Skocz do zawartości

ToTo-7 - depronowy trener górnopłat


Motylasty

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 146
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Dalsza część budowy.

Osłonę silnika dokładnie przeszlifowywujemy, szpachlujemy i wiercimy otwór pod wał silnika.

 

toto7016.jpg

 

BUDOWA SKRZYDEŁ

 

Budowę płatów zaczynamy tradycyjnie od wycięcia ze sklejki wzorów żeberek.

Wycinamy z depronu odpowiednią ilość żeberek i zbijamy w blok.

Do mocowania bloku używam dwóch szprych rowerowych zabezpieczając ich końce fragmentami obciętymi z kostki elektrycznej, pozwala to dokładnie zbić i usztywnić blok.

Szlifowanie zgrubne wykonuję przy pomocy tarnika zanabytego w PRAKTIKERZE.

Posługując sie tarnikiem należy ostrożnie bez zbyt dużego docisku powolnymi i płynnymi ruchami ścinać nadmiar depronu. Następnie blok obrabiam klockiem z naklejonymi z obu stron papierami ściernymi o gradacjach 80 i 150. Część żeberek dodatkowo ma wyciete otwory pod dzwigary sosnowe i nawiercone otwory do przeprowadzenia przedłużaczy serw.

 

toto7017.jpg

 

Przygotowywujemy materiał na pokrycie, płat pokryty jest depronem 3mm, na arkuszu wyrysowywuje linie dzwigarów i linie żeberek. Krawędź spływu zeszlifowywuję w klin na całej długości i szerokości 2 cm.

 

toto7018.jpg

 

Przyklejamy dzwigary z depronu 6 mm i dzwigar dolny sosnowy. Aby pracę te wykonać dokładnie używam aluminiowego ceownika przymocowanego ściskami.

 

toto7019.jpg

 

Przycinamy po kolei żeberka i wklejamy je w stosowne miejsca. Wycinamy w pierwszych czterech żeberkach od strony kadłuba dodatakowe szczeliny i w to miejsce wklejamy dodatkowy pas depronu w odległości 3 mm od dzwigarów sosnowych. W ten sposób powstaje szczelina w płacie, w którą następnie będzie wklejony sklejkowy łącznik płatów.

Na samym końcu po wklejeniu żeberek od góry wklejamy górny dzwigar sosnowy.

 

toto7020.jpg

 

Po wyschnięciu płata dokładnie przeszlifowywujemy całość, dokładnie obrabiamy tylny dzwigar depronowy. Wycinamy w płacie gniazda do zamocowania serw.

 

toto7021.jpg

 

Od strony wnętrza płata wklejamy w te gniazda listewki wycięte z 3 mm balsy.

Listwy te posłużą do zamocowania ( przykręcenia ) klapek z serwami.

 

toto7022.jpg

 

Płat praktycznie jest gotowy do zamknięcia. Przed tym jednak musimy jeszcze od strony zewnętrznej nakleić na wysokości noska płata pas szerokiej taśmy klejącej, która zabezpieczy depron przed złamaniem w trakcie obginania go na żeberkach.

Wkładamy przedłużacze serw. W szczelinę łacznika wciskamy pasek depronu obustronnie oklejony taśmą klejącą. Zabezpieczy nas to przed "wpłynięciem" w tę szczelinę naddatku kleju w trakcie zamykania płata.

 

toto7023.jpg

 

Możemy przystąpić do zamknięcia płata.

 

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

obserwuje ten temat od poczatku i nie moge sie doczekac "Chrztu bojowego" :D

konstrukcja zapowiada sie naprawde obiecujaco i nie moge doczekac sie kiedy bede mogl skorzystac z dobrodziejstwa twojej wytrwalosci :mrgreen: mnie interesowalaby wersja skrzydel z lotkami....moze bys opublikowal w dwuch wersjach ????

przydalby sie jakis model przy sobie miec w samochodzie zeby moc sobie jak bedzie dobra pogoda podczas powrotu z pracy polatac na szybko....

przy duzych spalinowych modelach jest to nie mozliwe ...

 

zycze pozytywnych wynikow z oblatywan modelu i czekam z niecierpliwoscia na dalsza relacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coś się trochę porobiło przy modelu.

Skrzydła zamkniete, połówki sklejone ze sobą, całośc przeszlifowana.

Na dzisiaj planuje wylaminować środek płata, celem zabezpieczenia go przed wpływem wrogich sił gniotnych powodowanych przez gumę ( mocowanie płata do kadłuba ).

Muszę jeszcze wyciąć lotki, etap następny to krycie papierem kadłuba i płatów.

Pozostało też przemyśleć konstrukcje podwozia. Chciałbym je zrobic maksymalnie lekkie i na dodatek szybko odejmowane. Konstrukcja najkpewniej będzie popełniona ze szprych rowerowych, mógłbym zastsować węgiel lub inne kosmiczne tworzywa, ale zakładałem że model ma byc maxymalnie tani w budowie.

Model będzie latał ( mam nadzieję ) w różnych warunkach , czasami z ręki, a czasami z jakiegos pasa przygodnego.

Całość wreszcie zaczyna przypominac "samolot".

Fotki jakies niebawem zapodam.

A musze tez całość dokładnie zważyc przed oklejaniem, by mieć dokładne pojęcie w temacie przysrostu masy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze z Totem boje.

 

Po zamknięciu połówek płata całość dokładnie została wyszlifowana papierem o gradacji 150.

Połączenie płatów zostało zrealizowane poprzez wklejenie łącznika wyciętego ze sklejki 3 mm.

 

toto7024.jpg

 

Łącznik został wklejony wpierw w jedną połówkę przy pomocy żywicy 5 minutowej, później dopiero przy pomocy tej samej żywicy została doklejona druga połowa. Bacząc na szybki czas wiązania żywicy musimy zwrócić uwagę na to, by połówki nam sie nie rozjechały.

 

Przewody serw wypuszczamy dołem.

 

toto7025.jpg

 

Wycięcie lotek. Przy pomocy "piły spalinowej" delikatnie zgodnie z planami odcinamy lotki. Miejsce odcięcia w skrzydle dokładnie szlifujemy i wklejamy wzmocnienia z balsy 3mm. Odcięte lotki musimy mocno przeszlifować biorąc pod uwagę fakt, iż na skrzydle nam przybyło 3 mm, a wzmocnienie samej lotki też nam trochę "placu" zabierze.

 

toto7026.jpg

 

Tak powinna wyglądać dokładnie spasowana lotka z płatem.

 

toto7027.jpg

 

Dorobiłem "klapę silnika", klapa została zrobiona z balsy 3 i 2 mm klejonej na krzyż celem usztywnienia. Przymocowałem silnik do łoża zrobionego z kawałka płytki laminatowej.

 

toto7028.jpg

 

Tył kadłuba otrzymał usterzenie. Jak widać same stateczniki juz wcześniej zostały pokryte papierem i wyszlifowane.

 

toto7029.jpg

 

Po wstępnym złożeniu ukazało mi się coś takiego.

 

toto7030.jpg

 

W obecnej postaci całość waży 340 g. Mam nadzieję że z pokryciem i malowanie zamknę się w 480-500 g. Dojdzie jeszcze cała elektronika, napęd, podwozie. Zaczynam się obawiać czy "dzownek" da radę takiego bydlaka pociągnąć, wszak ma on jeszcze w powietrze unieść aparat fotograficzny, a to kolejne 130 g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze wystapic problem z powodu ,,mietkiego'' smigla.Przeciazone wydaje dziwne odglosy :-(

Ale jak sie zalozy sztywne-twarde (czarne-Graupnera) to bedzie ok.Na dzwonku latal z kamera 230g Easy Star.

Zapasu mocy nie bylo duzo przez opory czolowe i calosc dosc pancerna,ale zwawo gonil do gory.

Bedzie dobrze :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HEHE dzięki Tomku za słowa podziwu, tymbardziej cenne dla mnie że padły z Twoich "rąk", cały czas mam przed oczyma Twego Łosia.

Powiedzmy że to taka moja mała "misja", pokazać głównie młodszym że z depronu też można. Nazywam to szacunkiem dla materii, a nabyłem owegoż chyba w czasach deficytu balsowego, gdzie każdy skrawek materiału był na wagę złota. Nic mnie tak nie denerwuje jak widok niechlujnie zrobionego modelu, obojętnie z czego i dopisek na samym dole " to efekt mojej całodziennej pracy". Ja niestety nie potrafię wystrugać modelu w jeden dzień, nad czym zresztą czasami ubolewam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam po Swietach

 

jestem pelen podziwu dla twojej tworczej pasji.....to sie nie da w krotkich slowach opisac :D jestes po prostu szarlatanem..... jeszcze TOTO 7 nie ostygl, a juz pierwsze rysunki TOTO 8.....Motylasty zwolnij tempa he he he

 

nie moge sie doczekac oblotow i publikacji planow Toto 7 , mam nadzieje ze to w krotkim czasie nastapi, bo mnie paluchy juz swiezbia..... :mrgreen:

 

pozdrawiam i zycze w nadchodzacym 2008 jeszcze wielu tak orginalnych pomyslow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.