kondzio104 Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Mam pytanie: Co dają klapy przy starcie? :oops: Przy lądowaniu zwalniają samolot co ułatwia posadzenie modelu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sidey Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Zwiększają siłę nośną, szybszy start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondzio104 Posted August 28, 2011 Author Share Posted August 28, 2011 Dzięki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gmeracz Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Gwoli ścisłości - przy starcie też zmniejszają potrzebną prędkość startową czyli można startować z krótszego pasa, ale ograniczają manewrowość więc na klapach nie zaleca się robienia głębokich przechyłów. Dlatego po starcie należy je schować na prostej wznoszącej. Analogicznie - przed lądowaniem ustawiamy model na prostej pod wiatr, wysuwamy klapy dając mu czas na zwolnienie i dopiero lądujemy. Kąt wychylenia do startu jest mniejszy niż do lądowania. Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondzio104 Posted August 28, 2011 Author Share Posted August 28, 2011 Gwoli ścisłości - przy starcie też zmniejszają potrzebną prędkość startową czyli można startować z krótszego pasa, ale ograniczają manewrowość więc na klapach nie zaleca się robienia głębokich przechyłów. Dlatego po starcie należy je schować na prostej wznoszącej. Analogicznie - przed lądowaniem ustawiamy model na prostej pod wiatr, wysuwamy klapy dając mu czas na zwolnienie i dopiero lądujemy. Kąt wychylenia do startu jest mniejszy niż do lądowania. Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem. Małych lub lekkich... tzn? Cessna już nie będzie za lekka na klapy, tak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
noker Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Stosowanie klap w małych lub lekkich modelach mija się z celem. Małych lub lekkich... tzn? Cessna już nie będzie za lekka na klapy, tak? Sławek miał na myśli gabaryty i wagę, a nie konkretny model Cessna z pianki 1m rozpietości - bez klap Cessna konstrukcyjna 2m rozpiętości - raczej z klapami Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 To trochę mylące określenie... Powiedzmy: w modelach o dużym obciążeniu powierzchni nośnej. Nie koniecznie muszą być to modele duże i ciężkie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin K. Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnow95 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 To nie jest do startu. To jest tak zwany butterfly, często używany np w szybowcach zboczowych (dużych i dość szybkich modelach) w celu spowolnienia modelu ale z jak najmniejszym zyskiem wysokości. Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol.Miksuje się klapy z lotkami jak nie masz osobnych a chcesz je mieć. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarekJ Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze.Wiesz, że gdzieś dzwonią, tylko nie wiesz w którym kościele - tak przynajmniej kiedyś się mawiało.Przy włączeniu butterflya tak samo wystrzeli w górę, jak nie domiksujemy do tego odpowiednio wysokości. Takie ustawienie stosuje się głównie w celu szybkiego wytracenia wysokości bez nadmiernego rozpędzenia modelu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
psiwak Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol.Dłuższy rozbieg Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 A co dają, przy starcie, klapy zmiksowane z lotkami? Tak ze lotki w górę, klapy w dol.Dłuższy rozbiegLotki nie będą w górę. Najwyżej jedna. Miksowanie lotek z klapami to jest pewna wypadkowa obu ustawień. Link to comment Share on other sites More sharing options...
moriq Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 "przy starcie"... "Lotki nie będą w górę. Najwyżej jedna"... to chyba najlepszy przepis na kraksę podczas startu. Kompletnie nie rozumiem co miałeś na myśli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vowthyn Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Coś mi się wydaje, że odrobinę namieszaliście. Gwoli uporządkowania w kwestii możliwych do zastosowania wychyleń klap i efektów jakie powodują: - Niewielkie wychylenia klap w dół - powodują zwiększenie siły nośnej i co za tym idzie obniżenie prędkości minimalnej modelu (prędkości przeciągnięcia) oraz niewielkie spowolnienie modelu - przydatne przy starcie lub np do ciaśniejszego krążenia w kominie termicznym - warunek jest taki, że profil skrzydła musi dobrze współpracować z klapami, niektóre profile nie są projektowane z myślą o użyciu klap i wtedy ich zastosowanie raczej mija się z celem, bo tylko popsują nam aerodynamikę modelu (czystość profilu) w zamian dając niewielki, lub niezauważalny zysk - Duże wychylenia klap w dół - powodują duże spowolnienie modelu jednocześnie zmniejszając prędkość minimalną modelu oraz jego manewrowość. Używane w trakcie podejścia do lądowania, bardzo przydatne przy lądowaniu na ograniczonej przestrzeni. Takie wychylenie powoduje zadzieranie nosa modelu i wymaga kompensowania przy użyciu steru wysokości (ręcznie, lub poprzez domiksowanie SW do klap w nadajniku). - Klapy wychylone w dół + lotki wychylone w górę - tzw. "butterfly" zwany też "crow" - jest to konfiguracja zastępująca hamulec aerodynamiczny - służy do szybkiego wytracania wysokości bez jednoczesnego nadmiernego zwiększania prędkości - używane przy podejściu do lądowania na ograniczonej przestrzeni, lub do ucieczki z silnych kominów termicznych. - Klapy wychylane w górę - dość karkołomne rozwiązanie, używane jednak przez niektórych (np przeze mnie z powodu braku miksera butterfly) do bardzo szybkiego wytracania wysokości modelu. Wadą tego rozwiązania jest znaczące zwiększenie prędkości modelu, które trzeba kompensować w miarę możliwości sterem wysokości. - Klapy wychylane naprzemienie razem z lotkami (domiksowane do lotek) - w oczywisty sposób powodują zwiększenie manewrowości modelu w osi podłużnej (roll rate) poprzez zwiększenie powierzchni skutecznej lotek - można użyć np w celu zwiększenia zdolności modelu do wykonywania akrobacji. - Lotki wychylane symetrycznie w dół o pewien kąt, zachowujące jednocześnie pierwotną funkcję lotek (czyli zdolność do wychylania naprzemiennego) zwane "klapolotkami" (czasami spotyka się też użycie tego samego terminu w odniesieniu do konfiguracji z poprzedniego punktu) - rozwiązanie stosowane w modelach nieposiadających oddzielnych klap w celu częściowego zastąpienia ich funkcji, czyli spowolnienia modelu przy lądowaniu. W praktyce należy uważać z tą funkcją, ponieważ w niektórych modelach może powodować nieprzewidywalne zachowania. Jest to związane z tym, że w takiej konfiguracji przeciągnięcie może wystąpić wcześniej w okolicy końcówek skrzydeł, zamiast w rejonie centropłata (jak to ma miejsce przy użyciu oddzielnych klap), co może spowodować utratę sterowności i przepadnięcie modelu w korkociąg). W celu wyeliminowania tego potencjalnie niebezpiecznego efektu stosuje się również wychylenie klapolotek w górę. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Callab Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 co może spowodować utratę sterowności i przepadnięcie modelu w korkociąg Dlatego klapolotek nie wychyla się w dół tylko w górę! Model zwalnia i nie traci stateczności. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnow95 Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Gdy włączymy klapy pod wiatr (mówię o wietrze na zboczu czyli +15 m/s) to model wystrzeli nam w górę. Jeśli włączymy butterflya to takie wznoszenie nie będzie juz tak znaczne, a spowolnienie modelu szybsze.Wiesz, że gdzieś dzwonią, tylko nie wiesz w którym kościele - tak przynajmniej kiedyś się mawiało.Przy włączeniu butterflya tak samo wystrzeli w górę, jak nie domiksujemy do tego odpowiednio wysokości. Takie ustawienie stosuje się głównie w celu szybkiego wytracenia wysokości bez nadmiernego rozpędzenia modelu. Latam zboczowo od kilku lat. Przepraszam zapomniałem wspomnieć o wysokości. Mój błąd. Ale do klap też miksuje się wysokość. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vowthyn Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Callab uzupełniłem wpis zgodnie z Twoją sugestią, faktycznie model zachowa stateczność i będzie wytracał wysokość, tylko co dzieje się wtedy z prędkością modelu, czy aby na pewno model zwalnia? Nie jestem do końca przekonany zwłaszcza, że empirycznie doświadczyłem jak bardzo model potrafi przyspieszyć po wychyleniu w górę klap, dlaczego wychylenie w górę lotek miałoby dać odwrotny efekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertus Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 "przy starcie"... "Lotki nie będą w górę. Najwyżej jedna"... to chyba najlepszy przepis na kraksę podczas startu. Kompletnie nie rozumiem co miałeś na myśli.No baa. kraksa, ze aż miło. Miałem na myśli standardowe działanie lotek z dodanymi na nich klapami, gdy nie ma się ich osobno. Jak to ładnie opisał vowthyn klapolotki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarekJ Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Dlatego klapolotek nie wychyla się w dół tylko w górę! Model zwalnia i nie traci stateczności.Raczej na zwolnienie bym tu nie liczył. W takim układzie uzyskujemy przede wszystkim zwiększone opadanie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts