JarekF Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 Drogi wapniaku, Co do zasilania modelarskiego silniczka prosto z akumulatora: silnik działa/kręci, ale oczywiście obrót o pewien kąt, trudno tak "impulsować' tylko na dwóch przewodach, aby bezwładność śmigło-rotor pokonała ten brakujący fragment... ale przed chwilą bez problemu udało mi się wykonać kilka obrotów śmigła.). No właśnie, a silnik prądu stałego by sie kręcił i kręcił...Jeśli tego nie rozumiesz, to ja już nie wiem jak Ci to wytłumaczyć. Chciałem tu tylko trochę wyprostować nazewnictwo i opisać jak te nasze zabawki działają, ale widzę, że siła bylejakości wiedzy internetowej jest nie do przeskoczenia. NO WŁAŚNIE !!! Bezszczotkowy prądu stałego też się kręci. To impulsowanie (rozdział prądu na poszczególne uzwojenia) robi w bezszczotkowych regulator, a w szczotkowych komutator. Dlatego w szczotkowych uzwojenia wirują, które podłączone są do komutatora a magnesy stałe, a w bezszczotkowych takie rozwiazanie jest niemożliwe, więc uzwojenia są stałe i podłączone do regulatora, zaś magnesy są ruchome. Dlatego rozdział elektroniczny wymusił trzy przewody do których impulsywnie dostarczany jest prąd. Raz do jednego, raz do drugiego i raz do trzeciego. Dzieje się to tak szybko jak szybko obraca się silnik, dlatego to trudno sobie wyobrazić. Jednak tak jak napisałem powyżej w każdym położeniu silnika na dwóch przwodach będzie plus i minus. Zasada pracy jednak jest bardzo podobna. Tutaj rozdział prądu jest mechaniczny, a tutaj elektroniczny . No cóż ??!! Postęp technologiczny . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bubu2 Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 Właśnie, dobrze napisałeś, podłącz ten silnik modelarski pod transformator trójfazowy lub falownik i zobacz jak się kręci. Bo kręcić się oczywiście będzie, nikt temu nie zaprzecza. Widać, że tego nie robiłeś. Budowa silnika jest oczywiście taka sama. Silnik szczotkowy, zresztą też jest tak samo zbudowany. Też np. trzy uzwojenia. I jeszcze jedno. A jeśli uważasz, że dysk twardy nie ma dziurki (nie jest hermetyczny), to mogę za chwilę wkleić fotki, jak to wygląda. Otworek od wewnątrz jest zaklejony gęstą siateczką. W każdym dysku, pod płytką PCB zobaczysz otworek o śr. ok. 2mm, w niektórych nawet do 4mm, lub stosuje się też rozszczelnienie labiryntowe. Choć niektóre modele nawet nie mają siateczki. . I też się domyśl, dlaczego nie jest hermetyczny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JarekF Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 Nieeee! No ja wysiadam. Piszę naprawdę ostatni post w tym temacie i zdania nie zmienię. Silniki bezszczotkowe to urządzenia prądu stałego. ...Jednak tak jak napisałem powyżej w każdym położeniu silnika na dwóch przewodach będzie plus i minus. ... Czy temu drogi wapniaku zaprzeczysz ? A pokaż mi w prądzie przemiennym plus i minus Są trzy fazy i zero. To wszystko i dziękuję za niewyczerpującą rozmowę :wink: . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
engelbert Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 A pokaż mi w prądzie przemiennym plus i minus http://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%85d_przemienny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gewiner Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 jeszcze jedno: http://pl.wikipedia.org/wiki/Falownik drugie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr%C4%85du_sta%C5%82ego trzecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_elektryczny_synchroniczny reszte pozostawiam wam do oceny ;D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WoZnY Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 No to i ja zabiorę głos w rozmowie. Ustaliliście, że używane przez nas silniki 3-fazowe to silniki BLDC - [brushLess Direct Current] co tłumaczymy jako silnik bez szczotkowy prądu stałego Zatem jest to silnik prądu stałego o komutacji elektronicznej po prostu. Ponadto co go wyróżnia od maszyn prądu przemiennego. Uzwojenia nie są zasilane i nie muszą być przebiegiem sinusoidalnym. Dla poparcia podaję link do opisu klasycznych metod sterowania silnikami BLDC leżący na serwerze znanego producenta silników KOMEL - można sobie poczytać: Sterowanie silnikiem BLDC Ewidentnie jest to silnik PRĄDU STAŁEGO Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leda_g Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 Weź modelarski silnik bezszczotkowy, podłącz go do transformatora trójfazowego o odpowiednio małym napięciu wtórnym, zasilanego z sieci elektroenergetycznej, a zobaczysz co się stanie. Otrzymasz przy silniku dwupolowym pięknie kręcący się motorek z prędkością 3000 obr/min, i nie będziesz musiał śmigła palcem przepychać przez martwe pola...Bo rolę komutatora (czyli regulatora) spełni elektrownia. A czy to sprawdzałeś? Bo ja tak - i niestety pudło - silnik się nie kręci (tylko wpada w drgania) Chyba że dodasz po jednej diodzie prostowniczej na fazie. Zapomniałeś że piszesz o prądzie przemiennym A tak z ciekawości co się stanie jak połączymy dwa silniki bezszczotkowe uzwojeniami i jednego potraktujemy jako prądnicę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 A tak z ciekawości co się stanie jak połączymy dwa silniki bezszczotkowe uzwojeniami i jednego potraktujemy jako prądnicę?Drugi zacznie się kręcić, tak jak w szczotkowcach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 30 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Stycznia 2011 Drugi zacznie się kręcić, tak jak w szczotkowcach? odwieczne marzenie o Perpetum Mobile, niestety niespełnialne z powodu praw fizyki. :ble: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 Aaaale fajna zadyma! Że też dopiero teraz na nią trafiłem! Oczywiście, że nasze bezszczotkowce to nie żadne silniki trójfazowe z falownikiem, a najzwyklejsze, poczciwe silniczki prądu stałego z komutacją elektroniczną. Nieuki wynocha do szkoły! OK, to pytanie laika: czemu w takim razie przy złym timingu silnik jednak wypada z synchronizacji, skoro wg Twoich słów ESC zawsze WIE, gdzie teraz jest rotor?Bo bidulek ESC nie wie, z iloma magnesikami (polami) ma doczynienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reptyl Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 To może urządźmy jakąś ankietę. Może demokracja zwycięży jeśli rzetelna wiedza nie może. A może ktoś podczepi oscyloskop i zakończy dyskusję w sposób naukowy, lecz niekoniecznie demokratyczny... Pozdrawiam,M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
darek.3333 Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 To może urządźmy jakąś ankietę. Może demokracja zwycięży jeśli rzetelna wiedza nie może. A może ktoś podczepi oscyloskop i zakończy dyskusję w sposób naukowy, lecz niekoniecznie demokratyczny... Pozdrawiam,M Tylko kwestia gdzie się podłączy ten oscyloskop. Bo tu jest kwestia dyskusji , czy traktujemy silnik jako całość - silnik + regulator i wtedy na wejściu mamy prąd stały czy tylko sam silnik i jego trzy kabelki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mkrawcz1 Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 OK, to pytanie laika: czemu w takim razie przy złym timingu silnik jednak wypada z synchronizacji, skoro wg Twoich słów ESC zawsze WIE, gdzie teraz jest rotor?Bo bidulek ESC nie wie, z iloma magnesikami (polami) ma doczynienia Dziękuję, wreszcie konkretna odpowiedź :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 Bo tu jest kwestia dyskusji , czy traktujemy silnik jako całość - silnik + regulator i wtedy na wejściu mamy prąd stały czy tylko sam silnik i jego trzy kabelki.Nie, no silnik to silnik, a nie silnik + elektrownia. Gdyby regulator był integralną mechanicznie częścią silnika to wtedy tak. Przecież serwomotory do np CNC też bez sterowników nie pojadą, a traktowane są jako oddzielne elementy w różnych zastosowaniach.to wiele urządzeń bez zasilacza nie będzie działać, a jednak nie są traktowane wspólnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reptyl Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor The controller contains 3 bi-directional drivers to drive high-current DC power, which are controlled by a logic circuit. Simple controllers employ comparators to determine when the output phase should be advanced, while more advanced controllers employ a microcontroller to manage acceleration, control speed and fine-tune efficiency. Pozdr. M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
darek.3333 Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor The controller contains 3 bi-directional drivers to drive high-current DC power, which are controlled by a logic circuit. Simple controllers employ comparators to determine when the output phase should be advanced, while more advanced controllers employ a microcontroller to manage acceleration, control speed and fine-tune efficiency. Pozdr. M Czyżbym trafił na jakieś angielskie forum ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reptyl Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 Czyżbym trafił na jakieś angielskie forum ? Przykro mi, ale w tematach technicznych (i nie tylko) znajomość angielskiego umożliwia dostęp do szerszego zakresu materiałów... Sprawdziłem na wiki.pl: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bezszczotkowy_silnik_elektryczny Silnik bezszczotkowy, silnik BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor) – rodzaj silnika elektrycznego zasilanego przez prąd stały... Pozdrawiam, MM Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 Jak już, to powinno być BEZKOMUTATOROWY .Bzdura! Ma komutator! Elektroniczny. Może być integralną częścią silnika, ale nie musi. Szczotek nie ma. Nigdzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 No widzisz, jak mało wiesz? Stąd te bzdury... Pierwszy przykład z brzegu: http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4665,dualsky-xm2812rtr-27 http://www.nastik.pl/dualsky-xm2812rtr27-p-1642.html http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4664,dualsky-xm2812rtr-33 http://www.nastik.pl/dualsky-xm2812rtr33-brak-p-1641.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
darek.3333 Opublikowano 31 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 31 Stycznia 2011 No widzisz, jak mało wiesz? Stąd te bzdury... Pierwszy przykład z brzegu: http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4665,dualsky-xm2812rtr-27 http://www.nastik.pl/dualsky-xm2812rtr27-p-1642.html http://www.model-fan.com.pl/index.php?p4664,dualsky-xm2812rtr-33 http://www.nastik.pl/dualsky-xm2812rtr33-brak-p-1641.html Słusznie - te silniki są jak najbardziej silnikami prądu stałego..... A jak w nich się zmienia kierunek obrotów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.