania dla poszczególnych komponentów elektroniki. Zasilanie odbiornika 1 BEC - serwa podzielić na pozostałe 5 itp. Obejdzie się bez skomplikowanej elektroniki a będzie równie bezpiecznie.
kesto Opublikowano 22 Października 2010 Opublikowano 22 Października 2010 Model ok 4,5 m rozpiętościPrzy tej rozpiętości modelu zapewne będziesz stosował serwa co najmniej standardowe, w związku z tym proponowałbym zrobić osobne zasilanie elektroniki czyli zrezygnować z BECa. Niech pakiety Lipoli służą do napędu silników, a odbiornik i serwa z osobnego pakietu. Jeśli chodzi o sterowanie silnikami, to jest to możliwe, bo ta aparatura ma 4 wolne miksery do swobodnego zaprogramowania, ale jest to rozwiązanie trochę ryzykowne. Znajomy chciał tak rozwiązać sterowanie silnikami modelu dwusilnikowego. Połączył silniki do dwóch różnych kanałów, które zmiksował ze sterem kierunku, ale po wyłączeniu miksera, silniki nie chciały pracować razem co uniemożliwiało normalny lot. Być może to była wina aparatury (Hitec Eclipse) ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.