Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Gwoli ścisłości - przy starcie też zmniejszają potrzebną prędkość startową czyli można startować z krótszego pasa, ale ograniczają manewrowość więc na klapach nie zaleca się robienia głębokich przechyłów. Dlatego po starcie należy je schować na prostej wznoszącej.

Analogicznie - przed lądowaniem ustawiamy model na prostej pod wiatr, wysuwamy klapy dając mu czas na zwolnienie i dopiero lądujemy.

Kąt wychylenia do startu jest mniejszy niż do lądowania.

 

Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem.

Opublikowano

Gwoli ścisłości - przy starcie też zmniejszają potrzebną prędkość startową czyli można startować z krótszego pasa, ale ograniczają manewrowość więc na klapach nie zaleca się robienia głębokich przechyłów. Dlatego po starcie należy je schować na prostej wznoszącej.

Analogicznie - przed lądowaniem ustawiamy model na prostej pod wiatr, wysuwamy klapy dając mu czas na zwolnienie i dopiero lądujemy.

Kąt wychylenia do startu jest mniejszy niż do lądowania.

 

Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem.

Małych lub lekkich... tzn? Cessna już nie będzie za lekka na klapy, tak?

Opublikowano

 

 

Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem.

Małych lub lekkich... tzn? Cessna już nie będzie za lekka na klapy, tak?

Sławek miał na myśli gabaryty i wagę, a nie konkretny model

 

Cessna z pianki 1m rozpietości - bez klap

 

Cessna konstrukcyjna 2m rozpiętości - raczej z klapami

Opublikowano

To trochę mylące określenie...

 

Powiedzmy: w modelach o dużym obciążeniu powierzchni nośnej.

Nie koniecznie muszą być to modele duże i ciężkie.

Opublikowano

To nie jest do startu. To jest tak zwany butterfly, często używany np w szybowcach zboczowych (dużych i dość szybkich modelach) w celu spowolnienia modelu ale z jak najmniejszym zyskiem wysokości. Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze.

Opublikowano

A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol.

Miksuje się klapy z lotkami jak nie masz osobnych a chcesz je mieć.
Opublikowano

Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze.

Wiesz, że gdzieś dzwonią, tylko nie wiesz w którym kościele - tak przynajmniej kiedyś się mawiało.

Przy włączeniu butterflya tak samo wystrzeli w górę, jak nie domiksujemy do tego odpowiednio wysokości. Takie ustawienie stosuje się głównie w celu szybkiego wytracenia wysokości bez nadmiernego rozpędzenia modelu.

Opublikowano

A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol.

Dłuższy rozbieg
Lotki nie będą w górę. Najwyżej jedna. Miksowanie lotek z klapami to jest pewna wypadkowa obu ustawień.
Opublikowano

"przy starcie"... "Lotki nie będą w górę. Najwyżej jedna"... to chyba najlepszy przepis na kraksę podczas startu. Kompletnie nie rozumiem co miałeś na myśli.

Opublikowano

Coś mi się wydaje, że odrobinę namieszaliście. Gwoli uporządkowania w kwestii możliwych do zastosowania wychyleń klap i efektów jakie powodują:

 

- Niewielkie wychylenia klap w dół - powodują zwiększenie siły nośnej i co za tym idzie obniżenie prędkości minimalnej modelu (prędkości przeciągnięcia) oraz niewielkie spowolnienie modelu - przydatne przy starcie lub np do ciaśniejszego krążenia w kominie termicznym - warunek jest taki, że profil skrzydła musi dobrze współpracować z klapami, niektóre profile nie są projektowane z myślą o użyciu klap i wtedy ich zastosowanie raczej mija się z celem, bo tylko popsują nam aerodynamikę modelu (czystość profilu) w zamian dając niewielki, lub niezauważalny zysk

 

- Duże wychylenia klap w dół - powodują duże spowolnienie modelu jednocześnie zmniejszając prędkość minimalną modelu oraz jego manewrowość. Używane w trakcie podejścia do lądowania, bardzo przydatne przy lądowaniu na ograniczonej przestrzeni. Takie wychylenie powoduje zadzieranie nosa modelu i wymaga kompensowania przy użyciu steru wysokości (ręcznie, lub poprzez domiksowanie SW do klap w nadajniku).

 

- Klapy wychylone w dół + lotki wychylone w górę - tzw. "butterfly" zwany też "crow" - jest to konfiguracja zastępująca hamulec aerodynamiczny - służy do szybkiego wytracania wysokości bez jednoczesnego nadmiernego zwiększania prędkości - używane przy podejściu do lądowania na ograniczonej przestrzeni, lub do ucieczki z silnych kominów termicznych.

 

- Klapy wychylane w górę - dość karkołomne rozwiązanie, używane jednak przez niektórych (np przeze mnie z powodu braku miksera butterfly) do bardzo szybkiego wytracania wysokości modelu. Wadą tego rozwiązania jest znaczące zwiększenie prędkości modelu, które trzeba kompensować w miarę możliwości sterem wysokości.

 

- Klapy wychylane naprzemienie razem z lotkami (domiksowane do lotek) - w oczywisty sposób powodują zwiększenie manewrowości modelu w osi podłużnej (roll rate) poprzez zwiększenie powierzchni skutecznej lotek - można użyć np w celu zwiększenia zdolności modelu do wykonywania akrobacji.

 

- Lotki wychylane symetrycznie w dół o pewien kąt, zachowujące jednocześnie pierwotną funkcję lotek (czyli zdolność do wychylania naprzemiennego) zwane "klapolotkami" (czasami spotyka się też użycie tego samego terminu w odniesieniu do konfiguracji z poprzedniego punktu) - rozwiązanie stosowane w modelach nieposiadających oddzielnych klap w celu częściowego zastąpienia ich funkcji, czyli spowolnienia modelu przy lądowaniu. W praktyce należy uważać z tą funkcją, ponieważ w niektórych modelach może powodować nieprzewidywalne zachowania. Jest to związane z tym, że w takiej konfiguracji przeciągnięcie może wystąpić wcześniej w okolicy końcówek skrzydeł, zamiast w rejonie centropłata (jak to ma miejsce przy użyciu oddzielnych klap), co może spowodować utratę sterowności i przepadnięcie modelu w korkociąg). W celu wyeliminowania tego potencjalnie niebezpiecznego efektu stosuje się również wychylenie klapolotek w górę.

Opublikowano

co może spowodować utratę sterowności i przepadnięcie modelu w korkociąg

Dlatego klapolotek nie wychyla się w dół tylko w górę! Model zwalnia i nie traci stateczności.

Opublikowano

Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze.

Wiesz, że gdzieś dzwonią, tylko nie wiesz w którym kościele - tak przynajmniej kiedyś się mawiało.

Przy włączeniu butterflya tak samo wystrzeli w górę, jak nie domiksujemy do tego odpowiednio wysokości. Takie ustawienie stosuje się głównie w celu szybkiego wytracenia wysokości bez nadmiernego rozpędzenia modelu.

Latam zboczowo od kilku lat. Przepraszam zapomniałem wspomnieć o wysokości. Mój błąd. Ale do klap też miksuje się wysokość.
Opublikowano

Callab uzupełniłem wpis zgodnie z Twoją sugestią, faktycznie model zachowa stateczność i będzie wytracał wysokość, tylko co dzieje się wtedy z prędkością modelu, czy aby na pewno model zwalnia? Nie jestem do końca przekonany zwłaszcza, że empirycznie doświadczyłem jak bardzo model potrafi przyspieszyć po wychyleniu w górę klap, dlaczego wychylenie w górę lotek miałoby dać odwrotny efekt?

Opublikowano

"przy starcie"... "Lotki nie będą w górę. Najwyżej jedna"... to chyba najlepszy przepis na kraksę podczas startu. Kompletnie nie rozumiem co miałeś na myśli.

No baa. kraksa, ze aż miło. Miałem na myśli standardowe działanie lotek z dodanymi na nich klapami, gdy nie ma się ich osobno. Jak to ładnie opisał vowthyn klapolotki.
Opublikowano

Dlatego klapolotek nie wychyla się w dół tylko w górę! Model zwalnia i nie traci stateczności.

Raczej na zwolnienie bym tu nie liczył. W takim układzie uzyskujemy przede wszystkim zwiększone opadanie.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.