Wojtass_nt Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Wczoraj przy oblocie samolotu zapalił się regulator. Po wymianie go na nowy 50A z zewnętrznym BECem silnik działał ale kręcił w złą stronę. Zamieniłem więc podłączenie kabli miejscami i silnik od tej pory nie daje oznak życia. Serwa działają. Czy możliwe, że wadliwy silnik znowu spalił mój nowy regulator?? Po rozcięciu koszulki z regla w środku nie widzę w zasadzie nic prócz czegoś co może być spalone. Na elektronice nie znam się ani trochę więc prosił bym kogoś o ocenienie czy wymiana tego elementu może ożywić regulator. ZDJĘCIA: TUTAJ Chodzi mi o ten element MAX662... Ktoś pomoże? Nie mam pieniędzy równocześnie na nowy silnik i kolejny regulator i mam nadzieję, że ktoś znajdzie sposób na naprawę. :cry: Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibabebe Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 u mie regulator odcina silnik jak cos mu nie pasuje , bec pozostaje wlaczony. odcina tak dlugo az na apce nie wylacza silnika, znowu zalaczy silnik ale jak nie uruchomi to go wylaczy, przy tym lekko porusza silnikiem i wylaczy Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Odwróć płytkę. Z drugiej strony masz tranzystory w 3 rzędach. To one odpowiadają za regulację prądu i jego podawanie na silnik. Z reguły to one się palą. Strona którą pokazujesz to BEC z elektroniką sterującą. Silnik oczywiście może spalić regulator, bo to on pobiera prąd. Jeżeli pobierze zbyt duży - regulator się podda. Jeżeli to tylko tranzystory to można je wymienić na inne lub zamienniki o takich samych parametrach. Wystarczy trochę wprawy w lutowaniu SMD. Dokładnie sprawdź silnik. Pomierz wartość rezystancji wszystkich uzwojeń do punktu zerowego (w gwieździe) lub między końcami (trójkąt). Gwiazdę poznasz po tym, że będzie tam gruby kikut skręconych razem końców uzwojeń. W trójkącie końcami uzwojeń i ich początkami są oczywiście wyprowadzenia przewodów. Sprawdź ciągłość przewodów od goldów do uzwojeń. Upewnij się, że uzwojenie nie jest przerwane, a silnik jest mechanicznie sprawny. Możesz go powąchać. Charakterystyczny swądek palonej izolacji oznacza, że uzwojenie przegrzało się nadmiernie i mogły wystąpić zwarcia międzyzwojowe (przezwojenie silnika). Także ciemny, niemal czarny kolor uzwojenia jest złym objawem. Regulator też możesz powąchać. Można też pomierzyć prądy jakie płyną przez uzwojenia silnika, ale to wymaga nieco lepszego sprzętu niż miernik z marketu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtass_nt Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Na tych tranzystorach z drugiej strony nie ma żadnego śladu spalenizny ani smrodu. Z tej strony co na zdjęciach też nie śmierdzi tak żebym mógł jednoznacznie stwierdzić, że coś się sfajczyło. Silnik i zwęglony regulator numer 1 odesłałem do sprzedawcy. Zobowiązał się wymienić je na nowe- sprawne. Pozostaje tylko ten regulator doprowadzić do ładu i będzie cacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniello Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Zobacz, czy kondensatory nie są napuchnięte w spalonym regulatorze. Jak są- to trzeba by wymienic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeJot95 Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Tak dobry pomysł sprawdź kondensatory, ale z górnej części kondensatora, napuchnięty kondensator wygląda tak: Jak będziesz potrzebował kondensator pisz na PW mam ich parę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtass_nt Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Kondensatory są OK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeJot95 Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Możesz to całe zajście opisać jak najbardziej szczegółowo?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtass_nt Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Wystartowałem. Dodałem na chwilę pełny gaz i silnik wydał dziwny odgłos jak by gubił fazę. Zmniejszyłem więc moc będąc dobrej nadziei, że to tylko wibracje i zrobiłem kółko. Po tym znowu zacząłem powoli zwiększać gaz aby się upewnić. Drążek na maxa a model leci pionowo w górę. Nagle widać dym ciągnący się za modelem i wszyscy mi krzyczą- model Ci się pali!! No to ja błyskawicznie nura w dół i podejście do lądowania z wiatrem bo wiedziałem, że dym nie oznacza nic dobrego a utrata kontroli to kwestia sekund. No i gdy już byłem 2m nad pasem model się wyłączył i przyrżnął pionowo w pas. Zdążyłem do niego dobiec i wytargać zasilanie a później regulator z którego odpadł jeden kabelek połączeniowy do silnika i jakieś elementy z płytki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Pozostaje diagnostyka silnika. Taka dokładniejsza niż "na pierwszy niuch nosa"... Czy silnik to nie jest czasem Tower Pro? Te silniki słyną z odrywających się wyprowadzeń uzwojeń. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtass_nt Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Nie. To silnik z modelu Edge 450 Red Bull by Kyosho Powiedzmy, że sprawa z silnikiem załatwiona bo poleciał do sprzedawcy na wymianę łącznie z pieczonym regulatorem. No i trzeba zdiagnozować ten regulator 50A bo szkoda mi wyrzucać 70zł... Czy ja aby się nie powtarzam? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeJot95 Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 No i trzeba zdiagnozować ten regulator 50A bo szkoda mi wyrzucać 70zł... Czy ja aby się nie powtarzam? Ta Dobra dobranoc all, może przed snem wytężę mój mózg i mnie olśni, trzymajcie kciuki :mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike217 Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 No i trzeba zdiagnozować ten regulator 50A bo szkoda mi wyrzucać 70zł... No i sam sobie odpowiedziałeś....Zainwestuj w sprawdzony regulator i bedziesz miał spkojną głowe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeJot95 Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 Wojtass najlepiej sprawdź ten silnik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebeb Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 Ale silnik jest już w serwisie (czytać wszystkie posty w temacie !!) więc jak go ma sprawdzić, w serwisie sprawdzą i ewentualnie wymienią/naprawią. Teraz chodzi o nowy regulator 50A z którym coś się stało, nie znam się na elektronice ale pisze dla sprostowania . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ładziak Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 Wojtass najlepiej sprawdź ten silnik.Najlepiej podręcznym sprawdzaczem! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebamor Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 A podepnij ten regulator pod inny silnik, który masz i sprawdź czy będzie OK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 Raczej unikałbym rad w stylu "podepnij telewizor pod drugie gniazdko i sprawdź czy też wysadzi korki". Silnik to stosunkowo proste urządzenie i są metody pozwalające go w miarę precyzyjnie sprawdzić bez sprawdzania co wybuchnie. Po to wymyślono mierniki wielkości elektrycznych, żeby nie palić wszystkiego w okolicy. Multimetr w markecie to 10-20zł, a pozwoli sporo rzeczy sprawdzić. Jak ktoś lubi profeskę, to może zakupić atestowany miernik o wysokiej tolerancji mierzonych wielkości i sprawdzać dokładnie. Multimetr i dobry miernik cęgowy z pomiarem prądu stałego i możliwością pomiarów prądów impulsowych, to wyposażenie w które warto zainwestować jeżeli myślimy o dłuższej i poważniejszej karierze modelarza RC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam P. Posted April 6, 2011 Share Posted April 6, 2011 Multimetr i dobry miernik cęgowy z pomiarem prądu stałegoNiestety cena nie zachęca. Najtańsze chińskie wynalazki to już kilkaset złotych. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olecki75 Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Podepnę się do tematu. Mi w dość dziwnych okolicznościach spalił się regler 25A z RAYa z zestawu combo z silnikiem RAY 3530/14. Regulator spalił się tak pięknie, że szlag trafił też odbiornik. Zestawik działał w poduszkowcu. Po kilku lotach chciałem odbyć kolejny i po przestawieniu wyłącznika (RAY w taki jest wyposażony) nic nie ruszyło. Koledze taki wyłącznik padł i go wywalił więc ja też go odciąłem i zlutowałem kabelki razem. Dalej nic. Po dłuższych poszukiwaniach okazało się, że jeden gold od zasilania po stronie reglera nie przewodzi. Odciąłem oba dla pewności i sprawdziłem czy wszystko działa. Działało. Przylutowałem goldy na nowo i ten wyłącznik, podpinam zasilanie a tu serwa szaleją tak, że wychylały się po za zakres, to ja za wyłącznik łapie i go przestawiam a tu syk z regulatora i dym. Nie rozumiem tylko czemu w obu położeniach wyłącznik dawał prąd. Polutowane i podłączone wszystko było ok. Podejrzewam więc silnik. Odbiornik oberwał bo jak do niego podpiąłem pakiet 4.8V to wszystko szalało. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.