Skocz do zawartości

F-14 MKII - depronowy Myśliwiec


BIZON
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Jako że delta sprawowała się świetnie i dawała wiele radości z latania - postanowiłem wsiąść się za budowę modelu troszkę ambitniejszego - lecz w swym założeniu również prostego w budowie i przynoszącego radość z lotów.

 

Wstępne założenia odnośnie modelu:

- szybki

- zwinny

- bezproblemowe pionowe wznoszenie

- w miarę wolne podejście do lądowania

- mieć w sobie przysłowiowy "pazur"

 

Wertując fora wpadłem na plany F-14

 

Oczki się zaszkliły - kto nie oglądał filmu "TOP GUN" ? I dodatkowo jeszcze ruchome składane skrzydła - czyli wiadomo ma być ten i żaden inny.

 

Więc tak.

Plany wydrukowane, depron w fazie poszukiwań - szukam ciemno szarego

 

Pozostała kwestia wyposażenia - czyli coś co mnie zawsze przeraża :(

 

No ale tak

- sterowanie lotkami - standardowe 9g serwa HXT900

- rozsuwanie skrzydeł - Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg 13.4g

-ESC Birdie 50A Brushless ESC 3A BEC

- silnik TurboJet C3536/6 KV1250 - 500W

ewentualnie TurboJet C3530/10 KV1400 - 430W

 

- zasilanie : pakiet 3s 2200mAh

- odbiornik: Turnigy

 

I tak prośba do Was:

- czy nie przesadziłem z wyposażeniem ? Silnik waży 110g + ESC 44g czy ewentualnie zamontować inny silnik - jeśli tak to jaki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Jako miłośnik wszelkiego rodzaju latających skrzydeł (itd ,itp : ) jestem ciekaw efektu końcowego, choć osobiście preferuję latadła z napędem ciągnącym. Skoro oryginał latał z AXI 2208/26 o wadze 46 gramów to 110 mocno zmieni zaplanowane wyważenie i trzeba będzie ostro kombinować, ale ... nie uprzedzajmy wypadków :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie zapomniałem napisać o tym fakcie :(

Dodatkowo latała na pakiecie TP1320 3s który waży około 90g a ja planuje wsadzić tam pakiet 3s 2200mAh który waży około 187g :)

 

Stąd pojawiła się koncepcja powiększenia planów - wstępnie 0 141% teoretycznie elektronika powinna się ładnie mieścić a silnik też dalej będzie miał spory zapas - tak mówi teoria.

 

I teraz pytanie do modelarzy dla których depron nie ma tajemnic:

- czy sklejenie np. 2 arkuszy 5mm ma sens - czy tak klejone element będą miały większą wytrzymałość, ewentualnie wzmocnić wzdłużnie i poprzecznie model prętami szklanymi bądź węglowymi, ale głównie chodzi mi o właściwości klejonego depronu. Wtedy powiększałbym tylko otwory "montażowe" do wciskania i sklejania poszczególnych elementów.

 

Powiększenie o 141% pozwala dodatkowo zastosować śmigła 10" zalecane przy silniku

 

Powiększenie o 167% daje nam co prawda prawie idealnie wymiary 10mm przy wycinanych otworach wewnętrznych ale.... nie mam pojęcia jak przy takich powierzchniach będzie zachowywał depron.

 

Ewentualnie podarować sobie wybujałą konfiguracje, zastosować oryginalne wymiary,

kupić silnik EMAX C2822 KV1200 - 170W o ciągu 710g i tyle? :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że sklejony depron będzie mniej się wyginał, ponieważ gdy strona wewnętrzna by się chciała zgać, to strona zewnętrzna na to nie pozwoli bo by się musiała rozciągnąć. To tak w skrócie. A jeżeli by to były b. duże powierzchnie, to można deppron między warstwami wzmacniać właskownikami węlowymi np takimi: http://abc-rc.pl/p/15/907/profil-weglowy-0-6-x-5-0-mm--profile-materialy-konstrukcyjne.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio odkryłem klej poliuretanowy SOUDAL do drewna dostępny w marketach budowlanych.

Płaskie elementy laminuję w ten sposób, że na powierzchnię nanoszę cienką warstewkę kleju i przykładam na to tkaninę. Całość przykrywam folią i obciążam płaską płytą marmuru, bo klej z minimalną ilością wilgoci zwyczajnie "puchnie". Po trzech godzinach powierzchnia jest gładka a depron (styropian, styrodur, EPP) sztywny i wytrzymały. Krawędzie natarcia i spływu wykonuję z balsy. Dla pewności w elementach o większej rozpiętości przed pokryciem wklejam płasko rozciągnięte pasmo rowingu węglowego jak pasy zwykłego dźwigara.

Przy powierzchniach "nierozwijalnych" napinam tkaninę przy użyciu szpilek i następnie nasączam klejem starając się go cienko i równomiernie rozprowadzić. To co po wyschnięciu pozostaje na wierzchu tkaniny łatwo daje się obrobić papierem ściernym. Cóż, nie jest to metoda specjalnie estetyczna a moje modele nie nadają się na wystawę, ale latają cokolwiek to znaczy :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Podpytaj użytkownika suma125, on zrobił piękne modele powiększone z depronu.

Rosomak74 również popełnił powiększonego deproniaka. tu

No tak po obejrzeniu tych CACEK to na chwilę straciłem ochotę na robienie samemu modeli.

Przecież to są dzieła sztuki a nie "latadła" do wykonania w 2 góra 3 wieczory :)

 

Konkluzja jest taka - nie ma co gadać i biadolić:) trzeba wziąć się do roboty.

Wszystko wyjdzie w praniu.Jako że depron nie jest materiałem drogim - wstępnie stanęło na wersji 141%.

Zobaczymy jak wyjdzie sklejanie depronu.

 

 

PYTANKO

A jak by wykonać ten model ze styrodrutu ?? Jest sens ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba się zakochałem!

Będę czytał ten temat calusieńki, wydrukuje plany i wezmę się za mój szary DEPRON, a co do silnika to można użyć takiego http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=12919 ma zastosowanie do szybkich modeli (bo dużo kv)

silnik ten był użyty do tego latadła http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=18211333&postcount=463

A te plany(dwa pierwsze pliki) to są na A4, a ten 3 plik to na A0 czy jak?

EDIT a czy można zaprogramować na turnigy 9x te rozkładane skrzydła?

 

Edit

A depron mogę skleić 2x 3mm czy lepiej kupić 6mm?

To może mi ktoś wytłumaczy jak zaprogramować te składane skrzydła na przełączniku 3 pozycyjnym, bo na tym co pompka mi mówił te aktywowałem tą funkcje od podwozia jakieś dwie wartości na 100 i próbowałem z servem pod 7 i 8 CH i nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do skrzydeł:

- tak można - na przełączniku gear

- na potencjometrze analogowym (wtedy mamy płynne przejście od rozłożonych do złożonych) troszkę się trzeba nakręcić :)

- można na przełączniku 3-pozycyjnym ustawiamy to jako mixy (objaśnia to pewien Czech w filiku na YT - ten filmik jest w temacie o EASY FLY)

 

Wracając do budowy.

Udało mi się znaleźć w moim mieście agencje reklamową która wykonuje również rożne dziwne rzeczy w styrodrucie !

Myślę: YUPI !!!

Nawiązała się korespondencja w wyniku której dowiedziałem się że tną styrodrutowe płyty do grubości 10 cm. !

Podesłałem plany poprosiłem o przeskalowanie z wersji 6mm na 10 mm oraz wycenę usługi.

Uradowany z wersji KIT czekałem na odpowiedź.

-

-

- 2 dni później....

dostałem maila z informacją że niestety nie posiadają w chwili obecnej płyty o grubości 6 i 10mm :(

Więc marzenia prysły i zostałem z ... chęciami.

Wykonałem testy z klejonym depronem o grubości 12mm (2 płyty klejone razem) - efekt w porównaniu do styrodrutu był mizerny - dlatego na chwilę obecną realizować będę projekt 6mm a w międzyczasie będę szukał kogoś kto wykona wersje KIT w styrodrucie o grubości 10mm.

 

Co do wyposażenia - zdecydowałem się na silnik Silnik C3530/10 KV1400 - 430W i 50A ESC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

witam.

w końcu dotarło do mnie całe wyposażenie które zamierzam upchnąć w eFie :) czyli:

 

1. Silnik: TurboJet C3530/10 KV1400 - 430W

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

tak to nie pomyłka :? podobno to to samo ( silnik to przecież silnik panie Józku ;) ma kręcić i tyle )

 

Jakość wykonania przeciętna - nie zachwyca, ale i nie rozczarowuje.

 

2. ESC - BIRDIE 50A

a dokładniej 40A w porywach do 50, BEC - 5V,3A czyli nie powinien pracować raczej w dolnej granicy osiągów ~ 30A

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Niby nie powinniśmy oceniać po wyglądzie, ale - wygląda solidnie i wzbudza zaufanie. Radiator robi pozytywne wrażenie, a kable zasilające i do silnika maja wg. mnie odpowiedni przekrój.

 

3. Serwo do rozsuwania skrzydeł - Turnigy S3317B Servo 19g / 2,5 kg / 0,14 s

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Gruby plastik, solidne wykonanie, wspaniale pracuje :) dodatkowo zaskoczyła mnie bogata galanteria do mocowania serwa - gumowe tuleje-podkładki, w środek wkładamy metalowe tuleje i w nie dopiero wkręt mocujący.

 

4. Serwo HXT900 - 2 sztuki - będą kierowały samolot tam gdzie chce - na fotce z "wiekszym" bratem w celu porównania:

 

Dołączona grafika

 

i na koniec wspaniała trójka razem:

 

Dołączona grafika

 

 

Zasilanie pakiet 3S 2200mAh.

Tak to się prezentuje.

Dalsze fotki z postępu prac w miarę jak czas pozwoli - czyli najwcześniej koło soboty.

Zostało tylko powycinać części i potem poskładać całą układankę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Minęło troszkę czasu od ostatniej aktualizacji ;)

 

Wszystkiemu winny jest oczywiście chroniczny brak czasu.

Jednak ostatnio organizacja uległa poprawie i udało się :!:

Co prawda szału jeszcze nie ma ale - coś w końcu drgnęło, a to najważniejsze.

 

Poniżej kilka fotek z budowy:

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Jak widać - projekt realizowany jest z 6mm podkładów pod panele.

Zastosowanie innego wyposażenia niż przewidział autor planów wymusiło wprowadzenie kilku poprawek.

Część środkowa, mieszcząca cała elektronikę, a dokładnie ścianki zostały podwyższone o 1cm tak aby spokojnie pomieściły pakiet i zostało miejsce na chłodzenie.

Dodatkowo "podłoga" zostanie wzmocniona i usztywniona sklejką 3mm na jak największym odcinku. Chodzi o to aby pakiet w jak największym stopniu stanowił integralną część samolotu, a nie przy pętli lub gwałtownym poderwaniu w górę nie wytrzymał presji i postanowił się oddalić ku matce ziemi.

 

Jako, że budowa nabiera tempa, wkrótce dalsze fotki z budowy.

 

Pytanko na dziś:

- jakiego kleju użyć do połączenia prętów węglowych i tych podkładów? Pręty stanowią wzmocnienie skrzydeł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i mała aktualizacja:

- części zostały dokładnie spasowane z sobą, serwa umiejscowione :lol: więc czas na klejenie.

 

Niestety nie mogłem wykorzystać UHU-POR`a jako że ten który miałem topił piankę :lol:

Z pomocą przyszedł klej polimerowy który jak sie okazało również doskonale spaja - choć pełną wytrzymałość uzyskuje dopiero po 24 godzinach - ale aż tak mi się nie spieszy.

 

No to kleimy:

 

Dołączona grafika

i serwa wklejone

Dołączona grafika

skrzydła z węglowym wzmocnieniem

Dołączona grafika

i wklejone punkty "mocowania" skrzydeł

Dołączona grafika

wersja złożona skrzydeł

Dołączona grafika

i dla porównania z rozłożonym

Dołączona grafika

 

Teraz prace powinny teoretycznie posuwać się szybciej, więc kolejna aktualizacja już niebawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.