BIZON Opublikowano 9 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2011 Witam. Jako że delta sprawowała się świetnie i dawała wiele radości z latania - postanowiłem wsiąść się za budowę modelu troszkę ambitniejszego - lecz w swym założeniu również prostego w budowie i przynoszącego radość z lotów. Wstępne założenia odnośnie modelu: - szybki - zwinny - bezproblemowe pionowe wznoszenie - w miarę wolne podejście do lądowania - mieć w sobie przysłowiowy "pazur" Wertując fora wpadłem na plany F-14 Oczki się zaszkliły - kto nie oglądał filmu "TOP GUN" ? I dodatkowo jeszcze ruchome składane skrzydła - czyli wiadomo ma być ten i żaden inny. Więc tak. Plany wydrukowane, depron w fazie poszukiwań - szukam ciemno szarego Pozostała kwestia wyposażenia - czyli coś co mnie zawsze przeraża No ale tak - sterowanie lotkami - standardowe 9g serwa HXT900 - rozsuwanie skrzydeł - Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg 13.4g -ESC Birdie 50A Brushless ESC 3A BEC - silnik TurboJet C3536/6 KV1250 - 500W ewentualnie TurboJet C3530/10 KV1400 - 430W - zasilanie : pakiet 3s 2200mAh - odbiornik: Turnigy I tak prośba do Was: - czy nie przesadziłem z wyposażeniem ? Silnik waży 110g + ESC 44g czy ewentualnie zamontować inny silnik - jeśli tak to jaki ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Porównaj z wyposażeniem w tym wątku Plany lub w tym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CezaryK Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Jako miłośnik wszelkiego rodzaju latających skrzydeł (itd ,itp : ) jestem ciekaw efektu końcowego, choć osobiście preferuję latadła z napędem ciągnącym. Skoro oryginał latał z AXI 2208/26 o wadze 46 gramów to 110 mocno zmieni zaplanowane wyważenie i trzeba będzie ostro kombinować, ale ... nie uprzedzajmy wypadków :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2011 No właśnie zapomniałem napisać o tym fakcie Dodatkowo latała na pakiecie TP1320 3s który waży około 90g a ja planuje wsadzić tam pakiet 3s 2200mAh który waży około 187g Stąd pojawiła się koncepcja powiększenia planów - wstępnie 0 141% teoretycznie elektronika powinna się ładnie mieścić a silnik też dalej będzie miał spory zapas - tak mówi teoria. I teraz pytanie do modelarzy dla których depron nie ma tajemnic: - czy sklejenie np. 2 arkuszy 5mm ma sens - czy tak klejone element będą miały większą wytrzymałość, ewentualnie wzmocnić wzdłużnie i poprzecznie model prętami szklanymi bądź węglowymi, ale głównie chodzi mi o właściwości klejonego depronu. Wtedy powiększałbym tylko otwory "montażowe" do wciskania i sklejania poszczególnych elementów. Powiększenie o 141% pozwala dodatkowo zastosować śmigła 10" zalecane przy silniku Powiększenie o 167% daje nam co prawda prawie idealnie wymiary 10mm przy wycinanych otworach wewnętrznych ale.... nie mam pojęcia jak przy takich powierzchniach będzie zachowywał depron. Ewentualnie podarować sobie wybujałą konfiguracje, zastosować oryginalne wymiary, kupić silnik EMAX C2822 KV1200 - 170W o ciągu 710g i tyle? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2011 BIZON, matko, zdajesz sobie sprawę jakie to będzie duże Podpytaj użytkownika suma125, on zrobił piękne modele powiększone z depronu. Rosomak74 również popełnił powiększonego deproniaka. tu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2011 Oczywiście, że sklejony depron będzie mniej się wyginał, ponieważ gdy strona wewnętrzna by się chciała zgać, to strona zewnętrzna na to nie pozwoli bo by się musiała rozciągnąć. To tak w skrócie. A jeżeli by to były b. duże powierzchnie, to można deppron między warstwami wzmacniać właskownikami węlowymi np takimi: http://abc-rc.pl/p/15/907/profil-weglowy-0-6-x-5-0-mm--profile-materialy-konstrukcyjne.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
daniello Opublikowano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 11 Sierpnia 2011 Ja proponowałbym wzmocnienie tkaniną szklaną tych sklejonych 2 warstw depronu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CezaryK Opublikowano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 11 Sierpnia 2011 Ja ostatnio odkryłem klej poliuretanowy SOUDAL do drewna dostępny w marketach budowlanych. Płaskie elementy laminuję w ten sposób, że na powierzchnię nanoszę cienką warstewkę kleju i przykładam na to tkaninę. Całość przykrywam folią i obciążam płaską płytą marmuru, bo klej z minimalną ilością wilgoci zwyczajnie "puchnie". Po trzech godzinach powierzchnia jest gładka a depron (styropian, styrodur, EPP) sztywny i wytrzymały. Krawędzie natarcia i spływu wykonuję z balsy. Dla pewności w elementach o większej rozpiętości przed pokryciem wklejam płasko rozciągnięte pasmo rowingu węglowego jak pasy zwykłego dźwigara. Przy powierzchniach "nierozwijalnych" napinam tkaninę przy użyciu szpilek i następnie nasączam klejem starając się go cienko i równomiernie rozprowadzić. To co po wyschnięciu pozostaje na wierzchu tkaniny łatwo daje się obrobić papierem ściernym. Cóż, nie jest to metoda specjalnie estetyczna a moje modele nie nadają się na wystawę, ale latają cokolwiek to znaczy :rotfl: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 11 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Sierpnia 2011 ... Podpytaj użytkownika suma125, on zrobił piękne modele powiększone z depronu. Rosomak74 również popełnił powiększonego deproniaka. tu No tak po obejrzeniu tych CACEK to na chwilę straciłem ochotę na robienie samemu modeli. Przecież to są dzieła sztuki a nie "latadła" do wykonania w 2 góra 3 wieczory Konkluzja jest taka - nie ma co gadać i biadolić trzeba wziąć się do roboty. Wszystko wyjdzie w praniu.Jako że depron nie jest materiałem drogim - wstępnie stanęło na wersji 141%. Zobaczymy jak wyjdzie sklejanie depronu. PYTANKO A jak by wykonać ten model ze styrodrutu ?? Jest sens ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CezaryK Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Z moich doświadczeń wynika, że styrodur jest lepszy. Przy umiejętnym posługiwaniu się papierem ściernym i ostrym nożem to fajny materiał na rzeźbiarskie wprawki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Prz3m0 Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Chyba się zakochałem! Będę czytał ten temat calusieńki, wydrukuje plany i wezmę się za mój szary DEPRON, a co do silnika to można użyć takiego http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=12919 ma zastosowanie do szybkich modeli (bo dużo kv) silnik ten był użyty do tego latadła http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=18211333&postcount=463 A te plany(dwa pierwsze pliki) to są na A4, a ten 3 plik to na A0 czy jak? EDIT a czy można zaprogramować na turnigy 9x te rozkładane skrzydła? Edit A depron mogę skleić 2x 3mm czy lepiej kupić 6mm? To może mi ktoś wytłumaczy jak zaprogramować te składane skrzydła na przełączniku 3 pozycyjnym, bo na tym co pompka mi mówił te aktywowałem tą funkcje od podwozia jakieś dwie wartości na 100 i próbowałem z servem pod 7 i 8 CH i nic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Prz3m0, Oczywiście, chociażby wpiąć serwo pod kanał podwozia i masz skrzydła na przełączniku GEAR. A i pewnie na 3-pozycyjnym by się dało, ale tu już musi doradzić ktoś bardziej obyty z tym radiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2011 Co do skrzydeł: - tak można - na przełączniku gear - na potencjometrze analogowym (wtedy mamy płynne przejście od rozłożonych do złożonych) troszkę się trzeba nakręcić - można na przełączniku 3-pozycyjnym ustawiamy to jako mixy (objaśnia to pewien Czech w filiku na YT - ten filmik jest w temacie o EASY FLY) Wracając do budowy. Udało mi się znaleźć w moim mieście agencje reklamową która wykonuje również rożne dziwne rzeczy w styrodrucie ! Myślę: YUPI !!! Nawiązała się korespondencja w wyniku której dowiedziałem się że tną styrodrutowe płyty do grubości 10 cm. ! Podesłałem plany poprosiłem o przeskalowanie z wersji 6mm na 10 mm oraz wycenę usługi. Uradowany z wersji KIT czekałem na odpowiedź. - - - 2 dni później.... dostałem maila z informacją że niestety nie posiadają w chwili obecnej płyty o grubości 6 i 10mm Więc marzenia prysły i zostałem z ... chęciami. Wykonałem testy z klejonym depronem o grubości 12mm (2 płyty klejone razem) - efekt w porównaniu do styrodrutu był mizerny - dlatego na chwilę obecną realizować będę projekt 6mm a w międzyczasie będę szukał kogoś kto wykona wersje KIT w styrodrucie o grubości 10mm. Co do wyposażenia - zdecydowałem się na silnik Silnik C3530/10 KV1400 - 430W i 50A ESC Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Prz3m0 Opublikowano 14 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2011 By temat nie spał, przypisałem 8CH do przełącznika GEAR, wchodząc do menu->ustawienia-> i aux-ch czy jakoś tak, i działa ale chciałbym to mieć na przełączniku 3-pozycyjnym, ponawiam moje pytania z poprzedniego postu i pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 5 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2011 witam. w końcu dotarło do mnie całe wyposażenie które zamierzam upchnąć w eFie czyli: 1. Silnik: TurboJet C3530/10 KV1400 - 430W tak to nie pomyłka :? podobno to to samo ( silnik to przecież silnik panie Józku ma kręcić i tyle ) Jakość wykonania przeciętna - nie zachwyca, ale i nie rozczarowuje. 2. ESC - BIRDIE 50A a dokładniej 40A w porywach do 50, BEC - 5V,3A czyli nie powinien pracować raczej w dolnej granicy osiągów ~ 30A Niby nie powinniśmy oceniać po wyglądzie, ale - wygląda solidnie i wzbudza zaufanie. Radiator robi pozytywne wrażenie, a kable zasilające i do silnika maja wg. mnie odpowiedni przekrój. 3. Serwo do rozsuwania skrzydeł - Turnigy S3317B Servo 19g / 2,5 kg / 0,14 s Gruby plastik, solidne wykonanie, wspaniale pracuje dodatkowo zaskoczyła mnie bogata galanteria do mocowania serwa - gumowe tuleje-podkładki, w środek wkładamy metalowe tuleje i w nie dopiero wkręt mocujący. 4. Serwo HXT900 - 2 sztuki - będą kierowały samolot tam gdzie chce - na fotce z "wiekszym" bratem w celu porównania: i na koniec wspaniała trójka razem: Zasilanie pakiet 3S 2200mAh. Tak to się prezentuje. Dalsze fotki z postępu prac w miarę jak czas pozwoli - czyli najwcześniej koło soboty. Zostało tylko powycinać części i potem poskładać całą układankę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sławek Opublikowano 6 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2011 Jeśli robisz wersje powiększona to może by tak kadłub od góry też bryłowy a nie sylwetka....skoro jest taki pod spodem to niewiele trzeba dodać.....a model zyska dodatkowo wizualnie (a na to czerwony pas z wilkiem... eh pomarzyć....)fotka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 30 Października 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Października 2011 Minęło troszkę czasu od ostatniej aktualizacji Wszystkiemu winny jest oczywiście chroniczny brak czasu. Jednak ostatnio organizacja uległa poprawie i udało się :!: Co prawda szału jeszcze nie ma ale - coś w końcu drgnęło, a to najważniejsze. Poniżej kilka fotek z budowy: Jak widać - projekt realizowany jest z 6mm podkładów pod panele. Zastosowanie innego wyposażenia niż przewidział autor planów wymusiło wprowadzenie kilku poprawek. Część środkowa, mieszcząca cała elektronikę, a dokładnie ścianki zostały podwyższone o 1cm tak aby spokojnie pomieściły pakiet i zostało miejsce na chłodzenie. Dodatkowo "podłoga" zostanie wzmocniona i usztywniona sklejką 3mm na jak największym odcinku. Chodzi o to aby pakiet w jak największym stopniu stanowił integralną część samolotu, a nie przy pętli lub gwałtownym poderwaniu w górę nie wytrzymał presji i postanowił się oddalić ku matce ziemi. Jako, że budowa nabiera tempa, wkrótce dalsze fotki z budowy. Pytanko na dziś: - jakiego kleju użyć do połączenia prętów węglowych i tych podkładów? Pręty stanowią wzmocnienie skrzydeł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel4090 Opublikowano 30 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Października 2011 Pręty węglowe jak i szklane kleiłem uhu por-em, u mnie spisywał się dobrze. Siedziały mocno i nie wyrywały się przy mocnej pracy skrzydeł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BIZON Opublikowano 5 Listopada 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2011 i mała aktualizacja: - części zostały dokładnie spasowane z sobą, serwa umiejscowione więc czas na klejenie. Niestety nie mogłem wykorzystać UHU-POR`a jako że ten który miałem topił piankę Z pomocą przyszedł klej polimerowy który jak sie okazało również doskonale spaja - choć pełną wytrzymałość uzyskuje dopiero po 24 godzinach - ale aż tak mi się nie spieszy. No to kleimy: i serwa wklejone skrzydła z węglowym wzmocnieniem i wklejone punkty "mocowania" skrzydeł wersja złożona skrzydeł i dla porównania z rozłożonym Teraz prace powinny teoretycznie posuwać się szybciej, więc kolejna aktualizacja już niebawem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 5 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2011 Czy będziesz jeszcze jakoś obrabiał zawiasy, aby miał bardziej poślizgowa powierzchnię czy też wzmacniał je, np laminowaniem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi